Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας: Μία οφειλόμενη απάντηση στον κ. Κολοβό Χρήστο για τον κυκλικό κόμβο Βατερού Δήμου Κοζάνης

22 Οκτωβρίου 2024
15:26

Αγαπητοί κύριοι,
Σε συνέχεια των δημοσιευμάτων με τις απόψεις του κου Κολοβού Χρήστου, που αφορούν στον υπό κατασκευή κυκλικό κόμβο Βατερού, θα θέλαμε να δημοσιεύσετε τις παρακάτω επισημάνσεις μας , ώστε το αναγνωστικό κοινό να αποκτήσει αντικειμενική γνώση επί του θέματος.

Ο κυκλικός κόμβος Βατερού αποτελεί φυσικό αντικείμενο του έργου «Βελτίωση κόμβων Γρεβενών, Καστοριάς, Φλώρινας και Κοζάνης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας», προϋπολογισμού
3.500.000,00€ (με το Φ.Π.Α.) το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0». Πριν την ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης από την Περιφέρεια Δυτικής
Μακεδονίας και τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών υποβλήθηκε σειρά δικαιολογητικών καθώς και οι μελέτες των έξι (6) κόμβων στην Ειδική Υπηρεσία του Προγράμματος «Ελλάδα 2.0». Μετά την αξιολόγηση της πρότασης το έργο εντάχθηκε στο πρόγραμμα σύμφωνα με την 84454/12-12-2022 απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών.

Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών εφαρμόζει την εγκεκριμένη μελέτη του έργου ενώ για την εξυπηρέτηση των αναγκών όλων των εμπλεκόμενων προέβη, κατά τη φάση υλοποίησης σε προσαρμογές πάντα σε συνεργασία με τον μελετητή.

Γνώμονας της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών είναι η βελτίωση των συνθηκών οδικής ασφάλειας των χρηστών των Εθνικών Οδών. Για το λόγο αυτό υλοποιεί και το υπόψη έργο . Στο κείμενο που ακολουθεί παρατίθενται οι επιστημονικές απόψεις σε συνεργασία με τον μελετητή του κυκλικού κόμβου Βατερού κύριο Ηλιού Νικόλαο Πολιτικό Μηχανικό Δρ. Συγκοινωνιολόγο, καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ανεξάρτητος ελεγκτής οδικής ασφάλειας. Για να καταστεί σαφής η μεθοδολογία σχεδιασμού και οι παράμετροι που λήφθηκαν υπόψη
ώστε να κατασκευαστεί ένας κυκλικός κόμβος με έμφαση κυρίως στο επίπεδο της Οδικής Ασφάλειας αλλά και στην παρεχόμενη κυκλοφοριακή ικανότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης του.

ΠΡΟΫΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ.
Ο κόμβος εισόδου στο Βατερό ήταν πάντοτε διαμορφωμένος ως τρισκελής κόμβος μορφής Τ και όχι ως διασταύρωση. Αυτό ήταν πολύ ορθό δεδομένου ότι η δημοτική οδός πλευρικά του γηπέδου συνέβαλε με σημαντική εκκεντρότητα στον κόμβο και ήταν αδύνατο να σχεδιαστεί διασταύρωση η οποία θα παρείχε ασφάλεια στους κινούμενους. Σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές, απαγορεύεται η ανεξάρτητη ύπαρξη πρόσβασης δημοτικής οδού στον κόμβο. Γι αυτό και η δημοτική οδός δίπλα στο γήπεδο μπορούσε μόνο να έχει κατεύθυνση προς Κοζάνη
Βάσει του σχεδιασμού του απαγορεύονταν οι κινήσεις που φαίνονται στο παρακάτω απόσπασμα της διαμόρφωσης του κόμβου.

Ήταν έντονο το φαινόμενο πολλοί οδηγοί να καταπατούν την οριζόντια διαγράμμιση και να κινούνται όπως ήθελαν, παραβιάζοντας κάθε νομιμότητα. Προφανώς το «βόλεμά» τους ήταν σημαντικότερο από τη νομιμότητα, με αποτέλεσμα να έχει υποβαθμιστεί σημαντικά το επίπεδο οδικής ασφάλειας.

ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΥΚΛΙΚΟΥ ΚΟΜΒΟΥ
Ο κυκλικός κόμβος διαμορφώθηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές ΟΜΟΕ-Κ3 με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας από το Υπουργείο Εσωτερικών, που αφορούσε κατασκευή «Έργων Οδικής Ασφάλειας». Είναι αυταπόδεικτο ότι ο προτεινόμενος σχεδιασμός θα έπρεπε να παρέχει υψηλότατο επίπεδο οδικής ασφάλειας.

Η Έκκεντρη πρόσβαση της Δημοτικής οδού δεν επέτρεπε τον, σύμφωνα με τις προδιαγραφές, σχεδιασμό κυκλικού κόμβου που θα την περιλάμβανε, γιατί οι προσβάσεις στον κυκλικό κόμβο, αφενός μεν θα πρέπει να απέχουν κάποια απόσταση μεταξύ τους, αφετέρου δε να μη συμβάλουν λοξά στον κύκλο.

Εάν ήταν επιθυμητή η συμβολή της δημοτικής οδού στον κυκλικό κόμβο, θα έπρεπε, για να τηρηθούν οι κανονισμοί, να απαλλοτριωθεί είτε τμήμα του περιβάλλοντος χώρου του γηπέδου
είτε τμήμα του απέναντι γωνιακού οικοπέδου. Δυστυχώς το πρόγραμμα χρηματοδότησης του Υπουργείου Εσωτερικών δεν χρηματοδοτούσε απαλλοτριώσεις. Στον αρχικό σχεδιασμό του κυκλικού κόμβου, τηρήθηκαν οι δεσμεύσεις που υπήρχαν και ουσιαστικά ο τρισκελής ισόπεδος κόμβος μετεξελίχτηκε σε τρισκελή κυκλικό κόμβο, παρέχοντας πολύ υψηλότερο επίπεδο οδικής ασφάλειας. Όσον αφορά την κίνηση από τη δημοτική οδό προς Κοζάνη, προτάθηκε να διευθετηθεί μέσω της κυκλοφοριακής σύνδεσης του πρατηρίου καυσίμων, όπως φαίνεται στο παρακάτω απόσπασμα της μελέτης.

Αρχικός Σχεδιασμός Κυκλικού Κόμβου
Μετά από απαίτηση των κατοίκων οι οποίοι ζητούσαν να δοθεί πρόσβαση της δημοτικής οδού στον κυκλικό κόμβο, ο μόνος τρόπος να γίνει αυτό κατά παρέκκλιση των κανονισμών, ήταν
να αποδειχθεί ότι είναι εφικτή και ασφαλής, μόνο μετά από προσομοίωση της κίνησης οχημάτων από τη δημοτική οδό στον κύκλο και το αντίστροφο. Η προσομοίωση έπρεπε να γίνει για βαρέα
οχήματα (επικαθήμενο 16,5m μήκους).

Με εντολή της Δ.Τ.Υ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας έγινε αυτή η προσομοίωση και διαπιστώθηκε ότι μπορούν να κινηθούν (είσοδος-έξοδος) τα βαρέα οχήματα και διαπιστώθηκε ο χώρος που απαιτείται γι’ αυτό. Στο παρακάτω απόσπασμα της μελέτης φαίνεται αυτή η προσομοίωση η οποία νομιμοποιεί την πρόσθετη είσοδο έξοδο, χωρίς να δημιουργεί προβλήματα οδικής ασφάλειας. Στο πλαίσιο αυτής της προσομοίωσης διευθετήθηκε και η κυκλοφοριακή σύνδεση του πρατηρίου καυσίμων.

Προσομοίωση κίνησης βαρέων οχημάτων στον πρόσθετο κλάδο (Δημοτική Οδός)
Στη συνέχεια υπεβλήθη επικαιροποιημένη μελέτη Οδοποιίας – Σήμανσης – Ασφάλισης απόσπασμα της οποίας φαίνεται στην επόμενη εικόνα. Έγινε επίσης συνεννόηση με τον μελετητή της κυκλοφοριακής σύνδεσης του πρατηρίου καυσίμων ώστε να διευθετηθούν και οι τελευταίες λεπτομέρειες.

Τελικός Σχεδιασμός Κυκλικού Κόμβου

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Ο Κυκλικός Κόμβος σχεδιάστηκε τόσο αρχικά, όσο και στη τελική του μορφή με έμφαση στην ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ αποτρέποντας την παραβατική συμπεριφορά πολλών συμπολιτών μας. Άλλωστε το έργο χρηματοδοτήθηκε αφού πρώτα αξιολογήθηκε και ελέγχθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών αλλά και την Αποκεντρωμένη Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, ότι συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση του επιπέδου της Οδικής Ασφάλειας.

