Στην χθεσινή εκδήλωση για την υγεία, που πραγματοποιήθηκε, από την Τομεακή Επιτροπή Κοζάνης του ΚΚΕ: “Στο τμήμα επειγόντων υπάρχουν επιπλέον τραγικές ελλείψεις σε τεχνικό εξοπλισμό, ειδικός χώρος ανάνηψης και μόνιτορ” (Bίντεο)

25 Ιουλίου 2018
08:00

Εκδήλωση για την υγεία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη από την Τομεακή Επιτροπή Κοζάνης του ΚΚΕ, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Εορδαίας.

Πιο συγκεκριμένα το θέμα ήταν: “Οι εξελίξεις στο χώρο της υγείας, οι δομές υγείας-πρόνοιας στο νομό και οι προτάσεις του ΚΚΕ”.

Την ομιλία για τις γενικότερες εξελίξεις και την πρόταση του Κόμματος, έκανε ο Αντώνης Τσάκωνας, μέλος της Επιτροπης Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Για την κατάσταση στο Μποδοσάκειο νοσοκομείο στη Πτολεμαΐδα και γενικότερα στο νομό, μίλησε ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, επίσης μέλος της Επιτροπής Περιοχής και νοσηλευτής.

 

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

 

Συγκεκριμένα για την κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή μας:

Οι υπηρεσίες δημόσιας υγείας στην περιφερειακή ενότητα Κοζάνης παρέχονται από 2 νοσοκομεία (Κοζάνης, Πτολεμαΐδας), τα Κ.Υ. Σερβίων, Σιάτιστας (και το Κ.Υ. Αμυνταίου που υπάγεται στο νοσοκομείο Φλώρινας επειδή όμως είναι πιο κοντά στην Πτολεμαΐδα φορτίζει το νοσοκομείο Πτολεμαΐδας) που υπάγονται και τα αγροτικά ιατρεία των χωριών και τα ιατρεία του ΕΦΚΑ. Επίσης υπάρχει το κέντρο αποκατάστασης στο Αμύνταιο που υπολειτουργεί καθώς και οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ.

Αυτό που χαρακτηρίζει όλες τις δομές υγείας είναι η υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση τους, κατάσταση που επικρατούσε και πριν την κρίση και έχει επιδεινωθεί τραγικά τα χρόνια της κρίσης και χρόνο με το χρόνο γίνεται χειρότερη.

Είναι χαρακτηριστική η υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση του Νοσοκομείου Κοζάνης. Σύμφωνα με στοιχεία του Νοσοκομείου τέλος του 2016:

  • Από 84 οργανικές θέσεις ειδικών γιατρών, υπηρετούν μόνο 41 μόνιμοι ειδικοί γιατροί.

  • Για όλο το υπόλοιπο προσωπικό από 410 οργανικές θέσεις υπηρετούν μόνο 267 μόνιμοι εργαζόμενοι.

  • Ο προϋπολογισμός του νοσοκομείου Κοζάνης από 7.877.506,91 ευρώ το 2011 μειώθηκε στα 3.280.574,34 ευρώ το 2016. Δηλαδή είναι μειωμένος πάνω από 50% την τελευταία πενταετία.

Ας δούμε όμως λίγο πιο συγκεκριμένα τι συμβαίνει στο νοσοκομείο της πόλης μας:

Από 59 οργανικές θέσεις ειδικών γιατρών ΕΣΥ και 34 ειδικευόμενων, υπηρετούν:

47 μόνιμοι γιατροί ΕΣΥ, 12 επικουρικοί που καλύπτονται μισθολογικά από έξοδα του νοσοκομείου και αυτό έχει σημασία να το τονίζουμε, γιατί είναι μεγάλο το κόστος ενώ θα έπρεπε όλο το προσωπικό να αμείβεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και 15 ειδικευόμενοι.

Ενώ φαινομενικά υπάρχει κάλυψη των θέσεων που προβλέπονται τι συμβαίνει στην πράξη. Να το δούμε συγκεκριμένα:……

Οι οργανισμοί των νοσοκομείων έχουν ελάχιστες θέσεις ειδικών γιατρών ανά κλινική. Για νοσοκομεία που εφημερεύουν 365 ημέρες το χρόνο, όπως όλα τα νοσοκομεία της Δ. Μακεδονίας, οι οργανικές θέσεις μόνιμων ειδικών γιατρών οριακά φθάνουν το αναγκαίο προσωπικό ασφαλείας. Έχουν 2 – 4 οργανικές θέσεις με ελάχιστες εξαιρέσεις και φυσικά με τεράστια κενά, λόγω της υποστελέχωσης τους. Αυτό δημιουργεί το κλείσιμο κατά καιρούς βασικών τμημάτων και κλινικών στα νοσοκομεία όταν αποχωρούν κάποιοι μόνιμοι ή επικουρικοί γιατροί ή ακόμη και για να πάρουν κανονικές ή αναρρωτικές άδειες.

Δεν μπορούν να λειτουργήσουν εύρυθμα βασικές κλινικές νοσοκομείων χωρίς τουλάχιστον 8 μόνιμους ειδικούς γιατρούς για να αντεπεξέρχονται επαρκώς στις ανάγκες λειτουργίας, κάλυψη εφημεριών, τακτικά εξωτερικά ιατρεία, επείγοντα περιστατικά, χειρουργεία, εκπαίδευση και άδειες – ημέρες ανάπαυσης των γιατρών.

Επιπλέον, μόνο μέσα στο 2018 θα συνταξιοδοτηθούν κάποιοι γιατροί ενώ αρκετοί επικουρικοί θα απολυθούν, όπως και γιατροί που έχουν προσληφθεί μέσω ΕΣΠΑ (2-3).

Επιπλέον υπάρχουν κλινικές και ιατρεία που δεν καλύπτουν τις ανάγκες πχ: Ουρολογική, ΩΡΛ, δερματολογικό, κλπ ή είναι παντελώς ανύπαρκτες όπως η Οφθαλμολογική.

Να λάβουμε υπόψη μας το απαράδεκτο καθεστώς των εφημεριών, την εντατικοποίηση της εργασίας των ιατρών, την εξάντληση και την ψυχική πίεση που υφίστανται. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να μιλάμε για κάλυψη από πλευράς ιατρικού προσωπικού.

Προσλήψεις μόνιμου νοσηλευτικού προσωπικού γίνονται με το σταγονόμετρο με αποτέλεσμα τη αύξηση του μ.ο. ηλικίας του προσωπικού, να υπάρχει κόπωση με ότι αυτό συνεπάγεται για τις προσφερόμενες υπηρεσίες και σε καμία περίπτωση δεν αναπληρώνουν τις συνταξιοδοτήσεις. Στη νοσηλευτική υπηρεσία από 189 οργανικές θέσεις υπηρετούν 165 μόνιμοι εργαζόμενοι. Οι όποιες προσλήψεις μέσω προγραμμάτων ΟΑΕΔ ή επικουρικών είναι σταγόνα στον ωκεανό.

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση στις διοικητικές και τεχνικές υπηρεσίες.

Πχ στο σύστημα προμηθειών υπάρχουν μόνο δυο διοικητικοί υπάλληλοι, που είναι σχεδόν αδύνατον να ανταποκριθούν στον όγκο δουλειάς, διαγωνισμών και προμηθειών που απαιτούνται, πέρα από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν χρήματα και προσωπικό για να γίνονται έγκαιρα οι συντηρήσεις και οι επισκευές ιατρο-τεχνολογικού εξοπλισμού και κτιριακών εγκαταστάσεων.

Τους επόμενους μήνες αναμένεται να απολυθούν διαδοχικά επικουρικοί, συμβασιούχοι ΟΑΕΔ, ΕΣΠΑ, για να δώσουν τη θέση τους και πάλι σε εργαζόμενους που θα προσληφθούν με ημερομηνία λήξης… Η κυβέρνηση, εκτός από την ανακύκλωση της ανεργίας και τους πανηγυρισμούς για τη δήθεν μείωσή της, χειρίζεται αυτές τις χιλιάδες ανθρώπων και τις ανάγκες τους ως εκλογική δεξαμενή, εκβιάζοντάς τους για «ψήφο και παράταση» στην εργασιακή ομηρία.

Ιδιαίτερα οξυμένο είναι το πρόβλημα στο Τ.Ε.Π (Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών). Αγγίζει τα όρια των εγκληματικών ευθυνών. Αντί να είναι στελεχωμένο και να εφημερεύουν ειδικοί ιατροί, μεταφέρονται γενικοί ιατροί από τα κέντρα υγείας και άλλες δομές υγείας και μάλιστα στη λογική του εντέλεσθαι και των διώξεων, ειδικευόμενους, με όλους τους κινδύνους που συνεπάγεται για την υγεία των προσερχομένων ασθενών, το ιατρικό λάθος κλπ και με ότι αυτό συνεπάγεται για την υποβάθμιση της ΠΦΥ, τα Κ.Υ. κλπ

Στο τμήμα επειγόντων υπάρχουν επιπλέον τραγικές ελλείψεις σε τεχνικό εξοπλισμό, ειδικός χώρος ανάνηψης και μόνιτορ.

Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει στο Ογκολογικό τμήμα, το μοναδικό τμήμα σε όλη τη δυτική Μακεδονία. Είναι γνωστό ότι μετά την αποχώρηση του μοναδικού μόνιμου ιατρού, αφού διορίστηκε σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα, έχουν μείνει μόνο δυο επικουρικοί που υπηρετούν σήμερα και μάλιστα η μια από αυτούς προσφέρει υπηρεσίες και στην παθολογική κλινική που και αυτή είναι υποστελεχωμένη.

Απειλείται άμεσα η λειτουργία του ογκολογικού τμήματος, με ότι αυτό συνεπάγεται, την ταλαιπωρία, το κόστος και την επιδείνωση της υγείας των πάνω από 300 ασθενών που αυτή τη στιγμή εξυπηρετεί.

Πρόβλημα υπάρχει και με τους τραυματιοφορείς καθώς δεν επαρκούν για να καλύψουν ούτε τις βασικές ανάγκες των κλινικών, χειρουργείων και επειγόντων. Είχαμε φαινόμενα γιατροί και νοσηλευτές, πολλές φορές και οι συνοδοί των ασθενών να αναλαμβάνουν την μεταφορά των ασθενών λόγω των ελλείψεων και του φόρτου εργασίας.

Οι υπηρεσίες εστίασης και καθαριότητας είναι σε εργολαβίες ιδιωτών με άθλιες συνθήκες για τους εργαζόμενους, με πιέσεις στο ωράριο, απασχόληση λιγότερου προσωπικού από το προβλεπόμενο, τρομοκρατία κλπ. Οι εργολαβίες πάνε σε παρατάσεις, καθώς οι εργολάβοι έκαναν ασφαλιστικά μέτρα για να μην πραγματοποιηθεί η άλλη επίσης απαράδεκτη απόφαση, για ατομικές κατ’ ανάθεση εργολαβικές συμβάσεις, ενώ θα μπορούσε η κυβέρνηση να προκηρύξει μόνιμες θέσεις για το προσωπικό αυτό. Οι συνέπειες του περάσματος της καθαριότητας στους ιδιώτες φαίνονται στον χώρο.

Θα μπορούσαμε να μιλάμε για πολλές ώρες για όλα τα τμήματα του νοσοκομείου, καθώς όλα αντιμετωπίζουν προβλήματα, ωστόσο είναι φανερό ότι πηγάζουν από την ίδια αιτία.

Ο προϋπολογισμός του νοσοκομείου Πτολεμαΐδας από 15.068.901.,83 € ευρώ το 2011 μειώθηκε στα 7.065.699,50 € ευρώ το 2017. Μείωση πάνω από 50% την τελευταία πενταετία.

Ανάλογη και ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση σε όλα τα νοσοκομεία, τις άλλες δομές υγείας στη Δ. Μακεδονία.

Αυτή η κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα οι υπηρεσίες που παρέχονται από τις δημόσιες δομές στη Δ. Μακεδονία να είναι υποβαθμισμένες και ανεπαρκείς για την περίθαλψη των εργατικών – λαϊκών οικογενειών.

Σε σοβαρές περιπτώσεις ασθενειών οι ασθενείς καταφεύγουν στον ιδιωτικό τομέα, είτε στα μεγάλα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης – όσοι έχουν τις δυνατότητες – με ότι αυτό συνεπάγεται για την ίδια την υγεία των ασθενών, την οικονομική και κοινωνική επιβάρυνσή τους, την ανασφάλεια, το άγχος, τα γενικότερα προβλήματα των οικογενειών.

Από όλες τις δομές υγείας απουσιάζουν εξειδικευμένες ειδικότητες γιατρών και κλινικών από τα νοσοκομεία, όπως ενδοκρινολογίας, ρευματολογίας, αυτοάνοσων νοσημάτων, κλινικής αιματολογίας κτλ. Ακόμη απουσιάζουν από το ΕΦΚΑ και τα Κ.Υ. Βασικές ειδικότητες γιατρών, παιδίατροι, γυναικολόγοι κτλ.

Φυσικά δεν γίνεται λόγος για πρόληψη, αποκατάσταση και μετανοσοκομειακή φροντίδα, αλλά ακόμη και για πρωτοβάθμια ουσιαστική περίθαλψη από το σύνολο των δομών υγείας. Η ευθύνη έχει μεταφερθεί στο άτομο και την οικογένεια ακόμη και για απλούς εμβολιασμούς.

Σε αυτή την κατάσταση οι κυβερνητικοί και τοπικοί παράγοντες παρεμβαίνουν πυροσβεστικά όταν κλείνουν ή απειλούνται με κλείσιμο βασικές κλινικές των νοσοκομείων, ή άλλες δομές και παροχές που προσφέρουν και αυτό μετά από κινητοποιήσεις μαζικών φορέων. Με αυτό το τρόπο παρουσιάζεται ότι λύνουν προβλήματα ενώ στην πραγματικότητα συμβάλουν στην απόκρυψη των πραγματικών αιτιών και συνεχή υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας.

Είναι ακόμα χειρότερες λύσεις που προτείνονται, να συμπτυχθούν οι κλινικές των νοσοκομείων της περιφέρειας Δ. Μακεδονίας στο όνομα της αναβάθμισης τους. Στην ουσία προτείνεται το κλείσιμο κλινικών στα πλαίσια της δημοσιονομικής πολιτικής και των μειώσεων δαπανών υγείας, του μικρότερους κράτους, της πλήρους εμπορευματοποίησης της υγείας, όπως προτείνουν τα αστικά κόμματα.

Εξίσου αντιδραστική και στην ίδια γραμμή είναι να περάσει η αρμοδιότητα της υγείας στις περιφέρειες, θέση που καλλιεργεί και η σημερινή περιφέρεια της Δ. Μακεδονίας.

Στην ουσία όλες αυτές οι απόψεις αμφισβητούν το δημόσιο χαρακτήρα της υγείας και την ευθύνη του κράτους, για υγεία κοινωνικό αγαθό που υποκριτικά αναφέρουν σε κάθε δράση τους.

Θέλουν την λειτουργία των δημόσιων δομών υγείας με επιχειρηματικά κριτήρια.

Θέλουν να απαλλαγεί όσο γίνεται περισσότερο ο κρατικός προϋπολογισμός από τις δαπάνες υγείας, να φορτωθούν τα βάρη στο λαό, που είναι η στρατηγική του κεφαλαίου, της ΕΕ και των Ελληνικών κυβερνήσεων.

Θέλουν την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα υγείας που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας για να εμπορευματοποιήσει πλήρως τις υπηρεσίες υγείας, νέα πεδία κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Γιατί εκτός των άλλων υπάρχουν και στην Δυτική Μακεδονία ήδη στημένες επιχειρήσεις υγείας με την κυριαρχία του ομίλου της Euromedica, που λειτουργεί γενική κλινική (την πρώην Κωνσταντινίδη) και με 1 διαγνωστικό κέντρο στην πόλη της Κοζάνης.

Στην Κοζάνη λειτουργούν ακόμη 2 ψυχιατρικές κλινικές με εσωτερικούς τρόφιμους, Σπινάρη και Κοντογούνη, και 1 ακόμη διαγνωστικό κέντρο, της Ευρωδιάγνωσης.

Λειτουργεί ακόμη 1 γυναικολογική κλινική και 1 διαγνωστικό κέντρο εδώ στην Πτολεμαΐδα το οποίο επεκτείνει την δράση του και δημιουργείται και άλλο ένα.

Φαίνεται ότι υπάρχει ακόμα πεδίο δόξης λαμπρό για νέους επενδυτές δείχνει την παραπέρα εμπορευματοποίηση των υπηρεσιών υγείας αλλά και την τάση συγκεντροποίησης.

Αναδεικνύεται ο ταξικός χαρακτήρας της υγείας, όσοι μπορούν να πληρώσουν θα έχουν πολύ καλύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, αντίθετα με τα λαϊκά στρώματα.

Αυτές είναι οι αιτίες που οδήγησαν όλες τις δομές και τις υπηρεσίες υγείας της Δ. Μακεδονίας από το κακό στο χειρότερο.

Όλα αυτά τα στοιχεία, η διαχρονικότητα των προβλημάτων ανεξάρτητα από κυβερνήσεις, τεκμηριώνουν ότι η κατάρρευση των δημόσιων δομών υγείας και η ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, δεν ήταν λάθος επιλογές ή διαχειριστικά προβλήματα που μπορούν να βελτιωθούν με την μία ή την άλλη διαχείριση στα πλαίσια του συστήματος, της ΕΕ.

Για αυτό το ΚΚΕ επισημαίνει σε κάθε ευκαιρία ότι τα τεράστια προβλήματα στο χώρο της υγείας – πρόνοιας δεν είναι κυρίως οικονομικά, αλλά βαθιά πολιτικά ταξικά. Δεν μπορούν να λυθούν, ούτε έστω να βελτιωθούν ουσιαστικά χωρίς την πάλη του λαού σε κατεύθυνση ανατροπής του σάπιου καπιταλιστικού συστήματος. Αυτή η πολιτική δεν διορθώνεται, δεν μεταρρυθμίζεται, ΑΝΑΤΡΕΠΕΤΑΙ!

Γι αυτό χρειάζεται η ισχυροποίηση του ΚΚΕ, η ανατροπή των συσχετισμών σε πολιτικό επίπεδο, η ανασυγκρότηση του εργατικού λαϊκού κινήματος. Και οι κομμουνιστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή σε αυτό τον αγώνα.

Είναι πραγματικά “δευτέρα παρουσία” να ελπίζει ο λαός μας σε ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών υγείας όσο αυτή καθορίζεται από τις ανάγκες του κεφαλαίου.

Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν τον βασικό στόχο του αστικού κράτους για διαρκή συμπίεση του «κόστους» του δημόσιου συστήματος Υγείας, στο πλαίσιο της πολιτικής διασφάλισης των περιβόητων «πρωτογενών» πλεονασμάτων για τη στήριξη του κεφαλαίου. Υπηρετώντας αυτόν τον αντιλαϊκό στόχο, προωθούνται η αποδέσμευση της μισθοδοσίας του προσωπικού από τον κρατικό προϋπολογισμό, η σταδιακή μετατροπή των δημόσιων νοσοκομείων σε αμιγείς επιχειρήσεις, ώστε από το 2020 και μετά – σε εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις της ΕΕ – τα νοσοκομεία να είναι αυτοχρηματοδοτούμενα, με την ελάχιστη επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Αυτήν την αντιλαϊκή στρατηγική του κεφαλαίου και της ΕΕ για την Υγεία την στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα, γι’ αυτό και η μεταξύ τους αντιπαράθεση εστιάζει σε ψευτοζητήματα, όπως της «αποτελεσματικότητας», της «ύπαρξης σωστού σχεδιασμού», της «διαφάνειας». Η ουσία μένει άθικτη, προκειμένου να εγκλωβίσουν τη δυσαρέσκεια εργαζομένων και ασθενών εντός μιας «καλύτερης διαχείρισης» της ίδιας αντιλαϊκής στρατηγικής.

Απάντηση σε αυτήν την επίθεση, όπως και στην προπαγάνδα που την συνοδεύει, δίνει η ενίσχυση της κοινής πάλης των υγειονομικών μαζί με όλο το λαό, για ένα σύστημα Υγείας αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν, που θα δίνει έμφαση στην Πρόληψη και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, θα λαμβάνει υπόψη τις γεωγραφικές και πληθυσμιακές ιδιαιτερότητες της χώρας και θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες.

Σε πλήρη αντίθεση με την πολιτική της εμπορευματοποίησης για την πολύμορφη υπηρέτηση των στόχων του κεφαλαίου, διέξοδο δίνει ο προσανατολισμός σε ένα τέτοιο σύστημα Υγείας, το οποίο με τη σειρά του προϋποθέτει ριζικά διαφορετικές σχέσεις ιδιοκτησίας και παραγωγής, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό, με αποκλειστικό οδηγό την ικανοποίηση των εργατικών – λαϊκών αναγκών.

