Κοινό-δίκαιο-αίσθημα: Τρεις εφαπτόμενοι κύκλοι που περικλείουν το νόημα και την αξία της ευρείας ανθρώπινης κοινότητας, του λαού.
Πρώτος κύκλος το Κοινό: = Κοινότητα, Ομοθυμία, Ιερό, Νόμος, Ομού
Δεύτερος κύκλος το Δίκαιο:= Δικαίωμα, Ισότητα, Κανόνας, Αίσθημα, Ιερόν, Νόμος
Τρίτος κύκλος το Αίσθημα:= Άνθρωπος, Ίδιον, Σωτηρία, Θυμικό, Ηρεμία, Μαζί, Αγανάκτηση
Ο πρώτος κύκλος ορίζει το σύνολο και την πρώτη ύλη που το συνέχει, είναι η Κοινότητα και το Ομού.
Ο δεύτερος κύκλος έρχεται να ενισχύσει τον πρώτο τοποθετώντας στον κοινό τους χώρο τις δυο δικλείδες ασφάλειας και συνοχής, το Δικαίωμα και την Ισότητα
Ο τρίτος κύκλος, το Αίσθημα, έρχεται να θυμίσει τον αποδέκτη των δύο προηγούμενων αρχών, και στο όνομα του οποίου υπάρχουν το κοινό και το δίκαιο: είναι ο Άνθρωπος, το Μαζί και το Θυμικό.
Το τελευταίο είναι που δονείται από τη λειτουργία των δύο πρώτων κύκλων και αντανακλά τη σωστή ή τη λάθος δράση της αντίστοιχα με ηρεμία ή με αγανάκτηση.
Εν προκειμένω η εκτροπή από το δίκαιον στη μεροληψία και την αδικία του αδύναμου, προκάλεσε νομοτελειακά την αντίδραση του κοινού. Σημάδι ότι η ανθρώπινη ύπαρξη δεν αλώθηκε ηθικά και πνευματικά.
Το θέατρο, χώρος ιερός της τέχνης, αλλά και οι μουσικοί και όσοι καλλιτέχνες υπηρετούν το Αίσθημα, την καρδιά της ανθρώπινης ύπαρξης, όρθωσαν ανάστημα απέναντι στην αδικία με δυο λέξεις: Είναι βιαστής και Ο βιαστής στη φυλακή.
Ακολουθεί αναδημοσίευση του : Δος μου ένα παιδί να εξομολογηθώ.
«Δος μου ένα παιδί να εξομολογηθώ»
(Μια παράσταση που προσβάλλει τον πολιτισμό μας)
Το έργο σε δύο πράξεις.
Συγγραφέας, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής: «πασίγνωστος ηθοποιός και σκηνοθέτης».
Παίζουν οι ηθοποιοί: 14χρονα αγόρια, απροστάτευτα προσφυγόπουλα.
Πράξη πρώτη:
Το έργο γράφεται σε μελετημένους αυτοσχεδιασμούς
Ο χρόνος διαρκεί κάποιες δεκαετίες.
Ο χώρος-η σκηνή: Το σπίτι του σκηνοθέτη. Το σκηνικό πίνακας με νεαρό αγόρι γυμνό. Η πόρτα του και οι κουρτίνες κλειστές για το κοινό της Αθήνας. Βλέπει μόνο τα νεαρά αγόρια που καταφτάνουν στη σκηνή από τους δρόμους και τις πλατείες, όπου αναζητούσαν τα όνειρά τους. Ο ρόλος τους σχεδόν πανομοιότυπος: να ικανοποιήσουν τα αδηφάγα ένστικτα του ισχυρού άντρα. « Κι εκεί στα 14 μου κλέψαν τη χαρά μου, μικρό παιδί…». Γονυπετείς θυσιάζονται στο βωμό της αυταρέσκειας του ισχυρού. Οι κραυγές του πόνου και του φόβου τους φτάνουν στο κοινό σαν ψίθυροι και φήμες που αιωρούνται, αλλά κανείς δεν είδε.
Πράξη δεύτερη:
Παίζεται σε παρόντα χρόνο
Ο χώρος-η σκηνή είναι έξω, στο δρόμο για το δικαστήριο.
Η ροή του έργου διακόπηκε απρόσμενα. Επήλθε ηχηρά η πτώση του ισχυρού αλαζόνα.
Ο σκηνοθέτης έχασε τον έλεγχο. Ξαναπαίζεται η πρώτη πράξη στη δημόσια θέα. Μόνο που τώρα το έργο το γράφουν τα τότε δεκατετράχρονα. Αφηγείται το καθένα τη δική του ιστορία. Το κοινό βλέπει το νεαρό αγόρι, γονυπετή ικέτη να ζει απροστάτευτο τη φρίκη: Ο αδίστακτος ισχυρός ασελγεί στο σώμα του και στην ψυχή του αδύναμου. Είναι αυτή η σταγόνα που θα κάνει να ξεχειλίσει η οργή του θεατή. Εκείνος ζει την ψυχολογική βία ένα χρόνο τώρα.
