Η εκκλησία δεν είναι σούπερ μάρκετ (Γράφει ο Χαρίτων Καρανάσιος)

7 Μαρτίου 2024
12:49

Στα απόνερα της ψήφισης του γάμου ομοφυλοφίλων επικρατεί σύγχυση για τη στάση της εκκλησίας. Η εκκλησία δεν είναι σούπερ μάρκετ ούτε «μπέστε σκύλοι αλέστε», ή κανένα κερί «για το καλό», δεν είναι καθηκοντολογία, ηθικισμός, συναισθηματισμός, ψυχολογισμός, ούτε φολκλόρ, σουβλάκια και δαχτυλίδια στο πανηγύρι του αγίου, ούτε εθνι(κιστι)κή περηφάνια ή ψηφαλάκια στις εκλογές. Δεν είναι τα κάλαντα, το κόκκινο αυγό, το αρνί του Πάσχα ή λαϊκό έθιμο, ούτε βυζαντινή εθιμοτυπία, εκκοσμίκευση και χρυσοποίκιλτα άμφια. Εκκλησία είναι κοινωνία αδύναμων ανθρώπων που ξέρουν τα χάλια τους, αλλά κουβαλάνε τον σταυρό τους, ακολουθώντας μια θεοπαράδοτη πρόταση ζωής, όπως την παρέδωσε ο Χριστός.

Η εκκλησία δεν είναι κόμμα, ούτε δικαστήριο, ούτε αστυνομία, δεν τιμωρεί, ούτε στοχοποιεί. Όσοι συνειδητά απορρίπτουν βασικές αρχές της ορθόδοξης παράδοσης αποκόπτονται από μόνοι τους. Τον άσωτο υιό δεν τον έδιωξε ο πατέρας. Μόνος του έφυγε. Αλλἀ και ὀταν επέστρεψε, δεν ισχυρίστηκε ότι έπραξε σωστά που ασώτευε, και «δεν τρέχει τίποτε». Δεν θα αλλάξουμε και την παραβολή του ασώτου, να θεωρούμε τα ξυλοκέρατα ως πίστη της εκκλησίας.

Είναι θέμα απλής λογικής. Σε ποιο κομουνιστικό κόμμα θα γινόταν δεκτός κάποιος με νεοφιλελεύθερες απόψεις ή τανάπαλιν; Μάλιστα, οι αρχηγοί κομμάτων επιβάλλουν κομματική πειθαρχία σε βασικά ζητήματα και διαγράφουν όποιον δεν συμφωνεί, επειδή θέλουν να περιφρουρήσουν την ιδεολογία και πολιτική του κόμματος! Σωστά. Και το ζήτημα όμως του γάμου των ομοφυλόφιλων είναι βασικό για τη διδασκαλία και ζωή της εκκλησίας, δηλ. το τι είναι ο άνθρωπος και η φύση του, πώς λειτουργεί και ποιος ο σκοπός του. Ο «λόγος των όντων», έλεγαν οι αρχαίοι μας. Εδώ διακυβεύεται η ανθρώπινη οντολογία!

Ναι, λένε κάποιοι, ο βυζαντινός αυτοκράτορας Θεοδόσιος, ηθικός αυτουργός για σφαγή χιλιάδων, στον οποίο αρχικά δεν του επετράπη η είσοδος στον ναό, συγχωρέθηκε, εισήλθε και αργότερα κοινώνησε. Πρώτα όμως μετανόησε. Δεν υπάρχει αμαρτία που δεν συγχωρείται. Και αμαρτία βέβαια δεν σημαίνει ηθική ή νομική παράβαση, αλλά λάθος χειρισμός της φύσης μου. Δεν άκουσα όμως να μεταμελήθηκε κανείς από τους 175 και τους υποστηρικτές τους. Ο θεός ακόμη και τον διάβολο θα δεχόταν, αν αυτός μετανοούσε.

«Ο κόσμος εξελίσσεται, πάει μπροστά»! Από ποιον όμως και προς τα πού; Αυτά έλεγε και ο Χίτλερ και ο Στάλιν. Και πού βρισκόμαστε με την πρόοδο και την ανάπτυξη; Μνημόνια, φτώχεια, Τέμπη, πλημμύρες, πυρκαγιές, παρακολουθήσεις, Ουκρανία, Γάζα, εξοπλισμοί. Αυτό δεν είναι πρόοδος, αλλά σκοταδισμός και οπισθοδρομικότητα.

Η εκκλησία δεν αλλάζει αρχές, όπως αριβίστες πολιτικοί που αλλάζουν κόμμα και ιδεολογία σαν τα πουκάμισα. Εκτός αν ο Χριστός έκανε και κάποια λάθη, και πρέπει να τον διορθώσουμε. Το ευαγγέλιο δεν αλλάζει. Και όποιος το επιχειρήσει, πρεσβεύει άλλον Χριστό, άλλη εκκλησία. Τέτοιες προσπάθειες (αιρέσεις, σχίσματα, κακοδοξίες) υπήρξαν και υπάρχουν πάμπολλες στα 2.000 χρόνια ιστορίας. Γι’ αυτό και η εκκλησία μας είναι Ορθό–δοξη, δηλ. διασώζει την ορθή πίστη των αποστόλων. Και όποιος ιερέας ή πατριάρχης επιχειρεί οιαδήποτε αλλαγή καθαιρείται.

Ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση φέρει και η Ιεραρχία, διότι επί χρόνια την «οικονομία» (ανεκτικότητα) την έκανε λάστιχο. Φθάσαμε στην κόκκινη γραμμή: Πώς να εορτάσει η Ιεραρχία την Κυριακή της Ορθοδοξίας μαζί με την ΠτΔ, η οποία υπογράφει αντιχριστιανικούς νόμους; Επιτέλους, η εκκλησία πρέπει να χωριστεί από το κράτος, και «εί τις θέλει…». Είναι παράταιρο η εκκλησία να λειτουργεί ως ΝΠΔΔ με επίσημο πρωτόκολλο.

Όσον αφορά τη μισθοδοσία των κληρικών, πληρώνονται μεν από την Πολιτεία, όμως από τα χρήματα της εκκλησίας, δηλ. των πιστών. Είναι γνωστό ότι από τη βασιλεία του Όθωνα και εξής η Πολιτεία λεηλάτησε την εκκλησιαστική περιουσία, ενώ με κάποιους νόμους τους 20ού αι. υπήρξε διακανονισμός. Προσωπικά, πιστεύω ότι η εκκλησία πρέπει να αποκολληθεί πλήρως από το κράτος, και οικονομικά και τελετουργικά (αγιασμός και ορκωμοσία Βουλής και κυβέρνησης, δοξολογίες, παρελάσεις). Οι κληρικοί μπορούν να πληρώνονται από τον οβολό των πιστών.

Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί κόπτονται τόσο πολύ οι πολιτικοί για την εκκλησία. Τι τους νοιάζει; Χάνουν βέβαια ψηφοφόρους και χαλάει η εικόνα τους. Δεν έχουν συνηθίσει να τους λένε όχι. Η εκκλησία δέχεται τους πάντες, ομοφυλόφιλους, ετεροφυλόφιλους, πόρνους, μοιχούς, κλέφτες και απατεώνες, αλλά με την προϋπόθεση ότι αναγνωρίζουν τα πάθη τους και κάνουν αγώνα μετανοίας. Τι δουλειά έχει όμως στην εκκλησία κάποιος που απορρίπτει βασικά πιστεύω της εκκλησίας;

Στη Βουλή οι πολιτικοί ας κάνουν ό,τι νομίζουν. Στην εκκλησία είναι άλλος αρχηγός, ο Χριστός. Αφού λοιπόν δεν έχουν (ουσιαστική ή καμία) σχέση με αυτήν, ας την αφήσουν ήσυχη και ας ασχοληθούν και λίγο με την πολιτική και όχι με τις εντυπώσεις, τα επιδόματα, τα vouchers, τα Τικ Τοκ και τα ψηφαλάκια. Δεν θα μας αλλάξουν και την πίστη. Έχουμε φθάσει σε σημείο να διαμαρτύρεται κάποια συμπαθέστατη ομοφυλόφιλη, επειδή δεν της επιτρέπεται να τελέσει θρησκευτικό γάμο με τη σύντροφό της στην εκκλησία! Στην Ινδία κάποιος παντρεύτηκε κροκόδειλο! Πού είναι το κακό; Τι πειράζει; Ο θεός είναι αγάπη! Γεμίσαμε αγαπούλες!

Το ζήτημα είναι βαθιά οντολογικό! Δεν μπορεί καθένας να καθορίζει κατά το δοκούν το τι είναι η φύση του ανθρώπου. Εκτός αν κάποιος δημιούργησε από μόνος του τον εαυτό του! Ας ακούσουμε λοιπόν τη φύση, όπως έλεγε ο Ηράκλειτος (του δε λόγου εόντος…). Μην κοροϊδευόμαστε. Και με τον θεό και με τον μαμωνά δεν γίνεται.

11 σχόλια

  • Ευχαριστούμε !!

    Αθεολόγητοι και αλειτούργητοι αποφαίνονται χωρίς το παραμικρό ενδοιασμό για σοβαρά εκκλησιστικά θέματα, ανίκανοι παντελώς να ορίσουν τι είναι Εκκλησία. Υπουργός της Ν.Δούλας , με θράσος πολλών πι….ων, ελέγχει τον ΑΞΙΟ μητροπολίτη Κερκύρας. Γιατί δεν κάνουν αίτηση να διαγραφούν από τα μητρώα της Εκκλησίας ; H απιστία υπήρξε πάντοτε αντιφατική !

  • Ούτε η πολιτεία είναι σούπερ μαρκετ!
    83 αυτοκράτορες, θα πληρώνονται
    από τον οβολό του λαού,
    Μίδας είναι ο λαος και να τους πληρωνει;
    Από τότε που η Εκκλησια εγινε ΝΠΔΚ,
    κι απέκτησε σφραγίδα,βγήκε από το
    Παράθυρό της η Σφραγίδα της δωρεάς του Πνεύματος
    και της αγιοτητος!

