Ο προκλητικός βασιλιάς (του Απόστολου Παπαδημητρίου)

10 Απριλίου 2023
11:18

Ο Χριστός εισήλθε στα Ιεροσόλυμα, λίγες ημέρες πριν από το πάθος του, επάνω σε γαϊδουράκι. Ο βασιλεύς των ουρανών και ποιητής των όλων με τον τρόπο αυτό προκαλούσε ανυπόφορα όχι μόνο τους εξουσιαστές του καιρού του αλλά προκαλεί όλους, διαχρονικά. Ο κυρίαρχος, ορθότερα, καθώς η ελληνική λέξη βασιλεύς σημαίνει ότι αυτός έχει ως βάση (=στήριγμα) τον λαό, έδειξε πρόσωπο αλαζονικό, υπερφίαλο, άπληστο, κατακτητικό και διεφθαρμένο. Το θλιβερό είναι ότι τα γνωρίσματα αυτά του ηγεμόνα έγιναν αποδεκτά από τη μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων, οι οποίοι θεωρούν φυσικά τα γνωρίσματά του αυτά ακόμη και κατά τη μετά Χριστόν εποχή, μάλιστα και στις χώρες, που οι λαοί τους ασπάστηκαν τη νέα πίστη. Σ΄ αυτές ο σταυρός από σύμβολο θυσίας έγινε έμβλημα στεμμάτων, που αιματοκύλισαν λαούς και στραγγάλισαν το πολυτιμότερο δώρο του Θεού στον άνθρωπο, την ελευθερία.

            Ο Χριστός, μετά από επί τριετία δημόσια διδασκαλία, είχε γίνει ευρέως γνωστός στην Παλαιστίνη. Η προκλητική Του στάση έναντι των αρχόντων του εβραϊκού λαού εξόργιζε αυτούς, διατηρούσαν όμως ελπίδες ότι θα άλλαζε κάποτε συμπεριφορά και τότε θα ικανοποιούσε τις προσδοκίες τους. Θα ηγείτο ενός αγώνα για την αποτίναξη του ζυγού δουλείας, που είχαν επιβάλει οι Ρωμαίοι, και θα οδηγούσε τον λαό Του όχι μόνο στην ελευθερία, αλλά στην καθηγεμόνευση επί των λοιπών λαών, τιμώντας αυτούς και μοιράζοντας, ως εκλεκτούς Του, αξιώματα! Η φιλοδοξία είναι ένα από τα τρία φοβερά πάθη του ανθρώπου με συνοδά τα άλλα της φιλαργυρίας και της φιληδονίας.

            Ο Χριστός μεταξύ των πειρασμών, που δέχθηκε από τον διάβολο, ήταν και εκείνος, να τον προσκυνήσει ως θεό, για να του χαρίσει τα βασίλεια του κόσμου. Ο Χριστός αρνήθηκε να υποκύψει αποδίδοντας την οφειλόμενη λατρεία όχι στον Θεό αλλά σε πλάσμα Του, που ξέπεσε λόγω της υπερηφάνειας. Έκτοτε και ως τις ημέρες μας πολλοί, λόγω της υπερηφάνειας, που τους ωθεί στη φιλοδοξία, πουλούν την ψυχή τους στον διάβολο για πρόσκαιρη δόξα των ανθρώπων. Την πουλούν φθηνότερα απ’ ότι ο Φάουστ του Γκαίτε, που ζητούσε να ξαναβρεί τη νιότη του!

            Είναι γνωστή, διαχρονικά, η μέθοδος που εφαρμόζουν οι εξουσιαστές, για να γίνουν αρεστοί στους λαούς, τους οποίους καταδυναστεύουν: Προσφορά άρτων και θεάματος από τα σωρευμένα, λόγω απληστίας, και υπερπλεονάζοντα πλούτη τους με συνοδεία λόγο δημαγωγικό! Μία φορά και ο Χριστός, από ευσπλαχνία βέβαια, έθρεψε πλήθη ανθρώπων. Τότε εκείνοι θέλησαν να τον αναγορεύσουν βασιλιά τους με τη σκέψη ότι θα μπορούσε να επιλύσει το επισιτιστικό τους πρόβλημα. Εκείνος το αρνήθηκε, καθώς ήθελε να τον ακολουθήσουν (είτινες ήθελον) εν ελευθερία και όχι με την προσδοκία του υλικού οφέλους. Την ελευθερία σέβονται σήμερα οι ορθόδοξοι ιεραπόστολοι, προσφέροντας τη μικρή υλική βοήθεια, που δύνανται, στους προσερχόμενους ανεξάρτητα από τη θρησκευτική τους πίστη.

            Ο Ντοστογιέφσκι, στο έργο του «Αδελφοί Καραμαζώφ», παρουσιάζει κατά θαυμάσιο τρόπο τη σκηνή του «μεγάλου ιεροεξεταστή», του διαδόχου των Φαρισαίων της υποκρισίας και φιλαρχίας. Ενάγει ο ιεροεξεταστής τον εμφανιζόμενο εκ νέου στη γη Ιησού Χριστό με την κατηγορία ότι απέτυχε παταγωδώς, επειδή σεβάστηκε την ελευθερία του προσώπου και αρνήθηκε να αποδεχθεί την επιθυμία του λαού, να τον στέψει βασιλιά του. Εμφανίζεται ο ιεροεξεταστής να θεωρεί την ελευθερία ανυπόφορο βάρος για τον άνθρωπο, το οποίο σπεύδει αυτός να εναποθέσει στα πόδια ενός σωτήρα, ο οποίος θα τον απαλλάξει από το άγχος λήψης αποφάσεων! Αυτός ο σωτήρας είναι αρκετό να του εγγυηθεί την προσφορά άρτου και θεάματος στερώντας του βέβαια την ελευθερία! Είναι χαρακτηριστικές οι ομοιότητες του παπικού ολοκληρωτισμού και του κομμουνισμού, που εξήλθε από τη μήτρα του πρώτου. Αποδέχθηκε πάντως ο ιεροεξεταστής του Ντοστογιέφσκι ότι ο άνθρωπος είναι σε θέση να πετάξει στο πρόσωπο του ηγεμόνα τα ψωμιά, όταν ανακαλύψει το νόημα της ύπαρξής του και πλουτίσει μ’ αυτό τον βίο του.

            Βέβαια ο παπικός ολοκληρωτισμός συμπλέοντας με τη φεουδαρχία, στραγγάλισε την ελευθερία του προσώπου χωρίς να εξασφαλίσει υλικά αγαθά στους πονεμένους υπηκόους. Γι’ αυτό και, όταν ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, κατέρρευσε το φραγκοπαπικό σύστημα της ανελευθερίας με πάταγο, συμπαρασύροντας σε ανυποληψία την κακέκτυπη χριστιανική πίστη στις χώρες της Δύσης.

            Το νέο σύστημα εξουσίας αυτοπροβλήθηκε ως εγγυώμενο την ελευθερία του ατόμου (όρος πρόσωπο φαντάζει απεχθής σ’ αυτό). Βέβαια οι λαοί, που πανηγύρισαν την απελευθέρωσή τους, καμώθηκαν πως δεν γνώριζαν ότι οι «υπέρμαχοι» της ελευθερίας καθυπέταξαν πλήθος λαών, τους οποίους εξανδραπόδισαν, εξόντωσαν, υποβάλλοντας σ’ αυτούς φρικτή δουλεία, εκμεταλλεύονται, ακόμη και σήμερα, τις πλουτοπαραγωγικές πηγές τους και κηρύσσουν διαρκώς πολέμους για τα άθλια οικονομικά τους συμφέροντα! Με την μεταβολή του κοινωνικοπολιτικού συστήματος, ο ρόλος του ηγεμόνα έχει ασφαλώς μεταβληθεί. Δεν είναι ισόβιος, εκλέγεται από τον λαό και, κατά κανόνα, δεν προκαλεί, όπως ο «ελέω Θεού» ηγεμών της φεουδαρχικής εποχής. Έχει απεκδυθεί τον χρυσοποίκιλτο μανδύα και, αργότερα, το φράκο. Κυκλοφορεί ως «κοινός θνητός». Στη λαμπρότητα της αμφίεσης εμμένουν οι θρησκευτικοί άρχοντες, κάποιος από τους οποίους κυκλοφορεί σε αλεξίσφαιρο όχημα πολυτελείας, όπως και οι κοσμικοί άρτχοντες.