Η παρέκκλιση που εφαρμόστηκε τελικά είναι απόλυτα σύννομη, όπως τεκμηριώνεται από τις σχετικές προσομοιώσεις κίνησης βαρέων οχημάτων. Η παρέκκλιση δεν βασίστηκε στην εμπειρική προσέγγιση αλλά στο πνεύμα των κανονισμών και οδηγιών που αφορούν στα συγκοινωνιακά έργα. Μολαταύτα, θα πρέπει οι πολίτες να δείχνουν μεγαλύτερο σεβασμό για το έργο των Υπηρεσιών και των Μελετητών οι οποίοι έχουν σημαντική εμπειρία (Ελληνική και διεθνή) στο σχεδιασμό των συγκοινωνιακών δικτύων και έργων με ιδιαίτερη έμφαση στην Οδική Ασφάλεια.

Η απαξίωση των ιδίων και του έργου τους με απαράδεκτες εκφράσεις και μάλιστα από γνώστες του αντικειμένου, δείχνει εμπάθεια και δυσκολία αντίληψης στοιχειωδών διαδικασιών σχεδιασμού συγκοινωνιακών έργων και Οδικής Ασφάλειας Δεδομένου ότι ακολουθούν και άλλα συναφή έργα στη Δυτική Μακεδονία, οι πολίτες θα πρέπει να συνεχίσουν να εμπιστεύονται τις Τεχνικές Υπηρεσίες για την Τεχνική τους αρτιότητα και τον επαγγελματισμό τους.

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία.

Ο Προϊστάμενος Τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων
Αθανάσιος Βούρας
Τοπογράφος Μηχανικός με Α’ β

18 σχόλια

  • Έχετε οδηγήσει αυτοκίνητο να διασχίσετε αυτά που κατασκευάζετε ή μένετε μόνο στις προσομοιώσεις;;;

    Ασφάλεια στα έγγραφα ή στην πραγματικότητα;

    • Οδηγώ καθημερινά και διαπίστωσα ότι ο κόμβος αναγκάζει τους γκαζοκίλερ που πηγαίναν με 80 και 100 να ελαττώνουν ταχύτητα, οπότε θεωρώ ότι βελτιώνει την ασφάλεια για τους κατοίκους του οικισμού. Επίσης κάτι πρέπει να γίνει στη διαδρομή Βατερό – Κοζάνη όπου κάποιοι νομίζουν ότι είναι στο ράλλυ ανάβαση Ριτσώνας και προσπερνούν στα τυφλά όποιον πάρει ο χάρος! Βάλτε ραντάρ και κάμερες σε όλα τα σημεία να τους έρχεται η κλήση απευθείας στο κινητό.

      • Δυστυχώς κόβουν ταχύτητα στον κόμβο και ξαναγκαζώνουν μετά. Υποτίθεται πως ο κόμβος θα έλυνε το πρόβλημα, αλλά γράψε λάθος. Όσο για την ανάβαση, εκεί έχουμε την υπέροχη σήμανση να έχει διαφορετικά όρια ταχύτητας σε ρεύμα ανόδου και ρεύμα καθόδου! Ελλάς, το μεγαλείο σου! Κατά τα λοιπά, η προσομοίωση μας μάρανε!

  • Πήγαινε να δεις το έκτρωμα που κατασκεύασες και άσε τις μακέτες, Εάν έστριβες τα τελευταία 30 μέτρα του δρόμου της Πτολεμαίδας δεν θα υπήρχε έκκεντρο. Κατάλαβες; Έτσι θα γινόταν σταυρός στον κόμβο, όλοι οι δρόμοι θα ήταν λειτουργικοί και δεν θα έψαχνες δικαιολογίες για να δικαιολογήσεις τα αδικαιολόγητα. Εσύ κατάφερες τον δρόμο Κοζάνης Γρεβενών που ήταν μια ζωή ευθεία μπροστά στο Βατερό, να τον στραβώσεις. Και επειδή εμείς που περνούμε καθημερινά από εκεί έχουμε άποψη, πήγαινε να δεις τα φρεναρίσματα που έχουν γίνει, πριν ακόμη παραδοθεί ο κόμβος και αρχίσουν οι πάχνες και τα χιόνια. Στο πρώτο ατύχημα – δυστύχημα να μας πεις τις απόψεις σου.

    • Ο δρόμος ήταν ευθεία και μπαίναμε γκαζωτοί στο χωριό. Τώρα πρέπει να φρενάρεις, για αυτό φτιάχνεται ο κόμβος.

