Ο Μητροπολίτης Κοζάνης Ιωακείμ (Ιωακείμ Αποστολίδης) (1883 – 1962) ήταν Έλληνας Μικρασιάτης επίσκοπος και θεολόγος, μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης τις περιόδους 1923 – 1926 και 1927 – 1945 οπότε κηρύχθηκε έκπτωτος λόγω της προσχώρησής του στην Εθνική Αντίσταση με το ΕΑΜ. Αποκαταστάθηκε στο αξίωμα του Μητροπολίτη το 1957, ενώ μετά τον θάνατό του, το έτος 2000 η Εκκλησία της Ελλάδος τον αποκατέστησε ηθικά.[1][2]
Βιογραφία
Γεννήθηκε στo Ορτάκιοϊ Βιθυνίας της Μικράς Ασίας το 1883. Αρχικά σπούδασε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης από την οποία αποφοίτησε αριστούχος το 1906 και προχειρίστηκε σε διάκονο από τον Πατριάρχη. Στη συνέχεια σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Παρίσι.
Όταν επέστρεψε, μετέβη στις Κυδωνίες της Μικράς Ασίας, όπου συνεργάστηκε με τον μητροπολίτη Γρηγόριο Ωρολογά. Εισήλθε στην υπηρεσία του Πατριαρχείου ως Πατριαρχικός διάκονος και κωδικογράφος και κατέληξε Δευτερεύων των Πατριαρχικών διακόνων. Κατά τη διάρκεια της θητείας του, αλληλογραφούσε με τον μητροπολίτη Γρεβενών Αιμιλιανό, του οποίου ήταν αντιπρόσωπος στο Πατριαρχείο και τον μητροπολίτη Πισιδίας Κωνσταντίνο. Έγραψε άρθρα, αντιπροσώπευσε το Πατριαρχείο σε διάφορες αποστολές και συμμετείχε στην επιτροπή έρευνας για τις σφαγές των Ελλήνων στην Ανατολική Θράκη.[3][4]
Στις 26-4-1914 εκλέχθηκε μητροπολίτης Μετρών και Αθύρων και προσπάθησε να συγκρατήσει τον ελληνικό πληθυσμό στις εστίες του, λόγω των διώξεων από τους Τούρκους. Οργάνωσε εκκλησιαστικά, διοικητικά και εκπαιδευτικά τη Μητρόπολη, ενώ βοήθησε ομάδες Ελλήνων ανταρτών και τον Ελληνικό Στρατό. Αγωνίστηκε σθεναρά για την υπεράσπιση του ελληνικού πληθυσμού της Θράκης από τους βίαιους ανθελληνικούς διωγμούς που είχαν εξαπολύσει οι Νεότουρκοι.
Το 1923 ένα έτος μετά το τέλος της μικρασιατικής εκστρατείας κατέφυγε στην Ελλάδα όπου και διορίστηκε μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης. Τρία χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 1926 διορίστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο μητροπολίτης Αυστραλίας, θέση την οποία αρχικά αποδέχθηκε ως στρατιώτης της Εκκλησίας αλλά τελικά έπειτα από έντονο παρασκήνιο το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον αποκατέστησε εκ νέου.[5][6]
Τον Μάρτιο του 1927 επανήλθε στη Μητρόπολη Σερβίων και Κοζάνης και ανέπτυξε πολύπλευρο έργο. Τον Αύγουστο του 1936 οδηγήθηκε σε εξορία από τον Μεταξά στον Άθω, διότι απέστειλε οξύτατη επιστολή στον βασιλιά και την κυβέρνηση, με θέμα την παραμέληση της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας.[7]
Το 1942 στη διάρκεια της Κατοχής προσχώρησε στην Εθνική Αντίσταση με το ΕΑΜ. Τον Νοέμβριο του 1943 τέθηκε από την Εκκλησία της Ελλάδος εκτός της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου με το σκεπτικό της απουσίας του από τις συνεδριάσεις της, χωρίς να γίνει αναφορά στην αντιστασιακή του δράση. Η συγκεκριμένη ενέργεια χαρακτηρίζεται ως «διπλωματική στάση» της Εκκλησίας προς την Αριστερά.[8]
Διορίστηκε αντιπρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου της ΠΕΕΑ. Μετά την απελευθέρωση παρέμεινε στην παράταξη του ΕΑΜ με την οποία και συμμετείχε κατά τα Δεκεμβριανά. Έμεινε γνωστός ως Πνευματικός Αρχηγός του ΕΑΜ. Μετά τα Δεκεμβριανά θα υποστεί πρώτα την έκπτωση και μετέπειτα την καθαίρεση. Αποκαταστάθηκε ως πρώην μητροπολίτης Σερβίων και Κοζάνης το 1957. Απεβίωσε στις 2 Απριλίου 1962. Όσα χρήματα του είχαν απομείνει τα κληροδότησε στις φιλόπτωχες αδελφότητες Κοζάνης, Σερβίων και Βελβενδού ενώ δώρισε την πλούσια βιβλιοθήκη του στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης.[9]
Αναγνώριση
Τον Νοέμβριο του 2000 πραγματοποιήθηκε από την Εκκλησία της Ελλάδος η μετά θάνατον αναγνώριση και ηθική αποκατάσταση του Μητροπολίτη Κοζάνης Ιωακείμ, του Μητροπολίτη Ηλείας Αντώνιου και κληρικών που συμμετείχαν στην εαμική Εθνική Αντίσταση.
Πηγές
- Κούκουνας Δημοσθένης, Η Εκκλησία της Ελλάδος από τον Δαμασκηνό στον Χριστόδουλο, 1941-2007, Εκδόσεις Μέτρον, 2007, Αθήνα, σελ.102.
- Αφιέρωμα στα ματωμένα ράσα – ηλεκτρονικό περιδικό LiFo
- Βκιπαίδεια
Από τους αξιολογοτερους ιεράρχες μας στα πιο δύσκολα χρόνια ανυποχώρητος στις διώξεις υπηρετώντας τα πανανθρώπινα ιδανικά.!
Πρέπει κάποιοι επιπόλαια κρίνοντας τους άλλους πλην ημετερων να ζητήσουν συγνώμη έστω κι αν τον λοιδόρησαν στο εγγύς παρελθόν …άλλαζαν έχουν τα κότσια..!
Α
Από τους αξιολογοτερους ιεράρχες μας στα πιο δύσκολα χρόνια ανυποχώρητος στις διώξεις υπηρετώντας τα πανανθρώπινα ιδανικά.!
Πρέπει κάποιοι επιπόλαια κρίνοντας τους άλλους πλην ημετερων να ζητήσουν συγνώμη έστω κι αν τον λοιδόρησαν στο εγγύς παρελθόν …άλλα δεν έχουν τα κότσια..!
Α
Μπράβο για την ανάρτηση πρώτα από όλα. Καλό είναι να θυμόμαστε τετοιες προσωπικότητες
Από τους πιο αξιόλογους ποιμενάρχες/ιεράρχες και μάλιστα ενταγμένος και στην αριστερά. Ο σημερινός μόνο κηρύγματα να γεννοβολουν οι (άνεργες)γυναίκες ξέρει.
Εδω;δεν θα βρει δύο λόγια ο κατηγορος των παντων και πασων,να πει δύο λογια για την μεγάλη αυτή προσωπικοτητα της Εκκλησιας;
-Απαπαπαπά,φτού σκόρδα!
Εγώ είμαι φίλος του Αμβρόσιου,του χωροφυλακα της
Μακρονήσου,του φύλακα” αγγέλου” των κομμουνιστών,βέεεεβαια.
Ο Ιωακείμ και ο βλέπων τον διαβολον εν παντί
πλάσματι,πλάσματι ανθρωπίνω.
” όδυνεν Όρος και έτεκεν μυν”
Ιωακείμ,ο Ιεραρχης που πάλευε στη ζωή του με όλες
τις μορφές του διαβολου!
Ο Δεσπότης που έβλεπε πίσω απ την κοινωνία ,να έρχεται η ποθητή λευτερια!
Δεν έβλεπε τον διαβολο πίσω από τη γυναίκα,τον άνδρα,τους γονείς, τα παιδιά,τη σημερινή κοινωνια!
Εξ ονυχος τον Λέοντα και τον ΨΥΛΛΟ,τον μεγαααλο ψύλλο με κεφαλαία γράμματα.
Οι σημερινοί μας βάζουν να προσκυνάμε παντόφλες!
Τα καλύτερα σχόλια που γράφτηκαν,σχόλια Σεβασμού στη Μνήμη του Μακαριστού Ιεράρχη.
81; αυτοκράτορες σε ένα κράτος με τόσα προβλήματα
και το τελευταίο στην ευρωπη,οικονομικά και κοινωνικά.
Πώς στο καλό θα πάει μπροστά αυτή η Ελλαδα;
82; αυτοκράτορες και τα νοσοκομεία δεν έχουν γιατρους,τα σχολεία δασκάλους και τα άνεργα παιδιά
με το εισιτήριο στο χερι για Αυστραλίες.
Σε ποια ευρωπαϊκή ενωση;
Στη σκοταδιστικη ενωση ανήκουμενννν.
83;