Αυτά είναι τα γενικά και βασικά στοιχεία της πρότασης για την ανάπλαση της δεύτερης μεγάλης πλατείας της Κοζάνης, της πλατείας Λασσάνη και των πέριξ οδών.
Γενικά και βασικά στοιχεία της πρότασης είναι:
Αντιμετώπιση του προς διαμόρφωση χώρου ως αστικό χώρο πρασίνου και όχι ως πλατεία, με κυρίαρχο στοιχείο τον ελεύθερο χώρο πρασίνου και τις φυτεύσεις με διατήρηση σημαντικού αριθμού υπαρχόντων δένδρων και προσθήκη νέων.
Μείωση του πλάτους του οδοστρώματος των δύο οδών στα δυτικά (Ερμού) και στα ανατολικά (Ολύμπου) με στόχο τη διεύρηνση των δραστηριοτήτων του διαμορφούμενου χώρου της πλατείας (κίνηση πεζών κ.λ.π.). Έτσι το πλάτος οδοστρώματος των εν λόγω οδών γίνεται περί τα 5μ. εκ των οποίων τα 1.50μ. να λειτουργούν ως πεζοδρόμιοελεύθερος χώρος μπροστά από καταστήματα και εισόδους των κτιρίων και από τα άλλα 3.50μ., με διαφοροποίηση υλικού, να μπορούν να διέρχονται τα οχήματα για την τροφοδοσία-εξυπηρέτηση των παρακείμενων καταστημάτων και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης.
Εξασφάλιση ικανού χώρου στα δυτικά του σπιτιού Λασσάνη, ώστε να δίδεται η δυνατότητα ανάδειξης της Δημοτικής Χαρτοθήκης της πόλης.
Διαμόρφωση των οδών Κοντορούση (με μείωση του πλάτους του οδοστρώματος στο βόρειο τμήμα του προς διαμόρφωση χώρου, στα 3.50μ), Ερμού και Λιούφη, με ειδικές επιστρώσεις και δυνατότητα διέλευσης οχημάτων.
Δυνατότητα πρόσβασης σε Άτομα με Κινητικά προβλήματα σε όσο το δυνατόν περισσότερους χώρους
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που αφορούν στις περιμετρικές οδούς της σημερινής πλατείας. Μονοδρόμηση της οδού Επτανήσου, από την οδό Ολύμπου προς την οδό Κ. Παλαμά.
Διαμόρφωση επιπλέον χώρων κατά μήκος των οδών Ερμού & Ολύμπου, (από την πλευρά της διαμόρφωσης της πλατείας-κοινόχρηστου χώρου) με τοπικές διευρύνσεις για την εξυπηρέτηση καταστημάτων αναψυχής, που βρίσκονται σ’ αυτές.
Διαμόρφωση χώρου στάσης ενός αστικού λεωφορείου στη νότια πλευρά της πλατείας επί της οδού Επτανήσου, με αντίστοιχο χώρο αναμονής και μίας στάσης ενός αστικού λεωφορείου στην Κ. Παλαμά.
Διαμόρφωση χώρου στάσης Taxi επί της οδού Αρχελάου. Διαμόρφωση χώρων στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων επί της οδού Ολύμπου (δυτική πλευρά) και επί της οδού Τακιατζίδων (νότια πλευρά).
Διαμόρφωση μιας τουλάχιστον θέσης στάθμευσης τουριστικού λεωφορείου επί της ανατολικής πλευράς της οδού Ολύμπου.
Αρχελάου, Ιερολοχιτών, Πολυζούλη.
Πλακόστρωση με γρανιτοκυβόλιθους στις οδούς Αθηνάς και Ιερολοχιτών.
Μείωση του πλάτους του οδοστρώματος και αύξηση πλάτους πεζοδρομίων στην οδό Αρχελάου έτσι ώστε το πλάτος οδοστρώματος της εν λόγω οδού γίνεται περί τα 3,80μ .
Τα επί πλέον στοιχεία, εκτός των παραπάνω γενικών, που συνθέτουν τη πρόταση είναι:
α) Διαμόρφωση που περιλαμβάνει δύο επίπεδα από τα οποία το ένα ακολουθεί το υπάρχον ανάγλυφο και προσαρμόζεται στις κλίσεις, που προσδιορίζονται από τις δύο παράπλευρες οδούς (Ερμού & Ολύμπου), ενώ το δεύτερο παρουσιάζεται σχεδόν οριζόντιο και περιλαμβάνει την μικρή κεντρική πλατεία (άνοιγμα), ένα τμήμα του χώρου που φτάνει σχεδόν μέχρι τη βόρεια πλευρά της περιοχής μελέτης καθώς και τον χώρο της υφιστάμενης σήμερα παιδικής χαράς.
β) Χάραξη ενός ευθύγραμμου κεντρικού πεζόδρομου πλάτους 2.00μ, που διασχίζει διαγώνια τη περιοχή μελέτης έχοντας αφετηρία τη συμβολή των οδών Ερμού και Κοντορούση το ΒΔ άκρο του χώρου και κατάληξη τη συμβολή των οδών Αρχελάου, Επτανήσου και Ολύμπου στα ΝΑ αυτού. Ο πεζόδρομος παρουσιάζει, στο βόρειο τμήμα του, κλίσεις 4.5% και συναντά στη πορεία εννιά (9) αναβαθμούς για να καταλήξει στο χώρο της μικρής πλατείας στο μέσον περίπου της διαδρομής και να συνεχίσει με κλίσεις 2% στο νότιο τμήμα του αφού κατέβει αρχικά εννιά (9) ακόμη αναβαθμούς από τον χώρο της μικρής πλατείας.
γ) Χάραξη καμπύλου δευτερεύοντος πεζοδρόμου πλάτους 2.00μ. στα νότια της περιοχής μελέτης που έχει αφετηρία τη συμβολή των οδών Τσιμινάκη και Κ. Παλαμά και κατάληξη τον χώρο δυτικά του σπιτιού Λασσάνη, όπου συναντά, την Ολύμπου με το μειωμένο πλάτος οδοστρώματος.
δ) Χάραξη ευθύγραμμου πεζόδρομου πλάτους 2.00μ που έχει αφετηρία τη συμβολή των οδών Ιερολοχητών & Ολύμπου, διασταυρώνεται με τον κεντρικό διαγώνιο πεζόδρομο στο ύψος της μικρής κεντρικής πλατεία και καταλήγει στη συμβολή των οδών Ερμού & Τσιμινάκη. Οι κλίσεις που παρουσιάζει αυτός ο πεζόδρομος είναι της τάξης του 2% με 5%.
ε) Διαμόρφωση ανοιχτού χώρου μικρής πλατείας για στάση και ανάπαυση, στο κέντρο περίπου της περιοχής μελέτης και στη συμβολή των δύο πεζοδρόμων, συνολικής επιφάνειας 305,45μ².
ζ) Διαμόρφωση οριζόντιου σφηνοειδούς επιπέδου σε συνέχεια του ανοιχτού κεντρικού χώρου της πλατείας, που περιγράψαμε παραπάνω, εκτεινόμενου από το μέσον περίπου της περιοχής μελέτης μέχρι σχεδόν το βόρειο όριο αυτής, χωρίς αναβαθμούς, επιφάνειας 375,73μ²
η) Παρουσία στοιχείου νερού, γραμμικό επεισόδιο νερού στο βόρειο τμήμα του σφηνοειδούς επιπέδου, με τη μορφή μικρού ημικυκλικού καταρράκτη, επιφάνειας 27,10μ².
θ) Χώρος προφυλασσόμενος-περιφραγμένος, επιφάνειας 174,64μ², που χωροθετείται στο μέσον και δυτικά του προς μελέτη χώρου και σε επαφή με τον χώρο της κεντρικής μικρής πλατείας.
Με την παραπάνω πρόταση το σύνολο των φυσικών επιφανειών (πράσινο + περιφραγμένος χώρος + στοιχεία νερού), ανέρχεται σε 1.730,93μ², αποτελώντας το 60,55% της ευρύτερης περιοχής μελέτης (2.858,57μ2) και το 75% της υπάρχουσας σήμερα πλατείας (Ο.Τ. 378Α): (2.305,17μ²).
