Μετά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον καθηγητή του Μετσόβειου Πολυτεχνείου κ. Βλαστό και τους συνεργάτες του, μας έγινε η παρουσίαση του Σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας που αφορά ένα σχέδιο για την πόλη της Κοζάνης που θα ολοκληρωθεί σε βάθος έως 15-20 χρόνια από σήμερα. Το σχέδιο αυτό περιέχει κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (μονοδρομίσεις, αλλαγές κατεύθυνσης οδών), αναπλάσεις (ξεκινώντας από την πλατεία Λασσάνη, και των οδών Ερμού, Ολύμπου –που θα γίνει μεν διαπλάτυνση των πεζοδρομίων αλλά θα υπάρχει διέλευση αυτοκινήτων- και πολλών άλλων οδών έως τον ΟΣΕ, πεζοδρόμηση της Αριστοτέλους), ποδηλατόδρομους, νέα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας, πολλές αισθητικές παρεμβάσεις, την κατασκευή ενός περιφερειακού δακτυλίου και 2-3 μικρότερων εντός της πόλης και πιο συγκεκριμμένα μέσα στο ιστορικό κέντρο της πόλης όπως αυτό ορίζεται από 45 οικοδομικά τετράγωνα εκατέρωθεν της οδού Παύλου Μελά η οποία μάλλον θα μονοδρομηθεί, και μια σειρά άλλων αλλαγών που παρατίθενται στο τέλος του κειμένου και μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί λεπτομερέστερα.

Μετά από την πολύωρη συνάντησή μας αισθανόμαστε την ανάγκη να τονίσουμε πως κατ’ αρχάς είμαστε υπέρ οποιασδήποτε επέμβασης ή ανάπλασης αναβαθμίζει αισθητικά την πόλη αρκεί αυτή να συνοδεύεται από έργα που αναβαθμίζουν εξίσου την καθημερινότητα όλων των πολιτών’ έργων που θα αναβαθμίζουν «λειτουργικά» την πόλη μας και συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στην καλύτερη λειτουργία της πόλης, της οικονομίας της και κατά συνέπεια της ποιότητας ζωής των κατοίκων της. Θεωρούμε πως οποιαδήποτε αναβάθμιση ή ανάπλαση πρέπει να δημιουργεί περισσότερα θετικά και μετρήσιμα αποτελέσματα παρά προβλήματα στην καθημερινότητά μας.

Για να επιτευχθεί χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους φορείς και τους πολίτες, αφού πρόκειται για ένα έργο που θα εξελίσσεται αλλά και θα αφήσει το στίγμα του για δεκαετίες.

Ως Εμπορικός Σύλλογος Κοζάνης οι βασικές ενστάσεις-προβληματισμοί μας συνοψίζονται σε 2 βασικά θέματα.

  1. Η πρώτη μας ένσταση έγκειται στις θέσεις στάθμευσης. Για να υπάρχει ένα όμορφο αλλά και λειτουργικό κέντρο πόλης για όλους του πολίτες της αλλά και για τους επισκέπτες της, αφού θέλουμε και προσδοκούμε σε μια παραδειγματική πόλη, θα πρέπει πρώτα από όλα να διασφαλιστούν θέσεις στάθμευσης περιμετρικά αυτού που ονομάζεται Ιστορικό Κέντρο της πόλης, σε ακτίνα περίπου 200-250 μέτρα από τις εμπορικές κεντρικές αρτηρίες. (Έχουμε προτείνει υπόγειο χώρο στάθμευσης στην πλατεία Αλώνια και ανάπλασή της.) Για αυτό το λόγο θεωρούμε πως πρέπει να γίνει γνωστό με στοιχεία και με κάθε δυνατή ακρίβεια πόσες θέσεις στάθμευσης πρόκειται να καταργηθούν (αναλυτικά: σε ποιες οδούς και σε ποια οικοδομικά τετράγωνα) και πόσες θα δημιουργηθούν ώστε το κέντρο να αποκτήσει ξανά την ανάπτυξη που του αρμόζει. Χρειάζεται εδώ ρεαλισμός, στοιχεία και μετρήσεις ώστε να γνωρίζουμε το τι ακριβώς θα γίνει. Κάθε μια κατάργηση θέσης έχει αντίκτυπο στους μόνιμους κατοίκους, στους επισκέπτες και φυσικά σε όλους τους επαγγελματίες που εδρεύουν στο κέντρο και χρειάζονται γρήγορη πρόσβαση για τους ίδιους αλλά και για τους πελάτες τους. Εδώ δεν αναφερόμαστε μόνο στα εμπορικά καταστήματα αλλά σε τόσα επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται εντός κέντρου (γιατροί, δικηγόροι, φαρμακεία, τράπεζες κτλπ..) Το αντίθετο μπορεί να οδηγήσει σε νέα κλεισίματα καταστημάτων και νέους σκοτεινούς και έρημους δρόμους.

