Αλέξανδρος Λιώκης: Ο Έλληνας σχεδιαστής της καινούργιας Αlfa Romeo, απόφοιτος του ΤΕΙ Βιομηχανικού σχεδιασμού της Κοζάνης – Σχεδίαζε αυτοκίνητα στο θρανίο

19 Ιανουαρίου 2021
17:05

Έπειτα από μια εμπνευσμένη πτυχιακή εργασία στο φινάλε του μεταπτυχιακού του πάνω στον σχεδιασμό αυτοκινήτων, ο Αλέξανδρος Λιώκης, απόφοιτος του ΤΕΙ Βιομηχανικού σχεδιασμού της Κοζάνης, θα δεχτεί την προσφορά εργασίας από το φημισμένο Centro Style της ιταλικής φίρμας Alfa Romeo.

Είναι μια ιστορία επιτυχίας με θεμέλια τον μόχθο και το ταλέντο.

Πολυβραβευμένος σχεδιαστής αυτοκινήτων

Οκτώ χρόνια μετά, ο Έλληνας σχεδιαστής αυτοκινήτων βλέπει ένα μεγάλο όνειρο κάθε σχεδιαστή του χώρου να γίνεται πραγματικότητα: το μοντέλο, το οποίο σχεδίαζε τα τελευταία χρόνια, κερδίζει ένα πολύ σημαντικό βραβείο, το «Βραβείο Κοινού», στο πλαίσιο των φετινών βραβείων «Car of the Year» του έγκριτου βρετανικού περιοδικού αυτοκινήτου «What Car?». Αυτό, μάλιστα, το βραβείο δεν απονέμεται από ειδικούς του χώρου αλλά από το κοινό, μια στιγμή ύψιστης αναγνώρισης για τον σχεδιαστή ενός οχήματος. Στις αρχές του 2020 δε, το σχέδιο του κ. Λιώκη κέρδισε ένα ακόμη βραβείο, το Grand Prize of the Most Beautiful Show Car 2020, που έλαβε η Tonale Concept στο πλαίσιο του 35th Festival Automobile International.

Οταν σχεδίαζε αυτοκίνητα στα θρανία

«Η αλήθεια είναι πως για να γίνει κανείς σχεδιαστής αυτοκινήτων ξεκινά από τα… σχεδιάκια αυτοκινήτων στα σχολικά θρανία. Αυτό έκανα κι εγώ!», απαντά, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο κ. Λιώκης ερωτηθείς εάν αυτό που σήμερα κάνει ήταν πάντα το πάθος του.

Εξηγεί, παράλληλα, πως είναι εφικτό για έναν Έλληνα να βρεθεί σε μια παρόμοια θέση, εφόσον ξεκινήσει είτε από τη συγκεκριμένη σχολή της Κοζάνης, είτε από το το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων της Σύρου, ίσως, ακόμη και από μια σχολή Αρχιτεκτονικής, αρκεί μια τέτοια καριέρα να είναι αυτό που έχει στην καρδιά του! «Μικρός αυτό ήταν το όνειρό μου. Δεν ήθελα να γίνω ούτε… αστροναύτης, ούτε ποδοσφαιριστής. Ονειρευόμουν να σχεδιάζω αυτοκίνητα», ομολογεί ο κ. Λιώκης τονίζοντας πως καθηγητές και γονείς τον στήριξαν στην επιλογή του ακόμη και στα τρυφερά χρόνια της νεαρής ηλικίας.

Ο εξωτερικός σχεδιασμός ενός μοντέλου μαζικής παραγωγής

Αν ρωτήσει κανείς το όνομα ενός Έλληνα που έχει σχεδιάσει ένα μοντέλο αυτοκινήτου, στην καλύτερη περίπτωση θα πάρει ως απάντηση το όνομα του Σερ Άλεκ Ισιγόνη που σχεδίασε το αρχικό «Μίνι» κι αυτό γιατί κάτι τέτοιο έχει συμβεί ελάχιστες φορές στην ιστορία των Ι.Χ μαζικής παραγωγής. Σ’ αυτό το κλειστό κλαμπ των δημιουργών έχει μπει πια και ο Αλέξανδρος Λιώκης. «Και στο συγκεκριμένο βραβείο, όπως και σε άλλα στην Ιταλία -και όχι μόνο- αυτό που με συναρπάζει είναι πως μοιραζόμαστε με το κοινό τον ίδιο ενθουσιασμό. Είναι που, όπως το περιμένουμε κι εμείς πάρα πολύ να το δούμε το αυτοκίνητο στους δρόμους μετά τόσα χρόνια σκληρής δουλειάς, το περιμένουν και άνθρωποι που δεν έχουν εμπλακεί στον δρόμο. Έχω κάνει πολλά πράγματα τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτό είναι το πρώτο μοντέλο αυτοκινήτου για το οποίο ήμουν υπεύθυνος για τον γενικότερο σχεδιασμό και αυτό είναι τόσο συναρπαστικό», σημειώνει ο κ. Λιώκης.

σχεδιαστης

Μου αρέσουν οι καθαρές γραμμές, οι καθαρές επιφάνειες- η “γλυπτική”, οι γραμμές που μπαίνουν αβιάστα, “ρέουν” γύρω από ένα αυτοκίνητο, λέει ο ελληνας σχεδιαστής

Από το χαρτί στην παραγωγή

Μπορεί στο γνωστό παραμύθι «Τα ρούχα του βασιλιά» οι πανούργοι κόλακες να είχαν πείσει τον βασιλιά τους για το ανύπαρκτο, στην περίπτωση όμως ενός οχήματος, ο σχεδιαστής έχει μια αποστολή τεράστιας ευθύνης αφού «πρέπει να ντύσει ένα μηχανολογικό σύνολο και να ξεκινήσει από ένα σκίτσο στο χαρτί, την απαρχή κάθε αυτοκινήτου, μέχρι να υπάρξει, μέσα από τη συνεργασία με τους μηχανικούς, το τελικό αυτοκίνητο παραγωγής», εξηγεί ο κ. Λιώκης, που περιγράφει και τη δική του σχεδιαστική υπογραφή. «Υπάρχει για κάθε σχεδιαστή -εμένα μου αρέσουν οι καθαρές γραμμές, οι καθαρές επιφάνειες- η “γλυπτική”, οι γραμμές που μπαίνουν αβιάστα, “ρέουν” γύρω από ένα αυτοκίνητο. Αν κάτι δεν αποτυπώνεται αυθόρμητα, το σχέδιο αυτό δεν μου ταιριάζει», εξηγεί ο ταλαντούχος Έλληνας σχεδιαστής, που γνωρίζει πως το 2021 θα είναι η χρονιά του. «Δεν βλέπω την ώρα να το δω στο φανάρι!», απαντά με έναν …παιδικό σχεδόν ενθουσιασμό για το πόνημά του.

Για τον ταλαντούχο Έλληνα, που βρέθηκε για πρώτη φορά με κοινό να τον περιτριγυρίζει δίπλα στο πρωτότυπο του αυτοκινήτου που σχεδίασε, στο διάσημο «Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 2019», ως lead exterior designer, η επόμενη -μετά τις βραβεύσεις- και αναμφίβολα «η πιο μεγάλη στιγμή» θα έχει έρθει όταν το μοντέλο παραγωγής που αναμένεται στην αγορά το φετινό φθινόπωρο θα αρχίσει να κυκλοφορεί πια κανονικά στους δρόμους ολόκληρου του πλανήτη.

 

iefimerida.gr

16 σχόλια

  • Για όλους αυτούς που λένε οτι το ΤΕΙ δεν έκανε δουλειά.
    Αλλά είπαμε για μερικούς η ανάπτυξη έρχεται όταν κλείνουν πανεπιστήμια…. και όταν έρχονται διόδια, επενδύσεις κεφαλαίου κλπ
    Μπράβο στον Νεαρο

      • Πάντα θα έχετε μια άλλη εξήγηση κι όχι την οφθαλμοφανη. Δουλέψαμε σκληρά για να στηθεί ο Βιομηχανικός σχεδιασμός ως τμήμα μηχανικών κι όχι μόνο σχεδιασμού. Μάλιστα σε χρόνια που κάνεις δεν τον ήξερε στην Ελλάδα πάρα ελαχίστων. 1993 κύριοι. Λίγα χρόνια μετά έγινε το 2ο Πανελλαδικό συνέδριο βιομηχανικού σχεδιασμού εδώ στο ΤΕΙ κύριοι. Όλα αυτά για όλους σχεδόν είναι ψιλά γράμματα, αλλά για όσους δούλεψαν σκληρά χωρίς αμοιβή, χωρίς ωρωαπαλλαγες, χωρίς καλοκαίρια και διακοπές, τίποτα παρά μόνο το στόχο, αψηφωντας τους τρικλοποδιστες είναι μεγάλο κατόρθωμα. Όποιος δεν ξέρει μιλάει. Εγώ συγχαίρω τον φοιτητή μας και αισθάνομαι περηφάνια. Εύγε!

  • Ο κύριος δεν είναι εκεί που είναι λόγω του ΤΕΙ.
    Προφανώς πήρε βασικές γνώσεις από το ΤΕΙ και προφανώς θα κόπιασε ο ίδιος για να πετύχει ό,τι πέτυχε.

    Αλλά αν δεν αποφοιτούσε από συγκεκριμένο ΙΔΙΩΤΙΚΟ ίδρυμα της Ιταλίας, όπου υπάρχει άμεση διασύνδεση ιδρύματος και αγοράς εργασίας πιθανόν να μην ήταν εκεί που είναι σήμερα.

    Ένα μεγάλο μπράβο στο παιδί και εύχομαι καλή πρόοδο!

    Υ.Γ.: Ας κάνουμε μια κατάληψη να βελτίωσουμε την παιδεία
    Υ.Γ.2: Έξω οι εταιρείες από τα πανεπιστήμια, εμείς θέλουμε να γίνουμε δημόσιοι υπάλληλοι

    • Το βιομηχανικού σχεδιασμού είναι(ήταν τώρα πια) ΤΕΙ βαρβάτο, οι απόφοιτοι σε πολύ μεγάλο ποσοστό είναι έτοιμοι σχεδιαστές,cnc,μηχανικοί παραγωγής κ.α.
      Πραγματικά αδικημένο τμήμα από την μιζέρια και γραφειοκρατεία του ΤΕΕ.

      • Στα πανεπιστήμια του εξωτερικού σε δέχονται εάν τους πληρώσεις τα δίδακτρα που ζητάνε.
        Απο οποιοδήποτε τει η πανεπιστήμιο που έχει σχέση με μηχανολογία η σχέδιο μπορείς να γίνεις δεκτός για master σε σχολές σχεδιασμού αυτοκινήτων και όχι μόνο.

      • Κανένας δεν αμφιβάλλει για τις γνώσεις που έλαβε. Σχολιάζω την διασύνδεση ανώτατων ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας.

  • Μπράβο στο παλληκάρι.Εχουμε φροντίσει όμως να δημιουργούμε περιβάλλον για την ανάπτυξη επιχειρήσεων που να απορροφούν τους πτυχιούχους στη παραγωγικοτητα, την δημιουργία,την εξωστρέφεια? Ή στηρίζουμε την οικονομία στα κομμωτήρια,τα καφέ και τα σουβλατζίδικα και το ανορθολογικό δημόσιο?

  • Μπράβο στον κ.Λίωκη που κατάφερε να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα!!
    Οσο για το τει κοζάνης και το τμήμα βιομηχανικού σχεδιασμού έχει γίνει μεγάλος ντόρος γυρω απο το ονομά του και τις επιτυχίες του.
    Ο συγκεκριμένος κύριος έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στον σχεδιασμό αυτοκινήτων σε ιδιωτικό κολέγιο στην ιταλία. Αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί η περαιτέρω σπουδές δεν νομίζω να βρισκόταν στην ίδια θέση.
    Στο τει κοζάνης οι καθηγητές δεν είναι του αντικειμένου, δεν μπορούν να σου προσφέρουν υψηλού επιπέδου εκπαίδευση πάνω στον σχεδιασμό. Γιαυτό και έχουν γεμίσει το πρόγραμμα σπουδών με άσχετα και αδιάφορα μαθήματα. Μαθήματα τα οποία δεν έχουν κανένα ενδιαφέρων και κάνουν τον φοιτητή να χάνει τον ενδιαφέρον απο το πραγματικό αντικείμενο της σχολής.
    Οι καθηγητές επίσης σου λένε ότι δεν μπορούν να σου μάθουν όσα πρέπει και είναι στο χέρι σου για περαιτέρω γνώσεις και βελτίωση αυτών που σου έχουν προσφέρει. Σε αυτό το κομμάτι συμφωνώ μαζί τους γιατι η συγκεκριμένη σχολή δεν είναι για όλους. Πρέπει να το έχεις γιατί είναι καλλιτεχνικής φύσης σχολή.
    Ελα όμως που το 98% των φοιτητών περνανε χωρίς να το θέλουν στο συγκεκριμένο τμήμα λόγω χαμηλής βάσης. Οπότε σε φορτώνουν με άλλα μαθήματα που μπορούν να τα παρακολουθήσουν όλοι και έτσι έχουμε να λέμε οτι σπουδάσαμε βιομηχανικό σχέδιο τρομάρα μας.
    Το τμήμα δεν έχει ταυτότητα και πρέπει κάποιος να κάνει κάτι να την βρέι.
    Οσοι σπουδάζετε σε αυτήν την σχολή και ήταν επιλογη σας να βρεθείτε εκεί, ή έχετε σκοπό να σπουδάσετε βιομηχανικό σχέδιο στο τει κοζάνης καλά θα ήταν να κάνετε οικονομία για ένα μεταπτυχιακό στο εξωτερικό. Οσοι πάλι έχετε την οικονομική δυνατότητα μην το σκέφτεστε καθόλου να σπουδάσετε στο συγκεκριμένο τμήμα. συνήθως το πτυχίο το παίρνεις μετα τα 7 χρόνια σπουδών και τα περισσότερα τα μαθαίνεις απο το youtube μόνος σου στο σπίτι.
    Ακολουθήστε τα όνειρα σας, αν και στην συγκεκριμένη περίπτωση κοστίζουν!

    • Το τμήμα στήθηκε και ξεκίνησε σωστά. Με πρότυπα τμήματα αντίστοιχα της Αγγλίας με σοβαρούς στόχους και πρόγραμμα σπουδών ακριβώς στο αντικείμενο. Έτσι μπόρεσε να εγκριθεί απο το υπουργείο παιδείας και να μη γίνει μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα που ερεε αυθονο χρήμα. Η δουλειά στράβωσε στη στελέχωση. Όταν προκηρυσσονταν θέσεις γνωστικων αντικειμένων συγκεκριμένων και διοριζαν άλλους αντί άλλων οι οποίοι άλλαξαν το προφίλ προσαρμοζοντας το στις επιθυμίες τους υποκειμενικά.

  • Έμφυτο ταλέντο ο κύριος και μπράβο του, αλλά δεν θέλω να σας απογοητεύσω, εφόσον πρόκειται για προσωπική εξειδίκευση και δεξιότητα, δεν έχει να κάνει με το που σπούδασε ΤΕΙ, ΑΕΙ, ειδικό σχολείο, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, ή Κωλοπετινήτσας..ο συγκεκριμένος το ίδιο θα έκανε γιατί απ’ότι φαίνεται το αγαπά και για αυτό πετυχαίνει!! Λοιπόν επομένως εντελώς κυνικά παίδες σταματήστε τις σχετικές αηδιες περί καλού πανεπιστημίου, καλής σχολής και μπλα μπλα μπλα…

    • Πόσο ανόητος; αν δεν είχε σπουδάσει Μηχανικός βιομηχανικού σχεδιασμού θα ήταν τώρα εκεί; αν δεν είχε γίνει το μοναδικό τμήμα στην Κοζάνη θα υπήρχε σήμερα; ακόμη κ η Σύρος αυτό το τμήμα αντέγραψε. Μιλάτε όλοι οι άσχετοι ως παντογνωστες . Το μόνιμο πρόβλημα του Έλληνα. Ξερολες

  • Βλέποντας και συγκρίνοντας το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Βιομηχανικού σχεδιασμού σε σχέση με άλλα αντιστοίχων πανεπιστημιών του εξωτερικού αλλά και σε διάφορα κολέγια εντός Ελλάδος, διαπιστώνει κανείς ότι κάτι δεν πάει καλά.
    Πρόγραμμα σπουδών του τει 65-70 μαθήματα ενώ στο εξωτερικό και σε κολλέγια 20-25.
    40 μαθήματα λιγότερα και μαθαίνεις αυτά που πρέπει να μάθεις και θα σου δώσουν δουλειά αμέσως μόλις τελειώσεις.
    Στο τει κοζανης μπορεί να μαθαίνεις 10 φορές περισσότερα πράγματα αλλά δεν θα σου χρειαστούν ποτέ πανω στην εργασία σου.
    Κάποιοι βολέμενοι καθηγητές έχουν πάρει αξίωμα και έχουν προσαρμόσει το πρόγραμμα σπουδών με τρόπο τέτοιο ώστε να έχουν αυτοί όση δουλεία θέλουν.
    Περνάνε άτομα στην σχολή με αποτελέσματα 1κ2 στις πανελλήνιες, λογικό να γίνει η σχολή μπάχαλο με τα μαθήματα και να μην μπορούν να την τελειώσουν οι περισσότεροι γιατί είναι μια πολύ δύσκολη σχολή. Αλλά πρέπει να τονωθεί η οικονομία της κοζάνης απο τους φοιτητές, οποτε στον πυθμένα οι βάσεις.
    Υ.Γ Για να φοιτήσει κάποιος στην σχολή θα έπρεπε να δίνει εξετάσεις, τουλάχιστον ελεύθερο σχέδιο, όπως γίνεται σε όλα τα σοβαρά πανεπιστημια και τέι της χώρας που έχουν αντικείμενο τον σχεδιασμό.

Γράψτε απάντηση στο Ανώνυμος Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.