Ο αμαρτωλός κόσμος του ΟΑΣΘ (του Σωκράτη Βατάλη, γραμματέα της ΟΜ Συριζα Κοζάνης)

12 Αυγούστου 2017
14:24

Αν υπέθετε κάποιος πως η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη μιας ευρωπαϊκής χώρας που αριθμεί περίπου δύο εκατομμύρια κατοίκους, διαθέτει μία και μόνο αστική συγκοινωνία και παράλληλα μία επιχείρηση, η οποία ανεξάρτητα από την οικονομική της πορεία, έχει προκαταβολικά διασφαλισμένο το επιχειρηματικό της κέρδος από το κράτος, με μόνη προϋπόθεση να παραθέτει ετησίως τον ισολογισμό της, ώστε η οποιαδήποτε ζημία να καλύπτεται από δημόσιο χρήμα, τότε προφανώς η υπόθεση αυτή θα κρινόταν τουλάχιστον αδύνατη ή παράλογη. Κι όμως αυτός είναι μέχρι σήμερα ο κόσμος της αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης, ο κόσμος του ΟΑΣΘ.

Είναι δύσκολο να αποτυπωθεί σε λίγες σειρές η αμαρτωλή ιστορία μιας επιχείρησης βασιλικού μονοπωλίου που κρατά έξι ολόκληρες δεκαετίες, η οποία έχοντας την προστασία κυβερνήσεων του παρελθόντος, απομυζούσε δημόσιο χρήμα, άφησε την Θεσσαλονίκη με ένα μόνο μαζικό συγκοινωνιακό μέσο, ιδιαίτερα δαπανηρό, που παρείχε κάκιστες και μη ασφαλείς υπηρεσίες, που λειτουργούσε αδιαφανώς υπό ένα σκοτεινό, φαύλο καθεστώς και η οποία για πρώτη φορά φαίνεται να ανακόπτεται με την ψήφιση του νόμου 4482/17.

Ο ΟΑΣΘ ιδρύθηκε το 1957, είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και κατόπιν οικονομικής συμφωνίας με το Ελληνικό Δημόσιο, του παραχωρείται η εκμετάλλευση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης για 24 χρόνια. Ταυτόχρονα το ίδιο έτος το τραμ σταματά την λειτουργία του, καθώς χαρακτηρίζεται απαρχαιωμένο μέσο μαζικής μεταφοράς. Στα τέλη του 1981 η σύμβαση του ΟΑΣΘ με το Ελληνικό Δημόσιο ανανεώνεται για άλλα 19 χρόνια. Ακολούθως η κυβέρνηση του Κ. Σημίτη το 2001 ανανεώνει εκ νέου την σύμβαση έως το 2009. Κι όταν το 2007 θεσπίζεται ευρωπαϊκός κανονισμός (1370/2007, άρθρο 4, παρ.3) σύμφωνα με τον οποίο ΄΄η διάρκεια των συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας είναι περιορισμένη και δεν υπερβαίνει τα δέκα έτη για υπηρεσίες με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία΄΄ με ισχύ από τον Δεκέμβριο του 2009, η κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή προχωρά εκτάκτως το 2008, πριν δηλαδή την έναρξη ισχύος του ευρωπαϊκού κανονισμού, στην ανανέωση της σύμβασης με χρονικό ορίζοντα δύο έτη μετά την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης, συμπεριλαμβανομένων και των επεκτάσεών του, δηλαδή ουσιαστικά επ’ αόριστον.

Προχωρώντας στα αμαξοστάσια και τα γραφεία διοίκησης του ΟΑΣΘ, διαπιστώνει κανείς ότι τα νοικιάζει από τον συνεταιρισμό ΄΄Ηρακλής΄΄. Ποιοι είναι τα μέλη του συνεταιρισμού αυτού; Η συντριπτική πλειοψηφία των μετόχων του ΟΑΣΘ. Στον συνεταιρισμό αυτόν που έχει στην κατοχή του κτίρια κι εγκαταστάσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ επενδύουν κι επιμερίζονται τα κέρδη τους, εμφανίζοντάς τον και ως προμηθευτή της εταιρίας. Αρκεί να αναφερθεί πως την τριετία 1989-1991 μετά από ψήφισμα του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ, τα ενοίκια αμαξοστασίων και γραφείων αυξήθηκαν κατά 100%.

