Τον Οκτώβριο του 2024 η ολοκλήρωση του αγωγού Δ. Μακεδονίας – Συμβατό με τη μεταφορά υδρογόνου όλο το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ έως το 2035

22 Απριλίου 2023
10:41

 

Την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου δικτύου αγωγών, που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν 100% υδρογόνο ή σε μείγμα με φυσικό αέριο, υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ, τόσο σε εγχώριο, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται πιλοτικά προγράμματα στα οποία συμμετέχει ο Διαχειριστής, καθώς και η ανάπτυξη της πρώτης κοιλάδας υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία.

Σε «τροχιά» υλοποίησης νέες υποδομές 

Ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να αναπτύξει ένα δίκτυο, απόλυτα συμβατό με την μεταφορά υδρογόνου τα επόμενα χρόνια, με την αναβάθμιση των υπαρχουσών υποδομών και την κατασκευή νέων. Έτσι, στόχος είναι το υπάρχον δίκτυο να μπορεί να διοχετεύει σε πρώτη φάση, έως και 10% μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου, προς όλες τις περιοχές της Ελλάδας.

Όσον αφορά τις υπό ανάπτυξη υποδομές, σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκεται ο αγωγός Δυτικής Μακεδονίας, του οποίου η κατασκευή ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο και πρόκειται να συνδέσει τον υπάρχοντα αγωγό που διέρχεται από την Κεντρική Ελλάδα, με την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Υπενθυμίζεται ότι, το συγκεκριμένο έργο αφορά τον πρώτο αγωγό που θα δέχεται μείγμα καυσίμου, έχοντας τη δυνατότητα να μεταφέρει και 100% υδρογόνο. Οι κλάδοι του θα διέρχονται από αρκετές πόλεις της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, ενώ θα τροφοδοτήσει και τη μονάδα τηλεθέρμανσης της ΔΕΗ στην Καρδιά.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ, Ιωάννης Χωματάς, μιλώντας σε πρόσφατη εκδήλωση του Routelab για το υδρογόνο, το project αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2024. Επιπλέον, πρόκειται να κατασκευαστεί και ένας δεύτερος αγωγός, μήκους 550 χλμ., που θα κινείται παράλληλα, με τον αγωγό Δ. Μακεδονίας προς την Κομοτηνή, ο οποίος θα αποτελέσει κατά 100% αγωγό υδρογόνου.

Επίσης, στο δίκτυο αναμένεται να ενταχθεί και ο αγωγός Δυτικής Ελλάδας, ο οποίος βρίσκεται στη φάση του βασικού σχεδιασμού, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έως το 2026.

Εκτός των παραπάνω, σε ευρωπαϊκό επίπεδο υλοποιείται ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας- Βόρειας Μακεδονίας. Για αυτό το έργο, επίσης ολοκληρώνεται ο βασικός σχεδιασμός, ενώ όπως επεσήμανε ο κ. Χωματάς, σύντομα θα δημοπρατηθούν οι βασικές εργολαβίες για την κατασκευή του.

Συνολικά, το πλάνο του Διαχειριστή για τα επόμενα 12 χρόνια είναι, το σύνολο του δικτύου και των υποδομών της χώρας, να είναι απολύτως συμβατά με τη μεταφορά υδρογόνου. Ειδικότερα, στόχος είναι μέχρι το 2025 να έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο μήκους 150-200 χιλιομέτρων, που θα μπορεί να μεταφέρει μείγμα υδρογόνου, ενώ μέχρι το 2030, αυτό να έχει καλύπτει πλέον τα 1.500 χλμ. και να υπάρχει ήδη σύστημα αγωγών μήκους 60-80 χλμ., που θα μεταφέρουν 100% υδρογόνο. Τέλος, επιδιώκεται μέχρι το 2035, όλα τα υφιστάμενα δίκτυα να έχουν τη δυνατότητα να διακινούν μείγμα υδρογόνου, με τους αγωγούς που θα μεταφέρουν αμιγώς να φτάνουν πλέον τα 500-600 χιλιόμετρα.

Η Ελλάδα, hub μεταφοράς υδρογόνου στην Ευρώπη

Σημαντικό ρόλο έρχεται να διαδραματίσει η χώρα μας όσον αφορά την μεταφορά του καυσίμου σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ειδικότερα, όπως προβλέπει το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Υδρογόνου, στο οποίο συμμετέχει ο ΔΕΣΦΑ, πρόκειται να υλοποιηθεί ένα σύστημα διαδρόμων, που θα μεταφέρουν υδρογόνο σε όλη την Ευρώπη. Σ’ αυτό το πλαίσιο ο Διαχειριστής, σε συνεργασία με την Bulgartransgaz, σχεδιάζουν την ανάπτυξη ενός δικτύου, που θα συνδέει την Ελλάδα με τη γειτονική χώρα, το οποίο θα καταλήγει μέχρι την Κεντρική Ευρώπη και θα είναι ικανό να μεταφέρει έως και 100% πράσινο υδρογόνο.

Όπως είχε γράψει το energypress, η νέα «ραχοκοκαλιά» των αγωγών υδρογόνου θα έχει συνολικό μήκος 790 χιλιόμετρα στην Ελλάδα, με τον κύριο εγχώριο «κορμό» να φτάνει τα 540 χλμ., ξεκινώντας από το Πάτημα Ελευσίνας και καταλήγοντας στη Νέα Μεσημβρία. Όσον αφορά το δίκτυο στη γειτονική χώρα, ο εκεί κύριος «κορμός» θα διατρέχει τις δυτικές περιοχές της Βουλγαρίας, φτάνοντας στα σύνορα με τη Ρουμανία. Ένας κλάδος θα καταλήγει σε περιοχές της ενδοχώρας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2029.

Παράλληλα, «τρέχει» από τον Διαχειριστή το πιλοτικό πρόγραμμα Horizon, το οποίο περιλαμβάνει την πειραματική έγχυση υδρογόνου σε συστήματα φυσικού αερίου, ενώ ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει και στην πρώτη Κοιλάδα Υδρογόνου, που αναπτύσσεται στη χώρα μας και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για το έργο «Δυτική Μακεδονία Πράσινες Κοιλάδες Παραγωγής Υδρογόνου (WEMAGH2)», που βρίσκεται στην παλιά βιομηχανική περιοχή ΑΕΒΑΛ, κοντά στην πόλη της Πτολεμαΐδας, ως μέρος του H2 Innovation Hub. Το συγκεκριμένο project, περιλαμβάνεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή 2023-2032 και αναμένεται να παράγει και να τροφοδοτεί με πράσινο υδρογόνο τόσο νοικοκυριά, όσο και βιομηχανίες.

energypress.gr

Ένα σχόλιο

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι