Στις 05/10/2017 ξαναδημοσιεύθηκε στη Διαύγεια προκήρυξη για την προμήθεια, «Πολυμηχανήματος για τη διαχείριση των οικοτόπων υπερυδατικής βλάστησης (καλαμώνες) στη λίμνη της Καστοριάς», με προϋπολογισμό 380.000€., ένα έργο ιδιαίτερα σημαντικό για την διαχείριση του ευαίσθητου οικοσυστήματος της λίμνης.

Το έργο εντάχθηκε αρχικά Αύγουστο του 2013 (πριν 4,5 χρόνια)  και την 1η Μάη 2015 απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ. Τον Αύγουστο του 2016 επανεντάχθηκε στο ΕΣΠΑ.

Τέλος καλό, όλα καλά;

Απ’  ό, τι όλα δείχνουν, δυστυχώς, όχι, καθώς  ενέργειες που προκάλεσαν την απένταξη του έργου φαίνεται  να επαναλαμβάνονται.

Τότε, δύο διαγωνισμοί (ανοικτοί  και διεθνείς), που αφορούσαν στη λίμνη της Καστοριάς, (Πολυμηχάνημα και Τηλεμετρικοί σταθμοί), διακόπηκαν   με μια παράτυπη και παράνομη διαδικασία, από εξωθεσμικούς παράγοντες, 2 μόλις ημέρες πριν την διενέργειά τους, χωρίς να έχει προηγηθεί οποιαδήποτε ένσταση.  

Ως συνδυασμός καταγγείλαμε τότε την παρέμβαση εξωθεσμικών παραγόντων που παρέκαμπταν τις διαγωνιστικές διαδικασίες, συνομιλούσαν απευθείας με τον Αντιπεριφερειάρχη και του ΕΠΕΒΑΛΛΑΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣπαρακάμπτοντας την  Επιτροπή Διαγωνισμού.

Η αντίδραση συνηθισμένη. Περιφερειάρχης και Αντιπεριφερειάρχης κατηγόρησαν και εξέθεσαν υπηρεσιακούς παράγοντες και τον Τεχνικό Σύμβουλο (ΑΝΚΟ), ότι οι διαγωνισμοί περιελάμβαναν φωτογραφικούς όρους.

Ποιους όρους;  Αυτούς που είχαν εγκρίνει οι ίδιοι ως πολιτικοί Προϊστάμενοι των υπηρεσιών.

Με την απένταξη των έργων (διαδικασία που φέρει τις υπογραφές του Αντιπεριφερειάρχη και του Περιφερειάρχη κ. Καρυπίδη) η Καστοριά έχασε 620.000€!

Την τεχνική εισήγηση έκανε τότε ο Νομικός Σύμβουλος του Αντιπεριφερειάρχη που εμφανίστηκε να διαθέτει και γνώσεις ναυπηγικής!

Δύο χρόνια μετά ο διαγωνισμός για τους  Τηλεμετρικούς  σταθμούς επαναλαμβάνεται με τις ίδιες ακριβώς προδιαγραφές (άρα δεν ήταν φωτογραφικές; ) και το έργο υλοποιείται δικαιώνοντας τις υπηρεσίες και εκθέτοντας, φυσικά, Αντιπεριφερειάρχη και Νομικό Σύμβουλο που διέκοψαν αναίτια, όπως αποδείχθηκε, ένα έργο που βραβεύθηκε πανευρωπαϊκά για την αρτιότητά του.

Σήμερα,  η εξέλιξη της νέας διαγωνιστική διαδικασία για το Πολυμηχάνημα   αποδεικνύει ότι η μεθόδευση εκείνη που οδήγησε στην απένταξη του έργου τότε, δεν ήταν τυχαία.

Μια αναδρομή στους όρους της Διακήρυξης όπως αυτοί τελικά δημοσιεύθηκαν στη Διαύγεια και τις σημαντικές επισημάνσεις της αρμόδιας υπηρεσίας, όπως αυτή  κοινοποιήθηκε στα μέλη της Επιτροπής Στήριξης του Φορέα Διαχείρισης, αποκαλύπτουν ότι:  

1ο Το πολυμηχάνημα που επαναπροκηρύχθηκε είναι απογυμνωμένο από σημαντικά τεχνικά χαρακτηριστικά που το καθιστούν ουσιαστικά επικίνδυνο για το οικοσύστημα της λίμνης και κυρίως σχεδόν άχρηστο για τις ανάγκες διαχείρισης που καλείται να εξυπηρετήσει.

2ο Οι Τεχνικές Προδιαγραφές δεν φέρουν την υπογραφή του Τεχνικού Συμβούλου (ΑΝΚΟ) αλλά ούτε και την απαιτούμενη γνωμοδότηση της αρμόδιας υπηρεσίας που έχει αρμοδιότητες Φορέα Διαχείρισης και ως εκ τούτου την συνολική ευθύνη διαχείρισης της προστατευόμενης περιοχής και κατ’ επέκταση την ευθύνη εφαρμογής του Σχεδίου Διαχείρισης της βλάστησης του υγροβιοτόπου της λίμνης Καστοριάς

3ο Το Πολυμηχάνημα παρότι είναι απόλυτα απογυμνωμένο από βασικές λειτουργίες δημοπρατείται προς 380.000 ευρώ, ακριβότερα δηλαδή κατά 30.000€ από όταν είχε όλα τα πρόσθετα στοιχεία ενσωματωμένα.

4ο Αποδεικνύεται ότι έχουν γίνει σοβαρές παραβιάσεις της διαδικασίας διαβούλευσης και της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η αρμόδια υπηρεσία όπως και το σύνολο των ειδικών επιστημόνων που απαρτίζουν την επιτροπή στήριξης στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του φορέα διαχείρισης και ο Τεχνικός Σύμβουλος παρακάμπτονται, ενώ, όπως φαίνεται από το έγγραφο της υπηρεσίας στο θέμα εμπλέκεται και πάλι ο Νομικός Σύμβουλος του Αντιπεριφερειάρχη και ο Αντιπεριφερειάρχης!

Η κορύφωση, όμως, του δράματος έγινε στην πρόσφατη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής στις 5.12.2017, όπου ένα τόσο σοβαρό θέμα ήρθε προς συζήτηση ως έκτακτο θέμα με μια 50σελιδη (!) εισήγηση, ΟΧΙ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΑΛΛΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ (!), το μεσημέρι της προηγούμενης ημέρας.

Γιατί άραγε; Μήπως για να μην αντιληφθεί κανείς αυτή την πρωτοφανή διαδικασία, όπου η Επιτροπή Διαγωνισμού εισηγείται ως μη συμφέρουσα τη μοναδική προσφορά με το αιτιολογικό ότι η  έκπτωση είναι μόλις 1% και συμπεριλαμβάνει κόστη από ίδιο μηχάνημα κατά 168.000€ φθηνότερο από το προσφερόμενο από τον μοναδικό συμμετέχοντα;

Ποιος είχε συντάξει την εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη; Ο Νομικός του Σύμβουλος!

Προβλέπεται η παρέμβαση του Αντιπεριφερειάρχη στην Οικονομική Επιτροπή; ΟΧΙ.  

Προβλέπεται η παρέμβαση του Νομικού Συμβούλου; ΟΧΙ, εκτός αν το ζητήσει η Οικονομική Επιτροπή η οποία δεν το ζήτησε.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ η εισήγηση Αντιπεριφερειάρχη – Νομικού Συμβούλου,  προβαίνει σε πρωτοφανείς κρίσεις για το έργο της Επιτροπής Διαγωνισμού, (σημεία της εισήγησης : «δεν επιτρέπεται στη Διοίκηση να ταλαιπωρεί χωρίς λόγο τον πολίτη ούτε να τον εξαπατά» και  Η «έλλειψη αιτιολογίας θάλπει την αυθαιρεσία της Διοίκησης…», την έχουν αποκλείσει να εμφανιστεί, ως οφείλει στην Οικονομική Επιτροπή, και τις απευθύνονται με επιστολές σε απειλητικό ύφος.

Στην πρόσφατη Οικονομική Επιτροπή θέσαμε  το εξής μείζον ερώτημα στον Αντιπεριφερειάρχη ο οποίος τώρα… ανησυχεί για την έλλειψη χρόνου και φοβάται απένταξη από το ΕΣΠΑ: Γιατί ενώ η διαβούλευση επί των προδιαγραφών ολοκληρώθηκε στις 22 Ιουλίου του 2016, η δημοπράτηση έγινε τον Οκτώβριο του 2017, με καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός έτους;

Τα παραπάνω είναι πολύ σοβαρά και η τριετής, σχεδόν, καθυστέρηση του έργου προμήθειας του Πολυμηχανήματος έβλαψε μέχρι στιγμής το Δημόσιο λόγω:

 ·         Της εκτίναξης του κόστους σε 950.000€ (380.000€ το νέο κόστος + 350.000€ της απένταξης από το προηγούμενο ΕΣΠΑ + 218.000€ από την ενοικίαση μηχανήματος το διάστημα αυτό).

·         Του γεγονότος της πλημμελούς διαχείρισης των καλαμιώνων που ζημίωσε την  παραλίμνια επιχειρηματική δραστηριότητα και την τουριστική δραστηριότητα της πόλης και των παραλίμνιων οικισμών.

·         Της μη ανάτασης του λιμναίου οικοσυστήματος λόγω της καθυστέρησης εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης.  

Γι’ αυτό θα υποβάλλουμε έγγραφη ερώτηση στον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου και συνεκτιμώντας τα γεγονότα και την απάντηση που θα λάβουμε, θα προβούμε σε περαιτέρω ενέργειες προς τις ελεγκτικές αρχές που προβλέπει ο Νόμος.

Η ευθύνη της Περιφερειακής Αρχής και του Αντιπεριφερειάρχη γι’ αυτήν την άνευ προηγουμένου κατασπατάληση πόρων, την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην προμήθεια του Πολυμηχανήματος και την κατασυκοφάντηση και παράκαμψη στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης που με σοβαρότητα και γνώσεις υπηρετούν τη Δημόσια Διοίκηση, είναι μεγάλη αλλά, δυστυχώς, όχι πρωτοφανής για τη σημερινή αιρετή Διοίκηση της Περιφέρειας. Έτσι λειτουργούν σε όλες τις περιπτώσεις.

Η καθυστέρηση στο θέμα του πολυμηχανήματος δεν είναι η μοναδική. ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΜΕ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 12 εκ. €, βαλτώνουν και αυτά σε μια διαβούλευση χωρίς τέλος που μάλλον δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί από αυτή την Περιφερειακή Αρχή των υποσχέσεων, των «περίεργων» διαγωνισμών και του μηδενικού έργου.  

Γεωργία Ζεμπιλιάδου

Περιφερειακή Σύμβουλος

Επικεφαλής του Συνδυασμού «ΕΛΠΙΔΑ»