Εκείνο που διαφεύγει από τους λαούς είναι ότι οι σύγχρονοι κυρίαρχοι παραμένουν στην αφάνεια έχοντας ως εντελοδόχους για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους τους «εκλεγμένους» από τους λαούς ηγεμόνες! Οι πανίσχυροι της οικονομίας ολιγάρχες αρέσκονται να διευθύνουν εκ του παρασκηνίου τα οικονομικά σ’ αυτούς παίγνια, στα οποία έχουν προσδώσει  επιστημονική χροιά! Δίνουν εντολές αρκούμενοι στην άμετρη απληστία τους και την ικανοποίηση ότι είναι οι πραγματικοί κυρίαρχοι, άσχετα αν δεν απολαμβάνουν την ψευδαίσθηση δόξας των εφημέρων επί σκηνής «κυριάρχων»! Και οι εκλεκτοί των οικονομικά ισχυρών εξουθενώνουν τους λαούς με τα αντιλαϊκά νομοθετήματα, που στοχεύουν στη συσσώρευση του πλούτου στους ολιγάρχες και τον ευτελισμό των αξιών, που διέπουν υγιή κοινωνία. Πάντως οι λαοί διαθέτουν ακόμη την ελευθερία να εκτονώνονται υβρίζοντας τους σταυρωτές τους, που βέβαια ψηφίζουν!

            Οι εξουσίες ανήκουν ακόμη σ’ εκείνον, που θα τις προσέφερε στον Χριστό, αρκεί να τον προσκυνούσε. Και πολλοί είναι πρόθυμοι να αποδεχθούν τη σύμπραξη με το διάβολο! Βέβαια πάντοτε για το καλό του λαού! Και πολλοί από τους χριστιανούς θρησκευτικούς ηγέτες σπεύδουν πίσω από κοσμικούς άρχοντες, προκειμένου αυτοί να τους αποδώσουν τιμές και να τους αναγνωρίσουν ως σημαντικούς. Οι αστοί πολιτικοί ηγέτες, με υλιστική την κοσμοθεωρία τους, άσχετα αν η πολιτική ανάγκη τους υποχρεώνει να προσέρχονται εθιμοτυπικά στους ναούς, νομοθετούν ασεβούντες κατά του Ευαγγελίου του Χριστού έχοντας εξασφαλίσει τη σιωπή των θρησκευτικών ηγητόρων! Για όλους αυτούς ένας βασιλιάς που εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα επάνω σε γαϊδουράκι είναι ανυπόφορος. Καθίσταται ακόμη πιο ανυπόφορος, όταν μας καλεί να σηκώσουμε τον σταυρό μας και να τον ακολουθήσουμε. Πού; Στον «γολγοθά»! Αλλά εμείς, έξυπνοι, αναζητούμε τρόπους παράκαμψης του «γολγοθά», χαράσοντας δρόμους προς ανάσταση ενδοκοσμική. Σπεύδουμε να εναποθέσουμε την ελευθερία μας στα πόδια ενδοκοσμικών σωτήρων, οι οποίοι μας εγγυώνται ότι αγρυπνούν για το συμφέρον μας!

            Ο Χριστός έχει καταστεί ανυπόφορος.

                                                            «ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ»

17 σχόλια

  • Σε μια εποχή που τα κύρια χριστιανικά δόγματα (Καθολικισμός, Ορθοδοξία, Προτεσταντισμός) προσπαθούν να βρουν ξανά κάτι να τους ενώσει μέσα από τον παγκόσμιο διάλογο των εκκλησιών, εσείς μιλάτε τη γλώσσα μιας άλλης εποχής, μια γλώσσα μισαλλοδοξίας με φράσεις όπως “Παπικός Ολοκληρωτισμός”. Η μισαλλοδοξία αυτή γιγαντώνεται από το γεγονός πως γράψατε το παραπάνω άρθρο σήμερα, τη Μεγάλη Δευτέρα των Ορθοδόξων. Αγαπητέ κύριε, η Μεγάλη Εβδομάδα είναι περίοδος σιωπής και ταπεινότητας, και οι λέξεις μας πρέπει να είναι λέξεις αγάπης και όχι διχασμού. Όσο για το επιχείρημα πως ο κομμουνισμός εξήλθε από τη μήτρα του παπικού ολοκληρωτισμού τι να πει κανείς; Πάντως εγώ ως κοινωνιολόγος πρώτη φορά το ακούω και πραγματικά με λυπεί το γεγονός πως χρησιμοποιείτε με τόση ευκολία επιχειρήματα τα οποία είναι ιστορικά αλλά πρωτίστως επιστημονικά εντελώς απαράδεκτα και ανυπόστατα.

    • πολύ ωραίος ο λόγος σας κύριε Καφαση. θα χαρακτηριζονταν ομως ευκολα πεζος στειρος κοσμικος. Χωρις αισθηση δυστυχως των εκκλησιαστικων πραγματων. Οι παλαι ποτε αδελφοι μας Ρωμαιοκαθολικοί, χάραξαν δική τους πορεια, απεκδυομενοι το υπάρχον δόγμα, την παράδοση κ την ουσία της μιας Αγιας καθολικης κ αποστολικης εκκλησιας, οδηγουμενοι σε πράξεις κ συνθήκες αυτοκαταστροφής. Είναι απαραίτητο λοιπόν να γυρίσουν στη μητέρα εκκλησία χωρίς αξιώσεις, αλλα Μετανοωντας.. Με αγάπη κ καλό Πάσχα.

    • ….να βρουν ξανά κάτι να τους ενώσει …..

      1. Στις 24 Ιουνίου του 2014 ο Πάπας Φραγκίσκος για πρώτη φορά είχε χρησιμοποιήσει δημόσια τον όρο CHRISLAM (Christos και Islam) και είχε δώσει εντολή το Βατικανό να δημιουργήσει μια έκθεση προβολής αυτού του όρου σαν ένα σημαντικό βήμα για την εγκαθίδρυση της μιας παγκόσμιας θρησκείας !!!!
      2. Γράφετε «Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι περίοδος σιωπής και ταπεινότητας».
      Έχετε το απύθμενο θράσος, αθεολόγητος και με κατεψυγμένη τη ορθόδοξη συνείδησή σας, να παραδώσετε μαθήματα θεολογίας στον αρθρογράφο. Τα χιλιάδες βιβλία μορφώνουν. Έχετε ανάγκη μεταμόρφωσης !!

    • Και μια διευκρίνηση αν μπορειτε. Επιστημονικά όταν λέτε τι εννοειτε; παραπομπές στο αρθρο; Μήπως την κοινωνιολογία; Πάντως συμφωνα με την θεολογία της ορθοδοξης ανατολικής Εκκλησίας μοιάζει αμεμπτο ως κειμενο.

      • Εννοώ πως η γένεση του Κομμουνισμού αποτελεί αντικείμενο έρευνας της Ιστορίας και της Κοινωνιολογίας και όχι της Θεολογίας. Όταν λοιπόν ο κ. Παπαδημητρίου λέει πως ο Κομμουνισμός εξήλθε από τη μήτρα του Παπικού Ολοκληρωτισμού τι επικαλείται; Tην επιστήμη της Ιστορίας ή της Κοινωνιολογίας; Η κριτική μου ως κοινωνικού επιστήμονα αφορά αυτή και μόνο τη διατύπωση/διαπίστωση και κανένα άλλο τμήμα του άρθρου.

    • ….να βρουν ξανά κάτι να τους ενώσει …..
      στις 24 Ιουνίου του 2014 ο Πάπας Φραγκίσκος για πρώτη φορά είχε χρησιμοποιήσει δημόσια τον όρο CHRISLAM (Christos και Islam) και είχε δώσει εντολή το Βατικανό να δημιουργήσει μια έκθεση προβολής αυτού του όρου σαν ένα σημαντικό βήμα για την εγκαθίδρυση της μιας παγκόσμιας θρησκείας !!!!
      Γράφετε «Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι περίοδος σιωπής και ταπεινότητας».
      Έχετε το απύθμενο θράσος, αθεολόγητος και με κατεψυγμένη τη ορθόδοξη συνείδησή σας, να παραδώσετε μαθήματα θεολογίας στον αρθρογράφο. Τα χιλιάδες βιβλία μορφώνουν. Έχετε ανάγκη μεταμόρφωσης !!

