H Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας κάνει πράξη την ανάγκη για τεκμηριωμένη πληροφόρηση, αναλαμβάνοντας για πρώτη φορά δράση καταγραφής του τουριστικού της προφίλ. Η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Πολιτισμού και Περιβάλλοντος, Πολυτίμη Φαρμάκη, μιλάει αποκλειστικά στο kozan.gr για τα πρώτα μετρήσιμα αποτελέσματα, την πρωτοβουλία δημιουργίας Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης αλλά και τις στρατηγικές ενέργειες ενίσχυσης του οινοτουρισμού — με επίκεντρο το μεγάλο συνέδριο που έρχεται στο Αμύνταιο τον Ιούνιο του 2025.
– Αν σας ζητούσαμε να περιγράψετε με 3 λέξεις τη Δυτική Μακεδονία ως τουριστικό προορισμό, ποιες λέξεις θα επιλέγατε;
Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση κ. Σαμαρά και ίσως θα σας δώσω μια απάντηση που δεν θα περιμένατε να ακούσετε. Άνθρωποι Ζεστά Χαμόγελα είναι οι τρεις λέξεις. Και θα απορήσετε ίσως που δεν θα πω Φύση, Λίμνες, Οίνος, Πολιτισμική παράδοση και Ιστορία, Μνημεία, Βυζαντινές εκκλησίες και Μοναστήρια και γενικότερα όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν μιας περιοχής και χαρακτηρίζουν και τη Δυτική Μακεδονία. Και η αλήθεια είναι και μπορεί να ακουστεί υπερβολικό, όμως ο επισκέπτης της Δυτικής Μακεδονίας θα μπορούσε να επισκεφτεί μέσα σε μία μέρα ακολουθώντας την κυκλική διαδρομή Πρέσπα-Καστοριά-Αμύνταιο-Φλώρινα 7 φυσικές λίμνες της Δυτικής Μακεδονίας! Φανταστείτε να απολαμβάνεις τα Βυζαντινά μνημεία ενσωματωμένα στο οικοσύστημα μοναδικής οικολογικής αξίας της Πρέσπας, να κάνεις με το ποδήλατο το γύρο της λίμνης Ορεστιάδας, να τριγυρνάς παρέα με τους ερωδιούς στη λίμνη Ζάζαρη, να αναγνωρίζεις στη όχθη της Χειμαδίτιδας ίχνη από αρκούδες και λύκους, να αναρωτιέσαι αν θα συναντήσεις βαλτόπαπια στη λίμνη Πετρών και να καταλήγεις να απολαύσεις το υπέροχο ηλιοβασίλεμα της λίμνης Βεγορίτιδας. Σε αυτό το road trip σαν επισκέπτης θα μπορείς να «γευτείς» τη μοναδική οινογαστρονομία της περιοχής μέσα από ξεχωριστές ετικέτες κρασιών (από ποικιλίες όπως: ξινόμαυρο, τσαμπουρνάκο, Sauvignon Blanc κ.α.) και αυθεντικές γεύσεις και συνταγές που συνδέουν την παράδοση με τη σύγχρονη κουζίνα. Η Δυτική Μακεδονία είναι από άκρη σε άκρη μια περιοχή με μοναδικά μνημεία και διαθέτει πλούσια βυζαντινή ιστορία όπου σε συνδυασμό με την μακεδονική κληρονομία και το νεότερο πολιτισμό, δύναται να προσφέρει στον επισκέπτη ένα μοναδικό ταξίδι στις μνήμες, στην ιστορία και στην παράδοσή της.
Αυτό που καθιστά τη Δυτική Μακεδονία ξεχωριστή ως τουριστικό προορισμό είναι πρωτίστως οι άνθρωποί της, με το ζεστό τους χαμόγελο – «ορεινό» και αυθεντικό. Αυτά τα στοιχεία συνθέτουν τον γνήσιο χαρακτήρα του τουριστικού προϊόντος της Δυτικής Μακεδονίας και μπορούν να τη μετατρέψουν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό, κάτι άλλωστε που επιβεβαιώνουν πολλές επιστημονικές μελέτες και έχει αποτυπωθεί και στο δικό μας σχέδιο Μάρκετινγκ.
– Εσείς προσωπικά, ποια γωνιά της Δυτικής Μακεδονίας προτείνετε όταν θέλετε να εντυπωσιάσετε κάποιον που δε γνωρίζει τίποτα ή ελάχιστα για τις ομορφιές του τόπου μας; Ποιοι είναι οι βασικοί προορισμοί που προβάλλονται; Υπάρχουν προτεραιότητες ανά περιοχή;
Εγώ προσωπικά κ. Σαμαρά, προτείνω στον επισκέπτη να ξεφυλλίσει το σύντομο τουριστικό οδηγό της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και να επιλέξει μέσα από τις εικόνες στις 32 σελίδες του ποια θα τον εντυπωσιάσει περισσότερο, ποια θα μιλήσει στην καρδιά του.
Οι προορισμοί στο σύνολό τους προβάλλονται ως κομμάτι της στρατηγικής της Περιφέρειας και κινούνται σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι ανά Περιφερειακή Ενότητα και ο δεύτερος ανά θεματική ενότητα και σε αυτή την κατεύθυνση έχει βοηθήσει σημαντικά η καταγραφή των τουριστικών και πολιτιστικών πόρων της Περιφέρειας που έχει ολοκληρωθεί από την Αντιπεριφέρειά μας. Με βάση τη στρατηγική αυτή τίθενται και οι προτεραιότητες ανά περιοχή. Θα σας πω ένα παράδειγμα: όταν υλοποιούμε ένα διήμερο ταξίδι εξοικείωσης στη Δυτική Μακεδονία προβάλλουμε από κάθε Περιφερειακή Ενότητα σημεία που παρουσιάζουν ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον όπως η Βυζαντινή Καστοριά και το Μουσείο Αιανής, φυσικά τοπία μοναδικού κάλλους και σημασίας όπως το Γεωπάρκο Γρεβενών Κοζάνης που είναι αναγνωρισμένο από την Unesco, ή η Πρέσπα που συνδυάζει την ιστορικότητα της περιοχής και τη μοναδική φυσική ομορφιά και πάντα σε συνδυασμό με την παράδοση και με οδηγό το χαμόγελο και την αυθεντικότητα των ανθρώπων της περιοχής μας. Ανά περιοχή άλλωστε είναι τόσες πολλές οι προτεραιότητες και καταγεγραμμένες αναλυτικά, όμως η προβολή γίνεται πάντα σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, Δήμους, Επιμελητήρια, Συλλόγους, και πάντα με την καθοδήγηση και την υποστήριξη της Εταιρείας Τουρισμού και του Τμήματος Τουρισμού και Πολιτισμού.
– Κυρία Φαρμάκη, σε αυτό το διάστημα που είστε Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού, Πολιτισμού και Περιβάλλοντος έχετε λάβει μια σειρά από πρωτοβουλίες για να καταστεί η Δ. Μακεδονία τουριστικός προορισμός. Είδαμε και διαβάσαμε ότι η Δυτική Μακεδονία έγινε εξώφυλλο στην Τουρκία, ότι προβλήθηκε στην ΕΡΤ, στον Οικονομικό Ταχυδρόμο και διάφορα άλλα που δείχνουν μια κινητικότητα και μεράκι από μέρος σας. Ωστόσο θα θέλαμε να μας πείτε αν υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα από τις δράσεις σας; Π.χ. αύξηση επισκεψιμότητας, κρατήσεων, ή αύξηση διανυκτερεύσεων στη Δυτική Μακεδονία, σε σχέση με το παρελθόν ή εν πάσει περίπτωση πότε περιμένουμε να δούμε αυτά τα αποτελέσματα;
Οι δράσεις αυτές που αναφέρατε κ Σαμαρά είναι αποτέλεσμα της Στρατηγικής μας και αν και εσείς λέτε ότι βλέπετε ένα μεράκι από πλευράς μου, εγώ όπως έγραψα και στην προσωπική μου σελίδα στο Facebook λέω ότι «…για να παίξεις καλή μπάλα θέλεις καλή ομάδα…» και εμείς ως Περιφερειακή Αρχή αρχικά και ως Αντιπεριφέρεια Τουρισμού Πολιτισμού και Περιβάλλοντος δευτερευόντως είμαστε ομάδα. Και η προβολή αυτή που πετύχαμε στο εξώφυλλο του μεγάλου αυτού τουρκικού περιοδικού εντελώς δωρεάν ήταν αποτέλεσμα ενός ταξιδιού εξοικείωσης που πραγματοποιήσαμε με Τούρκους πράκτορες το Νοέμβριο του 2024.
