Τα ΤΕΙ έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο τους, ισχυρό Πανεπιστήμιο με έδρα την Κοζάνη! (Μέρος 1ο – Γράφει η Α. Καγκελάρη)

24 Φεβρουαρίου 2019
12:41

 

Εάν θέλουμε να μιλήσουμε για το νέο Νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας και την ίδρυση ενός μεγάλου Πανεπιστημίου με έδρα την Κοζάνη, θα πρέπει πρώτα να μιλήσουμε για τα ΤΕΙ και την συνολική λειτουργία τους στην χώρα. Τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (TEI), ιδρύθηκαν με Νόμο το 1983 και αποτελούσαν ουσιαστικά την συνέχεια των ΚΑΤΕΕ. Το μοντέλο των ΤΕΙ ήταν εμπνευσμένο από την τότε Δυτική Γερμανία, καθώς η ταχεία εκβιομηχάνιση της κοινωνίας δημιούργησε την ανάγκη εξειδικευμένου επιστημονικά και τεχνολογικά ανθρώπινου δυναμικού. Αντίστοιχα και στην χώρα μας, ο διαχωρισμός ανάμεσα σε Πανεπιστήμια & ΤΕΙ, έθετε ως στόχο την  στροφή της κοινωνίας στην επαγγελματική εκπαίδευση και την σύνδεση της γνώσης, με την οικονομία και τον καταμερισμό εργασίας. Σήμερα 36 χρόνια μετά, μπορούμε να προχωρήσουμε σε έναν πρώτο απολογισμό του σκοπού και της λειτουργίας τους, κάνοντας ορισμένες παραδοχές.

Παραδοχή Πρώτη: Δεν υπήρξε ποτέ εθνικός χωροταξικός σχεδιασμός των ιδρυμάτων. Τα ζητήματα χωροταξικού σχεδιασμού, αποτέλεσαν πεδίο συνδιαλλαγής μεταξύ τοπικών πολιτικών παραγόντων, κεντρικής εξουσίας και συντεχνιών. Μόνος στόχος ήταν η εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων και η δημιουργία δικτύου ψηφοφόρων. Αποτέλεσμα αυτών σήμερα είναι η υπέρμετρη διασπορά τμημάτων ανά την επικράτεια.

Παραδοχή Δεύτερη: Δημιουργήθηκαν τμήματα χωρίς ακαδημαϊκά και κοινωνικά κριτήρια. Ζητήματα σχετικά με την ποιοτική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, σύμφωνα με τις τάσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, αγνοήθηκαν παντελώς. Οι παραγωγικοί τομείς στους οποίους η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα ή οφείλει να αποκτήσει, δεν ενισχύθηκαν. Αντίθετα, δημιουργήθηκαν υπερ-εξειδικευμένα τμήματα που δεν δικαιολογούσαν σε καμία περίπτωση 4 έτη σπουδών και τμήματα “κενού περιεχομένου” με προγράμματα σπουδών που δεν κατοχυρώνουν επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους.

Παραδοχή Τρίτη: Επιπτώσεις και στην αγορά εργασίας. Η διάκριση ανάμεσα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, διαχώρισε τους επιστήμονες και μελλοντικούς εργαζόμενους, σε υποκατηγορίες. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν απόφοιτοι που πραγματεύονταν το ίδιο ακριβώς αντικείμενο, με την διαφορά ότι οι απόφοιτοι των ΤΕΙ ήταν πιο “φθηνοί” και άρα πιο εύκολα “αναλώσιμοι” από την αγορά εργασίας. Το γεγονός αυτό, συντέλεσε στην διατήρηση ατέρμονου ανταγωνισμού που στράφηκε ενάντια στους ίδιους τους αποφοίτους.

Παραδοχή Τέταρτη: Δεν διασφαλίστηκε ποτέ η ορθή οργάνωση και λειτουργία των Τεχνολογικών ιδρυμάτων. Η υποστελέχωση εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, η διαχείριση περιορισμένων οικονομικών πόρων και οι ελλείπεις υποδομές, συντέλεσαν στην κακή παροχή υπηρεσιών ως προς την γνώση την έρευνα και την διδασκαλία.

Παραδοχή Πέμπτη: Σήμερα, ο διαχωρισμός ανάμεσα σε Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά ιδρύματα δεν υπάρχει σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης. Το μοντέλο που είχε εφαρμοστεί στην δυτική Γερμανία κρίθηκε ως ανεπαρκές και μεταλλάχθηκε. Παραμένουμε η μόνη χώρα που διατηρεί αυτόν τον διαχωρισμό.

