Αυτό έλεγαν οι παλιοί. Ο κόσμος μιας μικρής, κλειστής κοινωνίας δεν χαρίζονταν σε όποιον παρέβαινε τους άγραφους κανόνες της ηθικής της. Θα πλήρωνε οπωσδήποτε αργά η γρήγορα το όποιο τίμημα.
Το σπίτι ήταν ιερός χώρος, γωνιά προστασίας από αδιάκριτα μάτια, φωλιά θαλπωρής απαραβίαστη και κρυψώνα καλή για όσα δεν έπρεπε να μάθει ο κόσμος.
Και ήταν ο κόσμος όλοι αυτοί που γνωρίζονταν, συναντιόταν στο δρόμο, στη δουλειά, στο καφενείο, στο καφέ αργότερα. Τα νέα περνούσαν από στόμα σε στόμα. Από κοντά και το κουτσομπολιό, που εξελίχτηκε σε σχόλιο.
Αυτή η εξέλιξη ανέπτυξε ταχύτητες που έγιναν ιλιγγιώδεις στις μέρες μας και άλλαξαν άρδην τη σχέση άτομο-κοινωνία.
Τότε η μικρή κλειστή κοινωνία δίκαζε τον παραβάτη , ζυγιάζοντας με τις πατροπαράδοτες αυστηρές αρχές. Δεν εξέταζαν τις ιδιαίτερες ανάγκες του ατόμου. Μοιραία έπαιζε διπλό ρόλο: προστάτευε από παραστρατήματα, αλλά ήταν και σκληρή έως άδικη, για όποιον τολμούσε να βγει έξω από τα μέτρα της.
Τώρα η μικρή – γνωστή κοινωνία έγινε το μεγάλο παγκόσμιο χωριό του διαδικτύου. Ο κόσμος πλέον δεν έχει όρια, ούτε άγραφους κανόνες. Το κλειστό σπίτι αλώθηκε. Εισέβαλε σ’ αυτό ο άπειρος κόσμος του διαδικτύου. Οι άνθρωποι, μικροί-μεγάλοι αυτοπαγιδεύτηκαν. Γύρισαν την πλάτη στο γνωστό κόσμο και στα κουτσομπολιά και πρόσφεραν το είναι τους βορά στην αδηφάγα κοινωνία του διαδικτύου.
Και προέκυψε το παράδοξο: Τότε οι άλλοι προσπαθούσαν να μάθουν, ρωτούσαν ,άκουγαν, έκαναν την τρίχα τριχιά. Τώρα το ίδιο το άτομο τρέχει να προσφέρει εαυτόν τροφή για σχόλια και like, κάνοντας με μεγάλη ευκολία selfie την καθημερινή του δραστηριότητα, στο όνομα του φαίνεσθαι.
Έκανε την κλειδαρότρυπα οθόνη του κινητού ή κάμερα και τον προσωπικό του χώρο στούντιο, στο οποίο προσφέρει δωρεάν πορνό τις προσωπικές του στιγμές, τις οποίες ρουφούν αχόρταγα αρρωστημένα μυαλά και χιλιάδες, αμέτρητα μάτια καρφώνονται πάνω τους. Τρυπούν το σώμα και την ψυχή τους. Από κοντά και τα κανάλια να το φωνάξουν, να το ακούσουν και όσοι είναι έξω από το διαδικτυακό χωριό, να το σχολιάσουν ζωντανά.
Είναι αυτό που δεν μπορεί να αντέξει ο άνθρωπος που έμαθε να ζει με το μέτρο, που ήξερε να φυλάγει μέσα του τον πόνο του και τα μυστικά του.
Τώρα, η περίφημη κατακραυγή του κόσμου, ο ντελάλης της τηλεόρασης κατακεραυνώνει, δολοφονεί ψυχές και συνειδήσεις χωρίς την αυστηρότητα των ηθικών κανόνων, στο βωμό της απρόσωπης κοινωνίας, που δεν προστατεύει, δεν νοιάζεται για τον άνθρωπο.
Ανάγκη λοιπόν να σταθούμε για λίγο έξω από την οθόνη και τα like και να βρούμε τα νέα όρια στη σχέση άτομο-κοινωνία, με επίγνωση ότι κρατούμε στο χέρι μας το όπλο, με το οποίο μας πυροβολούν οι άλλοι, ή αλλιώς «μόνοι μας βγάζουμε τα μάτια μας».
Κοζάνη 18-2-2022
Γκουτζιαμάνη Γιάννα
Κυρία ζούμε στο 2022. Αυτά που γράφετε δεν έχουν καμία σημασία πλέον. Εσείς που δεν θέλετε like και θέλετε κουτσομπολιό χείριστης αντικειμενικότητας πάτε στην εκκλησία. Πλέον τα κοινωνικά δίκτυα είναι παρωχημέν. Η τεχνητή νοημοσύνη κυριαρχεί και διάφορα προγράμματα έχουν ήδη σαρώσει το κείμενο σας και πιθανώς διαπιστώνουν, μεταξύ άλλων, ότι δεν έχετε προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα.. Εσείς συνεχίστε στην εποχή σας και οι νέοι στην δικιά τους.
Δεν κατάλαβες τίποτα. ξαναδιάβασε το. δε σου λέει να μην χρησιμοποιείς τη νέα τεχνολογία. σου λέει ότι πρέπει να αντιλαμβάνεσαι ότι είσαι εκτεθειμένος πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο όταν δεν προσέχεις και ότι παθαίνεις πιά τεράστια ζημιά, πιό μεγάλη και από το καφενείο και την κλειστή κοινωνία την οποία εξίσου καταδικάζει. Ξαναδιάβασε, κι έλα να σε εξετάσουμε.
Διάβασε τις 3 τελευταίες παραγράφους γιατί εσύ δεν κατάλαβες τίποτα! λέει να τα κρύβουμε όλα όπως τότε και να μην μιλάμε, ότι τα θύματα φταίνε για όλα και ότι η κοινωνία παλιά νοιαζόταν. Με λίγα λόγια, χωρίς να το πει γιατί ξέρει! υπαινίσσεται ότι τότε στα παλιά χρόνια ήταν καλύτερα!
Ιερά εξέταση φάση?
Πόσο δίκιο έχετε!
Πόσο άδικο έχει!!!!!
Να γυρίσουμε πίσω αν είναι! Μεσαίωνα ή τουρκοκρατία? Πότε σας βολεύει?
Δεν γίνονται δηλαδή ακόμα αυτά που γράφετε;
Στις μικρές κοινωνίες ακόμα δεν έχει αλλάξει τίποτα επί της ουσίας. Συνεχίζονται και τα κουτσομπολιά και οι επικρίσεις και τα σχόλια και οι τιμωρίες που γράφετε. Για όσους χρησιμοποιούν το ίντερνετ σωστά και με μέτρο βλέποντας τους κινδύνους που ενέχει μόνο καλό είδαν στην ζωή τους. Τώρα τι λέτε εσείς…
Και μετά λέμε γιατί το εκπαιδευτικό σύστημα στην χώρα μας είναι τραγικό όταν οι λειτουργοί του έχουν μείνει αιώνες πίσω!!!
ντροπή και μόνο ντροπή για τις απαρχαιωμένες αντιλήψεις σας!
Την κυρία την είχα δασκάλα αρχές του 80 νέα και συνεσταλμένη πολύ τότε , να πω οτι στην ζωή υπάρχει εξέλιξη δεν μπορούμε να.μενουμε στο παρελθόν και αυτό έκαναν όλες οι προηγούμενες γενιές , προσπαθώ πάντα να προσαρμόζομαι στο νέο και το φιλτραρω ανάλογα με τις εμπειρίες μου δεν αναπολώ στα παλιά γιατί αυτό το πισωγυρισμα φθείρει ψυχολογικά και διανοητικά δεν βοηθά σε τίποτα επίσης οι νέοι όσο και να τους το λες δεν μπορούν να το καταλάβουν οπότε είναι ανώφελο τραβούν τον δικό τους δρόμο της δικιάς τους εποχής με.την δυναμικότητα του νεανισμου που έχουν , όπως και εμείς τότε , αγαπημενη δασκάλα προσαρμοσου και εσύ όσο είναι δυνατόν ποια και μην μένεις πίσω , το παρελθόν είναι γραμμένο μόνο στα βιβλια και όχι να το ακολουθήσουμε στο μέλλον , πάντα έτσι γινόταν στους αιώνες των αιώνων .
Τεράστιο δίκιο έχει η κυρία Γκουτζιαμάνη. Το ζήτημα δεν είναι το διαδίκτυο, αλλά η χρήση του και αυτό επισημαίνει. Τώρα το άν οι πολλοί δεν κατάλαβαν το άρθρο δεν φταίει η κ. Γκουτζιαμάνη. Με απλά λόγια, κάθε πράγμα μπορείς να το δεις από δύο οπτικές. Έτσι λειτουργεί η σκέψη. Και για να το κάνω πιο κατανοητό, με το μαχαίρι μπορείς να κόψεις ψωμί, αλλά μπορείς και να σκοτώσεις. Δες φταίει το μαχαίρι, αλλά η χρήση που το κάνεις. Γι αυτό για την αποβλάκωση της κοινωνίας δεν φταίει το διαδίκτυο, αλλά η χρήση του.
Στην τελευταία παράγραφο εξηγεί ακριβώς τι εννοεί και δεν είναι αυτό που γράφετε! Παίρνει ξεκάθαρα το μέρος του θύτη και λέει ότι για όλα φταίει το θύμα. Ότι το θύμα φταίει που βγαίνουν στο διαδίκτυο προσωπικές στιγμές και ας πρόσεχε!
Γενικότητες σε κοινωνικά θέματα δεν χωρούν! Θα είχε ενδιαφέρον να απαντήσει η κυρία που έγραψε το άρθρο με ποια αφορμή έγραψε αυτό το κείμενο, για να καταλάβουμε ακριβώς σε τι αναφέρεται!
Πάλι η ηθικολόγος μας έβαλε τα μέτρα και τα όριά της. Πίσω ολοταχώς…
Αυτά επιβάλλουν οι “προοδευτικές” κυρίες της Κοζάνης!