Όσο αφορά τα μετρήσιμα αποτελέσματα θα σας πω κάποια πράγματα που ήδη γνωρίζετε και κάποια που θα είναι και αποκλειστική είδηση για την ηλεκτρονική σας ενημερωτική σελίδα, καθώς άλλωστε πάντα η σελίδα σας έχει αυτό το μοναδικό δημοσιογραφικό χαρακτηριστικό να βγάζει «πρώτες ειδήσεις». Γνωρίζετε λοιπόν ότι υπάρχει πρόβλημα για τη σωστή και ολοκληρωμένη τουριστική καταγραφή των τουριστών – επισκεπτών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας το οποίο οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν πύλες εισόδου που θα μας δώσουν άρτια καταγραφή, όπως είναι τα αεροδρόμια και τα λιμάνια για τις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Η επίσημη καταγραφή που παρουσιάζεται σε ετήσια βάση από τον ΙΝΣΕΤΕ βασίζεται σε κατά προσέγγιση στοιχεία που δίνονται από την Τράπεζα της Ελλάδος, τις Αστυνομικές Αρχές, καθώς επίσης και από Συνδέσμους Ξενοδόχων, στοιχεία τα οποία δεν είναι απόλυτα αξιόπιστα, αν μάλιστα σκεφτείτε ότι μέχρι πρότινος Σύνδεσμο ξενοδόχων διέθετε μόνο η Καστοριά και καμιά άλλη Περιφερειακή Ενότητα. Το εν λόγω πρόβλημα είναι μόνιμο και διαχρονικό.
Επιπρόσθετα σύμφωνα με την «Ετήσια Έκθεση Ανταγωνιστικότητας και Διαρθρωτικής Προσαρμογής στον Τομέα του Τουρισμού: Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, 2024», για την περίοδο 2019-2023 ο τουρισμός στην Περιφέρεια δέχτηκε τεράστιο πλήγμα και όπως είναι γνωστό έκλεισαν πάρα πολλά ξενοδοχεία και καταλύματα, πιο συγκεκριμένα έχουμε μείωση 32% των επισκέψεων, μείωση 33% των δαπανών του εισερχόμενου τουρισμού, μείωση 40% των διανυκτερεύσεων και μείωση 11% της μέσης διάρκειας παραμονής. Παρότι οι εκθέσεις του ΙΝΣΕΤΕ αποτελούν το κυρίαρχο εργαλείο πληροφόρησης σχετικά με τις επιδόσεις του τουρισμού δεν αποδίδουν την πραγματικότητα διότι δεν στηρίζονται σε πλήρη και αξιόπιστη καταγραφή αποτελεσμάτων αλλά πρόκειται για κατά προσέγγιση στατιστικές εκτιμήσεις.
Αυτό που σίγουρα δεν γνωρίζουν οι αναγνώστες σας είναι ότι σαν Αντιπεριφέρεια έχουμε τα πρώτα δικά μας μετρήσιμα αποτελέσματα των επισκεπτών της Δυτικής Μακεδονίας με βάση τα ερωτηματολόγια που δημιουργήσαμε και καταγράφουμε το δημογραφικό και τουριστικό προφίλ των επισκεπτών καθώς και το βαθμό ικανοποίησής τους. Μέσα στο πρώτο δίμηνο της καταγραφής έχουμε ένα δείγμα μεγαλύτερο των 350 απαντήσεων. Ας σημειώσω εδώ ότι τα καρτελάκια με το QR Code των ερωτηματολογίων έχουν διανεμηθεί σε όλα τα τουριστικά καταλύματα της Δυτικής Μακεδονίας από την Αντιπεριφέρεια. Τα αποτελέσματα που θα συγκεντρώσουμε αρχικά το πρώτο εξάμηνο και στη συνέχεια θα συγκεντρώνονται σε ετήσια βάση, έχουμε συμφωνήσει σε υπηρεσιακό επίπεδο να τα παραδίδουμε επίσημα στη Διεύθυνση Έρευνας, στο Τμήμα Στατιστικών Τουρισμού του Υπουργείου Τουρισμού προκειμένου να διαθέτουν πλέον επίσημα και αξιόπιστα στοιχεία από εμάς. Τα στοιχεία αυτά θα αποτελέσουν επιπλέον τη βάση για τη δημιουργία του Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας και ταυτόχρονα για τη λειτουργία του Οργανισμού Διαχείρισης & Προώθησης Προορισμού (DMMO). Επιπρόσθετα η καταγραφή αυτή θα αποτελεί ένα πρωτογενές υλικό το οποίο θα συνδράμει στη διαμόρφωση της Στρατηγικής μας στο κομμάτι του τουρισμού.
– Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μεγαλύτερο λάθος που έγινε τα τελευταία χρόνια στον τουρισμό της Περιφέρειας Δ. Μακεδονίας και που εσείς έχετε εστιάσει;
Δεν θεωρώ κ. Σαμαρά ότι υπήρξε κάποιο συγκεκριμένο λάθος στη στρατηγική διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος της Δυτικής Μακεδονίας και αυτό γίνεται κατανοητό αν δείτε τα προγράμματα τουριστικής προβολής των προηγούμενων ετών και αν αναλογιστείτε ότι οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας εργάζονταν και εργάζονται με τον ίδιο ζήλο και την ίδια μεθοδικότητα. Αυτό που άλλαξε αυτή τη στιγμή στη Δυτική Μακεδονία είναι ότι είμαστε μια περιοχή υπό μετάβαση. Η δομή της οικονομίας μας και το παραγωγικό μοντέλο της περιοχής μας είχε ως βασικό πυλώνα την εκμετάλλευση του λιγνίτη και ως δεύτερο πυλώνα την εκμετάλλευση της γούνας. Δυστυχώς αυτοί οι δύο βασικοί παραγωγικοί πυλώνες για την περιοχή μας έχουν πάψει να έχουν πρωταγωνιστικό και δυναμικό ρόλο στην οικονομία της περιοχής και τώρα η περιοχή βρίσκεται από καθεστώς αλλαγής παραγωγικού μοντέλου, αναζητώντας νέες λύσεις. Μια λύση εξ’ αυτών είναι μεγαλύτερη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος. Η Δυτική Μακεδονία μπορεί και πρέπει να πάρει ένα πολύ μεγαλύτερο μερίδιο από την τουριστική πίτα της χώρας, να ξεφύγουμε από το 1%, γιατί το αξίζουμε και γιατί μπορούμε.
Εμείς ως Περιφερειακή Αρχή και Αντιπεριφέρεια έχουμε εστιάσει αρχικά στη δημιουργία όλων εκείνων των υποδομών που θα συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη. Για να εξηγήσω πιο απλά τι σημαίνει αυτό δημιουργήσαμε τον τουριστικό μας οδηγό, ο οποίος μάλιστα κέρδισε και τα εύσημα από τα κεντρικά γραφεία του ΕΟΤ όταν εγκρίθηκε, ολοκληρώσαμε την καταγραφή όλων των τουριστικών, ανθρωπίνων και πολιτιστικών πόρων, προχωράμε στη δημιουργία της νέας Τουριστικής Ιστοσελίδας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, σχεδιάζουμε νέους θεματικούς τουριστικούς οδηγούς για την προώθηση του Προσκυνηματικού, οινογαστρονομικού, πολιτιστικού προϊόντος και των υπαίθριων δραστηριοτήτων αλλά και χάρτες ανά Περιφερειακή Ενότητα, ενώ παράλληλα υλοποιούμε δράσεις προβολής στο εξωτερικό, στο εσωτερικό, συμμετέχουμε σε εκθέσεις, οργανώνουμε φεστιβάλ και ετοιμάζουμε νέο οπτικοακουστικό υλικό. Προσπαθούμε κ. Σαμαρά να φανούμε αντάξιοι της εμπιστοσύνης των πολιτών της Δυτικής Μακεδονίας και να βοηθήσουμε όλοι μαζί την Περιφέρεια μας να κερδίσει μια θέση στον τουριστικό χάρτη σαν μια Περιφέρεια που δεν έχει θάλασσα αλλά έχει το μεγαλύτερο ποσοστό υδάτινων πόρων από κάθε άλλη Περιφέρεια.
