• Θ.  Καρυπίδης: Κανένας μετωπικός ή πλευρικός Σταθμός Διοδίων στην Εγνατία Οδό

  • Επερώτηση αντιπολίτευσης εκτός ημερήσιας διάταξης στο Περιφερειακό Συμβούλιο
  • Δακής: «δημιουργούμε τεχνητά τείχη απομόνωσης στην περιοχή μας»

    Κανένας μετωπικός ή πλευρικός Σταθμός Διοδίων δεν πρόκειται να κατασκευαστεί στην Εγνατία Οδό, ξεκαθάρισε από το βήμα της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας ο Περιφερειάρχης Θεόδωρος Καρυπίδης. «Θα περάσουμε κατευθείαν στο αναλογικό σύστημα δεν υπάρχει περίπτωση να τοποθετηθούν νέοι Σταθμοί. Αν αύριο το πρωί αλλάξει κάτι εδώ θα είμαστε…», η χαρακτηριστική δήλωσή του. Το θέμα των διοδίων τέθηκε επί τάπητος εκτός ημερησίας διάταξης στη συνεδρίαση έπειτα από χαρακτηριστική επερώτηση του Συνδυασμού της μείζονος αντιπολίτευσης με επικεφαλή τον Γιώργο Δακή, με αφορμή τη συνάντηση του Περιφερειάρχη με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σπίρτζη, αλλά και την Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει νέους Σταθμούς Διοδίων με υψηλό αντίτιμο στον οδηγό που επιθυμεί να διασχίσει τη Βόρεια Ελλάδα.

    Η πρωτοβουλία για τη συνάντηση με τον Υπουργό, την οποία ανέλαβε ο κ. Καρυπίδης, είχε ως αποτέλεσμα μάλιστα την κατάθεση κοινών θέσεων σύσσωμων των Περιφερειαρχών της Βορείου Ελλάδος.

    Η πρόταση των Περιφερειαρχών, όπως ενημέρωσε το Σώμα ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας ήταν:

     1.Να εφαρμοστεί αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, με μέγιστο αντίτιμο 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο και στο μέλλον.

    2.Να μη λειτουργήσει, ούτε να κατασκευαστεί νέος σταθμός διοδίων, μετωπικός ή πλευρικός, μέχρι την εφαρμογή του αναλογικού συστήματος χρέωσης.

    3.Για τις εντός Περιφερειακών Ενοτήτων εσωτερικές μετακινήσεις να μην υπάρχει χρέωση.

    4.Σε Περιφερειακές Ενότητες όπου λειτουργούν ήδη περισσότερα του ενός διόδια, οι τιμές να διαμορφωθούν στη βάση της αναλογικότητας, με αντίτιμο 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο.

    5. Να θεσπιστεί ειδική τιμολογιακή πολιτική για τους συχνούς χρήστες της Εγνατίας Οδού.

    6. Να μη λειτουργήσουν διόδια σε δρόμους που δεν έχουν χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητοδρόμου.

    «Το θέμα των διοδίων είναι πολύ σοβαρό γιατί έχει να κάνει με την καθημερινή μας λειτουργία και δημιουργεί ασφυξία στην κοινωνική λειτουργία των περιοχών που είναι εντοπισμένα τα διόδια», τόνισε ο κ. Δακής, ο οποίος μάλιστα δεν παρέλειψε να σταθεί ιδιαίτερα στην «απομόνωση» της Δ. Μακεδονίας αλλά και στη φόρτιση που αναμένεται να δημιουργήσει στους παλαιούς οδικούς άξονες η κίνηση των οχημάτων σε αυτούς, προσπαθώντας να αποφύγουν τα διόδια. «Ως περιοχή πάντα είχαμε το στοιχείο της απομόνωσης και αυτό με την Εγνατία είχε σπάσει..Πλέον δημιουργούμε τεχνητά τείχη απομόνωσης. Δεν έχουμε σιδηροδρομική και προφανώς ούτε ακτοπλοϊκή σύνδεση. Η φόρτιση των παλαιών οδικών δικτύων λόγω της διάθεσης των επαγγελματιών να αποφύγουν την κίνηση από Εγνατία για λόγους διοδίων αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργεί σημαντικότατο πρόβλημα», είπε, ζητώντας: «να πάρουμε ομόφωνη απόφαση σαν Περιφερειακό Συμβούλιο και να ζητάμε να ανακληθεί το Φ.Ε.Κ.».

    Ακολούθως αρκετοί ήταν οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι που τοποθετήθηκαν επί του θέματος, ανάμεσά τους ο τέως Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κοζάνης Γιώργος Σβώλης: «Η Εγνατία Οδός με την λειτουργία της έβγαζε όλες τις περιφερειακές ενότητες από την απομόνωση και ήταν κίνητρο να γίνουν ανταγωνιστικές οι αγορές μας. Ο σημερινός πρωθυπουργός που σήκωνε τις μπάρες όχι μόνο έστειλε ραβασάκια στο κίνημα δεν πληρώνω αλλά είναι ο ίδιος  που βάζει 22 διόδια, δίνοντας προίκα στη νύφη…. Μας περνάνε για πολίτες β’ κατηγορίας. Υποβαθμίζει το αναπτυξιακό αυτό έργο για τη Βόρεια Ελλάδα», σχολίασε.

    Στην τοποθέτησή του ο Περιφερειάρχης της Δυτικής Μακεδονίας εκτός άλλων εκδήλωσε με σαφήνεια  την άποψη πως «δεν συμφωνούμε με την Κ.Υ.Α. και αυτό είναι ξεκάθαρο… Θα πρέπει να γνωρίζουμε όλοι ότι ο δρόμος Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι ένας δρόμος που προβλέπεται να υπάρχουν αναλογικά διόδια. Η Εγνατία Οδός εξαιρείται από αυτό, έχουν δικαίωμα να βάζουν όσα μετωπικά και όσα πλευρικά διόδια επιθυμούν. Αυτό πρέπει να επισημανθεί. Δεν συμφωνούμε με την Κ.Υ.Α. και αυτό είναι ξεκάθαρο», επανέλαβε.

    Μάλιστα, εκτός άλλων ο κ. Καρυπίδης για να κατευνάσει και τις όποιες αντιδράσεις επεσήμανε: «…επειδή όλοι έχουμε μια εμπειρία από τη δημόσια διοίκηση και τις μελέτες για να ξεκινήσει ένα έργο, αύριο να ξεκινούσε το έργο των διοδίων δεν προλαβαίναμε… Δεν βγαίνουν τα χρονοδιαγράμματα ούτε για μετωπικά, ούτε για πλευρικά διόδια», ταυτόχρονα όμως υπενθύμισε σε όλους πως «η Εγνατία δημιουργήθηκε με Κοινοτικούς Πόρους, με χρήματα του Ελληνικού λαού αλλά τα χρέη κατασκευής του έμειναν και οφείλουν να αποπληρωθούν…».

    Ο κ. Δακής τέλος, ζήτησε να συζητηθεί αναλυτικά το θέμα και να τεθεί σε ψηφοφορία η ανάκληση της Κ.Υ.Α. (που υπεγράφη από τους κ.κ. Τσακαλώτο-Σπίρτζη), αίτημα που έφερε σε αντιπαράθεση αρκετές φορές Προεδρείο και Περιφερειακούς Συμβούλους, με αποτέλεσμα να διακοπεί η συνεδρίαση για λίγα λεπτά ώστε να επανέλθει η τάξη.

    Tίνα Παπαντωνίου για το kozan.gr