Το υδάτινο στοιχείο
Η ύπαρξη του υδάτινου στοιχείου στο σχεδιασμό του προς διαμόρφωση χώρου της πλατείας Λασσάνη είναι σημαντική και παρουσιάζεται ως εξής: Μικροί καταρράκτες. Το βόρειο άκρο του σφηνοειδούς επιπέδου που περιγράψαμε παραπάνω, διαμορφώνεται κυκλικά και περιβάλλει τη, σε σχήμα μανιταριού, πέργολα. Η διαμόρφωση αυτή περιλαμβάνει επεισόδιο νερού, επιφάνειας 27,10μ², που από τα ψηλότερα σημεία με φυσική ροή «γλύφει», εν είδη καταρράκτη, την κυκλική πέτρινη (επένδυση) επιφάνεια ύψους περίπου 2.20μ που για το νότιο τμήμα γίνεται 1.50μ, καταλήγοντας σε κανάλι πλάτους 40εκ., που άλλοτε είναι ελεύθερο και άλλοτε καλύπτεται από τζάμι security.
Οι χώροι πρασίνου
Κεντρικό στοιχείο της διαμόρφωσης αποτελούν οι χώροι πρασίνου, που τόσο απουσιάζει από το κέντρο της πόλης. Προβλέπονται χώροι πρασίνου που διασχίζονται από πεζόδρομους συνολικής καθαρής επιφάνειας 1.475,50μ². Οι χώροι πρασίνου περιλαμβάνουν νέες φυτεύσεις, που αναλύονται σε ιδιαίτερο κεφάλαιο, καθώς και διατήρηση υπαρχόντων αξιόλογων δέντρων για τα οποία υπήρξε σχετική αξιολόγηση από δασολόγους τόσο από πλευράς υπηρεσιών του Δήμου, όσο και από την πλευρά των μελετητών.
Οι πέργκολες
Δύο πέργκολες ιδιαίτερης αισθητικής χωροθετούνται σε σημεία όπου έχουμε την παρουσία του υδάτινου στοιχείου, εξυπηρετώντας διαφορετικές ανάγκες η κάθε μία:
Μικρός κεντρικός χώρος πλατείας
Εδώ η πέργκολα αποτελείται από δύο χωριστές πανομοιότυπες, καμπύλες σε κάτοψη, κατασκευές. Οι κατασκευές αποτελούνται από μεταλλικά καμπύλα στοιχεία, (μορφής παρμένης από τα φουρούσια της οικίας Λασσάνη), που συνδυασμένα, στο σύνολό τους, δημιουργούν την αίσθηση στοάς. Τα μεταλλικά στοιχεία συνδέουν μεταξύ τους, αισθητικά και όχι στατικά, περσίδες αλουμινίου με ηλεκτροστατική βαφή στην απόχρωση του ξύλου. Το καμπύλο σχήμα της κάθε μια από τις δύο αυτές κατασκευές, ακολουθούν κτιστά καθιστικά.
Χώρος καθιστικού σφηνοειδούς επιπέδου Στο χώρο όπου καταλήγει, προς βορρά, το σφηνοειδές επίπεδο, που περιγράψαμε παραπάνω, με τη διαμόρφωση μικρού καμπύλου καταρράκτη και στο κέντρο αυτού, χωροθετείται η δεύτερη πέργολα, σε σχήμα μανιταριού. Εδώ παρόμοια με τη πρώτη πέργολα μεταλλικά καμπύλα στοιχεία εκκινώντας από το κέντρο του κύκλου, που ορίζει και την κατασκευή του υδάτινου στοιχείου, δημιουργούν ένα μανιτάρι που καλύπτει ένα κυκλικό κτιστό καθιστικό. Τα μεταλλικά στοιχεία συνδέουν μεταξύ τους, αισθητικά και όχι στατικά, περσίδες αλουμινίου με ηλεκτροστατική βαφή στην απόχρωση του ξύλου.
Η στάση του αστικού λεωφορείου
Η στάση του αστικού λεωφορείου χωροθετείται στον νοτιότερο τμήμα της περιοχής μελέτης επί της οδού Επτανήσου. Η κατασκευή είναι παρόμοιας αισθητικής και ίδιων υλικών με τις πέργολες που περιγράψαμε παραπάνω. Συγκεκριμένα η κατασκευή αποτελείται από μεταλλικά καμπύλα στοιχεία διατεταγμένα σε αποστάσεις επί μιας καμπύλης, επίσης, κάτοψης δημιουργώντας μια αγκαλιά. Τα μεταλλικά στοιχεία συνδέουν μεταξύ τους, αισθητικά και όχι στατικά, περσίδες αλουμινίου στην απόχρωση του ξύλου καθώς και τζάμι στο χαμηλότερο τμήμα ώστε να καλύπτεται πλήρως ο χώρος της στάσης από τους βορινούς ανέμους το χειμώνα. Το σχήμα της κατασκευής, ακολουθούν κτιστά καθιστικά. Ιδιαιτερότητα αποτελούν τα δύο μικρότερα στοιχεία από τα ίδια υλικά που ενσωματώνονται στον κεντρικό χώρο της στάσης και αναπτύσσονται ανατολικά και δυτικά αυτού με ελαφρώς μικρότερες διαστάσεις διαφοροποιώντας τους χώρους που δημιουργούνται, ως προς τη χρήση. Έτσι η ανατολική προέκταση ενσωματώνει ηλεκτρονικό μηχάνημα τουριστικών πληροφοριών (info box), από όπου μπορεί κανείς να αντλήσει γνώσεις για την ιστορία της πόλης, το σπίτι του Λασσάνη και άλλα καθώς και χρήσιμες συμβουλές, μέσα από σχετικό χάρτη, για τις δυνατότητες επίσκεψης άλλων μνημείων αλλά και προβολής της ζωής της πόλης. Η δυτική προέκταση δίνει τη δυνατότητα σύνδεσης για ελεύθερη, από το Δήμο, σύνδεση με το διαδίκτυο (Wi-Fi spot). Στο σημείο προσφέρεται επίσης η δυνατότητα, με τη χρήση ανακλινόμενων μεταλλικών στοιχείων καθίσματος και τραπεζιού για ένα άτομο, σε έναν διερχόμενο ή επισκέπτη, να κάνει χρήση του φορητού υπολογιστή του συνδεόμενος με το ελεύθερο διαδίκτυο.
Το µηχανοστάσιο
Το μηχανοστάσιο κατασκευάζεται για να υπηρετήσει τις ανάγκες διαχείρισης των υδάτινων στοιχείων του χώρου (ανακύκλωση νερού) καθώς και τις ανάγκες άρδευσης των περιοχών πρασίνου που προβλέπονται από τη μελέτη. Η κατασκευή, που χωροθετείται δυτικά και κοντά στη μικρή κεντρική πλατεία, μέσα σε χώρο πρασίνου, είναι υπόγεια με δύο στόμια (ανθρωποθυρίδες) στην επιφάνεια του εδάφους. Τα στόμια αυτά, πέραν του χαλύβδινου ορθογώνιου (χωριστού για το καθένα) καλύμματος που φέρουν, επιστρώνονται με τεχνητό τάπητα γκαζόν. Πρόκειται για ένα υπόγειο, όπως αναφέρθηκε, χώρο, διαστάσεων μήκους-πλάτους-βάθους 6.75μΧ3.50μΧ2.70, ο οποίος χωρίζεται σε δύο χώρους με τον υγρό θάλαμο νερού (δεξαμενή) διατάσεων κάτοψης 3.50μΧ3.00μ και τον θάλαμο εξοπλισμού διατάσεων κάτοψης 2.50μΧ3.00μ.
30 Αυγούστου 2011 Έγκριση φακέλου του έργου Πλατείας Λασσάνη
Δήμαρχος Μαλούτας πρόεδρος δημοτικού συμβουλίου Φλώρος
17 Μαίου 2021 ΤΙΠΟΤΑ
Μη ξεχάσετε να κάνετε και ειδικά ασανσέρ να ανεβάζουμε τα αυτοκίνητά μας στις ταράτσες γιατί σοβαρή μελέτη για τις 200 και θέσεις στάθμευσης δεν είδα.
Θα πληρώνεις και θα παρκάρεις σε κλειστό πάρκινγκ θα λες και ευχαριστώ το λαζο όποτε τον βλέπεις.
Μακάρι να γίνει…
σχέδια δεν υπάρχουν; μόνο περιγραφές;
Η Λασσανη ειναι γεματη υπογεια νερα.γιατι δεν τα αναδεικνύουν ως αξιοθεατο;
Το 2045 ίσως….
Εγω λεω ναω γινει πλατεια με φωτοβολταικα….την δλεια την ξερν
Μακάρι να πάψει να είναι πλατεία λεωφορείων και να μπορεί ο κόσμος να κάθεται, όπως στην κεντρική πλατεία.