“Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα σοβαρό αδιέξοδο: ενώ η έλλειψη χρηματοδότησης και η καθυστέρηση υπογραφής συμβάσεων καθηγητών οδηγούν σε αναστολή μαθημάτων για έναν μήνα, την ίδια στιγμή ανακοινώνεται η έναρξη λειτουργίας του παραρτήματος του «DefenceEduNet» (Δημοσίευμα από alfavita.gr)

14 Φεβρουαρίου 2025
21:29
Η πολιτική επιλογή της περιορισμένης χρηματοδότησης και της στήριξης των ΑΕΙ μέσω ελαστικών μορφών εργασίας φαίνεται να δημιουργεί διαρκώς νέα προβλήματα στα ελληνικά πανεπιστήμια, θέτοντας εν αμφιβόλω το δικαίωμα των φοιτητών στην απρόσκοπτη πρόσβαση στη γνώση.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα σοβαρό αδιέξοδο: ενώ η έλλειψη χρηματοδότησης και η καθυστέρηση υπογραφής συμβάσεων καθηγητών οδηγούν σε αναστολή μαθημάτων για έναν μήνα, την ίδια στιγμή ανακοινώνεται η έναρξη λειτουργίας του παραρτήματος του «DefenceEduNet».

Αυτή η αντίθεση αναδεικνύει τις προτεραιότητες που θέτει το κράτος στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, καθώς η σύνδεση των ιδρυμάτων με την αμυντική βιομηχανία προχωρά ταχύτατα, ενώ οι βασικές ακαδημαϊκές ανάγκες παραμένουν ακάλυπτες.

Πανεπιστήμιο σε αδιέξοδο: Χωρίς διδάσκοντες, αλλά με στρατηγικές αμυντικές συνεργασίες

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου αποφάσισε την καθυστέρηση της έναρξης του εαρινού εξαμήνου έως τις 4 Μαρτίου, καθώς η μη έγκαιρη χρηματοδότηση οδήγησε σε αδυναμία ανανέωσης των συμβάσεων των εκτάκτων καθηγητών. Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες φοιτητές βλέπουν το πρόγραμμά τους να διαταράσσεται, ενώ οι σπουδές τους καθίστανται όλο και πιο αβέβαιες λόγω της υποχρηματοδότησης.

Παράλληλα, όμως, το Πανεπιστήμιο ανακοίνωσε τη δημιουργία του παραρτήματος του DefenceEduNet, ενός δικτύου που στοχεύει στη διασύνδεση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας με την εθνική και ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Μάλιστα, γίνεται λόγος για τη δημιουργία θερμοκοιτίδας καινοτομίας στην περιοχή, η οποία θα λειτουργήσει ως κόμβος για τη συνεργασία ερευνητών και επιχειρήσεων στον τομέα της άμυνας.

Πανεπιστήμια: Από την ακαδημαϊκή γνώση στην «πολεμική οικονομία»

Η απόφαση αυτή εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη στρατηγική κατεύθυνση των ελληνικών πανεπιστημίων. Αυτό σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια μετατρέπονται σταδιακά σε παραρτήματα στρατηγικών βιομηχανικών συμφερόντων, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την έρευνα που αφορά κοινωνικές, επιστημονικές και πολιτιστικές ανάγκες. Η προτεραιότητα στη χρηματοδότηση τέτοιων προγραμμάτων, ενώ την ίδια στιγμή τα ιδρύματα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν βασικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, καταδεικνύει μια ανισορροπία στις εκπαιδευτικές πολιτικές.

Η απάντηση των φοιτητών και των πανεπιστημιακών

Οι φοιτητές και η πανεπιστημιακή κοινότητα αντιδρούν, καταγγέλλοντας ότι η έλλειψη κονδυλίων για την ακαδημαϊκή λειτουργία και οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού είναι αποτέλεσμα μιας ευρύτερης πολιτικής που στοχεύει στην «επιχειρηματικοποίηση» της ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό δεν αφορά μόνο την αμυντική βιομηχανία, αλλά και τις αυξανόμενες συνεργασίες των δημόσιων πανεπιστημίων με ιδιωτικούς φορείς, την καθιέρωση αγγλόφωνων μεταπτυχιακών με υψηλά δίδακτρα και τη γενικότερη προσπάθεια μετατροπής της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε εμπόρευμα.

