Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη σημερινή διαδικασία προσερχόμαστε για την ψήφο εμπιστοσύνης με αφορμή ένα γεγονός. Το κυριότερο γεγονός, όμως, είναι η ανάγκη να υπηρετηθεί η δημοκρατία και η διαφάνεια μιας προγραμματικής διακυβέρνησης μέχρι την ολοκλήρωση της περιόδου για την οποία έχουμε λάβει την εντολή από τον Σεπτέμβριο του 2015, ένα πολιτικό πρόγραμμα που εκτελείται και έχει κατατεθεί τον Σεπτέμβριο του 2015. Το θέμα είναι αν θα συνεχίσει να εκτελείται αυτό το πρόγραμμα ή αν θα σταματήσει.

Το πρόγραμμα του 2015, το οποίο καταθέσαμε έχει σημασία να αναφέρω μερικά πράγματα- αφορούσε κατ’ αρχήν την προσπάθεια που λέγαμε τότε για την επιτυχή έξοδο της χώρας από τα μνημόνια με όλη την κοινωνία όρθια και χωρίς όρους και προϋποθέσεις, κάτι το οποίο, όπως όλοι ξέρουμε, έχει επιτευχθεί.

Το επόμενο ήταν η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας με δίκαιη ανάπτυξη, ισόρροπη ανάπτυξη, περιφερειακή ανάπτυξη, με προστασία του δημόσιου πλούτου, του δημόσιου χώρου και αναπροσαρμογή του παραγωγικού μοντέλου με μια στροφή στην οικονομία της γνώσης. Μετά είχαμε την ανασυγκρότηση του κράτους με διόρθωση των αδικιών για περισσότερη λειτουργικότητα υπέρ του πολίτη και αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των δημοσίων πραγμάτων, στη διατήρηση και διεύρυνση των εργατικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, στη στήριξη και την εμπέδωση του κοινωνικού κράτους, δηλαδή υγεία, κοινωνική πρόνοια και παιδεία και στη γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας και δι’ αυτής της αναβάθμισης την αναπτυξιακή της προοπτική.

Για το τι πετύχαμε και αν πετύχαμε αυτά τα τρία χρόνια, μιλούν οι αριθμοί, οι ίδιοι οι εταίροι και βεβαίως τα παραδείγματα. Ένας σημαντικός αριθμός είναι η ανεργία, η οποία αυτά τα τρία χρόνια έχει πέσει σχεδόν κατά δέκα μονάδες. Βρήκαν εργασία περίπου τριακόσιες σαράντα χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι. Έχει αυξηθεί το ΑΕΠ σημαντικά. Κοντεύει τα 10 δισεκατομμύρια. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι σταμάτησε ο φαύλος κύκλος της καθοδικότητας και της κατακόρυφης πτώσης του ΑΕΠ. Έχει ρυθμιστεί το χρέος και αυτό είναι σημαντικό. Έχει ρυθμιστεί κατ’ αρχήν για τα επόμενα τέσσερα χρόνια μέσα από το Μεσοπρόθεσμο και έχουμε ήδη ένα «μαξιλάρι» 30 δισεκατομμυρίων ευρώ συν τη δυνατότητα πρόσβασης στις αγορές συν τα εμπεδωμένα πλέον και όχι στα χαρτιά πλεονάσματα, τα οποία μας δίνουν τη δυνατότητα να συμπεριφερθούμε ανάλογα τα επόμενα χρόνια. Μας δίνει, δηλαδή, δυνατότητες, αλλά και επιλογές και βεβαίως πέραν του 2022, τη δεκαετή ρύθμιση του χρέους, όπου δεν θα πληρώνουμε τοκοχρεολύσια για την επόμενη δεκαετία, με λίγα λόγια μέχρι το 2032.

Έχουμε κάτι το οποίο εγώ θεωρώ πολύ σημαντικό και το θεωρούμε όλοι μας σημαντικό επίτευγμα αυτής της Κυβέρνησης μέσα σε περιόδους πραγματικά δύσκολης δημοσιονομικής προσαρμογής. Είναι η δυνατότητα δυόμισι εκατομμυρίων ανασφάλιστων πολιτών να συμμετέχουν στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας χωρίς καμμία, μα καμμία προϋπόθεση. Έχουμε στηρίξει την πρώτη κατοικία με επιδότηση ενοικίου, έχουμε ρυθμίσει τα «κόκκινα» δάνεια μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, έχουμε επιτύχει σημαντικές ευνοϊκές αλλαγές για τη ρύθμιση μέσω των τραπεζών στα «κόκκινα» δάνεια. Βέβαια, τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν ένας τομέας που χρήζει περισσότερης επιθετικής πρωτοβουλίας.

Ταυτόχρονα, αυτήν την περίοδο που συζητάμε απαιτείται και η διαμόρφωση του προγραμματικού πλαισίου της νέας διακυβέρνησης μετά τα μνημόνια και αυτή ακριβώς η περίοδος είναι η περίοδος όπου πρέπει να εκκολαφθούν και να εμπεδωθούν οι νέες δυνατότητες της νέας εποχής, άρα και οι νέες πολιτικές συμμαχίες, οι οποίες πρέπει να είναι σε μια προοδευτική, δημοκρατική και δίκαιη κατεύθυνση.

Στη νέα εποχή που χαρακτηρίζεται από το τέλος των μνημονίων και το τέλος του καθοδικού κύκλου της οικονομίας, ήδη με τον Προϋπολογισμό του 2019 έχουμε για πρώτη φορά έναν επεκτατικό Προϋπολογισμό τουλάχιστον κατά 1 δισεκατομμύριο. Επομένως, έχουμε εμπεδώσει τη μείωση της φορολογίας για το 2019, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους και τη μείωση του ΕΝΦΙΑ σημαντικά. Έχουμε μια νέα στεγαστική πολιτική, η οποία έρχεται σε αντικατάσταση του νόμου Κατσέλη και αυτή θα αφορά την επιδότηση ενοικίου ειδικά για την πρώτη κατοικία.

Έχουμε τις προσλήψεις στο δημόσιο «ένας προς έναν» και έτσι περνάμε σε δέκα χιλιάδες μόνιμους εργαζόμενους του δημοσίου στην παιδεία, και θα ακολουθήσουν και μία σειρά άλλοι τομείς. Το κομμάτι που μας ενδιαφέρει και πραγματικά μας διάνοιξε τις αναπτυξιακές δυνατότητες είναι η ίδια η πολιτική ισχύς και η θέση της χώρας.

Το αναπτυξιακό μοντέλο της τελευταίας δεκαετίας στηρίχτηκε σε ένα πελατειακό κράτος, κυρίως σε επιλογές ξένων σε συνδυασμό με κάποιες δικές μας ελίτ με ξεπερασμένα και μη βιώσιμα παραγωγικά μοντέλα. Στηρίχτηκε σε ένα κυρίως περίκλειστο κράτος, με συγκεκριμένους λίγους συμμάχους και βοηθούς και άρα ήμασταν πάντοτε ελεγχόμενοι. Η κυρίαρχη οικονομική πολιτική τάξη που διαμορφώθηκε στη χώρα μας ήταν επομένως εθισμένη και βολεμένη σε αυτό το στρεβλό, ελλιπές και θνησιγενές οικονομικό περιβάλλον και αυτή ακριβώς η διαδικασία οδήγησε τη χώρα μας στην καταστροφή.

Με λίγα λόγια, το αναπτυξιακό μοντέλο έφθινε παράλληλα και σε συνάρτηση και με την εξάρτηση, αλλά και με τον γεωστρατηγικό μας εγκλωβισμό. Εμείς και αυτό το μοντέλο το αλλάξαμε προσδίδοντας μέσω των γεωπολιτικών μας πλεονεκτημάτων ωφέλεια και υπεραξία στη χώρα, μέσα από πολιτικές πολυδιάστατες βάσει του Διεθνούς Δικαίου ως πυλώνας ειρήνης και σταθερότητας σε μία ασταθή περιοχή.

