Ήθελε να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Ήθελε να γίνει ιπτάμενος o εκπαιδευόμενος πιλότος, που από τις 12.28΄το μεσημέρι της Κυριακής αγνοείται όταν χάθηκε το στίγμα του μικρού αεροσκάφους, ενώ πετούσε 5 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά του αεροδρομίου Ιωαννίνων, στο Ανατολικό Ζαγόρι.
Ο σπουδαστής είναι απ’ το Ιράκ και όπως τόσοι και τόσοι άλλοι συμπατριώτες του, δουλεύουν σ’ άλλες δυτικές χώρες μια ζωή για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν τα χρήματα που απαιτούνται και να γίνουν επαγγελματίες πιλότοι με διεθνώς αναγνωρισμένο δίπλωμα.
Μια δυνατότητα που παρέχει και η Ελλάδα. Ο ίδιος όμως στάθηκε διπλά άτυχος. Οι κακές καιρικές συνθήκες τις πρώτες κρίσιμες ώρες, ακύρωσαν κάθε προσπάθεια εντοπισμού από αέρος του διθέσιου αεροσκάφους στο σημείο όπου είχαν «υποδείξει» τα ραντάρ πως εξαφανίστηκε.
Λάθος κίνηση η ψυχρή Πίνδος
Αίσθηση όμως έχει προκαλέσει πως επιτράπηκε [;] σ’ έναν εκπαιδευόμενο πιλότο να πάρει μόνος του το διθέσιο αεροσκάφος και από την Κοζάνη να επιχειρήσει να διασχίσει την … επικίνδυνη Πίνδο και να βρεθεί στα Ιωάννινα όπου συνήθως οι καταρρακτώδεις βροχές αλλά κυρίως η χαμηλή νέφωση καθιστά σχεδόν σε μόνιμη βάση «προβληματική» την προσέγγιση ακόμη και μεγάλων επιβατηγών αεροσκαφών. Εκτός αν ο 32χρονος, παρέκκλινε της πορείας του, έκανε σκόπιμα «σιγή ασυρμάτου» με σκοπό να προσεγγίσει τις κοντινές απ’ την Ήπειρο Ιταλικές ακτές. Αν και αυτή η περίπτωση είναι εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί όχι μόνο επειδή όσο και χαμηλά να πετούσε τα υπόλοιπα ραντάρ της περιοχής δε θα τον είχαν «χτενίσει», αλλά επειδή ο 32χρονος κατέφθασε στη Μακεδονία μ’ ένα και μοναδικό σκοπό, να αποκτήσει το πολυπόθητο δίπλωμα του πιλότου και να επιστρέψει στην πατρίδα του μ’ ένα σίγουρο και σπουδαίο μέλλον.
Η Μακεδονία βγάζει φουρνιές Ιρακινών πιλότων
Ο Ιρακινός που απογειώθηκε από το αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης στις 11:20 το πρωί της Κυριακής, ανήκει στην μεγάλη φουρνιά των συμπατριωτών του που προτιμούν τα τρία τελευταία χρόνια να γίνονται διπλωματούχοι πιλότοι επί Ελληνικού εδάφους. Όπως ανέφερε στο newsit.gr στέλεχος της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, στην Κοζάνη και την Καβάλα υπάρχει μια απ’ τις τρεις καλύτερες αερολέσχες [σχολή πιλότων] σ’ όλη την Ευρώπη, που έχει μάλιστα υπογράψει και σύμβαση με την Iraqi Airways, τον εθνικό αερομεταφορέα του Ιράκ, με έδρα το διεθνές αεροδρόμιο της Βαγδάτης. «Είναι η δεύτερη παλαιότερη αεροπορική εταιρεία στη Μέση Ανατολή» μας λέει το στέλεχος της ΥΠΑ και συμπληρώνει πως: «Όχι μόνο εύρωστες οικονομικά οικογένειες Ιρακινών έχουν τη δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά να σπουδάσουν στο εξωτερικό για να γίνουν ιπτάμενοι. Η Ελλάδα θεωρείται απ’ τις πιο προσβάσιμες χώρες σε επίπεδο διδάκτρων. Και δεν σπουδάζουν μόνο πλούσιοι αλλά και νεαροί Ιρακινοί που εργάζονται στο εξωτερικό και μαζεύουν χρήματα για να γίνουν πιλότοι, για αυτό και παρατηρούμε υποψηφίους σε … μεγάλες ηλικίες …» καταλήγει ο συνομιλητής μας. Και πράγματι από την ιστοσελίδα της εν λόγω Ελληνικής σχολής πιλότων γίνεται σαφές ότι μόνο τον Ιούλιο 2018, η πρώτη «σειρά» Ιρακινών που ήρθαν για σπουδές στην Κοζάνη, ήταν 52 σπουδαστές οι οποίοι -όπως και οι επόμενοι- διαμένουν σε διαμερίσματα της πόλης που ενοικιάζουν για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους αφού στην πόλη θα καθίσουν ως και δυο χρόνια, για να καλύψουν την θεωρητική και πρακτική εξάσκηση.
Η στιγμή που έπαυσε η φωνή του
Η τελευταία επαφή του 32χρονου πάντως με τον πύργο ελέγχου του αερολιμένα Ιωαννίνων ήταν στις 12.28. Από τότε δεν υπήρξε καμία άλλη επικοινωνία με τον 32χρονο αλλοδαπό χειριστή και ενημερώθηκαν αμέσως οι αρχές. Που σημαίνει ότι με το έγκαιρο SOS που εκπέμφθηκε αν ο χειριστής είχε κάνει οποιαδήποτε ενέργεια για να βγει σκόπιμα απ’ τον δρόμο του, αυτή δεν θα είχε περάσει απαρατήρητη, όσο και αν απ’ ότι φαίνεται διέθετε τα απαραίτητα καύσιμα.
Εχθρός και το κρύο
Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης το αεροσκάφος θα έκανε μια βόλτα πάνω από τα Ιωάννινα χωρίς να προσγειωθεί και θα επέστρεφε στην Κοζάνη. Οι έρευνες επικεντρώνονται σε μια χαράδρα μεταξύ των χωριών Μηλιωτάδες, Ανθρακίτης και Καβαλλάρι, καθώς κάτοικοι και κυνηγοί αναφέρουν πως άκουσαν για τελευταία φορά την μηχανή από το μονοκινητήριο αεροσκάφος. Οι Ιρακινοί σπουδαστές που βγαίνουν πιλότοι στη Μακεδονία, στελεχώνουν τις εθνικές αερογραμμές της χώρας τους, ενώ δεν είναι λίγοι και εκείνοι που μπορούν να βάλουν υποψηφιότητα και για την Ιρακινή αεροπορία στρατού. Αν πάντως έχει συμβεί το μοιραίο και κατέπεσε στο Ανατολικό Ζαγόρι το μικρό αεροσκάφος, την νύχτα επικρατούν τέτοιες «πολικές» θερμοκρασίες που καθιστούν σχεδόν αδύνατη την επιβίωση κάποιου εγκλωβισμένου, έστω και ελαφριά τραυματισμένου.
Βασίλης Χήτος – newsit.gr