Δίχως προς το παρόν να συμπεριλαμβάνει υδροηλεκτρικά εργοστάσια, και με γενικόλογες διατυπώσεις που την καθιστούν πιο εύπεπτη για την κυβέρνηση, έκλεισε η συμφωνία στα ενεργειακά, όπως προκύπτει από το τελικό κείμενο του συμπληρωματικού μνημονίου που διέρρευσε χθες μέσω Βερολίνου (δείτε το εδώ).
Αφήνοντας περιθώρια επικοινωνιακής διαχείρισης, το τελικό κείμενο δεν περιλαμβάνει την αρχική αναφορά πως “αν χρειαστεί θα ληφθούν πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα που θα περιλαμβάνουν και υδροηλεκτρικά”, καθώς αυτή έχει αντικατασταθεί από μια γενικόλογη διατύπωση ότι επιπλέον μέτρα θα ληφθούν μόνο εφόσον αποτιμηθεί το αποτέλεσμα της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων.
Στην παρούσα φάση η διόρθωση στην φρασεολογία δείχνει μια σαφή πρόθεση των πιστωτών να βοηθήσουν την κυβέρνηση, προκειμένου να διαχειριστεί καλύτερα την συμφωνία, δίχως αυτό να σημαίνει πως εφόσον αποτύχει το market test του φθινοπώρου για την πώληση λιγνιτικών μονάδων, τότε δεν θα βγουν στο σφυρί και τα υδροηλεκτρικά. Αλλωστε αργά ή γρήγορα η συμφωνία θα δοκιμαστεί στην πράξη, ενώ δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που σε συνάντηση με στελέχη της Elpedison, τόσο από την Ελλάδα, όσο και την Ιταλία, στο ερώτημα αν η εταιρεία θα ενδιαφερόταν να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης εισέπραξε ένα ευγενικό «ευχαριστούμε αλλά όχι».
Τότε μάλιστα οι επισκέπτες του υπουργού, του είχαν κάνει σαφές πως για να εκδηλώσουν ενδιαφέρον θα πρέπει το προς πώληση πακέτο να έχει και υδροηλεκτρικά, καθώς διαφορετικά “το θέμα της πώλησης του 40% του λιγνιτικού δυναμικού δεν είναι ελκυστικό”, ζήτημα που προφανώς απασχόλησε και την χθεσινή συνάντηση που είχε στην Ρώμη ο κ. Σταθάκης με τον Ιταλό υπ. Οικονομικής Ανάπτυξης Κ.Καλέντα, δίχως να γίνουν γνωστές λεπτομέρειες.
Το κείμενο πάντως του τελικού μνημονίου περιορίζεται να επισημάνει ότι εφόσον διαπιστωθεί απόκλιση από τους στόχους στις εξαμηνιαίες εκθέσεις επισκόπησης της προόδου, τότε θα υπάρξει πιθανή προσαρμογή του μηχανισμού ΝΟΜΕ και πιθανά πρόσθετα δομικά μέτρα που θα είναι ευθυγραμμισμένα με τα χαρακτηριστικά του χαρτοφυλακίου παραγωγής της ΔΕΗ.
Γενικόλογη είναι η αναφορά και ως προς τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι συμμετέχοντες στους διαγωνισμούς. Συγκεκριμένα, αρκεί να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά ενέργειας, τα αναγκαία κεφάλαια, και σαφές κίνητρο να ανταγωνιστούν την ΔΕΗ καθώς και να διατηρήσουν και αναπτύξουν περαιτέρω τις μονάδες που θα αγοράσουν. Αποσύρθηκε η αρχική διάταξη που απαγόρευε την συμμετοχή στο διαγωνισμό σε εταιρείες με συμμετοχή του Δημοσίου
Οσο για τις υποχρεωτικές δημοπρασίες πώλησης ενέργειας ΝΟΜΕ, το μνημόνιο προβλέπει την εισαγωγή του εξαμηνιαίου συστήματος αξιολόγησης από τον Ιανουάριο του 2018 και όχι το Δεκέμβριο του 2017.
Επίσης το κείμενο επιβεβαιώνει αυτό που είχε προαναγγείλει το αρμόδιο υπουργείο Ενέργειας, ώστε μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, δηλαδή ως το 2022, να έχουν ανακτηθεί σταδιακά από τους καταναλωτές ένα μέρος από τα 735 εκατ. ευρώ που η ΔΕΗ διατείνεται ότι έχει πληρώσει για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, δίχως να τα έχει εισπράξει. Το προηγούμενο κείμενο μιλούσε για ανάκτηση των υπολειπόμενων χρεώσεων, έως τον Δεκέμβριο του 2019, άρα υποννοούσε μεγαλύτερες αυξήσεις. Το τελικό ποσό, που θα είναι χαμηλότερο απ’ όσα διεκδικεί η ΔΕΗ, θα αποφασιστεί τον Ιούνιο από τη ΡΑΕ, η οποία ΚΑΙ θα προτείνει σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για τις χρεώσεις των ΥΚΩ αλλά και για τα φθηνότερα ειδικά τιμολόγια που αφορούν τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Τέλος αναφορικά με το μηχανισμό ισχύος προβλέπεται επιπρόσθετα και πριν την κοινοποίησή του στις Βρυξέλλες, η κατάθεση μέχρι τον Ιούνιο στην Κομισιόν της νέας μελέτης επάρκειας ισχύος του ΑΔΜΗΕ.
Πηγή energypress.gr