Η Μακεδονία λοιπόν και η Θράκη, η Βόρεια Ελλάδα δηλαδή, παρέμειναν μέχρι πρόσφατα απλώς περιφέρεια ενός εθνικού κέντρου. Με βάση αυτό το μοντέλο, η Μακεδονία και η Θράκη θα μπορούσε να είναι πρωταγωνίστρια της ευρύτερης βαλκανικής ενδοχώρας, ακριβώς η βαλκανική είναι ενδοχώρα αυτών των περιοχών, θα μπορούσε να είναι η ατμομηχανή μιας νέας ανάπτυξης στη βαλκανική, θα μπορούσε να γίνει και θα γίνει τελικά μία κρίσιμη παράμετρος για μία βιώσιμη οικονομία σε εθνικό επίπεδο.

Οι αγωγοί, TAP, EastMed, IGB, οι υδρογονάνθρακες, οι επενδύσεις στις μεταφορές εγκαθιστούν μία νέα, μία διαφορετική χώρα που σε συνδυασμό με τις διεθνείς σχέσεις, τις αναβαθμισμένες στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, βαλκανική συν τις μεγάλες νέες δυνάμεις, Ρωσία, Κίνα μιας χώρας που ήδη είναι στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση διανοίγουν τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης, με βάση αυτό το ενεργητικό και επεκτατικό σχέδιο, το οποίο εμείς επεξεργαζόμαστε -δουλεύουμε και εργαζόμαστε- τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, εντάσσεται η συμφωνία επίλυσης μιας διαφοράς, στα πλαίσια πάντοτε του ΟΗΕ. Και μιλάω για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Μία Συμφωνία που κάνει δύο κυρίως πράγματα, τα οποία δεν έχω ακούσει να τα λέμε συχνά: Πρώτον, αλλάζει το συνταγματικό όνομα της FYROM. Δεύτερον, καταργεί όλα εκείνα τα άρθρα του Συντάγματος που παράγουν αλυτρωτισμό σε βάρος της χώρας μας κυρίως, αλλά και επομένως εγκαθιστούν την ειρήνη. Επίσης, λύνονται ζητήματα που αφορούν την ιστορικότητα της ελληνικής Μακεδονίας και το ζήτημα της γλώσσας τους, η οποία ορίζεται ως γλώσσα νοτιοσλαβική.

Αυτή, λοιπόν, η ειρηνική προοπτική των Βαλκανίων, με Δημοκρατία και κράτος δικαίου, αυτή η ευρωπαϊκή προοπτική δηλαδή, ευνοεί ιδιαίτερα τη χώρα μας και πρωτίστως ευνοεί τη Βόρεια Ελλάδα, διότι διανοίγονται τεράστιες προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και εγκαθιστά πλέον τη βόρεια Ελλάδα σε ένα ευρύτερο επίκεντρο βαλκανικής, από εκεί που ήταν μια περιορισμένη περιφέρεια της χώρας μας. Αυτό ακριβώς είναι πατριωτισμός. Η αγάπη για τη χώρα μας, για την ανάπτυξη και το μέλλον της, με σεβασμό στην πατρίδα των άλλων.

Υπάρχουν ακόμα τρεις εκκρεμότητες τις οποίες αυτή η διακυβέρνηση θέλει να συνεχίσει. Αυτές είναι η συνταγματική αναθεώρηση, κυρίως ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, αλλά και εγκαθίδρυση της απλής αναλογικής σε όλα τα επίπεδα δημόσιας ζωής, η διευθέτηση των σχέσεων κράτους-εκκλησίας, σημαντική θεσμική παρέμβαση, και η καταπολέμηση της διαφθοράς.

Αυτά τα πράγματα και αυτό το πολιτικό σχέδιο είναι μια στέρεα πολιτική βάση για τη νέα πολιτική περίοδο που διανοίγεται μπροστά μας. Είναι αυτή που θα ελευθερώσει το μέλλον. Και σε αυτήν τη νέα εποχή η Αριστερά έχει και θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ευχαριστώ.