kozan.gr: Η 1η μέρα, αναβίωσης του εθίμου των Μωμογέρων στον Αγ. Δημήτριο Κοζάνης – Συνέχεια και την Τρίτη 26/12 (Βίντεο & Φωτογραφίες)

25 Δεκεμβρίου 2017
21:53

Αναβίωσε σήμερα, Δευτέρα 25/12,  στον Άγιο Δημήτριο Κοζάνης, από τον Ποντιακό Μορφωτικό Σύλλογο Αγίου Δημητρίου Ρυακίου, το έθιμο των Μωμόγερων, ενώ συνεχίζεται κι αύριο Τρίτη 26/12, αλλά και την 1 Ιανουαρίου στο Ρυάκιο. Δείτε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα, από την πρώτη μέρα:

15 σχόλια

  • Το δίστιχο λέει πως οι μωμογεροι βγαίνουν τα ΦΏΤΑ και του ΑΓΊΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΌΜΟΥ… Άρα εκτός τόπου και χρονου και καθαρή αλλοίωση της παράδοσης…

    • Αφού είσαι παραδοσιακός, θα έπρεπε να γνωρίζεις ότι οι Μωμόγεροι (γνωστό και ως Μωμόεροι ή Μωμοέρια είναι ένα ποντιακό λαϊκό δρώμενο το οποίο λαμβάνει χώρα το 12ήμερο Χριστούγεννα – Πρωτοχρονιά – Θεοφάνια με ευετηριακό χαρακτήρα.
      https://el.m.wikipedia.org/wiki/Μωμόγεροι_(λαϊκό_δρώμενο)

      • Άσε την παραπληροφορηση της Google αγόρι μου και ρώτα κάναν παλιό… Πάντα τα ΦΏΤΑ Τ’ΑΗ ΓΙΆΝΝΗ… Και στην Πατρίδα και εδώ… Τέλος…

        • Τόσο κόμπλεξ μέσα στις γιορτές;

          Αντί να πεις μπράβο τα παιδιά που συνεχίζουν μια παράδοση μπήκες να γράψεις την κακία σου.

        • Γυναίκα είμαι και τα ξέρω από πρώτο χέρι. Ως άντρας παραδοσιακός λοιπόν είναι απαράδεκτο να μη γνωρίζεις το έθιμο “καλαντάρ'” στα Λιβερά του Πόντου την παραμονή της πρωτοχρονιάς (με το παλιό ημερολόγιο).

        • Δεν παραπληροφορεί η Google, τα στοιχεία είναι από τη Λιβερά στην Τραπεζούντα Το έθιμο είναι πανάρχαιο – διονυσιακό και ευετηριακό και δεν έχει σχέση με τα Φώτα τ’Αη Γιάννη, αφορά την έλευση του νέου έτους. Δεν είναι μόνο αυτά που ξέρεις από τους παππουδες μας. Έχει και πιο παλιά. Διάβασε και λίγο θα σου κάνει καλό.

          • Απάντηση με το τραγούδι των Μωμόγερων, έτσι για να δεις ότι είσαι βαθιά ποτισμένος με τη νέα προπαγάνδα που πιπίλισαν κάποιοι ακόμη και μέσα από τα υπουργεία. Σου το έχω και μεταφρασμένο για να δεις ότι δεν τα ξέρεις όλα εσύ και οι άλλοι έχουν άγνοια, έτσι;

            Οφέτος και τα κάλαντα θ’ εφτάμε Μωμογέρια
            (Σ΄αυτή τη Πρωτοχρονιά θα γίνουμε Μωμόγεροι)

            Να σαν εκείνον που θα ζει σ’ άλλα τα καλοκαίρια.
            (Χαρά σ΄εκείνον που θα ζει τα επόμενα χρόνια)

            Τα κάλαντα οι Μωμογέρ’, τα Φώτα οι ποπάδες
            (Την Πρωτοχρονιά την κάνουν οι Μωμόγεροι, τα Φώτα οι Παπάδες)

            Ν’ αηλί την μαυρομάναν ατ’ που εχ’ έμουρφους νυφάδας.
            (Αλίμονο σ΄εκείνη τη μάνα που έχει όμορφες νύφες)

            Οι κοτζιαμάν’ εξέβανε τα Φώτα τ’ Αι-Γιαννί
            (Τα Κοτσαμάνια βγήκανε των Φώτων, του Αγίου Ιωάννου)

            Ν’ αηλί την μαυρομάναν ατ’, εμάς που κι θ’ ανοί.
            Αλίμονο σ’ εκείνου τη μάνα, που δεν θα μας ανοίξει την πόρτα)

            Μωμόγερος θα γίνουμε, πασκίμ πάντα θα είμαι
            (Θα γίνω Μωμόγερος, μήπως πάντα θα είμαι)

            Θ’ εβγάλω τα λωρόπα μου, σ’ εγκάλοπο σ’ θα κείμαι.
            (Θα βγάλω τα ρούχα μου και θα κοιμηθώ στην αγκαλιά σου)

            Ανάθεμά σε, ναι κουτσή, πως είσαι πελαλίσα
            (Ανάθεμα σε σένα, κοπέλα, επειδή είσαι ανάποδη)

            Με τ’ εμέν το Μωμόγερον εξέβες σεβταλίσα.
            (Με μένα τον Μωμόγερο βγήκες ερωτευμένη)

          • οι χριστιανοί όταν δεν έχουν τίποτα δικό τους να επιδείξουν ενστερνίζονται τα Διονυσιακά δρώμενα των αρχαίων Ελλήνων !!!

          • να τος και ο πικραμένος αθεούλης! περαστικούλια βρε! καημένε μου αθεούλη κακό που σε βρήκε! άχου το!!

          • Εσύ ο πολυδιαβασμενος θα πρεπε να γνωρίζεις ότι το έθιμο αυτό δεν ήταν αποκλειστικοτητα της Λιβερας αλλά υπήρχε με διάφορες παραλλαγές σε πολλές περιοχές του ποντου… Επομένως για ποια στοιχεία μιλάς; Κάνε μάθημα σε κάναν αλλο

  • Τα τραγούδια των Μωμόγερων είναι πρόσφατα, και γράφτηκαν για να παντρέψουν τη θρησκεία με το έθιμο. Το έθιμο όμως είναι πανάρχαιο!

    • Έτσι ακριβώς, προέρχεται από την αρχαία Ελλάδα και έχει ευετηριακό και διονυσιακό χαρακτήρα. Όπως παραδέχθηκε τελικά ο “ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ” (ενώ στην αρχή ισχυριζόταν πως “οι μωμογεροι βγαίνουν τα ΦΏΤΑ και του ΑΓΊΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΌΜΟΥ”) το έθιμο υπήρχε με πολλές παραλλαγές σε διάφορες περιοχές του Πόντου. Στη Λιβερά της Τραπεζούντας αναβιώνει μέχρι και σήμερα την παραμονή της πρωτοχρονιάς. Κάθε περιοχή είχε άλλες ημερομηνίες μέσα στο δωδεκαήμερο. Το ίδιο συμβαίνει και σήμερα στους κατά τόπους ποντιακούς οικισμούς. Και μη ξεχνάς “ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕ” : “Παραδίδω” σημαίνει “εξελίσω” και “παράδοση” σημαίνει “εξέλιξη”. Το πανάρχαιο έθιμο εξελίχθηκε στο πέρασμα του χρόνου στις περιοχές του Πόντου, έβαλαν καθρεπτάκια στα λοφία, προστέθηκαν δίστιχα, τραγούδια, ενισχυτές στις λύρες κλπ. Χάρη στην εξέλιξη διατηρήθηκε εώς σήμερα. Ότι δεν εξελίσεται χάνεται! Δεν τίθεται θέμα λοιπόν “αλλοίωσης της παράδοσης”. Η παράδοση από τη φύση της εξελισόταν πάντα!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.