Οι μαθητές και οι μαθήτριες των ΔΥΕΠ του 1ου και 2ου Γυμνασίου Γρεβενών, επισκέφθηκαν το Καλλιτεχνικό Σχολείο Κοζάνης, στο πλαίσιο δράσεων της θεματικής εβδομάδας. Η επίσκεψη αποτέλεσε μια ιδέα του διευθυντή του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κοζάνης κ. Γρηγόρη Κοντού και υλοποιήθηκε με την συνδρομή της Συντονίστριας Εκπαίδευσης Προσφύγων Δυτικής Μακεδονίας.
Οι Δομές Υποστήριξης και Ένταξης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), λειτουργούν σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της πόλης των Γρεβενών, όπου υποδέχονται τα προσφυγόπαιδα, τα οποία φιλοξενούνται στις δομές φιλοξενίας του ορεινού όγκου των Γρεβενών. Οι ΔΥΕΠ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), λειτουργούν ως προπαρασκευαστικές εκπαιδευτικές δομές, με πρωταρχικό στόχο τη μετάβαση των παιδιών προσφύγων από τη ζωή στους καταυλισμούς σε μια σχολική κανονικότητα και τελικώς την επιτυχή επανένταξή τους στη σχολική κουλτούρα, εφόσον, μετά τη βίαιη απομάκρυνσή τους από τη χώρα τους, έχουν παραμείνει εκτός σχολείου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, αποσκοπούν στο να τους δοθούν εφόδια χρήσιμα για την ομαλή εκπαιδευτική και κοινωνική τους ένταξη, είτε παραμείνουν στην Ελλάδα, είτε εγκατασταθούν σε άλλη χώρα.
O θεσμός της θεματικής εβδομάδας, ο οποίος υλοποιείται στα Γυμνάσια όλης της χώρας, για το σχ. έτος 2018-19, έχει ως κεντρικό θέμα, «Δημοκρατική Συνύπαρξη και Ανθρώπινα Δικαιώματα». Σύμφωνα πάλι με το ΙΕΠ, «αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της δημοκρατίας στον χώρο του σχολείου» και ειδικότερα, στην καλλιέργεια της δημοκρατικής συνύπαρξης, της διαπολιτισμικής συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και της ακώλυτης πρόσβασης των νεοεισερχόμενων παιδιών-προσφύγων στην εκπαίδευση.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Καλλιτεχνικού Σχολείου Κοζάνης, με την ενθάρρυνση και υποστήριξη του διευθυντή και των εκπαιδευτικών του σχολείου, οργάνωσαν την υποδοχή και φιλοξενία των προσφυγοπαίδων, η οποία περιλάμβανε εκτός από το καλοσώρισμα και την ξενάγηση στο σχολείο, αθλοπαιδιές, επιδείξεις χορού, με την υποστήριξη της γυμνάστριας κας Αγγελικής Κοτούλα και πολλά κεράσματα.
Παράλληλα, οι υπεύθυνες των ΔΥΕΠ κ. Σακοράφα Μαρία και κ. Λάιου Ρωξάνη, καθώς και η εκπαιδευτικός κ. Παπαδοπούλου Σοφία, είχαν προετοιμάσει κατάλληλα τα παιδιά, συμβάλλοντας στην επιτυχία της επίσκεψης, αφού στο τέλος όλα τα παιδιά δήλωσαν πολύ ευχαριστημένα και υποσχέθηκαν και νέα συνάντηση.
Η παρούσα εκδήλωση, καθώς και άλλες, ανάλογες, οι οποίες προγραμματίζονται, αποδεικνύει τον σπουδαίο ρόλο της εκπαίδευσης και τη συμβολή της στην συνύπαρξη των ομάδων με διαφορετικό εθνικό και πολιτισμικό υπόβαθρο. Μέσω της ανταλλαγής και όσμωσης των πληθυσμών, οι οποίοι αντιπροσωπεύονται στην κοινωνία μας, προάγεται ο διαπολιτισμικός διάλογος, η αποδοχή του διαφορετικού, η κοινωνική ένταξη και, εν τέλει, η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Εξάλλου, τα ιστορικά παραδείγματα έδειξαν ότι οι κοινωνίες, οι οποίες επιλέγουν την ενίσχυση των διακρίσεων οδηγούνται σε περιθωριοποιήσεις, αποκλεισμούς και βίαιες συγκρούσεις, με τις γνωστές, σοβαρές συνέπειες για τις ίδιες και την ανθρωπότητα. Αντίθετα, τελικά ευημερούν, όσες επιλέγουν την ειρηνική συνύπαρξη των διαφορετικών πληθυσμών και τον πολιτισμικό πλουραλισμό.
Το σχολείο, θα πρέπει έμπρακτα να κινηθεί σε ένα τέτοιο πλαίσιο. Με κάθε ευκαιρία, θα πρέπει να καλλιεργεί αντιλήψεις για την ισοτιμία όλων των ανθρώπων, να συμβάλλει στην εμπέδοση την έννοιας της «πολιτισμικής σχετικότητας» στους μαθητές και τις μαθήτριες και να ενισχύει τις κοινωνικές τους δεξιότητες, όπως την επικοινωνία και την αλληλεγγύη, καθώς και τις πανανθρώπινες αξίες της ειρήνης και της ελευθερίας.
Η καλλιέργεια του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες, αποτελεί αναγκαιότητα και θα πρέπει να αποτελέσει μέλημα όλων. Εκείνων που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολιτική, αλλά κυρίως όσων την εφαρμόζουν, με κατεύθυνση πάντα την διασφάλιση της δημοκρατίας στη σχολική κοινότητα και των ίσων ευκαιριών για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από την εθνική και την πολιτισμική τους προέλευση.
Σημείωση μην τα παρουσιάζετε όπως θέλετε… Δεν είναι όλοι πρόσφυγες