    • Ευτυχώς έγινε ο κόμβος και σας αναγκάζει να κόβετε ταχύτητα και να πηγαίνετε με το όριο της κατοικημένης περιοχής. Σας βαρέθηκα όλους εσάς τους ελληναράδες που προσπερνάτε με 80 και 100 στη διπλή γραμμή με όριο 40 !!!

  • Ολα αυτά που γράφετε είναι περιττά, το αποτέλεσμα δικαιώνει τον κ. Κολοβό, αφού μετά την ανάρτησή του καταλήγετε στην παρατήρησή του

  • Οι επιστήμονες του καναπέ έχουν αποφανθεί: Ο κόμβος δεν τηρεί τις προδιαγραφές ! Αυτοί βέβαια γνωρίζουν από οδοποιία κι έχουν σπουδάσει πολιτικοί μηχανικοί , συγκοινωνιολόγοι αμφισβητώντας έναν αναγνωρισμένο επιστήμονα και ειδικό σε θέματα οδικής ασφάλειας ! Ας τους ακούσουμε !!! Αυτοί είναι παντογνώστες και σοφότεροι ακόμη και απά τους επτά σοφούς της αρχαιότητας !!

  • Σωστή η παρέμβαση του αρθρογράφου, θετικό το γεγονός ότι η υπηρεσία απαντά. Με τον διάλογο βρίσκονται οι λύσεις. Μια άλλη άκρως επικίνδυνη διασταύρωση που πρέπει να βελτιωθεί – ηλεκτροδοτηθεί στην παλαιά εθνική οδό είναι στο Βόιο αυτή προς Χορηγό, λίγο μετά τη Νεάπολη και στο ύψος του Αηδονοχωρίου. Μέσα από αυτή εξυπηρετούνται άμεσα 5 χωριά και έμμεσα πολλά περισσότερα. Ο δρόμος προς στα χωριά πάνω στη διασταύρωση είναι πιο στενός από ό,τι στο υπόλοιπο τμήμα του. Η διασταύρωση είναι κρυμμένη από δέντρα καθώς και η σήμανση είναι προβληματική. Ο φωτισμός το βράδυ είναι ελλειπέστατος. Παρακαλώ τον κ. Γρίβα να κάνει αυτοψία και είμαι βέβαιος πως θα δει την κατάσταση χειρότερη από ό,τι την περιγράφω. Η απάντηση του στον κ. Κολοβό μου δίνει την πεποίθηση ότι θα ανταποκριθεί στο αίτημά μου.

  • 1. Αφού ομολογείται ότι επικαιροποιήσαται τη μελέτη… Άρα η αρχική μελέτη ήταν ΛΑΘΟΣ.

    2. Φυσικά στο Ελληνικό Δημόσιο το λάθος και τη νέα μελέτη τη πληρώνει ο πολίτης και οχι αυτός που έκανε το λάθος…

    3. Και η νέα μελέτη είναι ΛΑΘΟΣ κ. Βούρα, και θα αποδειχθεί στη λειτουργία της….

    Αμφιβάλω αν ο κ. Καθηγητής που έκανε τη μελέτη, πάτησε το πόδι του στο Βατερό..

    • Ευτυχώς που ήδη έχεις βγάλει συμπέρασμα ! Αν διάβασες το άρθρο η μελέτη δεν άλλαξε αλλά έγινε μια μικρή προσαρμογή σε ένα τόξο του κύκλου !

      • Η “μικρή προσαρμογή” δείχνει πως εξαρχής ξέχασαν να ρωτήσουν τους κατοίκους και τους χρήστες του δρόμου. Προφανώς η Περιφέρεια ξέρει τα πάντα καλύτερα. Είναι όμως γνωστό πως όταν κλείνεσαι στο γραφείο και δεν πας επιτόπου να δεις τι γίνεται, πατάτες κάνεις!

  • Οι περισσότερες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο οδικό δίκτυο της περιοχής δείχνουν ότι έχουν γίνει μόνο για να απορροφηθούν τα χρήματα με μεγαλύτερο παράδειγμα την καταστροφή κυριολεκτικά της οδού της ανατολικής εισόδου από τα Lidl με την πρόφαση κατασκευής πεζοδρομιων!!!

  • Βούρα έλεγξες την μελέτη και την βρήκες σωστή και την εφαρμόζεις και την υπερασπίζεσαι;Ερώτηση κάνω.Εγώ δεν ξέρω από συγκοινωνιακά εσύ ξέρεις;

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι