Οι νέοι επιχειρηματίες τολμούν, καινοτομούν και πετυχαίνουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο τριαντάχρονος Βασίλης Μαμάτσιος, τελειόφοιτος της Γεωπονικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Είναι ο δημιουργός του «mom.honey», μιας νεοφυούς επιχείρησης που παράγει, τυποποιεί και προωθεί αγνό μέλι εξαιρετικής ποιότητας, ενώ πραγματοποιεί τα πρώτα της βήματα στον τομέα της μεταποίησης δημιουργώντας και άλλα προϊόντα.

«Τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα έχουν την δυνατότητα να κοσμούν τα πιο φημισμένα delicatessen του κόσμου», υπογραμμίζει ο κ. Μαμάτσιος, αποδεικνύοντας την πίστη του στα προϊόντα της ελληνικής γης και το επιχειρείν.

Παρακάτω μας περιγράφει την εμπειρία του για την δημιουργία της επιχείρησης, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε, ενώ επισημαίνει πως η κρίση δεν αποτελεί τροχοπέδη αλλά κίνητρο για όσους «προσπαθήσουν και μοχθήσουν περισσότερο για αυτό που λαχταρούν και πιστεύουν».

Ν.Χ.: Πως γεννήθηκε η ιδέα του mam.honey;

Β.Μ.:Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να ασχοληθώ με τον πρωτογενή τομέα, με εξιτάρει αυτή η δημιουργία της φύσης σε όλες της τις εκφάνσεις. Αυτός ήταν και ο λόγος που διάλεξα να σπουδάσω στη Γεωπονική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Όμως για να συγκομίσουμε εμείς όλα αυτά τα προϊόντα της φύσης πρέπει μία μικρή μελισσούλα να γονιμοποιήσει τα άνθη των φυτών και δέντρων. Σε συνδυασμό με το ότι η Δυτική Μακεδονία είναι ένας μελισσότοπος με μία μεγάλη ποικιλία αρωματικών φυτών, αλλά και το γεγονός ότι υπάρχουν και πυκνά δάση με καστανιές και βελανιδιές που δίνουν μία εξαιρετική ποιότητα μελιού σε γεύση και άρωμα, με ώθησαν να επενδύσω σε αυτό το έντομο που προσπαθεί σήμερα να κρατήσει το οικοσύστημα ζωντανό. Αναφορικά με το όνομα της εταιρίας, είναι ουσιαστικά ένα λογοπαίγνιο του επιθέτου μου που γινόταν και από πριν από τους φίλους μου, που όταν τους είπα ότι θα κάνω το δικό μου μέλι το θεώρησαν αυτονόητο ότι θα το πω έτσι. Και έτσι δημιουργήθηκε το mam. honey

Ν.Χ.:Η διαδικασία της παραγωγής, τυποποίησης και προώθησης γίνεται εξ ολοκλήρου από εσάς;

Β.Μ.:Όλη η διαδικασία γίνεται εξολοκλήρου από μένα. Κάνω νομαδική μελισσοκομία και τι εννοούμε με αυτό. Μεταφέρω τις κυψέλες σε διάφορες περιοχές ανάλογα με την ανθοφορία της εποχής για να τρυγίσω διαφορετικές ποιότητες μελιού. Φτιάχνω τις δικές μου τροφές έτσι ώστε να γνωρίζω ακριβώς με τι θα ταϊστούν οι μέλισσες μου τον χειμώνα και προσπαθώ να χρησιμοποιώ όσο το δυνατόν λιγότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον και τη μέλισσα φάρμακα για την προστασία της από μύκητες και ξενιστές. Στη συνέχεια στο μελισσοκομικό μου εργαστήριο συσκευάζω το μέλι,  στα πρότυπα της ΕΕ για την συσκευασία τροφίμων. Και τέλος, το στάδιο της προώθησης όπου χρησιμοποιώ τα μέσα  κοινωνικής δικτύωσης διότι έρχεσαι εύκολα σε επαφή με τον καταναλωτή, αλλά είναι πιο δύσκολο να τον κερδίσεις διότι εχει παρα πολλές πληροφορίες να διαχειριστεί. Και τα τρία στάδια είναι εξίσου σημαντικά και δίνω τεράστια βάση, διότι στην παραγωγή θα δημιουργήσεις ένα καλό προϊόν, στην τυποποίηση θα πρέπει να το συσκευάσεις σωστά έτσι ώστε να μην το χαλάσεις και τέλος πρέπει να το προωθήσεις με αποτελεσματικό τρόπο έτσι ώστε αρχικά να δοκιμάσει και να εκτιμήσει ο καταναλωτής το προϊόν σου. 

Ν.Χ.: Τα προϊόντα σας είναι βιολογικά; Τι τύπους μελιού παράγετε;

Β.Μ.: Τα προϊόντα μας δεν είναι πιστοποιημένα βιολογικά, αλλά από την νέα χρόνια θα ξεκινήσουμε την διαδικασία πιστοποίησης. Όμως όλα αυτά τα χρόνια μεταφέρουμε τις μέλισσες σε περιοχές με παρθένα βλάστηση που αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παράγουμε ένα εξαιρετικής ποιότητας μέλι που ο καταναλωτής το αντιλαμβάνεται στην γεύση και το άρωμα του. Κάθε χρόνο προσπαθούμε να παράξουμε πέντε ποιότητες μελιού, αλλά κάθε χρονιά δεν είναι ίδια διότι παίζουν σημαντικό ρόλο οι καιρικές συνθήκες. Παράγουμε λοιπόν Μέλι ανθέων, μέλι καστανιάς, μέλι βελανιδιάς, μέλι πεύκου και μέλι ερείκης. 

Ν.Χ.: Πως ξεχωρίζουμε το καλό μέλι;

Β.Μ.: Η κρυστάλλωση του μελιού, κι όχι ζαχάρωμα όπως συνηθίζουμε να το λέμε, συμβαίνει λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας του μελιού σε γλυκόζη. Αυτό δεν είναι ένδειξη νοθείας. Το αντίθετο μάλιστα. Για να ξανακάνετε το μέλι ρευστό, βάλτε το σε ένα γυάλινο δοχείο και βυθίστε το σε ένα κατσαρολάκι με νερό στους 45-55 βαθμούς Κελσίου.  Mην το βράσετε, γιατί θα χαθούν τα αρωματικά του στοιχεία και θα μειωθεί η θρεπτική του αξία. Όσο πιο πηχτό και παχύρρευστο είναι το μέλι τόσο λιγότερη υγρασία περιέχει, επομένως τόσο καλύτερη είναι και η ποιότητά του. Πάρτε μια κουταλιά μέλι και ρίξτε τη μέσα σε ένα ποτήρι νερό. Αν διαλυθεί το μέλι είναι νοθευμένο. Το γνήσιο μέλι θα καθίσει στο πάτο του ποτηριού. 

Ν.Χ.: Εκτός από το μέλι παράγετε και άλλα προϊόντα;

Β.Μ.: Πέρα από το μέλι, έχω δώσει μεγάλη προσοχή σε ένα ακόμα προϊόν της μέλισσας την πρόπολη. Οι θεραπευτικές ιδιότητες της πρόπολης ήταν γνωστές από την αρχαιότητα, κατά τη διάρκεια της οποίας αναφερόταν και ως «μαύρο κερί». Λαοί οι οποίοι ευδοκίμησαν στα παράλια της Μεσογείου χρησιμοποιούσαν την πρόπολη ως φάρμακο, καθώς είχαν διαπιστώσει την αντιφλεγμονώδη δράση της. Ο Ιπποκράτης την σύστηνε για την επάλειψη ελκών και εγκαυμάτων. Οι Ρωμαίοι στρατιώτες στις εκστρατείες τους είχαν πάντα στις αποσκευές τους πρόπολη, ενώ οι Αιγύπτιοι την χρησιμοποιούσαν για την ταρίχευση των νεκρών. Σήμερα η πρόπολη χρησιμοποιείται ευρέως ως φάρμακο, είτε ως αυτούσιο σκεύασμα, είτε ως συστατικό άλλων σκευασμάτων. Επίσης συλλέγουμε γύρη ανθέων. Και φέτος έχουμε ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες στον χώρο της μεταποίησης. Φτιάξαμε τέσσερις μπάρες δημητριακών, μπάρα με goji berry, μπάρα με μπανάνα και σοκολάτα, μπάρα ολικής με δαμάσκηνο και βερίκοκο και τέλος μπάρα με φιστίκι και σοκολάτα. 

