Η θωράκιση του τοπικού οδικού δικτύου καθώς και η δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται είδη άγριας πανίδας, αποφεύγοντας παράλληλα τον κατακερματισμό των βιοτόπων τους, είναι η βασικοί στόχοι του πενταετούς προγράμματος «Life Safe Crossing».
Το εν λόγω έργο υλοποιείται από την περιβαλλοντική οργάνωση Καλλιστώ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, την Εγνατία οδό, καθώς και εταίρους από την Ιταλία, τη Ρουμανία και την Ισπανία.
Το πρόγραμμα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2018 και θα ολοκληρωθεί το 2023, αφορά μεταξύ άλλων την πιλοτική εγκατάσταση ειδικών μηχανημάτων με ηλεκτρονική τεχνολογία, που θα αποτρέπουν τα τροχαία ατυχήματα ειδοποιώντας οδηγούς και ζώα της άγριας πανίδας που εκείνη την ώρα διασχίζουν το πέρασμα. Αυτό θα πραγματοποιείται με τη χρήση ενός ανεξάρτητου συστήματος, που θα διαθέτει οπτική ειδοποίηση για τους οδηγούς αλλά και ακουστική ειδοποίηση με συναγερμό για τα ζώα τη στιγμή που πλησιάζουν το οδόστρωμα, για να αποτρέπεται με αυτόν τον τρόπο η διάσχιση της οδού τη στιγμή που πλησιάζει όχημα.
«Η τεχνογνωσία του εν λόγω συστήματος μεταφέρεται από την Ιταλία όπου έχει ήδη δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητά του», επισημαίνει στο kozan.gr ο Γιώργος Μερτζάνης, Δρ. βιολογίας – επιστημονικός υπεύθυνος της Καλλιστώς. Ο κ. Μερτζάνης τονίζει πως «το συγκεκριμένο τεχνολογικό σύστημα πρόκειται να εγκατασταθεί πιλοτικά στην παλαιά Εθνική οδό Σιάτιστας –Καστοριάς, καθώς και σε δύο εθνικές οδούς στην περιοχή της Φλώρινας, όπου αποτέλεσαν το σημείο «κλειδί» για τα περισσότερα ατυχήματα με αρκούδες τα τελευταία 15 χρόνια». «Οι περιοχές της μελέτης θα είναι σε Καστοριά και Φλώρινα, ενώ η Εγνατία που συμμετέχει ως εταίρος σε αυτό το έργο, θα αναλάβει ως κύρια αρμοδιότητα να κάνει πιο λειτουργικά τα υπόγεια περάσματα στον κάθετο άξονα Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής, και συγκεκριμένα στο τμήμα Σιάτιστα –Κορομηλιά που ήταν το τμήμα όπου έγιναν τα περισσότερα ατυχήματα, πριν τοποθετηθεί ο ενισχυμένος φράχτης», υπογραμμίζει ο επιστημονικός υπεύθυνος της Καλλιστώς.
Νατάσα Χατζηγεωργίου