«Κάθε νέα εικονογράφηση είναι και μια ευκαιρία για να τελειοποιήσω ένα μοτίβο». Για τον Έλληνα καλλιτέχνη-εικονογράφο Πασχάλη Δουγαλή τα πουλιά και τα ζώα υπήρξαν πάντα η πηγή της έμπνευσής του – τα παρατηρεί και τα ζωγραφίζει από όταν ήταν τεσσάρων χρόνων. Σήμερα είναι από τους τυχερούς που όχι μόνο κατάφερε να κάνει το πάθος του επάγγελμα, αλλά και να αναγνωρίζεται ως ένας από τους καλύτερους εικονογράφους φύσης.
Μεγάλωσε σε ένα χωριό της Κοζάνης και τα ζώα του παππού του ήταν τα πρώτα του μοντέλα. Τη δεκαετία του 1990, ως φοιτητής στη Θεσσαλονίκη, ανακαλύπτει έναν ξενόγλωσσο οδηγό πουλιών που του άνοιξε την πόρτα σε έναν κόσμο άγνωστο μέχρι τότε. Εικονογραφεί μια σειρά βιβλίων με τα απειλούμενα είδη της Ελλάδας και ανακαλύπτει ζωγράφους, όπως οι Robert Bateman και Carl Brenders, που τον έκαναν να καταλάβει ότι ήθελε να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη ζωγραφική φύσης.
Όλα αυτά τα χρόνια έχει εικονογραφήσει πολλά είδη πτηνών και ζώων, «αν πρέπει να ξεχωρίσω κάποια, θα αναφερθώ στον Σπιζαετό, έναν εμβληματικό αετό της Μεσογείου, και στη Γαλιάντρα, ένα είδος κορυδαλλού του ελλαδικού χώρου. Η πρώτη μου συνάντηση με τον Σπιζαετό έγινε στο πλαίσιο ενός προγράμματος της Ορνιθολογικής Εταιρείας για τα θαλασσοπούλια στα Δωδεκάνησα. Η σπανιότητά του και ο τρόπος ζωής του μου τράβηξαν το ενδιαφέρον. Άρχισα να επισκέπτομαι τα πουλιά και για έξι χρόνια παρατηρούσα, εικονογραφούσα και βιντεοσκοπούσα τον αναπαραγωγικό τους κύκλο. Η Γαλιάντρα είναι πολύ κοινή στα μέρη μου και ήταν εύκολο να τη μελετήσω».
Όσο για τις δυσκολίες, απαντά χωρίς δεύτερη σκέψη ότι ο οδηγός «European Bird Guide» είναι ό,τι δυσκολότερο έχει κάνει μέχρι στιγμής, λόγω της μικρής εμπειρίας που είχε τότε και των στενών χρονικών ορίων στις παραδόσεις. «Οι εικόνες έπρεπε να είναι όσο πιο ρεαλιστικές γίνεται, αλλά ως εικονογράφος έχω το πλεονέκτημα –έναντι ενός φωτογράφου– να απεικονίζω τα είδη σε παρόμοιες στάσεις και σε ουδέτερο φωτισμό, χωρίς αλλοιώσεις των τόνων από εξωτερικές συνθήκες.
Δούλεψα δύο χρόνια κάτω από τρομερή πίεση, αλλά κέρδισα πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις, καθώς είχα την τύχη να συνεργαστώ με τον Peter H. Barthel, κορυφαίο βιολόγο-ορνιθολόγο, ο οποίος έγραψε το βιβλίο». Ωστόσο, μια δουλειά με τεράστιο όγκο εικονογραφήσεων μπορεί να είναι και απολαυστική. «Ο οδηγός είναι η σημαντικότερη στιγμή της καριέρας μου, η πιο απολαυστική όμως ήταν το “Breeding Bird Atlas of Germany”, λέει ο illustrator, που τα τελευταία 25 χρόνια ζει μόνιμα στη Γερμανία. Σε έναν τόμο 800 σελίδων, μου δόθηκε η ελευθερία να απεικονίσω τα είδη όπως πραγματικά μπορεί να τα παρατηρήσει κανείς στον φυσικό τους χώρο».
kathimerini.gr
Αξιόλογος άνθρωπος και Απίστευτα υπέροχος σ’ αυτό που κάνει!!!
Τον καμαρώνουμε εμείς που τον γνωρίζουμε από παιδί και είμαστε χωριανοί του, πόσο δε περισσότερο και με το δίκιο τους, η οικογένεια του!
Ευλοφημένοι οι γονείς που βγάζουν τέτοια παιδιά, τυχεροί οι συγγενείς και οι φίλοι που έχουν έναν τέτοιο Άνθρωπο στο περιβάλλον τους!!!
Να του δίνει δύναμη και υγεία Ο Θεός, να συνεχίσει να κάνει αυτό που εκείνος αγαπάει και όλοι εμείς θαυμάζουμε!