  • Αναφέρει ο κ. Καρανάσιος : «..Προσωπικά, πιστεύω ότι η εκκλησία πρέπει να αποκολληθεί πλήρως από το κράτος, και οικονομικά και τελετουργικά (αγιασμός και ορκωμοσία Βουλής και κυβέρνησης, δοξολογίες, παρελάσεις). Οι κληρικοί μπορούν να πληρώνονται από τον οβολό των πιστών”. Είναι ενδιαφέρουσα η σύμπτωση απόψεων με το γεγονός ότι στην επαναστατική εξέγερση στο Παρίσι το 1871, στους δύο μήνες που επικράτησε μεταξύ πολλών άλλων αποφάσεων περιλαμβάνονταν και η ακόλουθη: « οι παπάδες να μην παίρνουν λεφτά από το κράτος. Αν θέλουν να δουλέψουν στ’ αλήθεια, να φαν κι αυτοί όπως όλοι οι εργαζόμενοι. Αν πάλι βρίσκουν τρόπο να τους ταΐζουν οι πιστοί, να τους ταΐζουν και του πουλιού το γάλα προκειμένου να προσεύχονται αποτελεσματικότερα για τη σωτηρία της ψυχής τους». Τελικά, για την ιστορία, ο πλήρης διαχωρισμός εκκλησίας – κράτους στη Γαλλία έγινε στις αρχές του 20ου αιώνα, πάνω δηλ. από εκατό χρόνια πριν. (Από το βιβλίο του συντοπίτη μας Βασ. Ραφαηλίδη «ΛΑΟΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ» , ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ, 1996, σελ. 119).

    • Κι όσοι καλοθελητές παραπονιούνται ο,τι το δημόσιο πληρώνει τόσες χιλιάδες ιερείς…να γνωρίζουν πως το Ελληνικό δημόσιο εφάρμοσε αναγκαστική απαλλοτρίωση της περιουσίας της Εκκλησίας (Νόμοι 1072/1917, 2050/1920, 4684/1931) καταβάλλοντας 40 εκατομμύρια προπολεμικές δραχμές, ενώ το δημόσιο είχε εκτιμήσει τη συνολική αξία στο 1 δισεκατομμύριο. Το υπόλοιπο δεν κατεβλήθηκε ποτέ.
      Mε τους μισθούς που δίνει το κράτος ξοφλάει το χρέος του προς την Εκκλησία. Δεν μπορεί καμμιά κυβέρνηση να σταματήσει τους μισθούς. Θα φάει τα μούτρα της στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια.

      • Το θέμα της απόκτησης της περιουσίας της εκκλησίας είναι τεράστιο. Έτσι, π.χ. έγραψε ο μέγιστος Δανός χριστιανοφιλόσοφος SOREN KIERKEGAARD (1850) για την οργανωμένη καθολική εκκλησία της εποχής του, ότι η εκκλησία είναι «μια κερδοφόρα Επιχείρηση μεταφοράς (ψυχών) στην αιωνιότητα που αποφεύγει την απαξίωση μόνο και μόνο επειδή δεν έχουμε ειδήσεις από τους ταξιδιώτες». (Από το βιβλίο του ΠΑΣΚΑΛ ΒΡΥΚΝΕΡ «Η σοφία του χρήματος», σελ. 47 Εκδόσεις Πατάκη 2019).

      • Ατήν την περιουσία που απαλλοτρίωσε αναγκαστικά το Δημόσιο και όση ακόμη της έμεινε και είναι ανυπολόγιστη, η Εκκλησία από που, και πως, και πότε την απέκτησε; Πλήρωσαν κάτι και την αγόρασαν; Μήπως τα άρπαξαν όλα με τούρκικα φιρμάνια και Βασιλικά Διατάγματα ή τα βάφτισαν βακούφια και τα εκμεταλλεύονται αιώνες τώρα απειλώντας συνεχώς το πολιτικό προσωπικό της χώρας; Διαχωρισμός Κράτους – Εκκλησίας όχι τώρα. Χθες.

  • Δεν έχουνε καταλάβει πώς η Εκκλησία δεν είναι ούτε κοινωνικός θεσμός, ούτε ίδρυμα πρόνοιας, ούτε ιδεολογικός χώρος, ούτε πολιτικό αποκούμπι, ούτε δεκανίκι και ακόλουθος ανθρωπιστικών τάσεων, αλλά ο χώρος της θεραπείας του ανθρώπου.
    Η Ορθοδοξία δεν βρίσκεται σε διαδικασία εξέλιξης ή ανακάλυψης νέων αληθειών.

  • Η Εκκλησια είναι μια κερδοφόρα επιχειρηση!
    Κι αντι να πληρώνει τους κληρικούς της,
    τους πληρώνει το κράτος!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι