Τι περιλαμβάνουν οι 116 επενδυτικές προτάσεις από Δήμους, Περιφέρειες, Πανεπιστήμια και άλλους δημόσιους φορείς για την απολιγνιτοποίηση

12 Οκτωβρίου 2020
08:10

Κρίσιμα οδικά έργα, κτιριακά projects, τηλεθερμάνσεις για Φλώρινα, Αμύνταιο, Εορδαία και Κοζάνη, συγκαταλέγονται ανάμεσα στις συνολικά 116 προτάσεις για δημόσιες επενδύσεις, ύψους 1,14 δισ ευρώ, που έχουν κατατεθεί στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης.

Στον αριθμό των προτάσεων και στο ύψος τους είχε αναφερθεί την Παρασκευή από το βήμα του συνεδρίου Athens Investment Forum ο Κ.Χατζηδάκης, χωρίς όμως να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.

Στην ειδική μνεία για τα projects της απολιγνιτοποίησης, ο υπουργός είχε κάνει λόγο για 80 κατατεθειμένα ιδιωτικά επενδυτικά σχέδια, καθώς επίσης όμως για 116 προτάσεις από δημόσιους φορείς που αφορούν σε κεφαλαιουχικές δαπάνες της τάξεως των 1,14 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Energypress πρόκειται για φακέλους που έχουν υποβληθεί από ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, δηλαδή τους δήμους Φλώρινας, Αμυνταίου, Εορδαίας, Κοζάνης και Μεγαλόπολης, από τις Περιφέρειες Δ.Μακεδονίας και Πελοποννήσου, όπως επίσης από Πανεπιστήμια και πλειάδα δημοσίων φορέων στο πλαίσιο του Ειδικού Μεταβατικού Προγράμματος. Και αφορούν οδικά έργα, ανεγέρσεις και αναβαθμίσεις κτιρίων, και γενικώς μικρά και μεσαίου βεληνεκούς δημόσια projects, ικανά να υλοποιηθούν εντός της προσεχούς 3ετίας, όσο και η διάρκεια του μεταβατικού προγράμματος 2021-2023.

Εννοείται ότι από τις 116 προτάσεις θα προχωρήσουν μόνο όσες αντιστοιχίζονται στις επιλέξιμες δράσεις (προώθηση απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής, ενίσχυση επιχειρηματικότητας, «πράσινες» επενδύσεις κ.ά.) του προγράμματος. Οι άλλες δεν θα εγκριθούν.

Σχετική ανακοίνωση, με την πρόσκληση για την υποβολή προτάσεων από δημόσιους φορείς για την χρηματοδότηση έργων σε Δ.Μακεδονία και Μεγαλόπολη στο πλαίσιο του Εικού Μεταβατικού Προγράμματος Δίκαιης Μετάβασης εξέδωσε προ ημερών το ΥΠΕΝ.

Η πρόσκληση απευθύνεται σε δημοσιους φορείς που εδρεύουν ή δραστηριοποιούνται στις λιγνιτικές περιοχές και μέσω αυτής καλούνται να υποβάλλουν προτάσεις για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων στο πλαίσιο του ειδικού μεταβατικού προγράμματος. Σύμφωνα με την πρόσκληση, οι προτάσεις πρέπει να αντιστοιχίζονται με δράσεις που εντάσσονται στους Άξονες Προτεραιότητας του προγράμματος και στην πλειονότητά τους θα πρέπει να ολοκληρώνονται εντός της τριετίας. Η πρόσκληση δεν απευθύνεται προς επιχειρήσεις και επενδυτές, καθώς για τον ιδιωτικό τομέα έχει ενεργοποιηθεί διαφορετική διαδικασία, μέσω αντίστοιχης πρόσκλησης που έγινε προ μηνός.

Τα 250 εκατ. ευρώ του Μεταβατικού Προγράμματος

Το Ειδικό Μεταβατικό Πρόγραμμα καταρτίζεται με βάση τις δυνατότητες του ΕΣΠΑ 2014-2020, του REACT-EU, του Πράσινου Ταμείου καθώς και άλλων χρηματοδοτικών πηγών. Δίχως το νούμερο να είναι τελικό, εντούτοις μια πρώτη εκτίμηση για το ύψος των έργων που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτό, κάνει λόγο για 250 εκατ. ευρώ.

Σε αυτά τα κονδύλια θα πρέπει να στηριχθεί καταρχήν το εγχείρημα της απολιγνιτοποίησης. Δηλαδή σε πόρους του ΕΣΠΑ, αλλά και στα ιδιωτικά κεφάλαια για τα μεγάλα φωτοβολταικά της ΔΕΗ και των ΕΛΠΕ, την υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ, Πτολεμαίδα V και τα κονδύλια από τον ετήσιο προυπολογισμό της επιχείρησης για λιγνιτικές επενδύσεις, οι οποίες σταδιακά θα αρχίσουν να διατίθενται σε άλλες δράσεις,

Και αυτό στο σενάριο όπου αντιρρήσεις και διαφωνίες μεταξύ κάποιων χωρών-μελών και των Βρυξελλών δεν επιτρέψουν την έγκαιρη έναρξη λειτουργίας του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Facility, RRF). Την περασμένη εβδομάδα και συγκεκριμένα στο συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών (Ecofin) της 6ης Οκτωβρίου επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία για τον κανονισμό που θα διέπει το Ταμείο Ανάκαμψης. Συμφωνία που θα μορφοποιηθεί από την Επιτροπή των Μονίμων Αντιπροσώπων ως εντολή για διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, χωρίς ωστόσο να μπορεί κανείς να είναι σίγουρος πως στην πορεία δεν θα ενσκήψουν νέες διαφωνίες. Εως πρότινος το RRF βρισκόταν ξανά στην δίνη ενστάσεων κάποιων ανατολικών χωρών, όπως η Ουγγαρία και η Πολωνία που αντιτίθεντο στους όρους του Ιουλίου για το κράτος δικαίου, ενώ διαφωνίες σε μικρότερο βαθμό, φαίρονταν να υπάρχουν και από πλούσια κράτη, όπως Ολλανδία και Φινλανδία, με το επιχείρημα ότι η συμφωνία ήταν πολύ επιεικής.

Στο σενάριο επομένως που το Ταμείο δεν καταστεί εφικτό να ενεργοποιηθεί την 1η Ιανουαρίου του 2021, τότε αρκετά έργα από το master plan θα πρέπει να ποντάρουν για την χρηματοδότησή τους στο Μεταβατικό Πρόγραμμα 2021-2023, όπως έχει γράψει το Energypress. Δηλαδή αποκλειστικά σε πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Σε μια τέτοια περίπτωση, ένα έργο που ήδη εκτελείται, θα πάρει αναδρομική επιλεξιμότητα, δηλαδή θα εισπράξει τα χρήματα που του αναλογούν αργότερα.

energypress.gr

4 σχόλια

  • Συνολικα οι 116 προτασεις για Δυτικη Μακεδονια και Πελλοπονησο αγγιζουν το 1,14 δις ευρω, Αν σας φαινοντε πολλα , σκεφτειτε οτι η νεα μοναδα 5 της Πτολεμαιδας κοστισε 1,5 δις ευρω, (αυτη που θα κλεισει προγραμματισμενα το 2028)

  • 116 προτάσεις ύψους 1,14 δισ. ευρώ δείχνουν την απόλυτη έλλειψη οράματος για την επόμενη ημέρα στη Δυτική Μακεδονία. Το κομματικό σύστημα έχει γεμίσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση με τους δικούς του και μιλά μόνο μ’ αυτούς, αφήνοντας εκτός την κοινωνία των πολιτών. Πόσες μόνιμες θέσεις εργασίας δημιουργούν οι 116 προτάσεις, οι οποίες μάλιστα δεν θα προχωρήσουν όλες;

  • Με μια τροποποίηση που μπαίνει σφήνα στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που ρυθμίζει ζητήματα ιθαγένειας και εύρυθμης λειτουργίας των ΟΤΑ, κόβονται τα ανταποδοτικά τέλη που ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει η αιολική βιομηχανία προς τις τοπικές κοινότητες και τα χωριά εντός των ορίων των οποίων υπάρχουν εγκατεστημένες ανεμογεννήτριες ή άλλες μορφές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ)

    Η διάταξη αυτή αναμένεται να έχει απρόβλεπτες συνέπειες σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση νέων αιολικών σταθμών καθώς τα ανταποδοτικά τέλη, αν και «ψίχουλα», αποτελούσαν μέχρι σήμερα το μοναδικό δέλεαρ για την εγκατάστασή τους προς τις τοπικές κοινότητες.