Τα αναλυτικά έσοδα και έξοδα του Οργανισμού δεν παρουσιάζονται επισήμως και επαρκώς παρά το γεγονός ότι γίνεται διαχείριση δημόσιου χρήματος. Το ίδιο συμβαίνει και με την μετοχική σύνθεσή του, η οποία μέχρι σήμερα είναι μερικώς άγνωστη. Το ελληνικό κράτος, έχει φροντίσει στις συμβάσεις του με τον Οργανισμό για την αποζημίωση των μετόχων όταν τα έξοδα ανέρχονται. Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων, υπολογίζεται με βάση τα έσοδα πάσης φύσεως και το ύψος των παγίων του Οργανισμού. Η σύμβαση παραχώρησης με το κράτος, εξασφαλίζει πως το κέρδος των μετόχων θα είναι σταθερό, όποιος κι αν είναι ο οικονομικός ισολογισμός.

Από ποιόν λοιπόν καλύπτονται η ζημίες του οργανισμού; Η απάντηση είναι από τους πολίτες. Άμεσα με την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων (η τιμή του εισιτηρίου διπλασιάστηκε την πενταετία 2009-2014) και έμμεσα με την αντισταθμιστική καταβολή. Η αντισταθμιστική καταβολή, είναι η επιχορήγηση που δίνει το κράτος στον Οργανισμό για να καλύψει τη διαφορά εσόδων-εξόδων. Ενδεικτικά, παρατίθενται τα στοιχεία από το 2009 μέχρι το 2013 όπως δημοσιεύτηκαν στο ΦΕΚ 2283/26.08.14. Ως έξοδα, στα στοιχεία που θα διαβάσετε, υπολογίζονται: μισθώματα, δαπάνες προσωπικού, πάγιες δαπάνες, γενικές δαπάνες, μεταβλητές δαπάνες, επιχειρηματικό κέρδος(!), αποσβέσεις.

 

2009

2010

2011

2012

2013

Έσοδα

48.636.590

50.668.101

62.104.259

57.735.920

58.079.307

Έξοδα

165.766.064

179.239.317

188.331.215

183.997.482

176.441.418

Δημόσια επιχορήγηση

117.129.475

128.571.216

126.226.956

126.261.562

118.362.110

Το σύνολο των χρημάτων που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στον ΟΑΣΘ, ως επιχορήγηση (αντισταθμιστική καταβολή) για την πενταετία 2009-2013, ήταν 616.551.319 ευρώ!

Τα περίεργα θέματα του ΟΑΣΘ, δεν σταματούν εδώ. Με την τροπολογία 2188 παρ.5 που κατατέθηκε το 2014, ΄΄χορηγείται αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας κατά παρέκκλιση΄΄, ενώ για το διάστημα 01.08.2014 ως 31.12.2017 ΄΄αναστέλλονται κατά της επιχείρησης,(…)πάσης φύσεως κατά τον ΚΕΔΕ ή κάθε άλλη κείμενη διάταξη, πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης για τις οφειλές τους στους ασφαλιστικούς φορείς ΄΄. Έτσι και ενώ υπήρχαν καθυστερημένες οφειλές της τάξης των 10 εκατομμυρίων ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία εκ μέρους του Οργανισμού για το διάστημα 01.01.2012 έως 30.04.2013, τακτοποιήθηκαν άτοκα οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του, διαγράφηκαν οι προσαυξήσεις και άρθηκαν οι ποινικές διώξεις κατά της διοίκησης.

Είναι επιτακτική ανάγκη η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο σύστημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών προσβλέποντας στην ουσιαστική και ασφαλή εξυπηρέτηση των πολιτών της και είναι προφανές πως υπάρχει πολιτική βούληση και σχεδιασμός γι’ αυτό. Δεν ξέρω αν η νέα διοίκηση του οργανισμού θα τα καταφέρει, το βέβαιο όμως είναι πως οι γνωστοί κύκλοι που εξαπολύουν σφοδρή επίθεση στα πρόσωπα του νέου Δ.Σ. του οργανισμού, ξέχασαν για άλλη μια φορά να αναφερθούν σε οτιδήποτε από τα παραπάνω, όπως επίσης και να δώσουν στο φως της δημοσιότητας τον μισθό του τέως διοικητή του ΟΑΣΘ.

