Μειοψηφικό ποσοστό στα κοινοπρακτικά σχήματα που θα διεκδικήσουν τις μονάδες της ΔΕΗ, θα πρέπει να έχουν οι Κινέζοι, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα με την Κομισιόν.
Ενόψει της κινητικότητας που παρατηρείται με το θέμα της πώλησης μονάδων, άνθρωποι με γνώση των διεργασιών, εξηγούν στο “Energypress”, ότι για να μην “κόψουν” οι Βρυξέλλες τις κινεζικές υποψηφιότητες, το μοντέλο θα πρέπει να είναι ανάλογο της περίπτωσης εξαγοράς του 24% του ΑΔΜΗΕ από την State Grid. Δηλαδή να αφορά μόνο μειοψηφικό πακέτο, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο αν η εν λόγω κινεζική εταιρεία συμμετέχει με μειοψηφικό ποσοστό σε μια ευρύτερη κοινοπραξία με Ελληνες ή Ευρωπαίους παίκτες.
Το πρόβλημα είναι γνωστό. Εγκειται στο γεγονός ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι κινεζικές εταιρίες έχουν σαν βασικό τους μέτοχο το Κράτος. Και οι Βρυξέλλες θεωρούν ότι δεν συνάδει με τους όρους τους ανταγωνισμού, μια κρατική οντότητα, εν προκειμένω η Κίνα, να συμμετάσχει με δύο διαφορετικές εταιρείες (State Grid και αύριο κάποια άλλη) στην αγορά ηλεκτρισμού μιας χώρας-μέλους, εν προκειμένω της Ελλάδας.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, τα αυστηρότερα μέτρα προστατευτισμού που λαμβάνει -αλλά και ετοιμάζεται να λάβει- η Ευρωπαϊκή Ένωση απέναντι στον επεκτατισμό της Κίνας βρίσκουν την Αθήνα στην απέναντι πλευρά. Είναι πολλά τα κυβερνητικά στελέχη που θεωρούν ότι η χώρα μας θα πρέπει να συνεννοείται με την Ευρώπη, όχι όμως για να εξυπηρετούνται μονομερώς τα συμφέροντα των μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών, αλλά τα συμφέροντα όλων των πλευρών. Ως θιασώτης της προσέλκυσης κινεζικών επενδύσεων η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί ότι ο ρόλος της Αθήνας πρέπει να είναι αυτός της γέφυρας μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Και εκτιμά ότι ο επεκτατισμός της Κίνας είναι ιστορική τάση που δεν μπορεί να αναχαιτιστεί με απαγορεύσεις και μέτρα προστατευτισμού τα οποία δεν εναρμονίζονται με τις διακηρυγμένες αντιλήψεις της Ευρώπης. Σε αυτό το σκεπτικό, θα κινηθεί η ελληνική γραμμή και σε σχέση με την ενδεχόμενη απόκτηση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ από κινεζικές εταιρείες.
Το αν φυσικά θα εισακουστεί από τις Βρυξέλλες είναι άλλο θέμα. Τον κίνδυνο γνωρίζουν καλά και οι Κινέζοι που αναμένεται να κινηθούν προσεκτικά, ακολουθώντας τον κανόνα “συμμετέχω σε κοινοπρακτικά σχήματα από κοινού με ελληνικές και ευρωπαϊκές εταιρείες, και διατηρώντας μειοψηφικό ποσοστό”.
Τα πάντα βέβαια θα κριθούν στην πράξη όταν θα ξεκινήσει το φθινόπωρο το market test, και οι επαφές μεταξύ ελληνικής πλευράς και δυνητικών παικτών θα πυκνώσουν, χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι Βρυξέλλες αναμένεται να έχουν διαμορφώσει μια πιο σαφή πολιτική απέναντι στον οικονομικό επεκτατισμό της Κίνας.
Για την ιστορία πάντως θυμίζουμε ότι τον Ιούνιο, και λίγες ημέρες αφού η κυβέρνηση είχε μπλοκάρει το σχέδιο Παναγιωτάκη γιασύμπραξη με την Κινεζική CMEC με στόχο τη δημιουργία της Μελίτη ΙΙ, η Κομισιόν είχε στείλει το δικό της μήνυμα. Οι Βρυξέλλες δίνοντας ουσιαστικά το πράσινο φως για την πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ υπό την καινούργια μετοχική του σύνθεση (με τη συμμετοχή δηλαδή των Κινέζων κατά 24%) είχαν ζητήσει από τη ΡΑΕ να εξεταστούν εξονυχιστικά οι μέτοχοι σε όλα τα σχήματα που συμμετέχουν στον ΑΔΜΗΕ. Το κυριότερο, δε, είναι ότι η Κομισιόν είχε απαιτήσει να επανεξετάζεται η πιστοποίηση του ΑΔΜΗΕ, οποτεδήποτε κάποια κρατική κινεζική εταιρεία μπαίνει στον τομέα του ηλεκτρισμού στη χώρα μας. Με άλλα λόγια και να μην άδειαζε η κυβέρνηση τη σύμπραξη με τη CMEC, η ιστορία εκείνη δεν θα πήγαινε μακριά.
energypress.gr