Όπως πολύ σωστά επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Σωματείο (ΣΕΕΕΝ): «Καμπανάκι για το επόμενο ατύχημα στα ορυχεία μπορεί να χαρακτηριστεί η κατολίσθηση που έγινε στο Νότιο Οι συνάδελφοι του Ε3 που ήταν στο μηχάνημα την ώρα της κατολίσθησης στο Νότιο Πεδίο στάθηκαν τυχεροί. Ευτυχώς τα τραύματα τους είναι ελαφρά, όμως δεν μπορεί να κρυφτεί ο κίνδυνος που διέτρεξαν. Η αποκόλληση μεγάλου κομματιού από το πρανές δεν έγινε τυχαία, ούτε ακαριαία»

Με αφορμή το σοβαρό ατύχημα που προέκυψε από την πρόσφατη κατολίσθηση στο Ορυχείο Νοτίου Πεδίου είναι μια ευκαιρία να ξαναθυμηθούμε τα σοβαρά ατυχήματα που έγιναν διαχρονικά στα ορυχεία από αυτές τις αιτίες. Να δούμε πως και γιατί θάφτηκαν ζωντανοί εργάτες στο Ορυχείο Κυρίου Πεδίου το 1978. Πόσοι άλλοι εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους από πτώση πρανών και πόσοι ακόμα κινδύνευσαν να χάσουν τη ζωή τους από τα ίδια αίτια στη ΔΕΗ και στις εργολαβίες της ΔΕΗ;

Κυρίως όμως πρέπει να δούμε μέσα από έναν ειλικρινή και δημόσιο διάλογο γιατί δεν προλαβαίνουμε κάποια ατυχήματα πριν να συμβούν για να μη θρηνούμε εκ των υστέρων νεκρούς και σακατεμένους εργάτες και δευτερεύοντος να προλάβουμε την τεράστια οικονομική επιβάρυνση από την καταστροφή του εξοπλισμού και την καθυστέρηση για την επισκευή του (που την πληρώνει πάλι ο λαός).

Η μεγάλη κατολίσθηση στο Ορυχείο Κύριου πεδίου

στις 11 Ιανουαρίου 1978

Δυο νεκροί, ένας τραυματίας και 500.000.000 δραχμές ζημιά στη ΔΕΗ

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου του 1978, έξι η ώρα το απόγευμα, έγινε μεγάλη κατολίσθηση στο Κύριο Πεδίο και έθαψε ολόκληρο, ένα μεγάλο ηλεκτροκίνητο καδοφόρο εκσκαφέα βάρους 1.000 τόνων! Η κατολίσθηση έγινε από τις εξωτερικές αποθέσεις που έφυγαν με «ροή λάβας» και το βάρος τους υπολογίστηκε σε 2,5 εκατομμύρια τόνους. Ο εκσκαφέας εξαφανίστηκε αφού θάφτηκε ολοκληρωτικά στα χώματα μαζί με τον χειριστή του, Γιάννη Ποιμενίδη 54 χρόνων από την Άρδεσα. Βαριά τραυματισμένος αλλά ζωντανός βγήκε ο Εργάτης-Επιτηρητής Αχιλλέας Τούμπας από τον Κόμανο.

Ο Ποιμενίδης ήταν ο πρώτος που είδε την κατολίσθηση και ειδοποίησε τους άλλους επτά συναδέλφους του που βρίσκονταν στον εκσκαφέα: «Έρχεται το βουνό τρέξτε για να σωθείτε» τους φώναξε αλλά αυτός λόγω και της θέσης του, στο Χειριστήριο Α’ δεν πρόλαβε να φύγει και θάφτηκε ζωντανός!

 

Το πτώμα του βρέθηκε μετά από πέντε μέρες εντατικών ερευνών σε απόσταση 60 μέτρων από το χειριστήριο. Χρειάστηκε να μετακινηθούν εκατομμύρια κυβικά χώμα από το προσωπικό του Ορυχείου που σταμάτησε εντελώς τις εργασίες του για αρκετές ημέρες.

Η τραγωδία όμως είχε και συνέχεια! Ξημερώματα της Πέμπτης στο ίδιο σημείο της μεγάλης κατολίσθησης έχασε τη ζωή του και ο χειριστής μπουλντόζας Αντώνης Μεντεκίδης 33 ετών από τον Άγιο Χριστόφορο. Ο Μεντεκίδης πήγαινε για δουλειά με το αυτοκίνητό του στο ορυχείο, αξημέρωτα αφού η πρωινή βάρδια έπιανε δουλειά τότε στις 5.30, δεν έβλεπε το ρήγμα που δημιουργήθηκε από την κατολίσθηση και πλησίασε αρκετά στο επικίνδυνο σημείο. Από το βάρος του αυτοκινήτου δημιουργήθηκε κι άλλη κατολίσθησε και ο άτυχος εργαζόμενος έπεσε από ύψος 85 μέτρων και θάφτηκε μαζί με το αυτοκίνητό του! Μετά από έρευνες αρκετών ωρών βρέθηκε το πτώμα του όχι όμως και το αυτοκίνητο. Σήματα, βαρέλια ή άλλα προειδοποιητικά, όπως κατέθεσαν οι εργαζόμενοι, δεν υπήρχαν παρά μόνο ένα φορτηγό φορτωμένο με χώματα μπροστά στο δρόμο…..

Κάτω από τα χώματα, εκτός από τον καδοφόρο εκσκαφέα και το αυτοκίνητο του άτυχου Μεντεκίδη, θάφτηκαν επίσης ένα γκρέιντερ, μια μπουλντόζα και 1.700 μέτρα ταινιόδρομος. Οι ζημιές υπολογίστηκαν σε 500 εκατομμύρια δραχμές ποσό τεράστιο για την εποχή και το Ορυχείο παρέμεινε κλειστό για μέρες δημιουργώντας τεράστια προβλήματα τροφοδοσίας με λιγνίτη στον ΑΗΣ αλλά και στην ΑΕΒΑΛ.

Το μεγάλο ερώτημα. Μπορούσε να προβλεφθεί νωρίτερα αυτή η κατολίσθηση για να γλυτώσουν οι εργάτες τη ζωή τους και ο εξοπλισμός την καταστροφή;

Τα στοιχεία όλα δείχνουν ότι μπορούσε να προβλεφθεί γιατί είχε σημάδια που οι εργαζόμενοι τα είχαν αντιληφθεί και τα κατήγγειλαν μάλιστα στη διεύθυνση! Όπως κατέθεσαν στον εισαγγελέα οι οδηγοί που κουβαλούσαν τέφρα και άλλα υλικά πάνω από το πρανές, είδαν μεγάλες ρωγμές σε απόσταση 200 μέτρων από την τομή που δούλευε ο εκσκαφέας και ειδοποίησαν τους επιστάτες, οι οποίοι όμως τους είπαν «δεν είναι τίποτα, αυτά συμβαίνουν στα Ορυχεία». Κατήγγειλαν επίσης ότι οι ίδιοι οι οδηγοί απείλησαν με στάση εργασίας αν δεν παρθούν μέτρα και η διεύθυνση του Ορυχείου το μόνο που έκανε ήταν να αλλάξει την κατεύθυνση του δρομολογίου τους. Μάλιστα μια ώρα πριν την κατολίσθηση. Επίσης καταγγέλθηκε ότι οι τεχνικοί του Ορυχείου είχαν κάνει πριν μέρες έγγραφη αναφορά στη διεύθυνση για τους κινδύνους από τα ρήγματα αλλά απάντηση δεν πήραν ποτέ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ…