Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Τη Δευτέρα, 2 του Οκτώβρη έληξε η 1η 10ήμερη προθεσμία που έθεσε το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, για να συμπληρωθούν και να κατατεθούν τα φύλλα αξιολόγησης από τους αξιολογούμενους στον Α’ αξιολογητή και τα πρώτα στοιχεία στον Νομό Κοζάνης αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα δείχνουν την αποφασιστικότητα της πλειονότητας των εργαζομένων να μη συμμετέχουν στην προσχηματική αυτή αξιολόγηση.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας, για να ακυρώσουμε και τη 2η 10ήμερη προθεσμία αξιολόγησης, από τον αξιολογητή Α’ στον Β’, έως τις 12 του Οκτώβρη.

Ως Νομαρχιακό Τμήμα ΑΔΕΔΥ Κοζάνης, έχουμε κωδικοποιήσει τους σημαντικότερους λόγους που δε θέλουμε τη συγκεκριμένη αξιολόγηση:

  1. Δεν τη θέλουμε γιατί και αυτή η «αξιολόγηση», όπως έγινε παλαιότερα και με εκείνη του κ. Μητσοτάκη, έχει ως σκοπό τη συρρίκνωση και διάλυση του Δημοσίου με κατάργηση δομών και απολύσεις.
  2. Δεν τη θέλουμε γιατί αποβλέπει στην ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών με σημαντικό κόστος στην κοινωνία .
  3. Δεν τη θέλουμε γιατί η συγκεκριμένη «αξιολόγηση», που κρίνει μόνο το άτομο, ανεξαρτήτως περιβάλλοντος, ενός μνημονιακού περιβάλλοντος, που αφαιρεί δραματικά ανθρώπινους και υλικούς πόρους από το δημόσιο, θα έχει αρνητικές συνέπειες και για τους υπαλλήλους αλλά και για το κοινωνικό σύνολο και γι’ αυτό την απορρίπτουμε.
  4. Δεν τη θέλουμε γιατί η Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, προχώρησε τη διαδικασία της «αξιολόγησης», χωρίς καν να έχει υλοποιήσει το τμήμα του Ν.4369/2016 – νόμου που η σημερινή Κυβέρνηση ψήφισε – ως προς την επιλογή και τοποθέτηση των Προϊσταμένων, των Διευθυντών και των Γενικών Διευθυντών στη Δημόσια Διοίκηση. Επισημαίνουμε ότι προϊστάμενοι και διευθυντές που δεν έχουν κριθεί, θα κρίνουν τους υπόλοιπους κι αυτό αποτελεί ένα ακόμα στοιχείο αναξιοπιστίας της όλης διαδικασίας.
  5. Δεν τη θέλουμε γιατί η συνολική στοχοθεσία της υπηρεσίας (και κατ’ επέκταση και η ατομική στοχοθεσία) καθορίζεται από τα πάνω, από το όργανο διοίκησης κάθε φορέα. Οι στόχοι δηλαδή για τους οποίους θα βαθμολογηθεί ο υπάλληλος είναι καθορισμένοι, υποχρεωτικοί και άρρηκτα συνδεδεμένοι με την εφαρμογή της μνημονιακής – νεοφιλελεύθερης κυβερνητικής πολιτικής. 
  6. Δεν τη θέλουμε γιατί τα κριτήρια της «αξιολόγησης» των εργαζομένων είναι σκόπιμα αόριστα και υποκειμενικά όπως «η αφοσίωση», η «επίδειξη ενδιαφέροντος», η «πρωτοβουλία», οι «καινοτομίες» κ.ά. Παράλληλα οι εργαζόμενοι καλούνται να αξιολογηθούν για την «ικανότητα άσκησης πολλαπλών καθηκόντων». Με την εισαγωγή αυτού του κριτηρίου, νόμιμα πλέον υποχρεώνονται να εκτελούν καθήκοντα που δεν περιλαμβάνονται στο εργασιακό τους αντικείμενο και μάλιστα βαθμολογούνται γι’ αυτά.
