Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Η Κυβέρνησή μας, απ’ όταν υπέγραψε τη σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, το 2015 και ξαναπήρε την εντολή από τον ελληνικό λαό για να κυβερνήσει, είχε μπροστά της συγκεκριμένα σενάρια για την ενέργεια.
Τα οποία τελικά και σε σχέση με αυτά που είχε συμφωνήσει, κατάφερε να τα βελτιώσει υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, κατά πολύ.
Εξηγούμαι, αποτρέψαμε τρεις (υπογεγραμένες) ιδιωτικοποιήσεις:
-
Της Δ.Ε.Η. (το σενάριο της μικρής Δ.Ε.Η).
-
Του ΑΔΔΜΗΕ.
-
Της ΔΕΣΦΑ.
Συγκεκριμένα για τη Δ.Ε.Η., η οποία είναι μια επιχείρηση που όχι μόνο θα εκποιούταν σε τιμή ευκαιρίας, αλλά θα πήγαινε και όλος ο δημόσιος πλούτος (που κατακρατεί στα χέρια της, για λογαριασμό του δημοσίου συμφέροντος), σε χέρια λίγων.
Αυτό το αποτρέψαμε. Κρατήσαμε τη Δ.Ε.Η. ως δημόσια επιχείρηση και άρα, εντός δημοσίου συμφέροντος και την στηρίξαμε χρηματοδοτικά, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές υποχρεώσεις του μέλλοντος με μεγαλύτερες δυνατότητες.
Με λίγα λόγια, η κριτική που γίνεται όσον αφορά τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, έχουμε την απόλυτη ικανοποίηση ότι την στηρίξαμε και την διασώσαμε από τα ληστρικά χέρια των προηγουμένων.
Το γεγονός της προσαρμογής σε μια συγκεκριμένη δικαστική απόφαση, που με λίγα λόγια δεν το είναι δικό μας σχέδιο,είναι προσαρμογή σε μια τελεσίδικη δικαστική απόφαση της Ε.Ε.
Πράγματι, είναι διαφορετικό μεν από αυτό το καθαυτό ζήτημα της μη-εκποίησης της Δ.Ε.Η., δεν παύει όμως, να δημιουργεί προβλήματα. Προβλήματα που, όμως, έχουν πιο πολύ τοπική και περιφερειακή αναφορά, δηλαδή, αφορούν συγκεκριμένες περιοχές, μεταξύ των οποίων και τη δικιά μου την Κοζάνη, που είναι λιγνιτοπαραγωγός.
Σε αυτήν, λοιπόν την υποχρεωτική προσαρμογή, εμείς πρέπει να φροντίσουμε να διασφαλίσουμε δύο σημαντικά πράγματα:
-
Τους εργαζόμενους και τις θέσεις εργασίας τους μαζί με πλήρη δικαιώματά τους απολύτως.
-
Τα δικαιώματα των περιοχών μας, όσον αφορά τα τέλη που αφορούν αυτές τις περιοχές, το τέλος λιγνίτη.
Εδώ θέλω να πω πως το 1,2 % επί της λιγνιτικής παραγωγής, ενδεχομένως,θα αποδειχθεί πολύ λίγο και θα πρέπει να κάνουμε μια αναπροσαρμογή προς τα πάνω.
Ωστε, με λίγα λόγια, θα εγγυόμαστε το κατώτερο ισοδύναμο προς τις περιοχές που αντιστοιχεί με το τέλος λιγνίτη.
Αυτό που διέπει και δεν αφορά το συγκεκριμένο νόμο, βέβαια, γιατί αυτό το σχέδιο νόμου έχει υποχρέωση να ρυθμίσει την αποεπένδυση σε δύο συγκεκριμένες περιοχές, έχει όμως την σημασία του, εγώ είμαι υποχρεωμένος να τοποθετηθώ και το κάνω με περισσή αυτοπεποίθηση, είναι το γεγονός της γης.
Το γεγονός της στρατηγικής αποκατάστασης της γης, η οποία είναι και παραμένει σε εκκρεμότητα και εμείς είμαστε η Κυβέρνηση που θέλει και είναι υποχρεωμένη να το λύσει.
Συνδοιασμένο με την επαναπόδοση αυτών των αποκατεστημένων εδαφών στις τοπικές κοινωνίες ή το δημόσιο.
Επαναλαμβάνω, δεν είναι άμεση προτεραιότητα και υποχρέωση αυτού του σχέδιου νόμου να ασχοληθεί με αυτό, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι, με βάση τις πολιτικές παρακαταθήκες μας, να το επιλύσουμε.
Σε αυτή την προοπτική θα επιμένουμε και εγώ προσωπικά θα επιμένω μέχρι τέλους, πάρα πολύ.
Υπάρχει ακόμη το γεγονός ότι η περιοχή Πτολεμαΐδας – Κοζάνης, είναι η πρώτη και η μεγαλύτερη περιοχή, που έχει δεχθεί την απομείωση και αποεπένδυση της λιγνιτικής παραγωγής ως πρόβλημα ήδη.
Κλείνοντας οι μονάδες , εργοστάσια και χάνοντας θέσεις εργασίας στα ορυχεία, έχει πληρώσει ήδη μεγάλο τίμημα.
Εχουμε την εμπειρία να ζητάμε και να επιμένουμε πολύ σε αυτό που μόλις προ είπα, ότι αφορά την αποκατάσταση και την επαναπόδοση των εδαφών.
Θέλουμε το νέο έδαφος που θα στηρίξουμε τη νέα στρατηγική για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας.
Η στρατηγική αποκατάστασης και επαναπόδοσης των εδαφών, έχει τη σημασία της και για να μπούμε στην νέα περίοδο και να αξιοποιήσουμε τα κονδύλια από το ταμείο διοίκησης- μετάβασης της Ε.Ε.
Που αφορούν την αλλαγή οικονομικού μοντέλου, το οποίο είναι απαραίτητο για να περάσουμε και σε νέες οικονομίες και κυρίως, σε οικονομίες της γνώσης.
Εξακολουθεί να παραμένει στόχος μας, ότι αυτό που ενδεχομένως θα χαθεί, θα πρέπει να έχει ένα αναπτυξιακό ισοδύναμο.
Το οποίο πρέπει με ακρίβεια και μέχρι την Τετάρτη, που θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο, να το εκφράσουμε τουλάχιστον σε επίπεδο πλαισίου.
Το δεύτερο που έχει σημασία, με βάση αυτήν την αποεπένδυση και τη διαγωνιστική διαδικασία που θα γίνει για αυτές τις μονάδες, και αυτό είναι μια πολιτική προσπάθεια που έχουμε υποχρέωση να κάνουμε, νομίζω, ότι πρέπει να συμμετέχουν σε αυτές τις δημοπρασίες και οι τοπικές κοινωνίες.
Η Περιφέρεια και οι πολίτες, ώστε να έχουν λόγο στο νέο παραγωγικό περιβάλλον και στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στις περιοχές μας.
Έχω την αυτοπεποίθηση πως, σε εθνικό επίπεδο, κάναμε αυτό που έπρεπε να κάνουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, διασώζοντας τον δημόσιο πλούτο και τον δημόσιο χώρο.
Δηλώνω ότι παραμένουμε και παραμένω και εγώ, ενεργοί όσον αφορά τη στρατηγική αποκατάστασης και επαναπόδοσης των εδαφών.
Καθώς και των δικαιωμάτων μιας περιοχής που έχει πληγεί βάναυσα τις τελευταίες δεκαετίες, όπως αυτής που είναι η περιοχή των λιγνιτικών πεδίων της δυτικής Μακεδονίας και της αξίζει μία καλύτερη μοίρα, στην διεκδίκιση της οποίας, δηλώνω παρών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΠΟΕΠΕΝΔΥΣΗ ΔΕΗ
Η τριήμερη συζήτηση στην επιτροπή μας για το θέμα της αποεπένδυσης στη ΔΕΗ έλυσε κατ’ αρχήν μια πολύ βασική παρεξήγηση.
Οτι δεν μιλάμε ούτε για εκποίηση της επιχείρησης, ούτε για αποδυνάμωσή της, ούτε για απομείωσή της αξίας της.
Το αντίθετο, είμαστε αυτοί που κρατήσαμε τη ΔΕΗ δημόσια, την ενισχύσαμε και την ενισχύουμε και στοχεύουμε ώστε να είναι πράγματι ο βασικός δημόσιος πυλώνας στην ενέργεια.
Λύσαμε επίσης και μια άλλη παρεξήγηση,για το ποιά είναι η θέση της Νέας Δημοκρατίας.Διότι οφείλω να σας πω αγαπητοί συνάδελφοι πως στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Δυτ. Μακεδονίας, οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας μας είπαν ( και εκεί μπερδευτήκαμε λίγο) ,πως η Νέα Δημοκρατία έχει πλέον αλλάξει τη θέση της και ότι είναι εναντίον της μικρής ΔΕΗ.Οτι έχει παρέλθει αυτό το σενάριο και ότι είναι υπερ της δημόσιας ισχυρής επιχείρησης ηλεκτρισμού. Ευτυχώς σήμερα ήρθε στην Επιτροπή μας ο επίσημος εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας και έβαλε τα πράγματα στη θέση τους.Δηλ. αυτό που πράγματι ξέραμε προχθές, ότι η Νέα Δημοκρατία πιστεύει πάρα πολύ ισχυρά στο σενάριο της μικρής ΔΕΗ και της απομείωσής της αξίας της.
Διότι το κυριότερο σενάριο και οι κυριότερες πολιτικές που έχουμε μπροστά μας είναι δύο.