Όπως σημειώνουν πολλοί ακαδημαϊκοί, η προώθηση της εφαρμοσμένης έρευνας δεν είναι από μόνη της αρνητική, όμως όταν αυτή υποτάσσεται αποκλειστικά σε στρατηγικά οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα, τότε αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του πανεπιστημίου ως θεσμού παραγωγής ανεξάρτητης γνώσης.

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ): «Λουκέτο» σε μαθήματα και εργαστήρια

Μετά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, όπου η καθυστέρηση στη χρηματοδότηση έχει θέσει σε αμφιβολία την έναρξη του εαρινού εξαμήνου, αντίστοιχη κατάσταση διαμορφώνεται και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ). Το πρόβλημα εντοπίζεται στη μη ανανέωση των συμβάσεων εκατοντάδων καθηγητών που εργάζονται ως έκτακτο διδακτικό προσωπικό, προκαλώντας ανησυχία στους φοιτητές και πλήττοντας τη συνοχή των ακαδημαϊκών προγραμμάτων.

Μείωση συμβασιούχων εκπαιδευτικών – «Λουκέτο» σε μαθήματα και εργαστήρια

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τους περισσότερους από 200 συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, οι συμβάσεις θα ανανεωθούν μόλις για περίπου 50, κυρίως για όσους διδάσκουν κλινικές ασκήσεις. Η απόφαση αυτή σχετίζεται με την έλλειψη χρηματοδότησης, γεγονός που αποδίδεται στην πολιτική της κυβέρνησης και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για τη λειτουργία των πανεπιστημίων.

Οι φοιτητικοί σύλλογοι του ΠΑΔΑ  υπογραμμίζουν ότι το πρόβλημα είναι διαχρονικό και ότι η ανάγκη για διδακτικό προσωπικό δεν είναι «έκτακτη», αλλά πάγια και ουσιαστική.

Αντιδράσεις φοιτητών: «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τις σπουδές μας»

Οι φοιτητές εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους, καθώς χωρίς τους συμβασιούχους καθηγητές δεν θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν τα περισσότερα μαθήματα, τόσο θεωρητικά όσο και εργαστηριακά. «Βρισκόμαστε στο μέσο του ακαδημαϊκού έτους και ξαφνικά μένουμε ξεκρέμαστοι. Πολλοί από τους καθηγητές μας διδάσκουν πάνω από 20 χρόνια, και όμως η πολιτική της υποχρηματοδότησης τους αφήνει εκτός», αναφέρουν εκπρόσωποι των φοιτητών.

Οι φοιτητικοί σύλλογοι διεκδικούν:

  • Ανανέωση των συμβάσεων όλων των εκπαιδευτικών χωρίς εξαιρέσεις.
  • Μονιμοποίηση του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διασφάλιση της σταθερότητας στο πρόγραμμα σπουδών.
  • Πρόσληψη μόνιμων καθηγητών που να καλύπτουν όλες τις ακαδημαϊκές ανάγκες.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών του ιδρύματος.

Συμπέρασμα: Πανεπιστήμια σε σταυροδρόμι

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) είναι απλώς η πιο πρόσφατη περίπτωση ενός γενικότερου φαινομένου. Η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση μετασχηματίζεται, με την κρατική χρηματοδότηση να μειώνεται και τις συνεργασίες με επιχειρηματικούς φορείς να αυξάνονται.

alfavita.gr

19 σχόλια

    • Δεν είναι ξεφτίλα: είναι απίστευτυ προστυχιά! Προκειμένου να στείλουν τα παιδιά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που κατά παράβαση του Συντάγματος ψήφισαν, θέλουν να καταστρέψουν εντελώς τα δημόσια πανεπιστήμια.

  • KOZAN σε εμπιστευόμαστε για αυτό διαλέγουμε να ενημερωνόμαστε από εδώ. Ωστόσο μην μείνετε σε μια απλή αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου. Κάντε δημοσιογραφική έρευνα εσείς και τα υπόλοιπα ΜΜΕ της περιοχής και επιτέλους απαντήστε στα τόσα ερωτήματα σχετικά με το Πανεπιστήμιο. Γιατί είναι τόσο χαμηλά σε όλες τις αξιολογήσεις; Τι ερευνητικό έργο παράγει; Ενώ θα έπρεπε να είναι πυλώνας ανάπτυξης για την τοπική κοινωνία γιατί δεν έχει προσφέρει τίποτα ουσιαστικό; Γιατί την ώρα που δεν υπάρχουν καθηγητές για τα τμήματα συνεχίζουν να ιδρύονται μεταπτυχιακά; Για εκεί υπάρχουν καθηγητές; Η χρηματοδότηση από τα τόσα μεταπτυχιακά μέσω των διδάκτρων δεν φτάνει για να πάρουν καθηγητές; Παίρνουν χρήματα από άλλους φορείς π.χ. περιφέρεια; Γίνονται κανονικά τα μαθήματα; Ισχύει ότι το Πανεπιστήμιο έχει μετατραπεί σε ένα ίδρυμα χορήγησης χαμηλού επιπέδου τίτλων (εξαποστάσεως σύγχρονης ακόμα και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης) με καθηγητές αλλά και φοιτητές να μην πατάνε στην Δυτική Μακεδονία; Υπάρχουν μεταπτυχιακά του με εκατοντάδες εισακτέους κάθε χρόνο την ώρα που αρκετά προπτυχιακά του τμήματα έχουν πολύ λιγότερους εισακτέους; Πόσοι και κυρίως ποιοι, για ποιο λόγο και με τι αμοιβές είναι αυτοί που απασχολούνται σε υπηρεσίες του εκτός του διδακτικού προσωπικού με συμβάσεις; Μικρή κοινωνία είμαστε και όλοι γνωριζόμαστε. Νύχτα θα φύγει και το Πανεπιστήμιο όπως και η ΔΕΗ αν συνεχιστούν όλα αυτά

    • Κάνεις μεγάλο λάθος σχετικά με το κομμάτι της έρευνας. Σε αναλογία διδασκόντων/ερευνών βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στην Ελλάδα. Διδάσκοντες δεν έχει και αυτό είναι ένα κομμάτι όπου μόνο το κράτος μπορεί να δώσει λύση.

  • Σταματήστε να γράφετε ανακρίβειες ! Πριν δημοσιεύσετε κάτι ρωτήστε τους αρμόδιους ! Φτάνει η παραπληροφόρηση και η στρέβλωση της αλήθειας !!!

  • Δυστυχώς οι Πανεπιστημιακες αρχές έπεσαν στην παγίδα της Κυβέρνησης.

    Ο διορισμός Μουσουρουλη στο Πρυτανικο Συμβούλιο και η τυφλή εκτέλεση όλων όσων διακηρύσσει η Κυβέρνηση οδήγησαν σε αδιέξοδα.

    Το Πανεπιστήμιο με την ενέργεια αυτή της παράτασης έναρξης του εαρινού εξαμήνου επέφερε ένα τελειωτικό χτύπημα. Ποιος φοιτητής θα το δηλώσει στο μηχανογραφικο του χρόνου?

    Ο εκτελεστικός διευθυντής τι ρόλο παίζει?

    Η κυβέρνηση όπως και με τη ΔΕΗ τώρα απαξιώνει το Πανεπιστήμιο.

    Το νούμερο 1 πρόβλημα του πανεπιστημίου είναι οι πολλές μεταγραφές φοιτητών σε άλλα πανεπιστήμια.

    Προτεραιότητα θα έπρεπε να ήταν η εξεύρεση χρηματοδότησης για την μαζική ενοικιαση δωματίων μέχρι να γίνουν οι εστίες.

  • Όχι άλλη μικροπολιτική και λάσπη Πανεπιστήμιο

    Γιατί τέτοια σκόπιμη προσπάθεια παραπλάνησης του κοινού σχετικά με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας;;;;;
    Προβάλλονται συγκεκριμένες μόνο πτυχές, αλλά και αυτές ανακριβείς, για τον αιτιολογημένο προγραμματισμό έναρξης του ακαδημαϊκού εξαμήνου και εμπλέκουν το Πανεπιστήμιο μας με την Κυβερνητική πολιτική για την παιδεία.

    Αντί να επιβραβεύεται η επιτυχημένη πορεία του σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα!!!!, βλέπουμε να ασκείται μικροπολιτική με «κρυμμένους» στόχους παραπληροφόρησης ένθεν κακείθεν αναζητώντας προσχήματα να μη στηριχθεί το έργο και η προσφορά του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας όχι μόνο ακαδημαϊκά αλλά και κοινωνικά.

    Αφήστε ήσυχη την Πανεπιστημιακή Κοινότητα η οποία καθημερινά με το έργο της εκπληρώνει απόλυτα το ρόλο ενός Δημόσιου Πανεπιστημίου μέσα σε ένα αρνητικό οικονομικό- πολιτικό οικοσύστημα δείχνοντας δέσμευση και υπευθυνότητα στο ρόλο που Συνταγματικά καλείται να παίξει συνολικά στην «Παιδεία»

    Όχι άλλη μικροπολιτική και πολιτική ψευδολογία κυρίες και κύριοι
    Α.Κ.

    • Φανταστείται μια ιδιωτική επιχείρηση να δηλώνει ότι θα κλείσει για 2 εβδομάδες διότι δεν μπορεί να βρει τους πόρους για να λειτουργήσει ?

      Το βέβαιο είναι ότι θα είχαν απολυθεί όλοι οι υπεύθυνοι αν δεν είχαν παραιτηθεί πρωτύτερα…

      Οι φοιτητές του ΠΔΜ βλέποντας τους φίλους τους σε ΟΛΑ τα υπόλοιπα πανεπιστήμια να ετοιμάζονται για την έναρξη του εαρινού εξαμήνου την επόμενη Δευτέρα πως να αισθάνονται άραγε ?

      Ανησυχούν για τις σπουδές τους !!!

      Το να λέμε ότι θα φάμε μια εβδομάδα πριν απο τις εξετάσεις του εαρινού εξαμήνου και στην ουσία το ακαδημαϊκό εξάμηνο μετακινείται μόλις μια εβδομάδα στερείται σοβαρότητας.

      • Α.Κ.
        Αγαπητέ/η Ανώνυμε/μη

        Απ’ ότι ξέρω πια μετά απο τόσα χρόνια, απλά κι αυτοί οι οι φίλοι σας συμφοιτητές θα ήταν και θα είναι στην Κοζάνη για να απολαύσουν τις περίφημες Απόκριες της εκτός εάν εργάζονται κάπου.
        Οι Καθηγητές και το προσωπικό ήταν και είναι στο Πανεπιστήμιο αλλά οι φοιτητές συνήθως έχουν *πάρει διαρκείας* στη διασκέδαση του καρναβαλιού.
        Το εξάμηνο σας είναι απόλυτα διασφαλισμένο, όπως ήταν από την αρχή της δημιουργίας αυτού του Πανεπιστημίου.
        Όσον αφορά δε στις ιδιωτικές Επιχειρήσεις, το πλεονέκτημα τους είναι ότι τα στελέχη έχουν την δυνατότητα διαχείρισης κατά το δοκούν και παίρνουν τις αποφάσεις που κρίνουν ορθές χωρίς να έχουν τους θορύβους μικροπολιτικων στοχευμένων λαϊκίστικων κριτικών.

  • Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους και από όσα είναι δημοσιοποιημένα στις ανάλογες πλατφόρμες μπορούμε να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας διαθέτει περίπου 20 προπτυχιακά τμήματα και περισσότερα από 40 μεταπτυχιακά. Όσον αφορά τα προπτυχιακά πολλά από αυτά φυτοζωούν με ελάχιστους φοιτητές μιας και ιδρύθηκαν μέσα σε μια νύχτα. Αντίθετα τα μεταπτυχιακά όλο και αυξάνονται (με εκατοντάδες φοιτητές μερικά από αυτά) και είναι λογικό με τον τρόπο που λειτουργούν. Αυτά δεν σταματάνε ποτέ και για κανέναν λόγο. 5 Πολυτεχνικά τμήματα με περίπου τριπλάσιο αριθμό μεταπτυχιακών και άλλα τόσα περίπου ενεργά τμήματα οικονομικών με καμιά δεκαριά μεταπτυχιακά δεν μπορούν να συμβάλουν στην μετάβαση; Μια πρόταση, μια έρευνα, μια μελέτη για την περιοχή; Μια εισήγηση στους Δήμους ή την Περιφέρεια για το τι πρέπει να γίνει; Ποιο το ερευνητικό έργο και η συμβολή στην τοπική κοινωνία/οικονομία; Δεν φθάνουν μόνο οι τίτλοι «πολυτεχνική σχολή» ή τμήμα «οικονομικών» ή «ανάπτυξης». Τα πανεπιστήμια δεν είναι για να κάνουμε μεταπτυχιακά, να παίρνουμε συμβασιούχους με «γνωστά» επώνυμα, να νοικιάσουμε σπίτια και να δουλέψουν οι καφετέριες. Ας αντιληφθούν όλοι τον ρόλο τους πριν να είναι πολύ αργά.