  2. Σε αυτό ακριβώς το σημείο βασίζεται και ο 2ος προβληματισμός μας: Πρίν γίνουν τα επιμέρους έργα στα 45 οικοδομικά τετράγωνα εκατέρωθεν της Παύλου Μελά θα πρέπει να γίνουν οι περιφερειακοί δακτύλιοι. Θα πρέπει να διασφαλίζεται η εύκολη πρόσβαση προς το κέντρο από όλους, σε σύντομο χρονικό διάστημα, και φυσικά με χαμηλό κόστος και με την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η δημιουργία νέων μέσων Δημόσιας συγκοινωνίας είναι ένα μεγάλο θετικό βήμα που θα βοηθήσει αρκεί να βρεθεί η χρυσή τομή των μέσων, της συχνότητας των δρομολογίων και μιας τιμής που να μπορεί να πληρωθεί από όλους. Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε σε μια οικονομική κρίση που το κάθε ευρώ είναι υπολογίσιμο. Αν δεν λειτουργήσει σωστά αυτός ο σχεδιασμός τότε το αποτέλεσμα θα είναι η μετατόπιση του κέντρου της πόλης εκτός πόλης, ο μαρασμός του κέντρου, η απαξίωση χιλιάδων περιουσιών κατοίκων και επαγγελματιών που αγάπησαν και επένδυσαν στην πόλη αυτή για πολλά χρόνια.

Το ΣΒΑΚ ως όραμα και ως φιλοσοφία για την πόλη μας μας βρίσκει σύμφωνους αλλά σίγουρα υπάρχουν κάποια σημεία στα οποία πρέπει να βρεθούν λύσεις και διέξοδα προκειμένου να οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη τον τόπο (αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός του όπως ορίζεται από την ευρωπαική οδηγία). Πιστεύουμε ότι ο Δήμος Κοζάνης θέλει να βρεθούν οι λύσεις αυτές και επομένως μπορεί σε συνεργασία με όλους τους φορείς να τις βρεί για το καλό όλων.

ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

********************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Λεπτομέρειες-προτάσεις του σχεδίου για την καλύτερη ενημέρωσή σας:

Προτάσεις

Θωράκιση του κέντρου της πόλης από τη διαμπερή κυκλοφορία

Για την προστασία του ιστορικού κέντρου από το αυτοκίνητο προτείνεται η περιορισμένη κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων στην περιοχή που περικλείουν οι εξής δρόμοι: Επισκόπου Βενιαμίν, Ολυμπίου Γεωργάκη, Γεωργίου Μπούσιου, Μητροπολίτου Φωτίου, Γρ. Κοντάρη, Χ. Μεγδάνη, Τριανταφυλλίδη, Μεγ. Αλεξάνδρου, Ρουσιάδη, Υψηλάντη, Μάρκου Σιακαβάρα, Περδικάρη Μιχαήλ, και Αυλιώτη.

Δημιουργία ζώνης ήπιας κυκλοφορίας περιμετρικά του ιστορικού κέντρου

Οι δρόμοι περιμετρικά του ιστορικού κέντρου θα χαρακτηριστούν ως δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, όπου τα αυτοκίνητα θα κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες (30χλμ/ώρα) και θα δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς. Η περιοχή ήπιας κυκλοφορίας περικλείεται από τους εξής δρόμους: Μητροπολίτου Φωτίου, Κασομούλη, Κων. Γκέρτσου, 11ης Οκτωβρίου, Πτωχοκομείου, Σουμελά, Μικρου Βασιλικής, Στρατηλάτου, Αμυγδαλέων, Κοσμά Αιτωλού, Μπιαζανίου, Π. Μελά, Σολωμού, Γρανίκου, Φον Κοζάνη, Ολυμπίου Γεωργάκη, Επισκόπου Βενιαμίν, Αυλιώτη, Περδικάρη Μιχαήλ, Μάρκου Σιακαβάρα, Υψηλάντη, Ρουσιάδη, Μεγ. Αλεξάνδρου, Τριανταφυλλίδη, Χ. Μπεγδάνη, και Γρ. Κοντάρη