**Ο Σωκράτης Βατάλης είναι Διπλ. Πολιτικός Μηχανικός Α.Π.Θ., μετεκπαιδευθείς στο Imperial College του Λονδίνου, γραμματέας της ΟΜ Συριζα Κοζάνης

Πηγή: left.gr

40 σχόλια

  • καλα τα λες αγαπητε σιριζα αλλα σε καμια περιπτωση δεν διοριζουμε τον μπαμπα και την μαμα στο νεο δσ
    την γκομενα ναι

  • Εμάς στην Κοζάνη, τι μας κόφτει;
    Δεν κοιτάς καλύτερα τις δικές μας συγκοινωνίες και τα τοπικά προβλήματα;
    Άλλως, προς τι το ΟΜ Συριζα Κοζάνης; Αυτά είναι ζητήματα του ΟΜ Συριζα Θεσσαλονίκης ή αυτοί δεν ξέρουν;

    • Επειδη η επομενη κυβερνηση θα ειναι του μητσοτακη,αν ενας υπουργος βαλει τον πατερα του προεδρο σε μια ΔΕΚΟ αμισθη κυριε μοναχε θα μιλας για προσφορα στην κοινωνια η θα μιλας για μεγα σκανδαλο? Η υποκρισια εχει και τα ορια της.

      • ΧΑΧΑΧΑΧΑ,,,,,, ΜΕΤΑ ΞΥΠΝΗΣΕΣ.ΑΥΤΟΣΔΕΝ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ ΩΣ ΠΡΩΤΟΣ.Η ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΟΙ ΜΙΣΟΙ ΚΑΙ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΟΙ ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΛΑΜΟΓΙΑ. ΠΟΡΤΟΣΑΛΤΕ ΠΑΡΕ ΤΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ,ΜΟΥΓΚΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΤΟΥ ΚΟΥΛΗ……..

        • Εσυ θα βλεπεις πολυ ΕΡΤ και θα διαβαζεις πολυ ΑΥΓΗ.Αλλιως δεν εξηγητε να εχεις την εντυπωση οτι θα κερδισει τις επομενες εκλογες ο συριζα.

          • Με περιπατο μαλιστα.Ε…οχι να χασω και αποτον κουλη….. Τον γιο του μπαμπα του.Αυτος θα κανει τα διπλα χρονια απο τον γκαντεμη μπαμπα του δηλ. ποτε.

          • Χαχα χα χα θα κερδισει ο συριζα τις εκλογες? Φιλε δεν ειναι τιποτα το κεφαλι κατω απο την βρυση και σε πεντε λεπτα θα εισαι οκ!!

          • ΒΟΛΕΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΕΞΙΑΣ ΕΙΣΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΑ ΛΕΣ ΑΥΤΑ,ΤΩΡΑ ΕΧΟΥ Ν ΣΕΙΡΑ ΝΑΒΟΛΕΥΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ .ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ Η ΝΟΥΔΟΥΛΑ ΚΑΙ Ο ΕΤΕΡΟΣ ΚΑΠΑΔΟΚΗΣ ΠΑΣΟΚ.ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΚΑΙ ΣΤΟΥ ΔΥΟ…

  • Συμφωνω μετά τα γραφόμενα αλλά και μόνο ο τίτλος του αρθρογράφου με απωθεί διότι κρίνουμε αλλά κάνουμε τα ίδια και χειρότερα με δικούς μας…

  • ΤΟ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΜΙΣΘΟΙ ΥΠΥΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΞΙΟΥΣ ΑΔΕΞΙΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΚΟ!!!!!!!!!!!!

  • Αντι να αχοληθουν με το φαυλο παρελθον του οασθ και για το παρτι διορισμενων ατομων του στενου κομματικου και οικογενειακου αυλειου χωρου πεταν τη μπαλα στην εξεδρα.Οταν θα βγουν στη φορα ολα οσα φαγωθηκαν τι θα πουν μετα τα παπαγαλακια της διαπλοκης οτι δεν ειναι ετσι γιατι το ειπε ο Στελιος Παππας.Σωκρατη πολυ καλα τα ειπες.

  • Σωκράτη να αγιάσει το στόμα σου. Να ένας νέος που μπορεί επάξια να αντιπροσωπεύσει τον τόπο στην βουλή. Όχι σαν τους τέσσερις τυχαίους.

  • ο γνωστός λαικισμός σύριζα:

    ο νέος οργανισμός θα λειτουργήσει αρχές 2020 (πότε είναι οι εκλογές?)