    Με τη νέα νομοθετική ρύθμιση ανοίγει ο δρόμος ώστε οι δήμοι να μπορούν να χρησιμοποιούν τα έσοδα από τα ειδικά τέλη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ για άλλες ανάγκες, αλλά όχι για τις τοπικές κοινότητες όπου είναι εγκατεστημένα τα έργα. Οπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, στο άρθρο 44 που αφορά τη διάθεση ειδικού τέλους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ και υβριδικούς σταθμούς, τροποποιείται το τέλος της παραγράφου Α4 του άρθρου 25 του νόμου 3468/2006 με την προσθήκη του ακόλουθου εδαφίου:

    «Κατ’ εξαίρεση, τα κατά τη δημοσίευση του παρόντος χρηματικά υπόλοιπα από το ειδικό τέλος και τα αντίστοιχα έσοδα των χρήσεων 2020 και 2021 μπορούν να διατίθενται, κατόπιν σχετικής απόφασης του οικείου δημοτικού συμβουλίου, για την εξόφληση οφειλών και την κάλυψη πάσης φύσεως δαπανών του δήμου, συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν στις ανταποδοτικές του υπηρεσίες, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ποσοστιαία αναλογία επιμερισμού μεταξύ των κοινοτήτων».
    Σημειώνεται ότι την υποχρέωση ανταποδοτικού τέλους έχουν όλοι οι σταθμοί ΑΠΕ -και σε ό,τι αφορά τα φωτοβολταϊκά αυτά που έχουν ισχύ πάνω από 20 MW- σε ποσοστό 3% επί του προ ΦΠΑ ετήσιου τζίρου τους. Μέχρι σήμερα το ανταποδοτικό τέλος του 3% κατανεμόταν κατά 1,7% στους δήμους για έργα στις τοπικές κοινότητες όπου βρίσκονται εγκατεστημένες οι μονάδες, κατά 1% για τους κατοίκους των τοπικών κοινοτήτων όπου βρίσκονται εγκατεστημένες οι μονάδες μέσω μείωσης στους λογαριασμούς ρεύματος και κατά 0,3% στο Πράσινο Ταμείο.

    Οι δήμοι ήταν υποχρεωμένοι να διαθέτουν το 80% των χρηματικών ποσών που έπαιρναν από το ανταποδοτικό τέλος αποκλειστικά σε περιβαλλοντικές δράσεις και έργα τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικής υποστήριξης εντός των διοικητικών ορίων της Δημοτικής ή της Τοπικής Κοινότητας όπου είναι εγκατεστημένοι οι αιολικοί σταθμοί.

    Στην πράξη, με την τροποποίηση που φέρνει η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τους δικαιούχους της αξιοποίησης των ανταποδοτικών τελών, τελειώνει το «τυράκι» που προφερόταν στις τοπικές κοινότητες που υπόκεινται στην εγκατάσταση αιολικών, οι οποίες πλέον απομένουν μόνο με τις όποιες καταστροφικές περιβαλλοντικές συνέπειες απορρέουν από τη λειτουργία τους. Από την άλλη, αυτό το «τυράκι» προσφέρεται ελαφρώς μεγαλύτερο προς τους δήμους για τη συγκατάθεσή τους στην εγκατάσταση νέων αιολικών, σε μια στιγμή που πληθαίνουν οι σχετικές αρνητικές αποφάσεις από δημοτικά συμβούλια σε ολόκληρη τη χώρα. energypress.gr

    με λιγα λογια οι κοινοτητες , τα χωρια δεν θα παιρνουν τιποτα απο την καταστροφη των βοσκοτοπων και την ενοχληση απο τα αιολοκα και τα φωτοβολταικα και την καταστροφή της χλωριδα και πανιδας και ολα τα λεφτα θ ατα παιρνει ο δημος για να πληρωνει οτι του καπνισει

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.