Ν.Χ.: Πως μπορεί κάποιος να προμηθευτεί τα προϊόντα σας;

Β.Μ.: Κυρίως η επικοινωνία με τους πελάτες μας γίνετε μέσω των σελίδων μας στο διαδίκτυο, αλλά πλέον έχουμε ξεκινήσει μια συνεργασία με κάποια επιλεγμένα μαγαζιά σε Κοζάνη, Αθήνα, Τρίκαλα, Μόναχο  και έπεται συνέχεια με νέα σημεία πώλησης. 

Ν.Χ.: Τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε στα στάδια δημιουργίας της επιχείρησης;

Β.Μ.: Είναι μια τεράστια κουβέντα αυτό που με ρωτάτε, αλλά σε γενικές γραμμές τις ίδιες δυσκολίες που έχει κάθε νέος επιχειρηματίας σήμερα. Ευτυχώς υπήρξε μια μικρή χρηματοδότηση ως νέος αγρότης πριν 2 χρόνια, αλλά πέραν αυτής τίποτα. Οι τράπεζες σήμερα ακολουθούν μια πολιτική χρηματοδότησης που τις καθιστούν απαγορευτικές για κάθε επιχειρηματία, όχι μονάχα των νέων.  Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι η πολιτεία δεν γίνετε αρωγός του παραγωγού-επιχειρηματία. Δεν προσπαθεί να τον βοηθήσει στην παραγωγή και προώθηση των προϊόντων του και να τον διευκολύνει στα τεράστια βάρη που τον φορτώνουν με φόρους και εισφορές. Το επιχειρείν στην Ελλάδα δυστυχώς έχει ποινικοποιηθεί σήμερα και το κάνουν μόνο αυτοί που έχουν τεράστια  πίστη στον εαυτό τους και στον τόπο που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν.  

Ν.Χ.: Η κρίση δίνει ευκαιρίες σε νέους με ιδέες;

Β.Μ.: Η κρίση, ως κρίση  δίνει  δυσκολίες στους νέους με ιδέες, αλλά τους δίνει επίσης  την δυνατότητα  να προσπαθήσουν και να μοχθήσουν περισσότερο για αυτό που λαχταρούν και πιστεύουν. Τους σκληραγωγεί περισσότερο σήμερα με αποτέλεσμα αν αύριο γίνουν καλύτερα τα πράγματα να αντέξουν τον ανταγωνισμό της παγκόσμιας αγοράς, διότι τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα έχουν την δυνατότητα να κοσμούν τα πιο φημισμένα delicatessen του κόσμου.

Ν.Χ.: Ποιοι είναι οι μελλοντικοί στόχοι σας;

Β.Μ.: Αυτά τα τρία χρόνια δημιουργίας του mam. honey προσπαθούμε να κάνουμε αργά και σταθερά βήματα. Οι μελλοντικοί στόχοι του mam. honey είναι να δημιουργήσουμε νέα προϊόντα με βάση το μέλι, που όποιος τα δοκιμάζει να αναγνωρίζει την εξαιρετική ποιότητα του ελληνικού μελιού. Πέρα από τις μπάρες δημητριακών, πριν τελειώσει η χρονιά θα παρουσιάσουμε και δύο νέα προϊόντα με βάση το μέλι που ελπίζουμε να κερδίσουν  επίσης τις καρδιές των καταναλωτών. 

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προϊόντα θα βρείτε στο www.facebook.com/mamatsioshoney, Instagram.com/mamhoney και στο τηλέφωνο 6908462323.

Νατάσα Χατζηγεωργίου