Διαβάστε μια καθημερινή ιστορία:

Είστε γονιοί και σας ρωτάει το παιδί σας; «στο σχολείο αύριο θα μας μιλήσουν για ρομποτική. Εγώ όμως θέλω να ξέρω από πριν, τι είναι η ρομποτική και θέλω να μου εξηγήσεις»

Οι λιγότερο «ψαγμένοι» θα φέρετε στο μυαλό σας κάποιο ανδροϊδές που είδατε στο σινεμά και θα προσπαθήσετε του εξηγήσετε με αυτό το πρότυπο.

Οι υπόλοιποι θα πάρετε το σμαρτφον στο χέρι και θα ψάξετε στο google.

Τα συμπεράσματα και των δύο γονέων δεν θα πέσουν και πολύ έξω από την πραγματικότητα.

Τι είναι όμως «η ρομποτική» πραγματικά; Θα προσπαθήσω να σας δώσω έναν δικό μου ορισμό:

«Ρομποτική είναι η επιστήμη που ερευνά τρόπους σωστής συνεργασίας των αυτόματων μηχανών που δέχονται εντολές από τον άνθρωπο, με τους ανθρώπους».

Την συναντούμε συνεχώς σε καθημερινά παραδείγματα. Υπάρχει στα παιδικά παιγνίδια, στην ιατρική, στην βιομηχανία, στα μέσα μαζικής μεταφοράς και αλλού.

Είναι συνδυασμός πολλών επιστημών μαζί γι’ αυτό και είναι εξαιρετικής σημασίας η σωστή διδασκαλία της στα παιδιά.

Χρησιμοποιεί την Φυσική, την Χημεία, τα Μαθηματικά και τις υποκατηγορίες τους όπως την Ηλεκτρονική, την Μηχανική, την Οπτική κλπ. Με δεδομένο μάλιστα ότι θα υπάρχει αυξημένη ζήτηση νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων στο άμεσο μέλλον, η χρήση της ρομποτικής θα ανοίξει νέους ορίζοντες τόσο στον επιστημονικό όσο και στον εμπορικό τομέα.

Πολλές από τις εταιρείες «κολοσσούς» που ασχολούνται με την διακίνηση εμπορευμάτων, άρχισαν πειραματικά την παράδοση τους μέσω drones τα οποία είναι «ιπτάμενα ρομπότ» που μεταφέρουν με ταχύτητα και ακρίβεια μικρά πακέτα με σκοπό να μεταφέρουν μεγαλύτερα στο άμεσο μέλλον.

Τι θα λέγατε να πούμε για το αυτοκινούμενο λεωφορείο χωρίς οδηγό; Σας φαίνεται ουτοπικό; Κάθε άλλο, αν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι λειτούργησε δοκιμαστικά για λίγους μήνες στα Τρίκαλα χωρίς ούτε ένα ατύχημα.

Η έρευνα και διάσωση χρησιμοποιεί ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για να παρέχει βοήθεια σε μέρη απρόσιτα από τους ανθρώπους.

Ο αξονικός τομογράφος που σώζει ζωές είναι άλλο ένα καλό παράδειγμα.

Πόσο όμως τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν την ρομποτική και ποια ηλικία είναι κατάλληλη;

Τα παιδιά μας, έχουν ικανότητες που εμείς οι μεγάλοι χάσαμε με την πάροδο των χρόνων, το άγχος και την καθημερινή προσπάθεια για επιβίωση.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με το κοριτσάκι του μηχανικού που προσπαθούσε να βρει λύση για ένα φορτηγό που φράκαρε σε μια σήραγγα όταν του πρότεινε να ξεφουσκώσουν τα λάστιχα για να κατέβει σε ύψος! Μα ναι, ήταν προφανές! Η λύση δόθηκε από ένα μικρό παιδί!

Από το παραπάνω παράδειγμα καταλαβαίνουμε ότι όσο πιο νωρίς εξοικειωθούν τα παιδιά μας με την ρομποτική, τόσο πιο μεγάλες δεξιότητες θα αναπτύξουν στις θετικές επιστήμες.

Η κατανόηση της ρομποτικής από την παιδική ηλικία, θα δώσει ένα βασικό εφόδιο στο παιδί για το μέλλον και θα το βοηθήσει να καταλάβει ότι δεν θα πρέπει να την φοβάται, αλλά να την δεχτεί, να την διερευνήσει και να την χρησιμοποιήσει προς όφελος τόσο δικό του όσο και της κοινωνίας.

Το να ασχοληθεί ένα παιδί με τη ρομποτική από μικρή ηλικία έχει πολλά πλεονεκτήματα: Μπορεί να αναπτύξει δημιουργικότητα για την επίλυση προβλημάτων. Η ρομποτική δίνει στο παιδί τροφή στην έμφυτη περιέργεια και αυξάνει το ενδιαφέρον του «να δώσει ζωή» σε ένα άψυχο αντικείμενο, αναπτύσσοντας παράλληλά το πνεύμα της καινοτομίας αλλά και της επιχειρηματικότητας. Είναι εξίσου προφανές ότι τα παιδιά μπορούν να διασκεδάσουν με την δημιουργία ενός ρομποτικού μηχανισμού αλλά και να κάνουν διαγωνισμούς π.χ. για το ποιο θα τρέξει γρηγορότερα, ποιο θα βάλει όλους τους κύβους χρωμάτων στην σωστή θέση κλπ.

Είμαι πεπεισμένος ότι πολύ σύντομα ο Προγραμματισμός και η Μηχανολογία συνδυαζόμενα στην επιστήμη της ρομποτικής θα διδάσκονται στα σχολεία και επομένως η γνώση της θα έχει τρομερή ζήτηση στην αγορά εργασίας στο άμεσο μέλλον.