    • Δεν έχετε καταλάβει πώς η Εκκλησία δεν είναι ούτε κοινωνικός θεσμός, ούτε ίδρυμα πρόνοιας, ούτε ιδεολογικός χώρος, ούτε πολιτικό αποκούμπι, ούτε δεκανίκι και ακόλουθος ανθρωπιστικών τάσεων, αλλά ο χώρος της θεραπείας του ανθρώπου.
      Αυτό το θεραπευτήριο τους χωράει όλους ανεξαιρέτως. Χωράει και εσάς.

      • Σε θεραπευτήριο πάει κανείς αν είναι άρρωστος, σωστά; Και σας ερωτώ: πιστεύετε πως όλοι οι άνθρωποι είναι άρρωστοι; Αν αυτή είναι η αλήθεια, τότε μάλλον εσείς που θεωρείτε όλους τους άλλους άρρωστους είστε ο μόνος πραγματικά άρρωστος και φοβάμαι πως το θεραπευτήριο το οποίο αποκαλείτε Εκκλησία δεν μπορεί να σας θεραπεύσει.

        • 1. Δεν εξαιρώ τον εαυτό μου
          2. Δεν εννοώ σωματικές παθήσεις. Άλλες π.χ. υπερφίαλος εγωϊσμός.
          3. Το αν θεραπεύτηκα ή όχι το γνωρίζω εγώ. Όχι εσείς.

    • Γράφετε
      1. «Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι περίοδος σιωπής και ταπεινότητας».
      Έχετε το θράσος, αθεολόγητος, να παραδίνετε μαθήματα θεολογίας στον αρθρογράφο. Τα χιλιάδες βιβλία μορφώνουν. Έχετε ανάγκη μεταμόρφωσης !!

      2. ….να βρουν ξανά κάτι να τους ενώσει …..
      στις 24 Ιουνίου του 2014 ο Πάπας Φραγκίσκος για πρώτη φορά είχε χρησιμοποιήσει δημόσια τον όρο CHRISLAM (Christos και Islam) και είχε δώσει εντολή το Βατικανό να δημιουργήσει μια έκθεση προβολής αυτού του όρου σαν ένα σημαντικό βήμα για την εγκαθίδρυση της μιας παγκόσμιας θρησκείας !!!!

    • «Κράζουν» τον Πάπα πρώην μουσουλμάνοι που ασπάστηκαν τον καθολικισμό. «Εάν το ισλάμ είναι καλή θρησκεία, όπως λέτε, εμείς γιατί γίναμε καθολικοί ρισκάροντας την ζωή μας;» 26/1/ 2018 RED SKY

  • ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ.

    ΚΑΛΗ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟΥΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ.

  • Αγαπητέ αδελφέ Χρήστο Καφάση, χαίρε.
    Χαίρομαι που διαβάζεις ανελιπώς τα άρθρα μου. Λυπούμαι όμως, επειδή σου προκαλούν αγανάκτηση και υποχρεώνεσαι να επιτεθείς με διάφορους χαρακτηρισμούς κατά του προσώπου μου. Με αποκάλεσες ιεροεξεταστή, αλλά μάλλον εσύ δεν αντέχεις διαφορετικές απόψεις. Μάλιστα επικαλείσαι την επιστήμη για να ανατρέψεις τις δικές μου. Αλλά η κοινωνιολογία δεν είναι επιστήμη, αλλά θεραπαινίδα ιδεολογιών. Έτσι άλλη είναι η αστική και άλλη η μαρξιστική κοινωνιολογία. Αν είσαι υπαρκτό πρόσωπο, γράψε από ποιό μετερίζι πίστης ή ιδεολογίας με πολεμάς. Τότε εγώ θα σε προσκαλέσω στην εκπομπή μου να αντιπαρατεθούμε. Αναμένω στον αρ. τηλεφ. κλήσεως 6977749240

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι