Με την έναρξη του νέου σχολικού έτος αισθάνομαι την ανάγκη να ευχηθώ, ως μάχιμη εκπαιδευτικός, στην νέα Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως –ετεροχρονισμένα, είναι αλήθεια- θερμά συγχαρητήρια για την ανάληψη των καθηκόντων της και καλή επιτυχία στο έργο της. Παράλληλα ευελπιστώ, πως το γεγονός ότι η ίδια είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής (με μεταπτυχιακές σπουδές στο διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της διαιτησίας) θα συντελέσει καθοριστικά στον εξορθολογισμό και την σαφήνεια της κείμενης εκπαιδευτικής νομοθεσίας, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια για την λειτουργία δύο μέτρων και δύο σταθμών για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, δηλαδή εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Εν προκειμένω, αφορμή για την εν λόγω επιστολή, αποτελεί η με αριθμό 76099/Δ2/11-5-2018 υπουργική απόφαση με θέμα τις αναθέσεις μαθημάτων στο Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο. Ειδικότερα, σχετικά με την διδασκαλία του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στην ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, η πρώτη ανάθεση δίνεται στον κλάδο ΠΕ78 (ενώ σε παρένθεση αναφέρεται με προτεραιότητα πρώην ΠΕ10) . Η παράγραφος αυτή όμως, που δεν αναθέτει αποκλειστικά την διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος στους πρώην Κοινωνιολόγους, δημιουργεί δύο μέτρα και δύο σταθμά απέναντι σε όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς αφού προτάσσει την άνιση μεταχείριση μεταξύ συναδέλφων του ίδιου κλάδου (π.χ. πρώην Νομικών, πρώην Κοινωνιολόγων), την άνιση μεταχείριση μεταξύ μαθητών διαφορετικών σχολείων, αφού άλλοι θα διδάσκονται το μάθημα από πρώην Νομικό και άλλοι από πρώην Κοινωνιολόγο, και, έμμεσα, προς τους γονείς τους οποίους στρέφει με την άνιση μεταχείριση από το εκπαιδευτικό σύστημα των παιδιών τους προς την παραπαιδεία, δεδομένου ότι ο πρώην Κοινωνιολόγος με τον όρο κατά προτεραιότητα προτάσσεται από την νομοθεσία, ενδεχομένως, ως πιο καταρτισμένος.
Οι Νομικοί, βεβαίως, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο νόμος, κατά συνταγματική επιταγή, οφείλει να είναι ίσος για όλους και υπάρχει για να προστατεύει, πρωτίστως, τους αδύναμους. Προσωπικά, ως εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ 78, αισθάνομαι ότι υφίσταμαι άνιση μεταχείριση εξ αιτίας της ανωτέρω υπάρχουσας (σε παρένθεση) διευκρίνησης και επιπρόσθετα κρίνω ότι δεν ανταποκρίνεται ο εν λόγω διαχωρισμός στην πραγματικότητα, γιατί π.χ. αν θεωρηθεί ότι το κεφάλαιο «Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία» θα ήταν πιο δόκιμο να διδαχθεί από πρώην Κοινωνιολόγο, τότε θα ισχυριζόμουν βάσιμα ότι και το κεφάλαιο « Αποκλίνουσα συμπεριφορά: παραβατικότητα και εγκληματικότητα» θα ήταν πιο δόκιμο να διδαχθεί από πρώην Νομικό. Όμως, η αλήθεια είναι ότι το περιεχόμενο της Κοινωνιολογίας σε γενικές γραμμές αφορά έννοιες που είναι ήδη γνωστές στους μαθητές του Γενικού Λυκείου από το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας.
Εν κατακλείδι, θα έλεγα ότι η ανωτέρω διευκρίνηση της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας- αν δεν είναι αδόκιμη- στόχευε μόνο στο να « προστατεύσει», και μην φέρει προ τετελεσμένων γεγονότων, εκπαιδευτικούς που στο παρελθόν δεν έχουν διδάξει καθόλου το μάθημα της Κοινωνιολογίας, και όχι να απαξιώσει τους πρώην Νομικούς.
Επομένως, αν δεν δοθούν άμεσα διευκρινιστικές οδηγίες από το Υπουργείο Παιδείας και εφαρμοστεί ο όρος «κατά προτεραιότητα» κατά το δοκούν από τις διαφορετικές σχολικές μονάδες -εκ του αποτελέσματος – και ο ρόλος των πρώην Νομικών απαξιώνεται και η συνένωση των δύο ειδικοτήτων σε έναν κλάδο αποδεικνύεται ότι δεν εξυπηρετεί την διαδικασία της μάθησης αλλά μόνο πρόσκαιρες σκοπιμότητες του Υπουργείου Παιδείας!