Περί πανελλαδικών: Σκέψεις και συμβουλές (Γράφει ο Ασπράγκαθος Αβραάμ, Μαθηματικός στο φροντιστήριο Μ.Ε. Νόηση – Κοζάνη)

8 Ιουνίου 2020
18:15

 

Έφτασε επιτέλους η στιγμή των πανελλαδικών εξετάσεων. Ήρθε η περίοδος όπου το διάβασμα και ο κόπος όλων των μαθητών και των μαθητριών θα αποτυπωθεί στις κόλλες αναφοράς των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Αυτό το ταξίδι γνώσης και εμπειριών που λέγεται σχολείο κάπου εδώ φτάνει στο τέλος του, για να το διαδεχθεί ένα ακόμη μεγαλύτερο ταξίδι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν είναι όμως περίοδος για επανάπαυση, είναι μία περίοδος όπου πρέπει να προετοιμαστούμε κατάλληλα ώστε να μπορέσουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε μάθημα που θα δώσουμε, με στόχο την εισαγωγή μας στην σχολή που επιθυμούμε.

Καλή προετοιμασία

«Μαγικές συνταγές» για την επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν υπάρχουν και είναι σαφές πως όλα κρίνονται στην σωστή προετοιμασία. Λίγες μέρες πριν από τις πανελλαδικές η αλήθεια είναι πως ό,τι ήταν να γίνει… έγινε, σχετικά με την κάλυψη της ύλης. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς• δεν γίνεται να καλυφθούν τυχών κενά που έχουμε στην ύλη μας μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα. Έτσι, τις επόμενες μέρες πρέπει να επιμείνουμε σε επαναλήψεις πάνω στην ύλη μας και ειδικότερα στα σημεία της ύλης μας που δεν νιώθουμε πολύ σίγουροι και σίγουρες γι’ αυτά.

Να θυμόμαστε πάντα πως το άγχος προέρχεται από την ανασφάλεια μας πάνω στο αντικείμενο, άρα όσο πιο σίγουροι είμαστε για τις γνώσεις μας, τόσο λιγότερο άγχος θα προκύψει στην διαδικασία της εξέτασης. Δεν χρειάζεται υπερβολές με το διάβασμά μας, ούτε να ξενυχτάμε διαβάζοντας λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις. Αντιθέτως χρειάζεται καλό ύπνο, ξεκούραση, ισορροπημένη και καλής ποιότητας διατροφή έτσι ώστε ο οργανισμός μας μαζί με το μυαλό μας να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Και επειδή στην ισορροπία του οργανισμού μας παίζει μεγάλο ρόλο και η ψυχική μας ηρεμία, να μην φοβηθούμε να βγούμε και μια βόλτα με τους φίλους και τις φίλες μας για να «ξεσκάσουμε».

Για την στιγμή της εξέτασης

Ας έχουμε υπ’ όψη πως δεν γίνεται να θυμόμαστε ταυτόχρονα οτιδήποτε περιέχεται στην ύλη μας, γιατί ο εγκέφαλος λειτουργεί χρησιμοποιώντας ερείσματα ώστε να ανακαλέσει τη γνώση που θα χρειαστεί για να απαντήσει στο ερώτημα. Έτσι μην μας αγχώνει αν δεν θυμόμαστε κάτι πριν πάρουμε τα θέματα• την στιγμή που θα τα πάρουμε και αρχίσουμε να δίνουμε τις απαντήσεις μας, εκεί θα μας έρθουν και οι απαραίτητες ιδέες που θα χρειαστούμε.

Η διαδικασία της κάθε εξέτασης είναι 3 ώρες, οπότε πρέπει να τον διαχειριστούμε όσο καλύτερα γίνεται, αφήνοντας τον απαραίτητο χρόνο που χρειάζονται τα πιο απαιτητικά ερωτήματα. Πολύ σημαντικό ζήτημα είναι να διαβάσουμε με μεγάλη προσοχή τις εκφωνήσεις των ζητημάτων και να αρχίσουμε την επεξεργασία των θεμάτων από αυτά που γνωρίζουμε καλύτερα και νιώθουμε μεγαλύτερη σιγουριά.

Να θυμόμαστε πάντα πως κάθε απάντηση που δίνουμε πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη, διότι τίποτα δεν θεωρείται αυτονόητο και να είμαστε όσο πιο ακριβείς γίνεται στις απαντήσεις μας γιατί η ασάφεια στον λόγο μας και η ελλιπής αιτιολόγηση μπορεί να μας κοστίσει σε μονάδες. Οπότε, ας μην βιαζόμαστε να δώσουμε απαντήσεις έτσι ώστε να δίνουμε την απαραίτητη προσοχή σε κάθε θέμα και φυσικά μην ξεχάσουμε να κάνουμε και έναν τελευταίο έλεγχο πριν παραδώσουμε το γραπτό μας.

Τέλος, ας μην αφήσουμε να επηρεάσει μία «επιτυχία» ή μία «αποτυχία» σε ένα μάθημα την ψυχολογία μας. Ασχέτως με το πόσο ικανοποιημένοι είμαστε με την επίδοση μας σε κάποιο μάθημα, πρέπει να πάμε στο επόμενο με καθαρό μυαλό και με στόχο να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε μάθημα ξεχωριστά.

Για τους γονείς και τους κηδεμόνες

Δεν βοηθάει να έχουμε περισσότερο άγχος για την εξέλιξη των πανελλαδικών από τους ίδιους τους υποψήφιους και τις υποψήφιες. Πρέπει να αφήσουμε στα παιδιά τον απαραίτητο χώρο και χρόνο να κάνουν τις επαναλήψεις τους με την ησυχία τους, χωρίς να τους μεταφέρουμε περισσότερο άγχος με ερωτήσεις του τύπου «πόσες ώρες διάβασες», «αν έχει κενά στην ύλη του» κτλ. Οι παρατηρήσεις και η πίεση συνήθως φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Αυτό που πρέπει να δώσουμε στα παιδιά αυτή την περίοδο είναι συναισθηματική στήριξη, αγάπη και κατανόηση έτσι ώστε να είναι όσο πιο ήρεμοι και ήρεμες γίνεται πριν από την κάθε εξέταση.

Καλή επιτυχία στους υποψήφιους και τις υποψήφιες των πανελλαδικών εξετάσεων!

Και να θυμάστε πως το άγχος το διαλύουμε με την βεβαιότητα των γνώσεων μας!

Ασπράγκαθος Αβραάμ

Μαθηματικός στο φροντιστήριο Μ.Ε.

Νόηση – κριτική παιδαγωγική

Ένα σχόλιο

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.