    -άρα δεν θα λειτουργήσει
    -θα κουνάμε όμως το δάκτυλο στους κακούς

  • Για να μπορούν τα έξοδα να ισοσκελίζονται απ’τα έσοδα θα πρέπει να είναι το ίδιο ισχυρά -τα έσοδα με τα έξοδα. Πως όμως μπορεί να γίνει αυτό; Εδώ στην επαρχία πολύ καλά ξέρουμε πως βαρύ το τίμημα μας πέφτει για μετακίνηση με αστική συγκοινωνία, ενώ ταυτόχρονα και οι έχοντες την υπηρεσία αυτή ποτέ δεν φαίνονται ευχαριστημένοι απ’τα έσοδα που λαμβάνουν θεωρώντας πως «το μεροδούλι είναι και μεροφάϊ», δηλαδή τις περισσότερες έχουν ζημία παρά κέρδος κι όλο και πιο πολύ κοιτούν να κόβουν δρομολόγια ή να βρίσκουν άλλους τρόπους.
    Στα κέντρα Θεσσαλονίκη, Αθήνα τα δρομολόγια είναι πάρα πολλά, τα ωράρια μετακινήσεων πάρα πολλά επίσης από νωρίς πρωί μέχρι βαθιά στη νύχτα κι αυτό για όλες τις ημέρες τις εβδομάδας και τις εποχές. Φυσικά τα έξοδα αυξάνουν πολλαπλασιαστικά με φθορές οχημάτων, συντηρήσεις, καύσιμα, πέρα κι από έξοδα για αναγκαίο προσωπικό που πρέπει να καλύψει όλες αυτές τις ανάγκες στις μετακινήσεις. Όμως τα έσοδα δεν αυξάνουν μια και η τιμή του εισιτηρίου (το μόνο έσοδο) -έχει δοθεί εντολή- να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα (για αυτήν την εντολή άλλωστε δεν δίνονται κι οι επιχορηγήσεις-αντισταθμιστικές καταβολές;). Πολλές φορές φυσικά «μπαίνει και τρικλοποδιά» στα μικρά έσοδα (σε σχέση με τα έξοδα) με το δεν πληρώνω εισιτήριο και πάω τζάμπα που ενισχύεται κι ενθαρρύνεται όσο οι υπηρεσίες αυτές βρίσκονται στο Δημόσιο έλεγχο, φυσικά για να υπονομευθούν περισσότερο!
    Όποιος σκέφτεται θα καταλάβει πως για ανήθικους πολιτικούς λόγους δίνονται εντολές: κόσμος θα μαζεύεται στα κέντρα, αυτός ο κόσμος θα αισθάνεται και ευχαρίστηση για τις μετακινήσεις που έχει, θα του είναι αρεστοί οι άρχοντες, θα φταίνε για όλα τα κακά οι εργαζόμενοι-χαμάληδες, σιγά σιγά το «καράβι του Δημοσίου Φορέα» θα καταστρέφεται και όταν καλά ωριμάσει το φρούτο θα δίνεται σε ιδιώτες που περιμένουν να τακτοποιήσουν με το αζημίωτο για τους εαυτούς τους το θέμα και εις βάρος του κοσμάκη. Σε ιδιώτες θα δίνεται συνεταιράκια των γλοιωδών αρχόντων, σε ιδιώτες που και δρομολόγια θα κόψουν και ωράρια θα μειώσουν και ποιότητα δεν θα βελτιώσουν και υπερτιμημένα τα δρομολόγια θα απαιτήσουν και υπαλλήλους θα έχουν που ποτέ δεν θα αμείβουν σύμφωνα με τα πρέποντα. Το βρώμικο παιχνίδι είναι γνωστό, δεν χρειάζεται στάχτη να πετιέται στα μάτια και με τέτοια άρθρα αμαρτωλά…

  • Οι επιθεσεις που δεχεται τα τελευταια εικοσιτετραωρα Ο ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ Ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ οφειλουνται στο γεγονος οτι μπαινει στη φωλια των φαυλων και η συγκεκρινενη τοποθετηση εχει ηδη αρχισει να χαλαει τη σουπα σε καποιους .Οι εχοντες λερωμανη τη φωλια τους ας μην κρινου εξ ιδιων.Ο ΣΤΕΛΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ ηταν και παραμενει εντιμος.

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.