Με βάση τα παραπάνω, θεωρώ ότι το αίτημα της αναβάθμισης των ΤΕΙ και η δημιουργία ενιαίου χώρου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πιο ώριμο από ποτέ. Πρέπει επιτέλους τα τμήματα των ΤΕΙ, με τα αντίστοιχα των Πανεπιστημίων, να αποτελέσουν μία ενότητα. Στηρίζω το εγχείρημα της συνένωσης μεταξύ του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας, καθώς το επίπεδο της παρεχόμενης γνώσης από το ΤΕΙ, είναι πλέον αρκετά υψηλό. Η δημιουργία ενός μεγάλου πανεπιστημίου με έδρα την Κοζάνη, θα έχει πολλαπλά οφέλη πρώτα απ’ όλα για τους φοιτητές, αλλά και την ίδια την κοινωνία μας.

Αναστασία Καγκελάρη Διοικητική Υπάλληλος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Υποψήφια Δημοτική Σύμβουλος με την Κίνηση “Κοζάνη Τόπος Να Ζεις”

39 σχόλια

  • Συμφωνώ με τις 4 πρώτες παραδοχές αλλά καμία δεν θεραπεύεται με την επιχειρούμενη κατάργηση των ΤΕΙ διά της ανωτατοποίησης. Η πρόταση του Υπουργείου είναι ανεπαρκής αν δεν συνοδευτεί με σχεδιασμό των σχολών και των τμημάτων από μηδενική βάση με κριτήριο τις ανάγκες της χώρας και της αγοράς με παράλληλη μείωση των εισακτέων. Διαφορετικά θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην περαιτέρω υποβάθμιση των ήδη υποβαθμισμένων Πανεπιστημίων. Για να υπάρχουν υψηλού επιπέδου Πανεπιστήμια εκτός από υποδομές χρειάζονται καθηγητές υψηλού επιπέδου και φοιτητές με ανάλογο επίπεδο και όχι με βαθμολογία 4000- 5000 μονάδες.

  • Δηλαδή ένας μηχανολόγος του Μετσόβειο που μπαίνει με 19000 μονάδες θα είναι ίδιος με το μηχανολόγο του ΤΕΙ που μπαίνει με 5000 μονάδες και αυτό λέγεται αναβάθμιση !!!! Λαϊκισμός και διάλυση των πάντων λέγεται. Το σωστό θα ήταν να γίνουν τα ΤΕΙ σχολές εργοδηγών τη θέση των οποίων πήραν γιατί αυτό είναι το επίπεδο των σπουδαστών και συ κυρία Καγκελάρη χαϊδεύεις αυτιά για να πάρεις κανένα ψήφο να σώσεις τον αδρανή δήμαρχο ,τόσα χρόνια μίλια δεν έβγαλες και τώρα ταχαμου καταθέτεις πέντε ανώδυνες απόψεις για να φανείς και ξανά μανά στο λήθαργο ,

    • Να πεις όμως και για τους μηχανικούς περιβαλλοντος που μπήκαν περισυ στην Ξάνθη με 9800 να πεις και για τους ενεργειακών πόρων του δικού μας πολυτεχνειου που πέρασαν με 11500 και βαπτισθηκαν μηχανολογοι σε ένα βράδυ. Να τα λέμε όλα. …

    • Αχαχαχα οι συνάδελφοι σου του εξωτερικού ειναι ισάξιοι με εσένα του μετσοβειου;;;; Ή του πανεπιστημίου δυτικής μεξδονιας που κάνανε μαθήματα σε πολυκατοικίες έσπερναν καλύτερη γνώση απο αυτών του ΤΕΙ που έχουν άριστες εγκαταστάσεις ;;;

      Κολλημένος «διπλωματούχος»

    • Γραφεις παραπλανητικα για ιδιον οφελος. Ποτε δεν ισοτιμηθηκαν τα μορια,ποτε δεν ισοτιμηθηκαν κι ουτε θα γινει ποτε τα πτυχια. Μη μιλατε οι ασχετοι. Παντα τα ΤΕΙ προσφεραν και αριστες υποδομες και καλη ποιοτητα εκπαιδευσης και ποιοτητα στην αγορα εργασιας. Ναι ειχαν θεση παντα και οι υπομηχανικοι του μικρου πολυτεχνειου κσι οι των ΚΑΤΕΕ και τωρα των ΤΕΙ. Ολοι ομως οι μηχανικοι ειχαν στοχαστρο τους παραπανω επαγγελματικα . Ας μη μιλουν οι ασχετοι. Κι ας μη μπαινουν σε βαθρα ολοι των ΑΕΙ γιατι γνωριζουμε καλα πως πασχουν σ ολους τους παραπανω τομεις.

    • Ελεος με το Μετσοβιο. Εκτος κι αν εισσι 80αρης. Το Μετσοβειο που ηξερες με το σημερινο που γεμει μεταγραφων κ καθε καρυδιας καρυδι δεν εχει καμια σχεση! Μη το ξανεις κ Χαρβαρντ

  • Μια ερώτηση στην κυρία απο που γνωρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας και ομιλεί γιατι στην Γερμανία επειδη σπούδασα εκει η τεχνολογική εκπαίδευση σαφέστατα ειναι διαχωρισμένη απο τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στα οποία εισέρχονται μονο οι άριστοι και οχι οι αρεστοί…

  • ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ!!!!ΣΤΟΝ ΑΝΩΝΥΜΟ 14:45 .ΠΟΥ ΒΑΖΕΙ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΘΕΣΗ. ΤΑ ΤΕΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΧΟΛΕΣ ΕΡΓΟΔΗΓΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΙ.ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ.

      • ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ,ΣΧΕΤΙΚΕ,ΜΕ ΠΟΣΑ ΜΟΡΙΑ ΠΕΡΑΣΕΣ ΣΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΤΕΙ ΤΗΣ Δ.Μ;ΕΓΩ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ ΜΕ 6.570.ΔΗΛ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΗ.ΕΣΥ;

      • Όχι, ΔΕΝ δημιουργήθηκαν “απόφοιτοι που πραγματεύονταν το ίδιο ακριβώς αντικείμενο” όπως λέει η κυρία Καγκελάρη.

        Υπάρχει λόγος που οι σχολές διαφέρουν και σε έτη, και σε μαθήματα, και προφανώς και σε ύλη.

        Ένας μαθητής του 5-6-7 δεν μπορεί να αφομοιώσει και να υλοποιήσει πράγματα που αφορούν κάποιον του 16-17-18.

  • Πολύ καλά τα λες, θα μπορούσες να μας πεις πως νιώθεις που και επίσημα με την κατάργηση του ΤΕΙ, τόσοι 1000 απόφοιτοι του ΤΕΙ δυτικής Μακεδονίας, θα ειναι και με τη βούλα άνεργοι γιατι τόσα χρονια δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και με τη κατάργηση – συγχώνευση τους χάνουν κάθε δικαίωμα αναγνώρισης των δικαιωμάτων τους ;

  • Κυρία Καγκελάρη δεν μας είπατε τι έχετε τελειώσει από σπουδές ? ΑΕΙ,ΤΕΙ η λύκειο ? νομίζω αυτό φαίνεται απο τα γραφόμενά σας !Επικρατεί η άποψη της ισοπέδωσης!

  • αλλα αντι αλλων. πρωτα λεει για ακαδημαϊκα κριτηρια κ μετα τα ξεχνα μιλωντας για συγχωνευση τει αει χωρις κανενα κριτηριο

  • Όλοι μπορούν να έχουν άποψη και να την εκφέρουν. Η Αναστασία για όσους την γνωρίζουμε ανεκαθεν είχε άποψη και την εξέφραζε. Έτσι κάνει και τώρα και Μπράβο της.

  • Όπα παιδιά! Να τα διαχωρίσουμε λίγο γιατί μπερδεύεστε ορισμένοι. Έστω ότι μπήκε κάποιος στο ΤΕΙ με 6000 στο τμήμα λογιστικής. Τα 6000 μόρια τα έγραψε στις πανελλαδικές εξετάσεις και εξετάστηκε σε μαθηματικά – φυσική – χημεία – έκθεση – ΑΟΑ – ΑΟΔΕ και βιολογία ή μαθηματικά γενικής πιθανόν (τουλάχιστον με το παλιό σύστημα). Μετά απο 4 χρόνια τελειώνει το τμήμα λογιστικής του ΤΕΙ με βαθμό 8. Θεωρείτε ότι είναι άσχετος και πρέπει να γίνει εργοδηγός;
    Άρα ο βαθμός των πανελληνίων καθορίζει κάποιον ως άξιο λογιστή ή το πρόγραμμα σπουδών και ο βαθμός του πτυχίου που εν τέλει θα λάβει.
    Γι αυτό η Αναστασία το θέτει σε σωστή βάση και δεν τα ισοπεδώνει όλα. Τυχαίνει να είμαι πτυχιούχος λογιστής απόφοιτος ΤΕΙ και πιστέψτε με το πρόγραμμα σπουδών μου διαφέρει 3-4 μαθήματα σε σχέση με το αντίστοιχο του ΑΠΘ ας πούμε. Φυσικά προϋπόθεση για την ανωτατοποίηση είναι και η αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών όλων των τμημάτων ΤΕΙ!

  • Η κυρια με σπουδες σε τει και διοικητικη υπαλληλος κρινει τα παντα και τους παντες. Μεγαλη αυτοπεποιθεση, μικρη ικανοτητα και ποστο . Καμαρωνει που θα γινει υπαλληλος αει και θαβει και ελεγχει και καμαρωνει για οσα τη γραφουν να αναρτησει. Δεν θ ασχοληθουμε με τον καθενα.

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.