Δημιουργία ζώνης ήπιας κυκλοφορίας περιμετρικά του πάρκου ΟΣΕ

Για την προστασία του νέου αστικού πάρκου στην περιοχή του ΟΣΕ προτείνεται η δημιουργία μίας περιοχής ήπιας κυκλοφορίας όπου τα αυτοκίνητα θα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες (30χλμ/ώρα) και θα δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Η περιοχή ήπιας κυκλοφορίας θα περικλείεται από τις οδούς: Γκέρτσου, Κασομούλη, Βογιατσίκου, Μακρυγιάννη, Κολοκοτρώνη, Ιωνίας, και 11ης Οκτωβρίου.

Δημιουργία περιφερειακού δακτυλίου για την αποφυγή διαμπερών ροών στην πόλη

Σήμερα η σύνδεση των οικισμών νότια της πόλης με την Εγναντία οδό, αλλά και τις περιοχές βόρεια της Κοζάνης, πραγματοποιείται μέσα από την πόλη, δια των οδών: Ανδ. Παπανδρέου, Χαρίση, Δημοκρατίας, Μητρ. Φωτίου, Φον Κοζάνης, Μοναστηρίου, Γκέρτσου, Κ. Καραμανλη, Π. Μελά, Μεγ. Αλεξάνδρου, και Φιλίππου, δημιουργώντας κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη και αυξάνοντας την επικινδυνότητα στους δρόμους. Προτείνεται η δημιουργία περιφερειακού δακτυλίου ώστε να αποφεύγονται οι διαμπερείς ροές στο εσωτερικό της πόλης. Για την δημιουργία του δακτυλίου θα αξιοποιηθούν υφιστάμενοι οδικοί άξονες, αλλά προτείνεται και η διάνοιξη νέων δρόμων (δυτικά και νότια της πόλης). Οι δρόμοι που σήμερα χρησιμοποιούνται για τις διαμπερείς ροές, έπειτα από την κατασκευή και λειτουργία του περιφερειακού δακτυλίου, θα αποτελούν τις βασικές εισόδους της πόλης. Οι δρόμοι αυτοί θα είναι: Ανδρ. Παπανδρέου, Χαρίση, Αηλιόστρατα, Κορυτσάς, Ηπείρου, Ιωνίας, Μοναστηρίου, Σταμκίδη, Αγ. Σαράντα, και Επ. Οδό Αλεξάνδρειας – Κοζάνης.

Δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης για την συγκράτηση των αυτοκινήτων στην περίμετρο της πόλης

Προτείνεται η δημιουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης στις εισόδους της πόλης ώστε να αφήνουν τα οχήματά τους οι επισκέπτες, αλλά και οι κάτοικοι, ώστε να μειωθεί η κυκλοφορία των οχημάτων στο εσωτερικό της πόλης, αλλά και η ζήτηση για στάθμευση. Οι μετακινούμενοι θα εξυπηρετούνται με την αστική συγκοινωνία για τις μετακινήσεις τους προς το κέντρο της πόλης, ή με τα πόδια ή το ποδήλατο καθώς θα δημιουργηθούν πράσινες διαδρομές που θα προσεγγίζουν τους σημαντικότερους πόλους έλξης. Οι θέσεις στις οποίες προτείνεται η δημιουργία των χώρων στάθμευσης είναι: επί της οδού Ανδ. Παπανδρέου (στη διασταύρωση με την οδό Δημ. Παπανικολή), στη διασταύρωση των οδών Ιωνίας και Κολοκοτρώνη, στη διασταύρωση των οδών Λαρίσης και Μουσσών, στην Επ. οδό Αλεξάνδρειας – Κοζάνης (στο τέλος του αστικού ιστού), και στον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης που βρίσκεται στην οδό Μοναστηρίου (βόρεια της πόλης). Οι 5 αυτοί χώροι στάθμευσης βρίσκονται στις 5 κεντρικές εισόδους και εξυπηρετούνται από πολλές λεωφορειακές γραμμές.