  7. Δεν τη θέλουμε γιατί υπάρχει σύνδεση της «αξιολόγησης» με το μισθολόγιο και δημιουργία διαφορετικών κατηγοριών αμειβόμενων υπαλλήλων στον ίδιο κλάδο, αφού προβλέπεται ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη για τους «άριστους» και αναστολή της μισθολογικής εξέλιξης για όλους όσοι αξιολογηθούν ως «ανεπαρκείς» ή «ακατάλληλοι» (άρθρο 12 Ν. 4354/2015).
  8. Δεν τη θέλουμε γιατί οι προαγωγές των εργαζομένων και η εξέλιξή τους εξαρτώνται άμεσα από τις εκθέσεις «αξιολόγησης». Οι χαρακτηρισμοί των βαθμολογημένων υπαλλήλων σε «επαρκείς», «μέτριους», «ανεπαρκείς» και «ακατάλληλους», θα συνοδεύουν το φάκελο κάθε εργαζόμενου. Επιπροσθέτως, όπως περιγράφεται ρητά σε άλλους πρόσφατους νόμους, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ανά πάσα στιγμή στον εργασιακό βίο του υπάλληλου κι από οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία.
  9. Δεν τη θέλουμε γιατί όσοι χαρακτηριστούν δύο συνεχόμενες φορές «ανεπαρκείς» και «ακατάλληλοι», θα δημιουργήσουν μια «δεξαμενή προβληματικών» και δυνητικά «διαθέσιμων» υπαλλήλων, βλέποντας κοντά τους την πόρτα της εξόδου.
  10. Δεν τη θέλουμε γιατί στις Επιτροπές Αξιολόγησης που εξετάζουν τις ενστάσεις των υπαλλήλων, οι αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζόμενων συμμετέχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου.
  11. Δεν τη θέλουμε γιατί η Κυβέρνηση, με τη Διεύθυνση Παρακολούθησης και Στατιστικής Ανάλυσης των Βαθμολογιών «Αξιολόγησης», εξασφαλίζει την εξουσία να παρεμβαίνει στη βαθμολόγηση εφαρμόζοντας το «συντελεστή διόρθωσης». Ουσιαστικά βάζει τα ποσοστά στην «αξιολόγηση» με «έξυπνο» τρόπο, αφού, για παράδειγμα, μπορεί να μειώσει τον αριθμό αυτών που έχουν αξιολογηθεί ως πολύ επαρκείς ή άριστοι υπάλληλοι (άρθρο 17 παρ.15 του Ν. 4369/2016).
  12. Δεν τη θέλουμε γιατί η «αξιολόγηση» σχετίζεται και με την κινητικότητα, όπως αναφέρεται στο σχετικό νόμο 4440/2016, ο οποίος προβλέπει υποχρεωτική μετακίνηση υπαλλήλων -ακόμη κι εκτός νομού-, αρκεί ο φορέας προέλευσης να έχει κάλυψη στο ελάχιστο 50% των θέσεών του.
  13. Δεν τη θέλουμε γιατί η «αξιολόγηση» δεν έχει καμία σχέση με την ανάγκη επιστημονικής, τεχνικής, επαγγελματικής στήριξης των Δημοσίων Υπαλλήλων, ώστε οι ίδιοι και οι κρατικές δομές να γίνουν καλύτερες, σύγχρονες, πιο ποιοτικές στην παροχή αναβαθμισμένων κοινωνικών υπηρεσιών για τα λαϊκά στρώματα. 
  14. Δεν τη θέλουμε γιατί οι διαδικασίες της «αξιολόγησης» στοχεύουν στην ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας στα νοσοκομεία, στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στα υπουργεία γενικότερα επιδιώκουν να συρρικνωθούν οι υπάρχουσες κρατικές κοινωνικές υπηρεσίες.
  15. Δεν τη θέλουμε γιατί η «αξιολόγηση» εγγράφεται στο συνολικό πλαίσιο ρυθμίσεων που στοχεύουν στην προώθηση σαρωτικών ιδιωτικοποιήσεων, στην παράδοση ολόκληρων τομέων και υπηρεσιών σε ιδιώτες, προκειμένου να ενισχύσουν την κερδοφορία τους.

Από την Εκτελεστική Γραμματεία του Ν.Τ. Α.Δ.Ε.Δ.Υ. Κοζάνης