Γιώργος Τζέλλος: Αφιέρωμα στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά, αλλά χωρίς στρεβλώσεις – Δεν υπάρχουν Λαζαρίνες του «Τσιαρτσιαμπά»

13 Μαρτίου 2017
00:42

Όπως είναι γνωστό ο Οργανισμός Αθλητισμού Πολιτισμού & Νεολαίας (ΟΑΠΝ) του Δήμου Κοζάνης , σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και το Λαογραφικό Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης διοργάνωσε στο  τριήμερο  10,11 & 12 Μαρτίου 2017 στην Αίθουσα του Κοβενταρείου  στην Κοζάνη εκδηλώσεις «Αφιέρωμα στην Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά».

Παρακολούθησα την εκδήλωση της τρίτης ημέρας « Ζώσα Πολιτισμική Κληρονομιά της ευρύτερης περιοχής Κοζάνης» και ομολογώ πως έμεινα ικανοποιημένος από το υψηλό επίπεδο των εισηγήσεων , αλλά και από την πολύ καλή  οργάνωση και αξίζουν συγχαρητήρια στους εισηγητές και διοργανωτές .

Κατά τη διάρκεια όμως της εκδήλωσης   το συναίσθημα  που βίωνα  ήταν  «χαρμολύπη» ,όπως γίνεται αντιληπτό παρακάτω.

Μεταξύ των εισηγήσεων και δυο εξαιρετικές που της χάρηκα  για τις «Λαζαρίνες» της Αιανής  και του Κρόκου -Γρηγόρης Κοντός  και Ιωάννα  Κύρου αντίστοιχα-,  έθιμο για το οποίο όπως έχει προγραμματιστεί και σχεδιαστεί από το Δήμο Κοζάνης σε συνεργασία με την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Πολιτισμού να υποβληθεί αίτημα για ένταξη του στην Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της UNESCO στην Ελλάδα , κάτι ανάλογο με αυτό που έγινε με το έθιμο των Μωμόερων πριν λίγο καιρό.

Εύχομαι να τα καταφέρουν.

Όμως δεν είχα χρόνο να παρακολουθήσω ως το τέλος της εκδήλωσης  τις τοποθετήσεις των πολιτών που ακολούθησαν  στο στρογγυλό τραπέζι -έφυγα για οικογενειακή υποχρέωση- για να πάρω και εγώ το λόγο και να πω στους διοργανωτές ότι δεν υπάρχουν Λαζαρίνες του «Τσιαρτσιαμπά», που κατά κόρον ειπώθηκε και με λύπησε,  αλλά Λαζαρίνες της της ευρύτερης περιοχής Ελίμειας – Αιανής ή αν θέλετε Λαζαρίνες των χωριών της νότιας Κοζάνης, αν και το έθιμο κρατάει κάπως και στα Σέρβια και στο Εμπόριο. Και αυτό γιατί η λέξη «Τσιαρτσιαμπάς» είναι τουρκική, που σημαίνει το παζάρι της Τετάρτης που γινόταν επι Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο χωριό Σπάρτο, έχει διαγραφεί προ πολλού  από το λεξιλόγιο των κατοίκων , δεν εκφράζει απολύτως τίποτα σήμερα και όσοι τη χρησιμοποιούν  έχουν άγνοια του όρου  και όσοι έχουν γνώση του όρου και τη χρησιμοποιούν προσβάλλουν την περιοχή μας. Είναι απαράδεκτο σε εκδηλώσεις σαν και την πιο πάνω να ονομάζεται και να περιγράφεται στα επίσημα κείμενα το έθιμο Λαζαρίνες του «Τσιαρτσιαμπά». Όπως δεν μπορούμε να λέμε Ισβορος αντί για Λευκόβρυση ή Καραγάτς αντί για Μαυροδένδρι. Κρίμα γιατί και οι αξιολογότατοι εισηγητές από την Αθήνα , χωρίς να γνωρίζουν αναφέρονταν σε Τσιαρτσιαμπά και αλίμονο μας αν στα επίσημα κείμενα  υποβολής της αίτησης κοτσάρουν και αυτή την λέξη. Από που να φυλαχθούμε!!!

Ευτυχώς από ότι έμαθα μετά , παίρνοντας το λόγο ως πολίτης στο στρογγυλό τραπέζι η κ. Καραμήτσου Γεωργία -π. Διευθύντρια της Εφορίας Αρχαιοτήτων  Κοζάνης και του Αρχαιολογικού  Μουσείου Αιανής – έβαλε τα πράγματα στη θέση τους , αποκαθιστώντας τα ιστορικά  και  καταχειροκροτήθηκε από τους κατοίκους των χωριών που παρακολουθούσαν την εκδήλωση.

Και εγώ ως Δήμαρχος και οι προκάτοχοι μου στην Αιανή και στον  Κρόκο κάναμε πολύ αγώνα για να καθιερωθεί ο όρος Ελίμεια, αυτός που μας προσδιορίζει ιστορικά-γεωγραφικά , μας εκφράζει και αυτός πρέπει να χρησιμοποιείται επίσημα. Για όσους δεν γνωρίζουν ας μάθουν πως  στην Αιανή ο μεγαλύτερος δρόμος περίπου δυο χιλιομέτρων από την είσοδο όπως ερχόμαστε από την Κοζάνη ως την έξοδο προς το Ρύμνιο ονομάζεται οδός Ελίμειας . Αυτό κάτι  σημαiνει . Οδός «Τσιαρτσιαμπά» δεν υπάρχει . Όσοι από κακή συνήθεια τη χρησιμοποιούν ας την αλλάξουν.

Αφιέρωμα λοιπόν στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά , αλλά χωρίς στρεβλώσεις γιατί την ακυρώνουν.

Απευθύνομαι στο Δήμαρχο Κοζάνης , να προλάβει το λάθος , να το διορθώσει και  να λάβει τα μέτρα να μη επαναληφθεί.

Και πάλι συγχαρητήρια για την ουσία της εκδήλωσης.

Κοζάνη 12 Μαρτίου 2017

Τζέλλος Ν. Γιώργος

16 σχόλια

  • ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΓΡΑΦΘΗΚΕ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΙΘΗΝΟΝΤΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΙ, ΝΟΜΑΡΧΕΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΙΑΡΧΕΣ, ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΙ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΕΛΕΙΜΙΑΣ ΩΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΕΠΑΡΧΙΑ.ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΒΟΥΝΟ “ΒΟΡΡΑΣ” ΑΠΟΚΑΛΕΙΤΑΙ “ΚΑΙΜΑΚΤΣΑΛΑΝ” ΔΗΛ. ΒΟΥΝΟ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΜΗΠΩΣ Η ΒΛΑΚΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΟΡΙΑ????

  • Επιτέλους βρέθηκε κάποιος να καυτηριάσει την άκριτη και επιπόλαιη χρήση τουρκικών και άλλων τοπωνυμίων!! Υπάρχουν ακόμη και πολιτιστικοί σύλλογοι με τουρκικές επωνυμίες π.χ. Τετελέρ.
    Θερμά συγχαρητήρια στον Κύριο Τζέλλο.

    • 09:25, όταν το έγραψα , δεν είχε δημοσιευθεί το πρώτο.Ωστόσο χάρηκα και γι’ αυτό το σχόλιο που αναφέρεται στο όρος Βόρας .Ένοιωθα … μοναξιά σχολιάζοντας κατά καιρούς διάφορα .. γλωσσικά και άλλα ατοπήματα.

  • Η κυρία Καραμήτρου καταχειροκροτήθηκε μόνο από τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Αιανής. Κι αν ο κ. Τζέλλος καθόταν ως το τέλος… θα άκουγε την κυρία Φωτοπούλου του Υπουργείου Πολιτισμού να λέει πως το “όνομα” είναι το τελευταίο που θα απασχολήσει τους ειδικούς. Για την ένταξη των Λαζαρίνων, όπως και για κάθε έθιμο, το βασικό είναι ποιους αφορά, τι νόημα έχει γι’ αυτούς και για την ταυτότητά τους….
    Τα υπόλοιπα είναι ανάγκη επίδειξης ανωτερότητας… Όποιος πιστεύει ότι διαφέρει από τους υπόλοιπους και είναι ανώτερός τους απλά….έχει κόμπλεξ!

      • Πολύ σωστά τα λέτε. Και πέρα από αυτό υπάρχουν χωριά που δεν ανήκουν στην Ελιμεια και κρατούν το έθιμο αυτό εκατοντάδες χρόνια

        • Άρα Χαρά αφού δεν χρειάζεται η λέξη Ελίμεια δεν χρεισζεται και η λέξη Τσιαρτσιαμπάς.Μετην ευκαιρία πες μας ένα τέτοιο χωριό.

          • Και βέβαια θα σας πω. Η Μεταμόρφωση δεν ανήκει στην Ελιμεια και όμως αναβιώνουν το έθιμο για εκατοντάδες χρόνια

        • Χαρά μου,ο κ. Τζέλλος καυτηρίασε τη χρήση της λέξης τσιαρτσιαμπάς και όχι τις Λαζαρίνες!Προς τί ο θυμός;

          • Δεν υπάρχει θυμός. Αν όμως είσασταν στην εκδήλωση αυτή θα καταλάβαινατε που αποσκοπεί όλη αυτή η αναφορά περί τσατσαρμπα. Δυστυχώς υπάρχουν και παρασκήνια

  • Το έθιμο δεν κρατάει “κάπως” και στο Εμπόριο αλλά στο σύνολο των σλαβόφωνων χωριών της Εορδαίας. Ποτέ όμως δεν παραουσιάζεται γιατί είναι στην απαγορευμένη και ακατονόμαστη γλώσσα.

  • ΓΙΩΡΓΟ,ΔΙΑΒΑΣΑ ΤΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΟ ΑΡΘΡΟ ΣΟΥ,….ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑ ΤΗΝ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ Κ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΩ ΛΕΠΤΟΜΕΡΙΕΣ!….ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΝΕΙΣ ΤΑ ΦΩΤΑ ΣΟΥ,ΜΕ ΑΡΘΡΑ Κ ΜΕ ΖΩΝΤΑΝΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ!….ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΩΤΙΣΗ!…
    ΝΤΙΝΑ ΤΖΩΡΤΖΗ.

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.