Δυο λόγια για την ΠΦΥ

Η μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ, που προώθησε η κυβέρνηση, εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική της προκειμένου να μειωθούν παραπέρα οι κρατικές και ασφαλιστικές δαπάνες για την ανάπτυξη, στελέχωση και τις παροχές των δημόσιων μονάδων ΠΦΥ. Η ίδια η ΕΕ, το ΔΝΤ, οι κυβερνήσεις, και στην υπηρεσία όλων αυτών διάφοροι επιστημονικοί σύλλογοι και εταιρείες, αστοί επιστήμονες με αντικείμενο τα οικονομικά της Υγείας, άλλα αστικά επιτελεία, διαμόρφωσαν κοινή θέση ότι από την ΠΦΥ εξαρτάται η μείωση των κρατικών και ασφαλιστικών δαπανών αποκατάστασης της υγείας για το λαό. Στη βάση αυτή, η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την ΠΦΥ σαν εργαλείο περιστολής των δαπανών. Αλλάζει τον τρόπο που θα γίνεται “η αγορά υπηρεσιών Υγείας” μέσω του οικογενειακού γιατρού, προκειμένου να περιοριστεί το “κόστος” που προκαλεί στο σύστημα ο ασφαλισμένος. Ο οικογενειακός γιατρός θα λειτουργεί σαν “κόφτης”, ώστε πρακτικά να διασφαλίζει ότι αυτά που θα “στοιχίζει” ο ασφαλισμένος στα ασφαλιστικά ταμεία δεν θα υπερβαίνουν το όριο των πετσοκομμένων προϋπολογισμών.

Φτιάχνουν τις περίφημες ΤΟΜΥ

Η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι οι Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) αποτελούν επιπλέον ενίσχυση της δημόσιας ΠΦΥ. Αυτό θα ίσχυε εάν αποτελούσαν αποκεντρωμένες μονάδες ενός αναπτυγμένου κρατικού συστήματος ΠΦΥ με επαρκή σε αριθμό, σε στελέχωση και εξοπλισμό κρατικών Κέντρων Υγείας, που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης, εξειδικευμένα κατά φύλο, ηλικία, πάθηση, έγκαιρα και αποτελεσματικά κοντά στον τόπο κατοικίας, σπουδών, άθλησης, εργασίας κλπ Φυσικά τέτοια πράγματα δεν υπάρχουν οπότε οι ΤΟΜΥ θα είναι καρικατούρες στο σύστημα.

Υπάρχουν βέβαια και άλλες δυνάμεις που ισχυρίζονται ότι όλη αυτή την κατάσταση, ΠΦΥ, νοσοκομεία, τα προβλήματα της υγείας γενικότερα θα έρθουν και θα τα αναλάβουν ως μεσσίες, ως πεφωτισμένοι και όπως ανέλαβαν τόσα και τόσα άλλα όπως το μειωμένο ρεύμα για την περιφέρεια δυτικής Μακεδονίας, το ότι δεν θα πουληθεί καμία λιγνιτική μονάδα στην περιοχή κλπ θα πάρουν στην πλάτη τους και αυτό το τόσο σοβαρό ζήτημα της υγείας. Αναφερόμαι βεβαίως στην περιφερειακή αρχή που επανειλημένα έρχεται και επανέρχεται και ζητά να της μεταβιβαστούν αρμοδιότητες για τα ζητήματα υγείας. Αναφέρει δε πως θα εξασφαλίσει πόρους από το ΕΣΠΑ για την συντήρηση και την χρηματοδότηση των δομών.

Γιατί όμως δεν μας λέει ότι όπου ανέλαβαν άλλοι φορείς εκτός του κράτους (τοπική διοίκηση και περιφέρειες) τη διαχείριση τέτοιας κλίμακας και μεγέθους δομών όπως είναι τα νοσοκομεία, ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας τους πήγε περίπατο; Ότι ο λαός έβαλε βαθιά το χέρι στην τσέπη; Ότι ΕΣΠΑ δεν θα υπάρχει πάντα για να διασφαλίζει την χρηματοδότηση. Ότι μπήκαν νέοι φόροι για την συντήρηση και τη λειτουργία τους. Ότι η ιδιωτική υγεία μπήκε κανονικά μέσα και έκανε πάρτι με τα λεφτά του κοσμάκη; Ότι χορηγοί και επιχειρηματίες και μονοπώλια βγάζουν τρελά κέρδη από τέτοιου είδους διαχείριση. Ότι πολύ απλά η περιφερειακή αρχή βλέπει και αυτή την υγεία σαν εμπόρευμα. Ότι πρόκειται όχι απλά για τυχοδιωκτική πρόταση αλλά για πολιτική μπίζνα με στόχο την παραπέρα εκχώρηση της υγείας σε ιδιώτες.

ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΛΑΪΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΠΑΛΕΨΕΙ:

  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν υγεία για όλους χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

  • Υγεία πραγματικό κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα

  • Όχι στην ιδιωτικοποίηση – εμπορευματοποίηση της υγείας. Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στο κλάδο της Υγείας – Πρόνοιας.

  • Να καταργηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές για την υγεία από εργαζόμενους αυτοαπασχολούμενους και συνταξιούχους.

  • Να μην κλείσει, να μην συγχωνευτεί καμία κλινική, καμία δομή υγείας στη Δ. Μακεδονία.

  • Άμεσες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για να καλυφθούν όλα τα κενά των οργανικών θέσεων στα νοσοκομεία τα Κ.Υ και τις άλλες δημόσιες δομές υγείας.

  • Πλήρης και επαρκής χρηματοδότηση από το κρατικό προϋπολογισμό

Ανάπτυξη των Κ.Υ με στόχο να καλύπτουν πλήρως όλες τις σύγχρονες ανάγκες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και στελέχωση τους με όλες τις αναγκαίες ειδικότητες γιατρών, επαγγελματιών υγείας (κοινωνικών λειτουργών, επισκεπτών υγείας, φυσιοθεραπευτών κτλ) και ιατρικών εργαστηρίων. Με έμφαση στην πρόληψη και την πρωτοβάθμια περίθαλψη, την υγειονομική και κατ’ οίκον κάλυψη αναγκών, ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων όπως βρεφών, ΑΜΕΑ και ηλικιωμένων.
Να αναπτυχθούν αντίστοιχα Κ.Υ στις πόλεις που θα καλύπτουν ανάλογες ανάγκες του πληθυσμού τους. Θα προσφέρουν ουσιαστικές υπηρεσίες ΠΦΥ. Θα αποσυμφορηθούν τα νοσοκομεία να επικεντρωθούν στο κύριο έργο τους, την νοσοκομειακή περίθαλψη.

  • Να αναμορφωθούν οι οργανισμοί των νοσοκομείων

  • Να συσταθούν νέες οργανικές θέσεις ιατρών, με 8 τουλάχιστον οργανικές θέσεις για τις βασικές κλινικές και ανάλογες οργανικές θέσεις για τις υπόλοιπες που θα διασφαλίζεται η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους.