Δημιουργία εσωτερικών δακτυλίων για την προστασία των παραπάνω περιοχών

Προτείνεται η δημιουργία δακτυλίων στο εσωτερικό της πόλης για την προστασία των γειτονιών. Η κυκλοφορία των οχημάτων θα πραγματοποιείται στους δακτυλίους και οι δρόμοι εσωτερικά αυτών θα εξυπηρετούν μετακινήσεις μόνο για την πρόσβαση στις κατοικίες ή σε συγκεκριμένες χρήσεις γης που βρίσκονται στο εσωτερικό τους. Οι κεντρικοί δακτύλιοι της πόλης θα αποτελούνται από πρωτεύουσες και δευτερεύουσες αρτηρίες (θα είναι αυτοί που περικλείουν τις δύο περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, αλλά και τις γειτονιές στις εισόδους της πόλης), και στο εσωτερικό τους θα δημιουργούνται μικρότεροι δακτύλιοι που θα αποτελούνται από συλλεκτήριες οδούς.

Νέα ιεράρχηση

Προτείνεται νέο σχέδιο ιεράρχησης του οδικού δικτύου της πόλης, η οποία θα εξυπηρετεί την λειτουργία των προτεινόμενων δακτυλίων. Οι δακτύλιοι θα είναι κυρίως μονόδρομης κατεύθυνσης. Για τον λόγο αυτό σε ορισμένα οδικά τμήματα προτείνεται μονοδρόμησή τους ή αλλαγή κατεύθυνσης. Η νέα ιεράρχηση του οδικού δικτύου έχει ως εξής:

Πρωτεύουσες αρτηρίες

  • Περιφερειακός δακτύλιος, τμήματα των οδών Εμ. Ροϊδη, Κολοκοτρώνη, Μουσών, Πρωτοχωρίου, και τμήματα προς κατασκευή, ο οποίος θα λειτουργεί αμφίδρομα

  • Ανδρ. Παπανδρέου, από Ε.Ο. Κοζάνης Ιωαννίνων έως 3ης Σεπτεμβρίου, αμφίδρομος

  • 3ης Σεπτεμβρίου, από Χαρίση έως Βελβενδού, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Βελβενδού

  • Βελβενδού, από 3ης Σεπτεμβρίου έως Ανδρ. Παπανδροέου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Ανδρ Παπανδρέου

  • Δελιβάνη, από Ανδρ. Παπανδρέου έως Χαρίση, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Χαρίση

  • Ψαρών, από Χαρίση έως Τσιμισκή, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Τσιμισκή

  • Κορυτσάς, από Τσιμισκή έως Ηπείρου, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Ηπείρου

  • Ηπείρου, από Κορυτσάς έως Χαρίση, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Χαρίση

  • Χαρίση, από Ηπείρου έως 3ης Σεπτεμβρίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς 3ης Σεπτεμβρίου

  • Δαβάκη, από Ψαρών έως 3ης Σεπτεμβρίου, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση, προς 3ης Σεπτεμβρίου

  • Αηλιόστρατας, από Κορυτσάς έως Αχελώου, αμφίδρομος

  • Ιωνίας, από Κολοκοτρώνη έως Πρωταγόρα, αμφίδρομος

  • Μοναστηρίου, από Έλλης Λαμπέτη έως Π. Μελά, αμφίδρομος

  • Αγ. Σαράντα, από Π. Μελά έως Κούλη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Κούλη

  • Σταμκίδη, από Π. Μελά έως Μπουζιάνη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Π. Μελά

  • Μπουζιάνη, από Σταμκίδη έως Ζωγράφου, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Σταμκίδη

  • Βερμίου, από Φιλίππου έως την έξοδο της πόλης, παραμένει αμφίδρομος

Δευτερεύουσες αρτηρίες

  • Αιάνης, από Κολοκοτρώνη έως 3ης Σεπτεμβρίου, παραμένει αμφίδρομος

  • Μακρυγιάννη, από Αιάνης έως Πλάτωνος, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Πλάτωνος, και από Πλάτωνος έως Κολοκοτρώνη, παραμένει αμφίδρομος

  • Πλάτωνος, από Μακρυγιάννη έως Βελβενδού, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Βελβενδού

  • 3ης Σεπτεμβρίου, από Βελβενδού έως Μακρυγιάννη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Μακρυγιάννη

  • Βελβενδού, από Σιατίστης ως 3ης Σεπτεμβρίου, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς 3ης Σεπτεμβρίου, και από Σιατίστης έως Βογατσίκου, παραμένει αμφίδρομος

  • Βογατσίκου, από Βελβενδού έως Κασομούλη, παραμένει αμφίδρομος

  • Ανδρ. Παπανδρέου, από 3ης Σεπτεμβρίου έως Κασομούλη, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Κασομούλη

  • Κασομούλη, από Χαρίση ως Γκέρτσου, παραμένει αμφίδρομος

  • Γκέρτσου, από Κασομούλη ως 11ης Οκτωβρίου, παραμένει αμφίδρομος

  • Μητροπολίτου Φωτίου, από Κασομούλη έως Τριανταφυλλίδη, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Τριανταφυλλίδη

  • Μπουσίου, από Τριανταφυλλίδη έως Ολ. Γεωργακάκη, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Ολ. Γεωργακάκη

  • Φον Κοζάνη, από Ολ. Γεωργακάκη έως Χαλκιδικής, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Χαλκιδικής

  • Καστοριάς, από Χαλκιδικής έως Μαματσίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μαματσίου

  • Μαματσίου, από Καστοριάς έως Μοναστηρίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μοναστηρίου

  • Δημοκρατίας, από Μοναστηρίου έως Ηπείρου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Ηπείρου

  • Αγ. Παρασκευής, από Ελ. Λαμπέτη έως μελλοντικό Περιφ. Κοζάνης

  • 11ης Οκτωβρίου, από Σμύρνης ως Πτωχοκομείου, παραμένει αμφίδρομος

  • Λαρίσης, από 11ης Οκτωβρίου ως Μουσών, παραμένει αμφίδρομος

  • Κων. Καραμανλή, από Λαρίσης ως Βερμίου, παραμένει αμφίδρομος

  • Φιλίππου Β., από Κων. Καραμανλή έως Μικρού Βασιλικής, παραμένει αμφιδρομος

  • Μικρού Βασιλικής, από Φιλίππου Β. έως Μεθώνης, παραμένει αμφίδρομος

  • Αίμου, από Μικρού Βασιλικής έως Φαιστού, παραμένει αμφίδρομος

  • Στρατηλάτων, από Μεθώνης έως Αμυγδαλέων, παραμένει αμφίδρομος

  • Αμυγδαλέων, από Στρατηλάτων έως Κοσμά Αιτωλού, παραμένει αμφίδρομος

  • Κοσμά Αιτωλού, από Αμυγδαλέων έως Μπιζανίου, παραμένει αμφίδρομος

  • Μπιζανίου, από Κοσμά Αιτωλού έως Βορείου Ηπείρου, παραμένει αμφίδρομος, και από Βορείου Ηπείρου έως Μοναστηρίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Βορείου Ηπείρου

  • Βορείου Ηπείρου, από Μπιζανίου έως Αγ. Σαράντα, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αγ. Σαράντα

Πρωτεύουσες Συλλεκτήριες

  • Καρυδίτσης, από Μακρυγιάννη έως μελλοντική Περιφ. Οδό

  • Ιωνίας, από Πρωταγόρα ως 11ης Οκτωβρίου, παραμένει αμφίδρομος

  • Πτωχοκομείου, από Κων. Καραμανλή έως Σουμελά, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Σουμελά

  • Σουμελά, από Πτωχοκομείου έως Φιλίππου Β, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Φιλίππου Β

  • Φιλίππου Β, από Σουμελά έως Σαλαμίνος, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Σαλαμίνος

  • Μεγ. Αλεξάνδρου, από Σαλαμίνος έως Π. Μελά, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Π. Μελά

  • Π. Μελά, από Μεγ. Αλεξάνδρου έως Τράντα, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Τράντα

  • Τράντα, από Κασομούλη έως Π. Μελά, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Π. Μελά

  • Ελ. Βενιζέλου, από Π. Μελά έως 11ης Οκτωβρίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς 11ης Οκτωβρίου

  • 11ης Οκτωβρίου, από Βενιζέλου έως Γκέρτσου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Γκέρτσου

  • Ρουσιάδη, από Μεγ. Αλεξάνδρου έως Υψηλάντη, μετατρέπεται σε αμφίδρομο

  • Υψηλάντη, από Ρουσιάδη έως Μάρκου Σιακαβάρα, παραμένει αμφίδρομος

  • Μάρκου Σιακαβάρα, από Υψηλάντη έως Περδικάρη, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Περδικάρη

  • Κων. Παλαιολόγου, από Περδικάρη έως Π. Μελά, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση, προς Π. Μελά

  • Ρήγα Φεραίου, από Π. Μελά έως Ολ. Γεωργακάκη, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Ολ. Γεωργακάκη

  • Ολ. Γεωργακάκη, από Ρήγα Φεραίου έως Φον Κοζάνη, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Φον Κοζάνη

  • Πτολεμαίων, από Δημοκρατίας έως Αμφίπολης, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αμφίπολης

  • Αμφίπολης, από Πτολεμαίων έως Γραμμικού, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Γραμμικού

  • Γραμμίκου, από Αμφίπολης έως Σολωμού, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Σολωμού

  • Σολωμού, από Γραμμικού έως Αν. Σταμίκου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αν. Σταμίκου

  • Αν. Σταμίκου, από Σολωμού έως Μοσχοπόλεως, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μοσχοπόλεως

  • Μοσχοπόλεως, από Αν. Σταμίκου έως Υψηλάντου, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Υψηλάντου

  • Αγ. Παρασκευής, από Μοναστηρίου έως Έλλης Λαμπέτη, παραμένει αμφίδρομος

  • Βεάκη, από Σταμκίδη έως Μινωτή, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Μινωτή

  • Μινωτή, από Βεάκη ως Επισκ. Ευγενίου, μονοδρομείται, με κατεύθυνση προς Επισκ. Ευγενίου

  • Επισκ. Ευγενίου, από Μινωτή έως Μοναστηρίου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μοναστηρίου

Δευτερεύουσες συλλεκτήριες οδοί

  • Πέρδικα, από Π.Μελά έως Χαλκιδικής, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Χαλκιδικής

  • Χαλκιδικής, από Πέρδικα έως Βουλγαροκτόνου, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Βουλγαροκτόνου

  • Βουλγαροκτόνου, από Χαλκιδικής έως Δημοκρατίας, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Δημοκρατίας

  • Π. Μελά, από Μοναστηρίου έως Σολωμού, παραμένει μονόδρομος, και από Σολωμού έως Μεγ. Αλεξάνδρου, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Μεγ. Αλεξάνδρου

  • Στοάς, από Τράντα έως Τριανταφυλλίδη, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Τριανταφυλλίδη

  • Τριανταφυλλίδη, από Στοάς έως Χαρίση, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Χαρίση

  • Τσιμινάκη, από Τράντα έως Παππά, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Παππά

  • Παππά, από Τσιμινάκη έως Κασομούλη, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Κασομούλη

  • Σαρανταπόρου, από Βενιζέλου έως Μεγ. Αλεξάνδρου, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Μεγ. Αλεξάνδρου

  • Υψηλάνρτου, από Μεγ. Αλεξάνδρου έως Σιακαβάρα, μονοδρομείται, με κατεύθυνση προς Σιακαβάρα

  • Κύπρου, από Ρουσιάδη έως Στρατηλάτων, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Στρατηλάτων

  • Στρατηλάτων, από Κύπρου έως Αμυγδαλέων, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Αμυγδαλέων

  • Μεθώνης, από Πατρ. Ιωακείμ έως Σαλαμίνας, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Σαλαμίνας

  • Ροδόπης, από Μεγ. Αλεξάνδρου έως Πανόρμου, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Πανόρμου, από Πανόρμου ως Αριστοτέλους, παραμένει μονόδρομος, με διαφορετική κατεύθυνση προς Αριστοτέλους

  • Αριστοτέλους, από 11ης Οκτωβρίου έως Γκέρτσου, παραμένει αμφίδρομος

  • Προύσσης, από Αριστοτέλους έως Νικομήδειας, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Νικομήδειας

  • Πανόρμου, από Ροδόπης έως Προύσσης, παραμένει μονόδρομος, με κατεύθυνση προς Προύσσης

  • Φοίνικος, από Θερμοπυλών έως Ροδόπης, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Ροδόπης

  • Σμύρνης, από 11ης Οκτωβρίου έως Μεγ. Αλεξάνδρου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Μεγ. Αλεξάνδρου

  • Νικομήδειας, από Εμ. Γιάνναρη έως Σμύρνης, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Γιάνναρη