Ο μεγάλος «θεατράνθωπος» μεθυσμένος από την υποκριτική του διαστροφή, ικανοποιεί στο σκοτάδι του σπιτιού του τον διεφθαρμένο σεξουαλισμό του στο όνομα της αρχαιοελληνικής λατρείας και έξω απολαμβάνει τη λάμψη και τα προνόμια του εκλεκτού της εξουσίας. Είναι η καλλιτεχνική βιτρίνα της.
Το κοινό πλέον είναι το πανελλήνιον και όχι μόνο. Βλέπει και ακούει τα πάντα.
Ο άλλοτε λαμπερός αλαζόνας έγινε ξαφνικά μικρό φοβισμένο ανθρωπάκι. Μια μαριονέτα, που άλλοι πιο ισχυροί, οι άνωθεν έκοψαν τα σχοινιά και σωριάστηκε στο έδαφος. Η πτώση του θορύβησε. Δεν γίνεται οι κάτω να έρθουν επάνω και να ορίζουν την πορεία του έργου. Φωνές ακούγονται από τα «παράθυρα»: είναι ο κορυφαίος, δεν μπορεί, δεν γίνεται να σπιλωθεί, όλα είναι φήμες. Δεν υπάρχουν αποδείξεις. Ώσπου ήρθαν και οι αποδείξεις. Θέλει τόλμη να σπάσει το θύμα το φόβο και να σταθεί απέναντι στο σύστημα.
Το κοινό συνέρχεται από το σοκ, ανατριχιάζει, εξοργίζεται και απαιτεί να γίνει η κάθαρση. Ο γυμνός βασιλιάς να δεχτεί την τιμωρία: Να γίνει αυτός ικέτης γονυπετής μπροστά στο χορό των νεαρών «ηθοποιών» του. Να δει στα μάτια τις ρημαγμένες ψυχές στα σακατεμένα κορμιά. Να ακούσει την ιστορία τους. Να γίνουν άσβεστοι εφιάλτες οι κραυγές τους και ο βουβός πόνος και φόβος που κουβαλάνε σε όλη τους τη ζωή. Να μάθει ότι η λέξη παιδί σημαίνει: παιχνίδι, προστασία, αθωότητα, δικαίωμα, ιδανικό.
Οι φωνές πληθαίνουν και δυναμώνουν. Η οργή του κοινού ξεχείλισε από το ανοσιούργημα που τελέστηκε από τον ισχυρό στον αδύναμο. Οι δονήσεις είναι ισχυρές. Τρέμει το σύμπαν.
Ένας θεατής αναρωτιέται με αγωνία. Πώς θα ξαναβρούμε τη λυτρωτική μας σχέση με την τέχνη; Το θέατρο υπάρχει για να θεραπεύει και όχι για να ανοίγει πληγές.
Και ψιθυρίζει ασυναίσθητα το τραγούδι: Δος μου ένα παιδί να εξομολογηθώ…
Κοζάνη 23-2-2021
Γκουτζιαμάνη Γιάννα
Κοζάνη 27-7-2022
Η διαχρονικότητα των παθών και των λαθών.
Εξαιρετικό κείμενο και εκπληκτική προσέγγιση στα σημερινά δρώμενα.
Συγχαρητήρια!
Η με όρους απόλυση του Λιγνάδη παρα τη καταδίκη και ο εγκλεισμός τουΙερέα στο Αγρίνιο για το ίδιο αδίκημα έχουν ομοιότητες ; η διαφέρουν ; σε ποια περίπτωση ικανοποιείται το περι δικαίου αίσθημα ; Τί είναι επί τέλους αυτό το περι δικαίου αίσθημα ;
Ωραία τα λέτε,κα Γκουτζιαμάνη,με τη δυνατή σας πέννα.Ωστόσο οι δικαστές αφού άκουσαν τις μαρτυρικές καταθέσεις,την απολογία του κατηγορουμένου και προφανώς τις διατάξεις των νόμων έτσι έκριναν,έτσι αποφάσισαν τόσο για την ενοχή όσο και για την επιμέτρηση και αναστολή έκτισης της ποινής.Θα περιμένουμε την κατ’ έφεση εκδίκαση της υπόθεσης είτε με πρωτοβουλία της εισαγγελικής αρχής είτε του κατηγορουμένου.Πιθανόν το κοινό περί δικαίου αίσθημα να ικανοποιηθεί με την ποινή ισόβιας κάθειρξης ,αλλά η απόφαση θα ληφθεί από τους δικαστές.