- Η μία είναι αυτή που πιστεύει στην προστασία του δημόσιου πλούτου και του δημόσιου χώρου ως αναπόσπαστο κομμάτι της δημόσιας περιουσίας και της στρατηγικής ανάπτυξης της χώρας μας
- Και η άλλη που πιστεύει πως όλο αυτό πρέπει να μεταβιβαστεί σε λίγους, διότι αυτό λένε ότι είναι καλύτερη αναπτυξιακή προοπτική.
Το τρίτο όμως και το κυριότερο που προέκυψε από αυτή τη διαδικασία και αυτό πρέπει να κρατήσουμε και πάνω σε αυτό πρέπει να τοποθετηθούμε, είναι αυτό που τεκμηρίωσαν ( με ένα ισχυρό λόγο είναι αλήθεια) οι τοπικές κοινωνίες και οι φορείς που εμπλέκονται στα ενεργειακά πεδία.Οπως είναι η περιφέρεια Δυτ. Μακεδονίας, οι δήμαρχοί της και οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ. Τι τεκμηρίωσαν κατά τη γνώμη μου; Κάτι το οποίο και εμείς το προσυπογράφουμε ως γενικές κατευθυντήριες πολιτικές γραμμές. Εδώ όμως πριν , να ξεκαθαρίσουμε κάτι.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφορά κύρια την δημιουργία των δύο αποσχισμένων επιχειρήσεων, μια στο βορρά και μια στο νότο.Το πώς θα γίνει αυτή η διαγωνιστική διαδικασία και το πώς θα διασφαλιστούν τα δικαιώματα των εργαζομένων. Δεν παύει όμως να είναι σημαντικό ζήτημα, ένα σημείο καμπής δηλ. για όλους μας, επειδή τεκμηριώνει και διαιωνίζει μια κατάσταση.
Αυτή η διαιώνιση και της μη λήψης μέτρων που θα αντιστρέψουν μια συνολική κατάσταση είναι η πιθανότητα ( θα πω αμέσως παρακάτω γιατί) που δεν είναι επιθυμητή για εμάς, δεν αξίζει στη δική μας διακυβέρνηση.
Διότι πράγματι η δική μας προσδοκία και προσμονή είναι στην κατεύθυνση που θα προσπαθήσω να περιγράψω και αυτό νομίζω πως τεκμηρίωσαν νομίζω ,οι τοπικές κοινωνίες και οι φορείς:
-
Η προστασία των δικαιωμάτων της εργασίας με κάθε τρόπο.
- H προστασία των τοπικών δικαιωμάτων, όπως είναι ο τοπικός πόρος, ο φόρος λιγνίτη, όπου σε καμία περίπτωση ο υπολογισμός που κάνουμε τώρα, δεν πρέπει να είναι μικρότερος του υπάρχοντος.
- Είναι όλα τα δικαιώματα και οι αναθεωρήσεις που επιβάλλεται να προκύψουν για τα ζητήματα του περιβάλλοντος και της προστασίας του περιβάλλοντος της περιοχής.
- Είναι η στρατηγική αποκατάστασης των λιγνιτικών εδαφών.Εδώ oφείλω να σας πω ότι η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής έχει κάνει μια εξαιρετική δουλειά και έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό οπλοστάσιο, ώστε να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο για να τεκμηριώσουμε τις περαιτέρω ενέργειές μας.
Αυτό που προκύπτει είναι το ζήτημα της επαναπόδοσης των εδαφών. αλλά και η στρατηγική αποκατάστασης αυτών.
Πρέπει να κατευθυνθούμε στη δημιουργία ενός Ταμείου στρατηγικής περιβαντολογικής αποκατάστασης.Το οποίο πιθανόν, να συσχετίζεται και με το Ταμείο δίκαιης μετάβασης.
Πρέπει ό,τι προκύπτει από αυτή τη διαδικασία να συγκεντρώνεται σ`ένα αναπτυξιακό ισοδύναμο σχέδιο.Ενδεχομένως ακόμα τμήμα του ποσού της πώλησης να χρηματοδοτήσει αυτό το υπό δημιουργία Ταμείο.
Επίσης, πρέπει να τεκμηριώνεται πως τα ποσά που θα προκύψουν από την αποεπένδυση θα πρέπει να κατευθυνθούν πέρα από τις υποχρεώσεις της επιχείρησης και στις επενδύσεις για αναβάθμιση στις λιγνιτικές τις μονάδες, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες περιβαντολογικές ανάγκες και να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Καθώς το ότι πρέπει να έρθουν και η έδρα επιθεώρησης μεταλλείων και της επιθεώρησης περιβάλλοντος στην περιοχή μας.
Ευχαριστώ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
ΜΙΜΗ ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΜΑΣ ΠΟΝΑΝΕ ….. ΣΤΑΜΑΤΑ
Μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα και ουσία καμιά.