    • Περιφερειακης και διασυνοριακής ανάπτυξης. Δεν υπάρχει στο μηχανογραφικό αλλά δεν το κλείνουν μέχρι να απορροφηθούν όλοι/όλες οι διδάκτορες σαν καθηγητές….

      • Να το κλείσουν!!!είσαι αντικοζανίτης,η ανάπτυξη έρχεται με τα αμυντικά συστηματα που θα ερευνησει το πανεπιστημιο μεχρι και αμερικανους. φοιτητές θα εχουμε εκτός απο τους ευρωπαίους.Σε παρακαλώ,κατέβασε γρήγορα την ανάρτηση.Σκεψου και τις γκαρσονιέρες.

  • Εδώ το καλό πανεπιστήμιο.21ο στα 22.Ημερίδες,εσπερίδες,ενημερώσεις,συμβασεις,επισκεψεις,ερευνεςκαι πανω απ`ολα μεταπτυχιακά ολων των τϋπων.Ερώτηση:τα μεταπτυχιακα οι καθηγητές τα προσφερουν δωρεαν η οι σπουδαστές πληρώνουν;αν πληρώνουν τα χρήματα ποιος τα παιρνει;το πανεπιστημιο η οι καθηγητές;αν τα παιρνει το πανεπιστήμιο ,που ειναι η δωρεαν παιδεία;αν τα παίρνουν οι καθηγητές γιατι δεν τα κανουν σε δικό τους χώρο,αλλα στο δημοσιο που το πληρωνει ο φορολογουμενος λαός;Μπορεί αλήθεια,η παν.αρχή να ενημερωσει την κοινη γνωμη πόσοι είναι οι ενεργοί φοιτητές ανα τμημα κι όχι οι εγγεγραμμενοι;

    • Πες τα γιατί κάποιοι εδώ νομίζουν ότι έχουμε το Χάρβαρντ. Όλοι γνωρίζουν τι γίνεται. Και για ποιον λόγο δημιουργούνται μεταπτυχιακά, και για τις εξτρα αμοβές των καθηγητών αλλά και των συμβασιούχων και για το πως από το πουθενά διδάσκουν καθηγητές χωρίς καν να γνωρίζουν τα επιστημονικά αντικείμενα. Γελάει ο κόσμος με το ΠΔΜ. Βλέπεις και κάτι τίτλους «Πανελλήνιο» ή ακόμα και «Παγκόσμιο» συνέδριο με μερικές δεκάδες ανθρώπους μόνο να συμμετέχουν. Ουσιαστικά το διοργανώνουν μόνοι τους για τους εαυτούς τους, με τους φοιτητές τους να παρουσιάζουν τις εργασίες τους με τις περισσότερες να είναι κακογραμμένες και άνευ αντικειμένου. Μας δίνουν συνέχεια γνωστοί να συμπληρώνουμε ερωτηματολόγια φοιτητών που στην τελική οι μισοί τα συμπληρώνουν κατά δεκάδες μόνοι τους με τους συγγενείς τους. Δεν έχουν τίποτα το «επιστημονικό» πάνω τους τέτοιες «έρευνες» αλλά «νομιμοποιούνται» από κάποιους «πανεπιστημιακούς». Τζάμπα χαρτιά να δίνουμε μόνο για τα δίδακτρα. Ελάχιστοι διδάσκοντες παράγουν έργο. Που είναι οι διεθνείς δημοσιεύσεις στα μεγάλα περιοδικά με αξιολόγηση; Οι ετεροαναφορές από άλλους καταξιωμένους ξένους ερευνητές; Οι προσκλήσεις από μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού για συνεργασίες και διαλέξεις; Μια αναπαραγωγή για χιλιοστή φορά των ίδιων πραγμάτων με 10 συγγραφείς-ερευνητές στην ίδια δημοσίευση σε δική μας εκδήλωση στην Κοζάνη δεν είναι επιστήμη. Ας μην λέμε ότι θέλουμε και να περνάμε τους πολίτες της Δυτικής Μακεδονίας για αγράμματους που μπορούμε να τους πασάρουμε ότι θέλουμε. Όσοι σπούδασαν αλλού βλέπουν την τεράστια διαφορά. Μέχρι και εδώ πολλές δεκαετίες πίσω η Δυτική Μακεδονία και δυστυχώς κάθε χρόνο και χειρότερα

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Μείνετε συντονισμένοι