Το μοντέλο του διαγωνισμού για τη μετοχική συμμετοχή στο Αμύνταιο, φαίνεται να προκρίνει η διοίκηση της ΔΕΗ ως την κατάλληλη λύση για να παραμείνει ζωντανός ο σταθμός.

Σε αυτή την κατεύθυνση, προτίθεται να ξεκινήσει συζητήσεις με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές για την μετοχική τους είσοδο στο σταθμό, δίχως φυσικά αυτό να αναιρεί την εν συνεχεία σύναψη διμερών συμβολαίων για την κάλυψη των αναγκών μεγάλων βιομηχανιών.

Κύκλοι της ΔΕΗ, εξηγούν στο «Energypress» ότι η επιχείρηση βρίσκεται σε επικοινωνία με όλους τους μνηστήρες του ΑΗΣ Αμυνταίου, ωστόσο τα πάντα θα εξαρτηθούν από τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τη συμμετοχή του λιγνίτη στο νέο ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας. Δεδομένου ότι αυτός αναμένεται να έχει οριστικοποιηθεί γύρω στο Μάιο, τότε και η ΔΕΗ θα πάρει τις τελικές της αποφάσεις.

Σύμφωνα με τους συνομιλητές μας, παρ’ ότι η επιχείρηση επιθυμεί διακαώς να βρει επενδυτή για το Αμύνταιο, εντούτοις η ΔΕΗ θέλει να είναι σίγουρη ότι ο σταθμός θα «χωρά» στο νέο ενεργειακό σχεδιασμό που εκπονεί ήδη το ΥΠΕΝ.

Υπενθυμίζεται ότι η Μυτιληναίος με προ μερικών εβδομάδων επιστολή της προς τις διοικήσεις της ΔEΗ και του Υπερταμείου καθώς και της ηγεσίας του ΥΠΕΝ, είχε προτείνει να αναλάβει με δικά της κεφάλαια, ύψους 110 εκατ ευρώ, την περιβαλλοντική αναβάθμιση του σταθμού, παραμένοντας αυτός υπό την ιδιοκτησία της δημόσιας επιχείρησης. Είχε μάλιστα θέσει τη χθεσινή ημερομηνία, ως καταληκτική προθεσμία για την αποδοχή από τη ΔΕΗ της πρότασής του.

Από τη πλευρά της η ΔΕΗ φαίνεται να επιλέγει τη λύση της αναμονής ως τον Μάιο, και στο μεσοδιάστημα σκοπεύει να εντείνει τις συζητήσεις με όλους τους ενδιαφερόμενους για την μετοχική τους είσοδο στο Αμύνταιο.

Στην ουσία, αυτό που θέλει να μοιραστεί η ΔΕΗ με τον ιδιώτη που θα εισέλθει μετοχικά στο σταθμό του Αμυνταίου, είναι το ρίσκο, για παράδειγμα των ρύπων. Οι τελευταίοι μπορεί να έχουν εκτιναχτεί ως το 2030, οπότε και θα φτάσει η διάρκεια ζωής του σταθμού, εφόσον αυτός αναβαθμιστεί. Επειτα, η μετοχική παρουσία ενός ιδιώτη επενδυτή, διευκολύνει και το θέμα προσαρμογής του μεριδίου παραγωγής της ΔΕΗ εντός των απαιτούμενων ορίων. Αλλο να έχει το 51% στο σταθμό, άλλο το 49%, κ.ό.κ.

Αν πάντως ο διαγωνισμός της ΔΕΗ προκηρυχθεί τον Μάιο, τότε η ανακήρυξη πλειοδότη δεν πρόκειται να γίνει πριν το 2019, όταν όμως οι μονάδες θα έχουν στο μεταξύ κλείσει. Οι ώρες λειτουργίας που απομένουν στον ΑΗΣ Αμυνταίου αρκούν το πολύ μέχρι το τέλος του έτους. Ενα λοιπόν ερώτημα είναι τι ακριβώς θα συμβεί με τις μονάδες, αφού ένας κλειστός σταθμός, δεν κάνει τίποτα άλλο παρά να απαξιώνεται. Ετερο ερώτημα είναι τι θα συμβεί με τις 1.000 θέσεις εργασίας, όπως και με ποιό τρόπο θα συνεχιστεί η παροχή τηλεθέρμανσης στη περιοχή.

Κύκλοι πάντως της ΔΕΗ επιμένουν ότι οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί για το Αμύνταιο, ναι μεν είναι διαφορετικές, όχι όμως και αντίθετες. Και εννοούν ότι η μετοχική είσοδο ιδιώτη στη μονάδα δεν αναιρεί τη δυνατότητά του μετά να συνάψει διμερή συμβόλαια με μεγάλες βιομηχανίες για την κάλυψη των αναγκών τους με το παραγόμενο ρεύμα.

Οι τρεις προτάσεις

Η πρόταση της Μυτιληναίος στηρίζεται στην ανάληψη του κόστους αναβάθμισης του σταθμού, ύψους 110 εκατ. ευρώ, προκειμένου να παραταθεί ως το 2030 η διάρκεια ζωής του, έναντι σύναψης ενός 12ετούς διμερούς συμβολαίου τροφοδοσίας με ρεύμα της «Αλουμίνιον», καθώς και όσων ενεργοβόρων βιομηχανιών επιθυμούν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα.

Η πρόταση μιλά για απορρόφηση 300-400 MW από τα 600 MWονομαστικής ισχύος του Αμυνταίου, ωστόσο η ακριβής ποσότητα της ισχύος θα εξαρτηθεί από τη συμμετοχή στο project και άλλων βιομηχανιών.

Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχει προτείνει από τον Οκτώβριο προς τον κ. Παναγιωτάκη και τον κ. Σταθάκη, την περιβαλλοντική αναβάθμιση των μονάδων του Αμυνταίου με ίδια κεφάλαια, έναντι της απορρόφησης σε προσυμφωνημένη τιμή, του ρεύματος που θα παράγει ο εκσυγχρονισμένος πλέον σταθμός.

Τις ποσότητες αυτές θα προωθεί στην αγορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δηλαδή σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, έχοντας μεταξύ άλλων προχωρήσει σε διμερή συμβόλαια με βιομηχανίες οι οποίες άλλωστε είναι εκείνες που μπορούν να απορροφήσουν τόσο μεγάλα φορτία ρεύματος. Με τον τρόπο αυτό η ΗΡΩΝ θα διαμορφώσει ένα ενεργειακό μείγμα (λιγνίτης, φυσικό αέριο και ΑΠΕ) ικανό να κινηθεί δυναμικά έναντι των ανταγωνιστών της.

Τέλος, το σχήμα Κοπελούζου- κινεζικής Shenhua, έχουν υποβάλλει εδώ και πολλούς μήνες πρόταση, με διαφορετική προσέγγιση από εκείνη των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος. Το ελληνο-κινεζικό σχέδιο αποσκοπεί στην περιβαλλοντική αναβάθμιση του λιγνιτικού σταθμού, έναντι εισόδου του με μετοχικό ποσοστό σε αυτόν.

Το κοινό πλέον σχήμα της ΔΕΗ με τους επενδυτές θα πουλά το παραγόμενο ρεύμα στο σύστημα ή με διμερή συμβόλαια σε μεγάλους καταναλωτές. Το ποσοστό της μετοχικής συμμετοχής δεν έχει γίνει γνωστό. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο η πρόταση συνίσταται στη διανομή κερδών στο μεικτό σχήμα.

energypress.gr