Ιδιαίτερα σημαντική η παρουσία του Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών, Κώστα Πουλάκη στην Κοζάνη, σ’ αυτή τη φάση που η διαβούλευση για την «αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για την αυτοδιοίκηση» βρίσκεται σε εξέλιξη. Στόχος της Κυβέρνησης, το νομοσχέδιο να είναι έτοιμο μέχρι το καλοκαίρι και να κατατεθεί στις αρχές φθινοπώρου για ψήφιση στη βουλή.

Ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον είχε ο διάλογος που ακολούθησε την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα για τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης και τους πολίτες που συμμετείχαν στην εκδήλωση.

Μια εκδήλωση που ήταν πρωτοβουλία της Ν.Ε. Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ  και στην οποία συμμετείχαν, ο περιφερειάρχης Δυτ. Μακεδονίας Θόδωρος Καρυπίδης, ο Δήμαρχος Άργους Ορεστικού, αντιπεριφερειάρχες, αντιδήμαρχοι, περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι καθώς και πολίτες.

Στην εισαγωγή του ο Γενικός Γραμματέας, αποτυπώνοντας σε 25 σημεία τα πιο σημαντικά προτάγματα του κειμένου των 450 και πλέον σελίδων που συνέταξε η επιτροπή διαβούλευσης, έθεσε κατ’ αρχήν τον κεντρικό στόχο του νομοσχεδίου, που δεν είναι άλλος από την αναβάθμιση του ρόλου των ΟΤΑ, ως όργανα δημοκρατικού προγραμματισμού.

Στη σύσταση και λειτουργία της επιτροπής που έχει συσταθεί με πρωτοβουλία του Υπουργού Εσωτερικών, συνίσταται και η καινοτομία ως προς τις διαδικασίες που ακολουθούνται μέχρι την ολοκλήρωση του νομοσχεδίου. Στην επιτροπή συμμετέχουν, παράγοντες και στελέχη του Υπουργείου, εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, ακαδημαϊκοί και εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, αποτυπώνοντας την επιθυμία για μια αυτοδιοίκηση που θα ενισχύει τη Δημοκρατία.

Τόνισε ότι «άδικα ορισμένοι κατηγορούν τη κυβέρνηση και το ΣΥΡΙΖΑ για ιδεοληψίες» στη πρόθεση για αλλαγή του Καλλικράτη, «και ότι δεν είναι μόνο η απλή αναλογική» που θέλει να επιβάλλει η πολιτική ηγεσία. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής θα κάνει πιο ώριμη την αυτοδιοίκηση, θα ενισχύσει τις συνεργασίες και θα αλλάξει την ατζέντα του διαλόγου, και θα έχει ως αποτέλεσμα την επικράτηση μιας διαφορετικής κουλτούρας συναινέσεων.

Από τα κυριότερα σημεία της εισήγησης σταχυολογούνται:

  • ο ριζικός ανασχηματισμός των αρμοδιοτήτων κάθε τομέα της δημόσιας πολιτικής,
  • η αποφυγή αλληλοσυγκρουόμενων αρμοδιοτήτων,
  • ο διακριτός διαχωρισμός των Δήμων σε σχέση με τα χαρακτηριστικά τους (ορεινοί, αστικοί, νησιώτικοι, κ.α.),
  • η ενδοδημοτική αποκέντρωση,
  • η αποσύνδεση των αυτοδιοικητικών εκλογών από τις ευρωεκλογές,
  • το δικαίωμα ψήφου στα 17,
  • τα δημοψηφίσματα και η θεσμοθέτηση διαδικασιών υποχρεωτικής διαβούλευσης με τους πολίτες για σημαντικά θέματα του δήμου,
  • η αναβάθμιση των τοπικών συμβουλίων και
  • η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των δήμων που παραμένει κοιμώμενη και αναξιοποίητη.

Επεσήμανε ιδιαίτερα τις δυσκολίες του Εγχειρήματος που εκτός των άλλων έχουν να κάνουν με τις αντιδράσεις μεγάλου μέρους των αυτοδιοικητικών.

Τέλος, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου τα δύο τελευταία χρόνια, σχετικά με τις νέες διαδικασίες στο διορισμό Γενικών Γραμματέων των αποκεντρωμένων διοικήσεων, το ξεπάγωμα των προσλήψεων στους ΟΤΑ, την εξασφάλιση της ομαλής ροής των χρηματοδοτήσεων, τη χρηματοδότηση έργων που προέκυψαν από φυσικές καταστροφές, την επαναφορά της δημοτικής αστυνομίας, των φυλακών κ.α.