Αντί για φωτοστέφανο εξορία στα Νταμάρια – Ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζανης ΙΩΑΚΕΙΜ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ (1883-1962) πνευματικός ηγέτης της Εθνικής Αντίστασης κατά του φασισμού (Γράφει ο Γ. Μητλιάγκας)

24 Νοεμβρίου 2021
23:23
Ο Μητροπολίτης Σερβίων και Κοζανης ΙΩΑΚΕΙΜ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ (1883-1962) πνευματικός ηγέτης της Εθνικής Αντίστασης κατά του φασισμού  (Παρόμοια τύχη είχε και ο Παπαφλεσσς αρχικά και για μεγάλο διάστημα , από αυτούς που τον ζήλευαν και τον συκοφαντούσαν γιατί τον έβλεπαν σαν κίνδυνο για τα συμφέροντα τους , με τις κουτσομπολίστικες-αντικοινωνικές και συμφεροντολογικές απόψεις και συμπεριφορές τους …Οι ίδιοι κύκλοι δολοφόνησαν το 1830 τον Ιωάννη Καποδίστρια κατηγορώντας τον ότι δήθεν κυβερνά σαν δικτάτορας τον δε Κολοκοτρώνη τον φυλάκισαν σε μια τρύπα στο βράχο τ Αναπλιού..!)
Για τη ζωή του Δεσπότη ΙΩΑΚΕΙΜ , τις ιδέες του και την αζιοζήλευτη δράση του , σας παραπέμπω στην επιστημονική έρευνα μελέτη-διδακτορική διατριβή (2018) του διδάκτορα θεολογίας του ΑΠΘ Φίτσιου Παναγιώτη που ανάμεσα στα άλλα αναφέρει: Καταγόμενος από τη Νικομήδεια της Μ Ασίας , αφού σπούδασε σαν αριστούχος στη θεολογική σχολή της Χάλκης και στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού , εκλέχθηκε αρχικά Μητροπολίτης Μετρών και Αθήρων της Ανατολικής Θράκης. Καταδικάστηκε σε θάνατο από τους Κεμαλικούς στο δικαστήριο της Άγκυρας για την συμμετοχή και ολόπλευρη προσφορά του στους αγώνες του Ελληνισμού κατά της οθωμανικής αυτοκρατορίας . Γλύτωσε το θάνατο φυγαδευθείς από το πατριαρχείο της Κωσταντινούπολης στον Πειραιά και σαν φανερός υποστηριχτής του Ελευθέριου Βενιζέλου κυνηγήθηκε και δυσφημίστηκε από τους Βασιλικούς με το χειρότερο τρόπο.!
Εκλέχθηκε Μητροπολίτης ΣΕΡΒΙΩΝ και ΚΟΖΑΝΗΣ (1923- 2926 μέχρι το 1945), και για ένα μικρό διάστημα (1926) αφού συναντήθηκε στο Παρίσι με τον Ελ. Βενιζέλο μετέβη στις ΗΠΑ .
Μετά (1927) επέστρεψε στην Κοζάνη , αλλά επειδή συμμετείχε σε διάφορες κοινωνικές εκδηλώσεις για τα προβλήματα του λαού και υπέρ της επαναστατικής κυβέρνησης , προκάλεσε την αντίδραση των Βασιλικών που προσπάθησαν να τον πλήξουν για την προσωπική του ζωή.
Προκαλούσε με τις καινοτόμες απόψεις του για τον ουσιαστικό τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών, η δε έκκλησή του προς την ηγεσία της εκκλησίας και την κυβέρνηση για τα προβλήματα και τα δεινά του λαού της Δυτ. Μακεδονίας, επέφερε την αντίδραση της συνόδου της εκκλησιας της Ελλάδας και την εξάμηνη εξορία από τη δικτατορία του Μεταξά στο Άγιο όρος .
Κατά τη διάρκεια της τριπλής φασιστικής κατοχής (1941-1944) αναδείχθηκε σε αδιαμφισβήτητο πνευματικό ηγέτη στην Κοζάνη και στην Ελλάδα . Με κάθε τρόπο μαζί με τον Κροκιώτη Αρχιμανδρίτη ΙΩΑΚΕΙΜ ΛΙΟΥΛΙΑ βοηθούσε το λαό με συσσίτια , προτρέποντάς τον με δημόσια κηρύγματα σε ένοπλη αντίσταση κατά των κατακτητών .
Στη Μητρόπολη Κοζανης οργάνωσε σύσκεψη όλων των αντιστασιακών οργανώσεων μαζί με 40 αξιωματικούς του Ελληνικού Στρατού που κατέληξε σε κοινή συμφωνία συνεργασίας .
Μετά από αυτό ο Ιωακείμ Λιούλιας συνελήφθη από τους Γερμανούς και μετά από βασανιστήρια στο στρατόπεδο Π Μελά , εκτελέστηκε στα σφαγεία Θες/νίκης στις 2/7/1943 μαζί με άλλους 49 πατριώτες ανάμεσα στους οποίους ήταν οι δικηγόροι Κοζανης Π Καραλίβανος και Λ Χασάπης , οι Βελβεντινοί Χ Κατσάκης , Γ και Πολ Μαντζάρης , ο Παπαδόπουλος Π. από Κοζάνη και Παπαδοποπ. ή Ορτατζής Π από Πτομεμαΐδα.
Ο μητροπολίτης ΙΩΑΚΕΙΜ αφού κατάφερε και γλύτωσε βγήκε στο βουνό όπου , παρά τις κάποιες αρχικές διαφωνίες του, εντάχθηκε στο ΕΑΜ και στον ΕΛΑΣ . Μαζί με τους Μητροπολίτες Ηλείας Αντώνιο , Σάμου Ειρηναίο, Ιωακείμ Χίου και τον Ιερέα Γερμανό (Ανυπόμονο) οργάνωσαν στην αντίσταση κατά του φασισμού πάνω από 3.000 ιερείς του κατώτερου κλήρου και πρόσφεραν ουσιαστική βοήθεια στον πεινασμένο λαό με συσσίτια επιβίωσης σ όλη την Ελλάδα και για την ένοπλη αντίσταση κατά των κατακτητών που έφεραν τη θανατερή πείνα και τον όλεθρο με τα στυγερά ομαδικά εγκλήματα-ολοκαυτώματα.
Ο Μητροπολίτης Κοζανης ΙΩΑΚΕΙΜ συμμετείχε στην «Κυβέρνηση του Βουνού»-ΠΕΕΑ ως Αντιπρόεδρος , με πρόεδρο τον Αλέξανδρο Σβώλο που σχηματίστηκε στη Βίνιανη και έδρευε στους Κορυσχάδες . Μετά τα Δεκεμβριανά του 1944 κηρύχθηκε έκπτωτος και καθαιρέθηκε από την ηγεσία του κλήρου , η οποία στη συντριπτική της πλειοψηφία όχι μόνο δε συμμετείχε στην Εθνικη Αντίσταση , αλλά σε αντίθεση με τον κατώτερο κλήρο , συνεργάστηκε με τους κατακτητές ..! (Ισως βέβαια «κάποιοι» να θεωρούν ακόμα ότι Εθνικη Αντίσταση δεν έγινε ή κακώς εγινε..! Αλλά απ ο,τι γνωρίζουμε όλοι η Εθνικη Αντίσταση , το καλοκαίρι του 1982-«ντάλα μεσημέρι»-έστω και καθυστερημένα , αναγνωρίστηκε ΟΜΟΦΩΝΑ από τη Βουλή των Ελλήνων , κατα την πρώτη Κυβέρνηση του Α.Παπανδρέου.)
Ο ΙΩΑΚΕΙΜ έκανε διαβήματα με προτάσεις προς τον πρωθυπουργό Θ. Σοφούλη για την παύση του αδελφοκτόνου εμφυλίου πολέμου. Μετά τις διώξεις που υπέστη αποκαταστάθηκε μερικώς το 1957 και τελικά το 2000 επι Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου. Ο μητροπολίτης ΙΩΑΚΕΙΜ (Απόστολος Αποστολιδης) πέθανε στις 2 Απριλίου 1962 και άφησε την οικονομική του περιουσία στις φιλόπτωχες αδελφότητες Κοζανης , Σερβίων, Βελβεντού , την πλούσια Βιβλιοθηκη του στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζανης και την αρχιερατική του στολή στον ιερό Ναό του Αγίου Νικολαου Κοζανης .
Δίκαια και επάξια λοιπόν έλαβε από το λαό και την ιστορία τον τίτλο του ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΗΓΕΤΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ .!!! Αυτή είναι η πραγματική ιστορία του Μητροπολίτη ΙΩΑΚΕΙΜ κι όχι όσα ανιστόρητα ψευδή-εμπαθή-ελαφρά φληναφήματα έχουν γράφεί κατά καιρούς και ιδιαίτερα κατά τη διαδικασία απόφασης του Δημ Συμβουλίου Κοζανης για τον εξωβελισμό του εκτός πόλης , από διάφορους τιτλούχους…
Έτσι λοιπόν θα τιμήσουμε αύριο 25/11/2021 τη μέρα της Εθνικής Αντίστασης και τη μνήμη των των θυμάτων και των αγωνιστών προγόνων μας , που συμμετείχαν στους Αγώνες της Πατρίδας μας κατά του φασισμού..!!!Γι αυτό το λόγο εξ άλλου ο Δήμος Κοζανης τον είχε τιμήσει και με άγαλμα στην Κεντρική Πλατεία Νίκης..! Το οποίο αφού είχε αφαιρεθεί προσωρινά μαζί με τα άλλα για την ανακαίνιση της πλατείας , όλως παραδόξως και παρά τις αντιδρασεις της αντιπολιτευσης και του λαού της Κοζανης , με πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου Κοζανης αντί για την επαναφορά του στην πλατεία μεταφέρθηκε-εξορίστηκε εκτός πόλης στην περιοχή Νταμάρια . Με μια επιπόλαια-ελαφρά δικαιολογία ότι μεταφέρθηκε για να τιμηθεί εκεί που είναι το μνημείο εκτελεσθέντων από τους Γερμανούς αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης …
Αν θέλουν οι δημοτικοί μας άρχοντες να τιμήσουν την Εθνικη Αντίσταση και τους πατριωτικούς αγώνες του λαού μας , με αφορμή το γιορτασμό της , την 25/11/2021 , πρέπει να συνεδριάσουν άμεσα με μοναδικό θέμα :  Την επαναφορά του αγάλματος του Μητροπολίτη ΙΩΑΚΕΙΜ στην πόλη της Κοζανης και συγχρόνως να αποφασίσουν ομόφωνα , όπως ομόφωνα αποφάσισε η Βουλή το 1982 , για : Την ίδρυση πανελλαδικής εμβέλειας μεγάλου πάρκου-μνημείου ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΦΑΣΙΣΜΟΥ-ΝΑΖΙΣΜΟΥ στη θέση «Νταμάρια» που είναι ακριβώς έξω από την πόλη της κοζανης στο δρόμο προς Αιανή (με αποζημίωση των γειτονικών κτημάτων) και τότε ας τοποθετήσουν και εκεί άγαλμα του μητροπολίτη ΙΩΑΚΕΙΜ μαζί με του Αρχιμανδρίτη Ιωακείμ ΛΙΟΥΛΙΑ και άλλων πρωταγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης 1941-1944.
Μια τέτοια τιμή σε έναν τέτοιο μεγάλο χώρο- πάρκο ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ που δυστυχως δεν έχουμε ακόμα μετά από 80 χρόνια μόνο στην ΕΛΛΑΔΑ , ενδείκνυται να γίνει διότι θα είναι επισκέψιμος από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων για τη διδαχή στους νέους της ιστορίας της αντίστασης της Πατρίδας μας κατά του φασισμού , για το λαό της Δ. Μ. και για τους Έλληνες και Ξένους επισκέπτες-τουρίστες .
Διότι ο αγώνας όλων μας κατά του φασισμού και για τη διεύρυνση της Δημοκρατίας είναι πάντα επίκαιρος και αναγκαίος.!
Εξ άλλου η Κοζάνη και η Δυτ Μακεδονία δικαιούνται και ιστορικά αυτη την τιμή γιατί :
-Εδώ έγινε η πρωτη αντιφασιστική νίκη , στο φαρδύκαμπο της Σιάτιστας με την αιχμαλωσία του τάγματος των 603 Ιταλών (4-7/3/1943.).
-Εδώ είχαμε τα περισσότερα μαζικά ολοκαυτώματα από τους Ναζί (Κλεισούρας , Μεσόβουνου, Πύργων , Ερμακιάς , Σερβίων , Νταμάρια κ α)
-Εδώ στα βουνά της Δυτ Μακεδονίας και της Ηπείρου δόθηκαν οι νικηφορες μάχες και οι ζωές των προγόνων μας στον πόλεμο του 1940 κατά του φασισμού του Μουσολινη και του Χιτλερ .!!!
Κοζάνη : 24/11/2021
Γιώργος Μητλιάγκας του Ιωάννη