  • Αλιάκμονος, από Ιωνίας έως Κυκλάδων, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Κυκλάδων

  • Κυκλάδων, από Έβρου έως Αλιάκμονος, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Έβρου

  • Έβρου, από Κυκλάδων έως Ιωνίας, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Ιωνίας

  • Τριών Δέντρων, από Γκέρτσου έως Θεσσαλονίκης, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκης

  • Πλαταιών, από Θεσσαλονίκης έως Γκέρτσου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Γκέρτσου

  • Θεσσαλονίκης, από Ζωής Καρέλη έως Τριών Δέντρων, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Ζωής Καρέλη

  • Ζωής Καρέλη, από Θεσσαλονίκης έως Ιωνίας, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Ιωνίας

  • Βέροιας, από Έβρου έως Τριών Δέντρων, που παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Τριών Δέντρων

  • Ζήση Γιαχνίκα, από Κορυτσάς ως Αμφιλοχίου, παραμένει αμφίδρομος, και από Αμφιλοχίου έως Χαρίση, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Χαρίση

  • Ηροδότου, από Ψαρών έως Ζήση Γιαχνίκα, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Ζήση Γιαχνίκα

  • Δαβάκη, από Δελιβάνη έως Αγνωστου Στρατιώτη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Αγνωστου Στρατιώτη

  • Αγνώστου Στρατιώτη, από Δαβάκη έως Ανδρ. Παπανδρέου, παραμένει μονόδρομος με διαφορετική κατεύθυνση προς Ανδρ. Παπανδρέου

  • Εμ. Μπενάκη, από Μακρυγιάννη έως Αγγ. Σικελιανού, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αγγ. Σικελιανού

  • Αγγ. Σικελιανού, από Χρυστοστόμου Σμύρνης έως Ερρίκου Σλήμαν, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Ερρίκου Σλήμαν

  • Χρυστόμου Σμύρνης, από Μακρυγιάννη έως Αγγ. Σικελιανού, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αγγ. Σικελιανού

  • Αριστείδου, από Μακρυγιάννη έως Σουλιωτών, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Σουλιωτών

  • Σουλιωτών, από Αριστείδου έως Παπανικολάου, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Παπανικολάου

  • Παπανικολάου, από Σουλιωτών έως Γκιουλέκα, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Λοχ. Κουβέλη

  • Λοχ. Κουβέλη, από Πλάτωνος έως Αιάνης, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αιάνης

  • Πλάτωνος, από Κολοκοτρώνη έως Λοχ. Κουβέλη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Λοχ. Κουβέλη, και από Λοχ. Κουβέλη έως Μακρυγιάννη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Λοχ. Κουβέλη

  • 3ης Σεπτεμβρίου, από Αγ. Αθανασίου έως Μακρυγιάννη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Μακρυγιάννη

  • Αγ. Αθανασίου από 3ης Σεπτεμβρίου έως Καραϊσκάκη, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Καραϊσκάκη

  • Κων. Παλαιολόγου, από Καραϊσκάκη έως Πλάτωνος, μονοδρομείται με κατεύθυνση προς Πλάτωνος

  • Πυθαγόρα, από Μακρυγιάννη έως Πλάτωνος, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Πλάτωνος

  • Καραϊσκάκη, από Αγ. Αθανασίου έως Αριστείδους, παραμένει μονόδρομος με κατεύθυνση προς Αριστείδους

Οι υπόλοιπες οδοί παραμένουν τοπικό οδικό δίκτυο.

Μονοδρόμηση της οδού Π. Μελά

Ο κεντρικός δρόμος της πόλης, που συνδέει σημαντικούς πόλους έλξης της περιοχής, και συγκεντρώνει σημαντικές χρήσεις γης (εμπόριο, αναψυχή, υπηρεσίες) προτείνεται να μονοδρομηθεί, με σκοπό να πάψει να αποκόπτει τη σημαντική κίνηση των πεζών στην καρδιά του κέντρου και τη μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων. Με την μονοδρόμηση θα δοθεί περισσότερος χώρος για την κίνηση των πεζών με την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.

Μετατροπή της οδού Ολύμπου σε βιοκλιματική διαδρομή

Η οδός Ολύμπου συνδέει δύο από τους πιο σημαντικούς πόλους έλξης της πόλης, την Πλ. Λασσάνη με το πάρκο ΟΣΕ. Επί της πλ. Λασσάνη σήμερα βρίσκεται η αφετηρία των αστικών Λεωφορείων. Προτείνεται η μετατροπή της σε πράσινη διαδρομή όπου θα επιτρέπεται η κίνηση μόνο των λεωφορείων μονόδρομα, με κατεύθυνση προς την Πλ. Λασσάνη. Με τον τρόπο αυτό θα συνδέονται άμεσα το πάρκο ΟΣΕ με το κέντρο της πόλης με διάδρομο για πεζούς, και με Δημόσια Συγκοινωνία αλλά και η πλατεία Λασσάνη θα γίνει πιο εύκολα προσπελάσιμη από τους πεζούς και θα μειωθούν σε αυτήν ο θόρυβος και η ρύπανση.

Πεζοδρόμηση της οδού Αριστοτέλους

Η οδός Αριστοτέλους φιλοξενεί πολλές εμπορικές δραστηριότητες, καθώς και την Λαϊκή αγορά, κάθε Σάββατο. Επίσης συνδέει το πάρκο ΟΣΕ με την οδό Γκέρτσου. Είναι ένας νεοκλασικός δρόμος, ο μοναδικός στην Κοζάνη, με μεγάλο πλάτος και κεντρική νησίδα. Προτείνεται η πεζοδρόμησή της από το πάρκο ΟΣΕ έως την οδό Γκέρτσου, ώστε να γίνει ένας γραμμικός χώρος για να περπατάς ευχάριστα και για να στέκεσαι, ένα γραμμικό πάρκο. Θα λειτουργήσει έτσι και ως διάδρομος άμεσης σύνδεσης του πάρκου με τις εμπορικές δραστηριότητες της οδού Γκέρτσου.

Ανάπλαση της πλ. Λασσάνη

Παράλληλα με την ανάπλαση της οδού Ολύμπου και την μεταφορά της αφετηρίας του Αστικού ΚΤΕΛ βραχυπρόθεσμα στο κάτω άκρο της και μακροπρόθεσμα σε ειδικό χώρο του πάρκου ΟΣΕ, προτείνεται η ανάπλαση της πλ. Λασσάνη, μέσω πεζοδρομήσεων τμημάτων των περιμετρικών δρόμων. Πεζοδρομούνται τμήματα των οδών: Ολύμπου από Επτανήσου έως Κοντορούση, Κοντορούση από Ολύμπου έως Ερμού, Ερμού από Κοντορούση ως Τσιμινάκη.

Δημιουργία πράσινων διαδρομών

Προτείνεται η δημιουργία ενός δικτύου πράσινων διαδρομών. Οι διαδρομές αυτές θα είναι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας, όπου τα αυτοκίνητα θα κινούνται με μικρές ταχύτητες (20-30χλμ/ώρα) και θα δίνουν προτεραιότητα στον πεζό. Στους δρόμους αυτούς προτείνονται αναπλάσεις, με διαπλάτυνση πεζοδρομίων, διαμόρφωση των διασταυρώσεων, πεζοδρομήσεις τμημάτων και σε περιπτώσεις που το επιτρέπουν οι κλίσεις, δημιουργία ποδηλατόδρομου. Οι διαδρομές θα εξυπηρετούν μετακινήσεις μεταξύ περιοχών κατοικίας, και σημαντικών πόλων έλξης (πάρκο ΟΣΕ, ιστορικό κέντρο πόλης). Οι πράσινες διαδρομές που προτείνονται είναι:

  • Οπλαρχηγού Στάικου – Αντ. Σιγάλα – Μαυρογένους – Μιαούλη – Σωκράτους

  • Ερρίκου Σλήμαν

  • Ολύμπου

  • Έβρου – Ανδρέα Κάλβου – Κοντζιούλα – Τερζάκη – Αιόλου – Κατσίμπαλη

  • Λέσβου – Θησέως – Μινώταυρου – Ολυμπιάδος – Δαβάκη

  • Οινόης – Φιλίππου – Μεγ. Αλεξάνδρου – Μαργ. Δήμιτσα – Ζάκρου – Σαλαμίνος – Θερμοπυλών – Παγούνη

  • Αριάδνης – Βυζαντίου – Παπαγιάννη – Ολυμπίου Γεωργακάκη

  • Εστίας – Ντιούφα – Πίνδου – Βιτσίου – Μαραθώμος – Σιώμου – Σακάλη –