  • Να συσταθούν αναγκαίες οργανικές θέσεις ιατρών όπως ενδοκρινολογίας, γαστρεντερολογίας και άλλων εξειδικευμένων ειδικοτήτων που σήμερα απουσιάζουν εντελώς από όλα σχεδόν τα νοσοκομεία της περιφέρειας. Να δημιουργηθούν κλινικές σ’ αυτές τις ειδικότητες για να καλύπτονται οι ανάγκες της περιφέρειας.

  • Να μονιμοποιηθούν τώρα όλοι οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία, τις άλλες δομές υγείας, επικουρικοί και συμβασιούχοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας

  • Να σταματήσει τώρα το αίσχος των εργολαβικών και συμβασιούχων Να συσταθούν οργανικές θέσεις και να προσληφθούν μόνιμοι εργαζόμενοι που θα διασφαλίζουν το απαραίτητο προσωπικό για όλες τις υπηρεσίες των νοσοκομείων (ιατρική, νοσηλευτική, διοικητική, τεχνική και ξενοδοχειακή υποστήριξη και φύλαξη), με μισθούς που θα ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες.

  • Να λειτουργήσει ογκολογική κλινική στο νοσοκομείο Πτολεμαΐδας και μονάδα χημειοθεραπείας στο νοσοκομείο Κοζάνης, να εξυπηρετείται το σύνολο των αναγκών των καρκινοπαθών συμπολιτών μας, αλλά και ο προληπτικός έλεγχος, χωρίς να χρειάζονται μεγάλες μετακινήσεις, έξοδα και ταλαιπωρία ασθενών και συγγενών τους.

  • Να αναπτυχθεί αιμοδυναμική κλινική στο νοσοκομείο Κοζάνης που θα καλύπτει ανάλογα όλα τα νοσοκομεία της Δ. Μακεδονίας και τις ανάγκες του πληθυσμού.

  • Να καταργηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές υγείας για τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες.

Η υγεία είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους και πρέπει να χρηματοδοτείται από το κρατικό προϋπολογισμό και τις επιχειρήσεις που απασχολούν εργαζόμενους. Μόνο έτσι η υγεία μπορεί να είναι πραγματικά κοινωνικό αγαθό, να έχουν όλοι οι πολίτες ίσα δικαιώματα πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας ανεξάρτητα από την οικονομική και κοινωνική τους θέση. Να γίνει η υγεία κοινωνικό δικαίωμα χωρίς όρους και προϋποθέσεις για όλους τους κατοίκους της χώρας.

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΑΝΤΩΝΗ ΤΣΑΚΩΝΑ

Υγεία – Πρόνοια

Οι υπηρεσίες υγείας πρόνοιας σχετίζονται με τους όρους αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης, δηλαδή της ίδιας της εργατικής τάξης.

Από αυτή την πλευρά οι υπηρεσίες υγείας βρίσκονταν και βρίσκονται σταθερά ενταγμένες στην στρατηγική του κεφαλαίου.

Στα πλαίσια του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων οι υπηρεσίες υγείας πρόνοιας αντιμετωπίζονται σαν κόστος. Σε αυτή την κατεύθυνση δεν μπορεί να ελπίζει ο λαός μας ότι θα βγει ωφελημένος μαζί με τους εκμεταλλευτές του. Δεν μπορεί να ελπίζει σε ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών υγείας, όσο αυτές καθορίζονται από τις ανάγκες του κεφαλαίου. Χειρότερη μπορεί να γίνει καλύτερη όχι.

Πάνω από 25 χρόνια, η συζήτηση και οι αποφάσεις της ΕΕ και όλων των κυβερνήσεων των κρατών μελών, είτε μονοκομματικές, είτε συνεργασίας και όλων των αποχρώσεων, φιλελεύθερες ή σοσιαλδημοκρατικές κ.α. (φυσικά και Ελληνικών), στόχο έχουν να υπηρετούν αποτελεσματικά την καπιταλιστική ανάπτυξη.

Όταν λοιπόν στρατηγικός στόχος της οικονομίας, είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη, αυτό προϋποθέτει να γίνει όσο και πιο φτηνή γίνεται η εργατική δύναμη.

Αυτό επιτυγχάνεται:

  • Με τη μείωση των πραγματικών μισθών, των συντάξεων, την κατάργηση του 8ωρου και την παράταση του χρόνου εργασίας, την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, την αύξηση των εισφορών υγείας και ασφάλισης των εργαζομένων και την φοροληστεία που μειώνουν παραπέρα τους μισθούς.

  • Στην ίδια πολιτική οφείλεται η ανεργία (στη Δ. Μακεδονία ξεπερνά το 30%), η ημιαπασχόληση, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, η ανατροπή του σταθερού χρόνου εργασίας, οι απλήρωτες υπερωρίες, το δουλεμπόριο, η διάλυση του ελεύθερου χρόνου των εργαζομένων, η κατάργηση του πενθήμερου, συνεχής δουλειά χωρίς ημέρες ανάπαυσης.

  • Σε αυτή την καπιταλιστική ανάπτυξη οφείλεται η έλλειψη μέτρων υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων στους τόπους δουλειάς, με αποτέλεσμα τα εργατικά ατυχήματα, οι επαγγελματικές ασθένειες να οδηγούν στην αρρώστια, την αναπηρία, ακόμα και στο θάνατο χιλιάδες εργαζομένους.

Όλες αυτές οι καπιταλιστικές μεταρρυθμίσεις που έζησαν και ζουν στο πετσί τους οι εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια στο όνομα του ξεπεράσματος της κρίσης, της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης επιδείνωσαν τραγικά τις συνθήκες ζωής, εργασίας, κατοικίας, την ποιότητα και ποσότητα διατροφής, την παροχή περίθαλψης και φαρμάκων, την έλλειψη θέρμανσης, γεννούν την φτώχεια, την ανασφάλεια των εργατικών λαϊκών οικογενειών, τους αστέγους. Γεννιόνται δηλαδή όλες οι συνθήκες και οι παράγοντες που επιδεινώνουν συνολικά το βιοτικό επίπεδο των εργατικών-λαϊκών οικογενειών, οδηγούν τόσο άμεσα όσο και μακροπρόθεσμα στην πρόωρη φθορά της υγείας τους, αυξάνουν την νοσηρότητα και θνησιμότητα των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων.

Παράλληλα οι κυβερνήσεις μειώνουν την συνεισφορά των επιχειρήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία (μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας). Μειώνουν τις κοινωνικές δαπάνες του κράτους για την υγεία πρόνοια.

Ρίχνουν όλα τα βάρη για τη συντήρηση και αναπαραγωγή της λαϊκής οικογένειας, δηλαδή της εργατικής δύναμης, στις πλάτες των εργαζομένων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων, πρώτα – πρώτα με φθηνούς εργαζόμενους, με κίνητρα όπως φοροαπαλλαγές – φοροελαφρύνσεις, μειώσεις εργοδοτικών εισφορών, αναπτυξιακά πακέτα, επιδοτήσεις κτλ. Την ίδια πολιτική ακολουθεί η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που έταξε προεκλογικά ότι θα ανατρέψει αυτή την κατάσταση.

Βασικός στόχος όλων των οδηγιών και κατευθύνσεων της ΕΕ προς τα κράτη μέλη και όλων των κυβερνήσεων, είναι να μηδενιστούν οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού σε υγεία – πρόνοια – ασφάλιση, να μεταφέρουν το κόστος αυτών των δαπανών στους ίδιους τους εργαζόμενους. Έτσι εξηγούνται οι αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων και αυτοαπασχολούμενων συνολικά και με το τελευταίο ασφαλιστικό νόμο (του Κατρούγκαλου), η φοροεπιδρομή στα λαϊκά στρώματα.

Οι κοινωνικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για υγεία – πρόνοια, μειώθηκαν σε πρωτοφανή και τραγικά επίπεδα από το 2009 και μετά.

  • Οι λειτουργικές δαπάνες των νοσοκομείων από 2,81 δις ευρώ πριν την κρίση, σήμερα είναι κάτω από 1,5 δις ευρώ. Μείωση 50%, -1,5 δις ευρώ περίπου. Στο προϋπολογισμό του 2018 προβλέπεται παραπέρα μείωση κατά 350 εκατομμύρια ευρώ.

  • Το μισθολογικό κόστος των δημόσιων νοσοκομείων για το μόνιμο προσωπικό, από 3,38 δις ευρώ το 2009, έχει μειωθεί σε κάτω από 2 δις ευρώ σήμερα.

  • Η κρατική χρηματοδότηση για τις δημόσιες δομές υγείας και τον ΕΟΠΥΥ είναι μειωμένη κατά 638 εκατ. Ευρώ σε σχέση με πέρσι, με αντίστοιχη αύξηση πληρωμών από τον ΕΟΠΥΥ προς τις δημόσιες μονάδες υγείας και αύξηση εισφορών των ασφαλισμένων για τον κλάδο υγείας.

  • Ταυτόχρονα από το 2009 καταργήθηκαν περίπου 750 κλινικές δημόσιων νοσοκομείων και 10.000 κρεβάτια.

  • Ο αριθμός των κενών οργανικών θέσεων γιατρών και προσωπικού ήταν 27.000 σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ το Νοέμβρη του 2015. Είχαμε παραπέρα μείωση του αριθμού των μόνιμων εργαζομένων στην υγεία κατά 1619 άτομα την τριετία 2015-2017 (αφού οι πολυδιαφημιζόμενες προσλήψεις δεν καλύπτουν ούτε τις πρόσφατες συνταξιοδοτήσεις) με αντίστοιχη επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας. Δηλαδή δουλειά με ημερομηνία λήξης και μειωμένα δικαιώματα, όπου οι εργαζόμενοι πληρώνονται κυρίως από έσοδα των νοσοκομείων και προγράμματα του ΟΑΕΔ.

  • Οι συνολικές δαπάνες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας από 6,6 δις ευρώ το 2009, έχουν μειωθεί πάνω από 60% σήμερα και βρίσκονται κάτω από τα 2,5 δις ευρώ. Κατά κεφαλή από 611 € το 2009, σε 250 € περίπου σήμερα. Παράλληλα η κυβέρνηση υποτίθεται ότι καλύπτει τις συνολικές ανάγκες των ανασφάλιστων, διαθέτει μόλις 100 εκατ. Ευρώ για 1.5 εκατ. Ανασφάλιστους, δηλαδή μόλις 67 ευρώ κατά κεφαλή για τις συνολικές ανάγκες.

  • Ο αριθμός των γιατρών του ΕΦΚΑ, μόνιμοι και συμβεβλημένοι, περίπου 12.000 σήμερα, όταν μόνο οι γιατροί του ΙΚΑ πριν τις μεταρρυθμίσεις ήταν 30.000.

Αυτές είναι οι αιτίες που οδήγησαν όλες τις δημόσιες δομές και τις υπηρεσίας υγείας από το κακό στο χειρότερο και σήμερα βρίσκονται στα όρια κατάρρευσης, όπως συμβαίνει και με τα νοσοκομεία, τα Κ.Υ. και τα ιατρεία του ΕΦΚΑ στην περιοχή μας.

Πραγματική διαχωριστική γραμμή πάλης η Πρόταση του ΚΚΕ για την υγεία

Όλα τα πολιτικά κόμματα στο πρόγραμμά τους έχουν θέσεις και σχέδιο ανάπτυξης για το σύστημα υγείας – πρόνοιας. Κατά τη γνώμη μας για να βγουν σωστά συμπεράσματα από το λαό μας, πρέπει να σκεφτεί, να συνδέσει το ζήτημα της λαϊκής υγείας με το γενικότερο πολιτικό σχεδιασμό που υπάρχει στην οικονομία, την ανάπτυξη και ποιον τελικά υπηρετεί.

Αποδείχτηκε για ακόμα μια φορά με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ότι οι όποιες προεκλογικές διακηρύξεις, είναι χάντρες και καθρεπτάκια για ιθαγεννείς, όταν στόχος της κάθε κυβέρνησης είναι η διαχείριση του συστήματος, η διασφάλιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων η καπιταλιστική ανάπτυξη.

Καπιταλιστική ανάπτυξη σημαίνει βάθεμα της εκμετάλλευσης των εργαζομένων και αυτοαπασχολουμένων, αλλιώς δεν διασφαλίζονται κέρδη.

Να μετρήσει πολύ σοβαρά την εκτίμηση του ΚΚΕ ότι η σημερινή κατάσταση στην υγεία δεν οφείλεται σε κάποιες «ανίκανες» κυβερνήσεις, σε κυβερνήσεις που εφάρμοσαν «λάθος συνταγή», στη διαχείριση των πολιτικών υγείας. Αν ήταν έτσι κάποια συνταγή θα έπιανε τόπο.

Αυτά είναι ασφαλή κριτήρια για να διαπιστώσουν οι εργαζόμενοι ότι οι διαφορές ανάμεσα στις προτάσεις και στις θέσεις των άλλων κομμάτων, έχουν διαφορές στα «σημεία», στην πραγματικότητα υπάρχει ταύτιση στο στρατηγικό στόχο.

Από την άποψη αυτή υπάρχει άβυσσος, αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στην πρόταση, στην αντίληψη του ΚΚΕ για το σύστημα υγείας και την γενικότερη πολιτική του πρόταση και στις θέσεις των άλλων κομμάτων.

Η πραγματική αντίθεση, η διαχωριστική γραμμή είναι: ανάπτυξη, σχεδιασμός της οικονομίας με βάση την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων:

Υγεία εμπόρευμα με κανόνες αγοράς όπως προτείνουν τα άλλα κόμματα ή ανάπτυξη, με κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών του λαού. Υγεία κοινωνικό αγαθό όπως προτείνει το ΚΚΕ;

Επισημαίνουμε επίσης ότι στο πλαίσιο της καπιταλιστικής ανάπτυξης η ύπαρξη αποκλειστικά πχ δημόσιων νοσοκομείων δεν θα αναιρούσε την επιχειρηματική τους λειτουργία και διότι οι υπηρεσίες υγείας θα παρέχονται έναντι πληρωμής, αλλά κυρίως γιατί η λειτουργία τους θα εξαρτάται από τους επιχειρηματικούς ομίλους παραγωγής φαρμάκων, υγειονομικού υλικού, βιοϊατρικής τεχνολογίας κλπ θα είναι εκτεθειμένα σε εκβιασμούς από τον ανταγωνισμό, το κυνήγι του κέρδους που αποτελεί «θερμοκήπιο» ανάπτυξης της διαφθοράς, της εξαγοράς συνειδήσεων.

Η πάλη του λαού, των εργαζομένων στην υγεία είναι καθήκον να μαζικοποιηθεί, να ενταθεί. Να βάλει εμπόδια στην αντιλαϊκή πολιτική που εφαρμόζεται, να αποσπάσει όσο γίνεται λύσεις στις σημερινές συνθήκες. Δεν αρκεί όμως αυτό. Πρέπει συγχρόνως να διαμορφώνει όρους ισχυρής κοινωνικής συμμαχίας με προοπτική την ανατροπή του καπιταλιστικού τρόπου οργάνωσης της παραγωγής, που θα ενισχύει τον αγώνα σήμερα, θα ανοίγει δρόμο για την λαϊκή εξουσία για την οριστική λύση της ικανοποίησης των σύγχρονων αναγκών. Για αποκλειστικά δημόσια υγεία για όλους, για υγεία κοινωνικό δικαίωμα.

Η πρόταση του ΚΚΕ για την Υγεία

Η θέση του ΚΚΕ για αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας πρόνοιας με κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στο χώρο της υγείας – πρόνοιας, είναι η μόνη ρεαλιστική φιλολαϊκή πρόταση που ανταποκρίνεται στην ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών υγείας του λαού, συγχρόνως υπηρετεί τα συμφέροντα των εργαζόμενων μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων στο κλάδο.

Όσες ιδιωτικές δομές υγείας πληρούν αναγκαίες προϋποθέσεις, θα κοινωνικοποιηθούν, θα ενταχθούν στο δημόσιο σύστημα υγείας, οι υπόλοιπες θα αξιοποιηθούν ανάλογα ή θα κλείσουν. Όλοι ανεξαρτήτως οι εργαζόμενοι θα απορροφηθούν από το δημόσιο σύστημα υγείας με μόνιμη σχέση εργασίας ανάλογα με την ειδίκευση τους. Οι επιστήμονες ιατροί, φαρμακοποιοί και όλοι οι επαγγελματίες υγείας θα είναι ενταγμένοι στο σύστημα υγείας με αμοιβές και σχέσεις εργασίας, που θα διασφαλίζουν την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών τους, το κοινωνικό χαρακτήρα της εργασίας τους.

Η προσφορά του ΚΚΕ βρίσκεται κυρίως στο ότι έχει επεξεργαστεί συνολικά την πολιτική πρόταση εξουσίας που απαντά στο ιδεολόγημα “καλά είναι αυτά που λέει το ΚΚΕ, αλλά δεν γίνονται”. Εμείς λέμε ότι γίνονται και παραγίνονται αρκεί ο λαός να αποφασίσει.

Με την κοινωνικοποίηση των επιχειρηματικών ομίλων, των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής (που είναι προϋπόθεση να μην αρπάζουν το τεράστιο πλούτο που παράγει ο λαός μια χούφτα παράσιτα της πλουτοκρατίας – δανειστές, τραπεζίτες, μέτοχοι επιχειρήσεων). Με το πλούτο που παράγει ο ίδιος ο λαός, λαϊκή περιουσία, μπορεί να σχεδιαστεί και να αναπτυχθεί ένα πανελλαδικό κρατικό σύστημα υγείας – πρόνοιας σε όλα τα επίπεδα: Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Π.Φ.Υ.), επείγουσας ιατρικής (ΕΚΑΒ), νοσοκομειακής περίθαλψης και μετανοσοκομειακής φροντίδας και αποκατάστασης, που θα παρέχει απολύτως δωρεάν, με κρατικές δαπάνες όλες τις υπηρεσίες χωρίς οικονομική, κοινωνική, εθνική διάκριση.

Ο κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας:

  • Θα εξασφαλίζει όλες τις σύγχρονες ανάγκες των λαϊκών οικογενειών (μόνιμη και σταθερή δουλειά, συνθήκες κατοικίας, διατροφής, πολιτισμού, άθλησης κλπ) που καθορίζουν την υγεία και το βιοτικό επίπεδο του λαού.

  • Μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του υπάρχοντος υγειονομικού προσωπικού, να σχεδιαστεί η παραγωγή και όσους ακόμα χρειάζεται σε ειδικότητες και κλάδους, με εξασφαλισμένη εργασία και κοινωνικές παροχές από το λαϊκό κράτος, που θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε όλες τις περιοχές της χώρας.

  • Μπορεί να αξιοποιήσει και να αναπτύξει την κοινωνικοποιημένη βιομηχανία για την παραγωγή και διάθεση φαρμάκων, υγειονομικού υλικού, τεχνικών βοηθημάτων και εμφυτευμάτων, να αναπτύξει σε ένα βαθμό την παραγωγή βιοϊατρικής τεχνολογίας. Με διακρατικές συμφωνίες και κρατικές συμφωνίες με μεγάλες ξένες επιχειρήσεις να διασφαλίζει όλα τα αναγκαία φάρμακα και υγειονομικά υλικά προς το συμφέρον του ελληνικού λαού και όχι με κίνητρο το επιχειρηματικό κέρδος που είναι παράγοντες διαφθοράς και σκανδάλων.

  • Μπορεί να αναπτύσσει την έρευνα στην ιατρική, την βιοϊατρική τεχνολογία, την φαρμακευτική για την παραγωγή αγαθών για την ικανοποίηση των αναγκών υγείας του λαού κι όχι πανάκριβων εμπορευμάτων που θα είναι απλησίαστα από τα λαϊκά στρώματα.

Το εθνικό σύστημα υγείας θα βασίζεται στην ΠΦΥ που θα είναι η ραχοκοκαλιά του συστήματος υγείας με απόλυτη προτεραιότητα στην πρόληψη, αλλά και στη θεραπεία και την αποκατάσταση.


Με πανελλαδική ανάπτυξη κρατικών Κέντρων υγείας και των αποκεντρωμένων ιατρείων τους σε όλους τους δήμους, στις πόλεις και τα χωριά ανάλογα με τη σύνθεση του πληθυσμού, τις ανάγκες κάθε περιοχής, συνδεδεμένων με τα κρατικά νοσοκομεία και αναπτυγμένο σύστημα επείγουσας ιατρικής (ΕΚΑΒ) καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες ΠΦΥ με όλες τις ειδικότητες γιατρών και εργαστηριακών ελέγχων.

  • Τα Κέντρα Υγείας διαθέτουν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες: Υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, ψυχικής υγείας, προγενετικού ελέγχου, δημόσιας υγείας, κατ’ οίκον νοσηλείας, κοινωνικές υπηρεσίες (προστασίας παιδιών, ηλικιωμένων κλπ), οδοντιατρεία, φαρμακεία. Στελεχώνονται με γιατρούς όλων των βασικών ειδικοτήτων κυρίως οικογενειακών, γενικών γιατρών, με όλες τις ειδικότητες επαγγελματιών υγείας, νοσηλευτές, μαίες, φυσικοθεραπευτές, ψυχολόγους κλπ., πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

  • Διαθέτουν πλήρη και σύγχρονο ιατρομηχανολογικό εξοπλισμό για εργαστηριακές διαγνωστικές εξετάσεις. Από τα φαρμακεία των κέντρων υγείας παρέχονται δωρεάν όλα τα φάρμακα σε όλους τους ασθενείς καθώς και το υγειονομικό υλικό. Διαθέτουν κινητές μονάδες για την παροχή υπηρεσιών σε απομακρυσμένες περιοχές, εργασιακούς χώρους, ομάδες πληθυσμών όπως τσιγγάνοι, μετανάστες κλπ

  • Τα κέντρα υγείας διασφαλίζουν τη δημόσια υγεία, την πλήρη καταγραφή, εκτίμηση και ικανοποίηση αναγκών υγείας και πρόνοιας των οικογενειών και κατοίκων κάθε περιοχής. Συστηματική και εξειδικευμένη παρακολούθηση εργαζομένων, αγροτών, αυτοαπασχολούμενων και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων εγκύων, βρεφών, παιδιών, ηλικιωμένων, ΑΜΕΑ, στο σπίτι, στο χώρο εργασίας, στο σχολείο, στο ΚΑΠΗ.

  • Στόχος των Κέντρων υγείας, η πρόληψη, η έγκαιρη διάγνωση, η δευτερογενής πρόληψη πρόσθετων κινδύνων ασθενειών από χρόνια νοσήματα πχ διαβήτης, καρδιαγγειακά νοσήματα, μυοσκελετικά, καρκίνο κλπ και αναπήρων.

Τα γενικά νοσοκομεία αναπτύσσονται και λειτουργούν με βάση τις ανάγκες κάθε νομού. Στόχος είναι η πλήρης κάλυψη του νομού σε δευτεροβάθμια περίθαλψη, ανάλογα με την κατανομή του πληθυσμού.


Είναι πλήρως αναπτυγμένα με τα ανάλογα τμήματα και εργαστήρια να καλύπτουν τις ανάγκες δευτεροβάθμιας περίθαλψης σύμφωνα με την ανάπτυξη της ιατρικής επιστήμης και της τεχνολογίας. Είναι στελεχωμένα με μόνιμο προσωπικό πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με γιατρούς, νοσηλευτές, όλες τις αναγκαίες ειδικότητες επαγγελματιών υγείας. Τεχνικό, διοικητικό και ξενοδοχειακής υποστήριξης προσωπικό.

Τριτοβάθμια περίθαλψη αναπτύσσεται από πανεπιστημιακά νοσοκομεία και υψηλά ειδικευμένων υπηρεσιών υγείας νοσοκομεία όπου κρίνεται σκόπιμο πχ αντικαρκινικό, καρδιοαγγειακών παθήσεων. Καλύπτουν ανάγκες του πληθυσμού σε εξειδικευμένες, ανίατες και σπάνιες παθήσεις, έχουν την ευθύνη της έρευνας και της εκπαίδευσης σε συνεργασία με τα γενικά νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας, την φαρμακευτική βιομηχανία, την βιομηχανία βιοιατρικής τεχνολογίας. Είναι στελεχωμένα με υψηλά εξειδικευμένο προσωπικό επαγγελματιών υγείας, επιστήμονες κι άλλους ερευνητές που προωθούν την έρευνα στην ιατρική επιστήμη προς όφελος του λαού και όχι των επιχειρηματικών ομίλων.

Αποκατάσταση
Υπάρχει ανάλογος σχεδιασμός για κρατικά κέντρα φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης, ανάλογα με τις ανάγκες του πληθυσμού, που θα καλύπτουν πλήρως όλες τις ομάδες πληθυσμούς που χρειάζονται εξειδικευμένες υπηρεσίες και δεν μπορούν να προσφέρονται από τα Κ.Υ της ΠΦΥ και τα νοσοκομεία. Θα έχουν σκοπό να αντιμετωπίζουν: Γενετικές ή επίκτητες αναπηρίες που θα χρειάζονται εξειδικευμένες υπηρεσίες και κάποιες μακρόχρονες νοσηλείες με σκοπό:

  • Την δευτερογενή πρόληψη έτσι που η βασική ασθένεια – αναπηρία να μην δημιουργεί επιπρόσθετες επιπλοκές

  • Την ανάλογη αγωγή υγείας για να ενταχθούν ξανά στη φυσική κοινωνική ζωή, να ζουν με τις οικογένειες τους ή ακόμη και να διαβιούν εντός των κέντρων αποκατάστασης.

Παράλληλα αναπτύσσονται με τον ίδιο σκοπό δομές για άτομα με ψυχικές ασθένειες και άτομα που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν.

Στα σημερινά αδιέξοδα της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης ο λαός δεν πρέπει να απογοητευτεί, να κάνει πίσω από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Τώρα πρέπει να κάνει το βήμα μπροστά.

Το πρόγραμμα του ΚΚΕ, οι θέσεις του για την υγεία – πρόνοια, αναδεικνύουν ότι στη χώρα μας και στη περιφέρεια Δ. Μακεδονίας υπάρχουν όλες οι δυνατότητες για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών υγείας όλου του πληθυσμού της χώρας.

Τώρα πρέπει να αναπτυχθεί η πάλη του εργατικού λαικού κινήματος σε ενιαίο μέτωπο των μισθωτών εργαζομένων με τους αυτοαπασχολούμενους της πόλης και της υπαίθρου.

ΝΑ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙ:

  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν υγεία για όλους χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

  • Υγεία πραγματικό κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα

  • Όχι στην ιδιωτικοποίηση – εμπορευματοποίηση της υγείας. Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας στο κλάδο της Υγείας – Πρόνοιας.

  • Να καταργηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές για την υγεία από εργαζόμενους αυτοαπασχολούμενους και συνταξιούχους.

2 σχόλια

  • ΕΧΕΤΕ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕΙ ΓΡΑΦΙΚΟΙ ΣΕ ΛΙΓΟ ΘΑ ΜΙΛΑΤΕ ΣΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΣΑΣ ΗΔΗΜΟΝΕΣ ΚΑΙ ΘΑ ΤΗ ΒΡΙΣΚΕΤΕ Ο ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

  • Πόσο επίκαιρο θέμα συζήτησης
    Μπράβο σας
    Όλοι εμείς που από τον καναπέ συμφωνούμε η διαφωνούμε πότε θα πάρουμε απόφαση για συμμετοχή δεν ξέρω η μάλλον ξέρω, όταν έρθει η σειρά μας και δούμε από κοντά το πρόβλημα θα λέμε που είναι το κράτος

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.