20 σχόλια

      • Το ποιον τιμάω εγώ είναι δικό μου θέμα, αλλά το να μας λες ότι δεν τον είχαν τοποθετήσει ακόμη, δεν είναι απάντηση…

        Δηλαδή μπορώ να σου απαντήσω κι εγώ ότι η δημαρχεία Ιωαννίδη έκανε την πάπια για να περάσει η “καυτή πατάτα” στον επόμενο…

        Όποιος δεν κάνει τίποτα, δεν κάνει και λάθη, ούτε επωμίζεται ευθύνες. Μπράβο στην ανεύθυνη κι ακίνητη δημαρχεία Ιωαννίδη!

        Το ερώτημα παραμένει: Γιατί εποίησε τη νήσσα η δημαρχεία Ιωαννίδη;

  • Υπάρχουν και άλλες απόψεις που λένε ότι ήταν αμφισβητούμενη προσωπικότητα και μάλιστα από πνευματικούς ανθρώπους της περιοχής. Πάντως εσύ μία χαρά θα τον βλέπεις κάθε φορά που θα πας για το χωριό σου !

  • Σταματήστε οι αριστεροί να καπηλεύεστε την εθνική αντίσταση . Την έκανε όλος ο λαός και τους κομμουνιστές τους έβαλε εκεί που τους άξιζε…

  • Όταν ο κόσμος της Κοζάνης πέθαινε από την πείνα ο ιωακειμ την κοπάνησε στα βουνά αφήνοντας το ποίμνιο του να πεθάνει. Ευτυχώς βρέθηκε ο Γίγαντας Αυγουστίνος Καντιωτης και με τα συσιτια έσωσε χιλιάδες κοσμο.Αυτον έπρεπε να κάνουν άγαλμα και όχι τον ιωακειμ που κυνηγούσε να σκοτώσει όποιον δεν προσκυνούσε ….(βλεπε- παπα Δημητρης Γκαγκασταθης εκδοσεις ορθοδοξος κυψελη)

  • Δυστυχώς κάποιοι απλά και μόνο για να ακουστεί το όνομα τους θεωρούν ότι είναι καλύτερα κλεισμένο –ξεχασμένο σε μια αποθήκη από το να βρίσκετε στα νταμάρια.
    Κρίμα

  • Γράφει… “Αυτή είναι η πραγματική ιστορία του Μητροπολίτη ΙΩΑΚΕΙΜ κι όχι όσα ανιστόρητα ψευδή-εμπαθή-ελαφρά φληναφήματα έχουν γράφεί κατά καιρούς..”
    Άντε τώρα να καταλάβει ο κύριος αυτός τι είναι ιστορία…

  • Ούτε για τα νταμάρια δεν είναι …Αν τον αγαπάς τόσο πολύ Κύριε Μητλιαγκα πατρόν στην αυλή στο σπίτι ? σου..Αν δεν ήταν ο Καντιώτης να δίνει σισσιτιο θα υπήρχαν πολλού νεκροί από την πείνα…

  • Εναν πνευματικο ηγετη και αγωνιστη της εθνικης αντιστασης και μαλιστα τοπικο ιεραρχη δεν τον τοποθετεις στα “Νταμαρια”,αλλα σε κεντρικο σημειο της Κοζανης, για εθνικους,θρησκευτικους και παιδαγωγικους λογους.Οσο για τα ημισχετλιαζομενα σχολια,προερχονται απο ανιστορητους και ανιστοριστους.

  • Αν θελεις τη γνωμη μου,αλλη φορα δεν θα γραφεις κακοβουλα σχολια για προσωπα και οικογενειες και μαλιστα ανωνυμα.Η ανωνυμια ειναι δειλια.Τα γραφομενα να σχολιαζεις,αν εχεις αποψη με γνωση κι οχι τον αρθρογραφο.Φιλικα Κ.Κ.

  • Στην Αρχαία Ελλάδα οι πόλεις-κράτη για να προστατέψουν το Δημοκρατικό Πολετευμα τιμούσαν τους ΤΥΡΑΝΟΚΤΟΝΟΥΣ με ανδριάντα στην πιο περίοπτη θέση της πόλης.!!!
    Εάν κάποιοι θεωρούν ότι οι Γερμανοί Ιταλοί και Βούλγαροι φασιστες κατακτητές δεν ήταν τύραννοι αλλά ευεργέτες , αυτο είναι αλλουνου παπά ευαγγέλιο και όχι του ΙΩΑΚΕΙΜ ΛΙΟΥΛΙΑ και ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗ..!

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.