Με πολύ μεγαλύτερη κλίση απ’ ότι στα υπόλοιπα ορυχεία, της τάξης του 1 προς 6, όταν στα υπόλοιπα δεν υπερβαίνει το 1 προς 4, γινόταν η εξόρυξη λιγνίτη στο Αμύνταιο, ακριβώς λόγω των πολλών ρηγματώσεων του εφάφους.
Τα λόγια ανήκουν σε διευθυντικό στέλεχος της ΔΕΗ το οποίο εξηγεί ότι είχαν ληφθεί υψηλότερα μέτρα ασφάλειας απ’ ότι συνήθως, και παρ’ όλα αυτά οι υπολογισμοί των ανθρώπων της επιχείρησης έπεσαν έξω, αφού το γεωολογικό φαινόμενο ήταν πρωτοφανές σε ένταση και έκταση.
“Το ορυχείο του Αμυνταίου έχει ένα κατακόρυφο βάθος 200 μέτρων. Το γεγονός ότι δουλεύαμε με κλίση 1 προς 6, σημαίνει ότι η οριζόντια απόσταση του πρώτου εκσκαφέα από τον τελευταίο έφτανε τα 1.200 μέτρα, αντί για 800 μέτρα, όπως κάνουμε σε άλλα ορυχεία, όπου η κλίση είναι 1 προς 4”, εξηγεί στο “Energypress” ο συνομιλητής μας.
Η κατολίσθηση οφείλεται στο τεράστιο τεκτονικό ρήγμα πού διέρχεται παράλληλα με τον επαρχιακό δρόμο μέσα από την κοινότητα των Αναργύρων με κατεύθυνση από νοτιοδυτικά προς βορειοανατολικά και έχει μήκος που μπορεί να φθάνει και τα δέκα χιλιόμετρα, όπως λένε οι ειδικοί. Το συγκεκριμένο ρήγμα ενεργοποιήθηκε εξαιτίας της αφαίρεσης εδαφών από το ορυχείο Αμυνταίου, ουδείς ωστόσο στην ΔΕΗ φανταζόταν το μέγεθος της έντασης που θα προσελάμβανε η κατολίσθηση.
Τα πρώτα δείγματα ρωγματώσεων στα πρανή του ορυχείου Αμυνταίου εμφανίστηκαν στις 24 Μαίου, ενώ τις τελευταίες ημέρες οι μετακινήσεις εδαφών είχαν αποκτήσει αυξητικό ρυθμό, ξεκινώντας από τα 200 mm την ημέρα, και φτάνοντας στα 600 mm την ημέρα. Τελικά τα πρανή του ορυχείου κατέρρευσαν, το έδαφος μετακινήθηκε πολλά μέτρα, και μετατοπίσθηκαν όγκοι χωμάτων της τάξης των 80 εκατομμυρίων τόνων.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΓΕΝΟΠ Γιώργο Αδαμίδη το πρόβλημα συνδέεται και με τις παρεμβάσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, και συγκεκριμένα με τις καθυστερήσεις στην χορήγηση άδειας εκσκαφής, προκειμένου να αποσυμφορηθεί το πρώτο επίπεδο του ορυχείου. “Οταν κάνεις μια τομή στο έδαφος προκειμένου να εξορύξεις λιγνίτη, αυτό δέχεται ισχυρές πιέσεις. Πρέπει λοιπόν να σκάψεις την πρώτη τομή, και μετά να αφαιρέσεις το χώμα προκειμένου να αποφορτίσεις την πίεση που δέχονται οι υπόλοιπες τομές. Με άλλα λόγια, όσο περισσότερα χώματα αφαιρείς, τόσο μικρότερο κίνδυνο κατολισθήσεων διατρέχεις. Η αρχαιολογία όμως δεν άφηνε τις εργασίες να προχωρήσουν γρήγορα”, σχολιάζει στο “Energypress” ο κ. Αδαμίδης.
energypress.gr