– Σας έχουμε ακούσει πολλές φορές να έχετε μιλήσει και γράψει για τον οινοτουρισμό στην Δ. Μακεδονία. Έχετε εκπονήσει ή πρόκειται να το κάνετε συγκεκριμένα σχέδια στήριξης των οινοποιείων της Δ. Μακεδονίας ή σκέφτεστε άλλους τρόπους;
Νομίζω κ. Σαμαρά ότι με τις σημερινές σας ερωτήσεις θέλετε να βγάλετε μόνο ειδήσεις για τους αναγνώστες σας! Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τον Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΑΝΚΟ Δυτικής Μακεδονίας Α.Ε. και την Αναπτυξιακή Φλώρινας Α.Ε., το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης και με τη στήριξη του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου διοργανώνει ένα Συνέδριο Οίνου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 27 έως τις 29 Ιουνίου 2025, στο Αμύνταιο Φλώρινας. Ποιος καλύτερος τρόπος να στηρίξουμε τους οινοποιούς της Δυτικής Μακεδονίας και τα οινοποιεία υλοποιώντας ένα αίτημά τους να τους ενημερώσουμε μέσα από εισηγήσεις κορυφαίων επιστημόνων και ειδικών από το πεδίο της αμπελουργίας και του οινοτουρισμού, για τις προκλήσεις και ευκαιρίες που προκύπτουν για τη σύγχρονη αμπελουργία και οινοπαραγωγή, ενόψει των μεταβαλλόμενων περιβαλλοντικών και κλιματολογικών συνθηκών. Παράλληλα, στόχος του συνεδρίου θα είναι να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και να αναδείξει τις δυνατότητες του οινικού τουρισμού, ως μοχλού βιώσιμης περιφερειακής ανάπτυξης, ιδίως για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η οποία αποτελεί μία από τις σημαντικότερες οινοπαραγωγικές περιοχές της Ελλάδας. Το συνέδριο λοιπόν απευθύνεται σε επαγγελματίες του αμπελοοινικού τομέα, αναπτυξιακούς οργανισμούς, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού και της εστίασης, εκπροσώπους φορέων, τοπικών αρχών, εμπορικών επιμελητηρίων καθώς και σε όσους ενδιαφέρονται για το παρόν και το μέλλον της αμπελουργίας, της οινοπαραγωγής και του οινοτουρισμού στη Δυτική Μακεδονία και πέρα από αυτήν. Φυσικά δεν θα σας τα πω όλα στη σημερινή συνέντευξη αλλά το αναλυτικό πρόγραμμα του συνεδρίου με τίτλο «Οινοπέδια των Λιμνών: Οίνος – Τόπος – Άνθρωποι» θα ανακοινωθεί προσεχώς.
Επίσης στο πλαίσιο της στρατηγικής μας εντάσσεται και η πρόταση που κατέθεσε το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στην παρέμβαση Π2-58.4 “Ενημέρωση για την υπεύθυνη κατανάλωση οίνων και το ενωσιακό καθεστώς των προστατευόμενων ονομασιών προέλευσης και των προστατευόμενων γεωγραφικών ενδείξεων – δράσεις ενημέρωσης σχετικά με τους οίνους της Ένωσης που διεξάγονται στα κράτη μέλη και οι οποίες ενθαρρύνουν την υπεύθυνη κατανάλωση οίνου ή προωθούν συστήματα ποιότητας της Ένωσης που καλύπτουν τις ονομασίες προέλευσης και τις γεωγραφικές ενδείξεις ” για την περίοδο 2024-2025, με στόχο να συμβάλλει στην προβολή των οινοποιείων της περιοχής.
Κομμάτι του δικού μας σχεδιασμού αποτελεί επίσης και το Πρόγραμμα Interreg Europe 2021-2027 ENOGastroDEST “Eno-Gastronomy in Developing Experential Sustainable Tourism, with eco-culinary heritage preservation” το οποίο κατέθεσε η Εταιρεία Τουρισμού, εγκρίθηκε και έχουμε ξεκινήσει σταδιακά την υλοποίηση του. Γενικός στόχος του Προγράμματος είναι να προωθήσει την αμπελουργία και τη γαστρονομική κληρονομιά και να την αναδείξει ως πτυχή του Βιωματικού Πολιτιστικού Τουρισμού μέσα από εργαστήρια, συμμετοχικά εργαστήρια και εκπαιδευτικές επισκέψεις σε οινοποιεία, αγροκτήματα και αγροτουριστικούς προορισμούς, μέσα από την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών Οδηγιών του ΟΗΕ για τον Τουρισμό (UNWTO).
Για εμάς κ. Σαμαρά θα πρέπει να σας πω ότι οδηγός για τον οινοτουρισμό στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί το «Στρατηγικό Σχέδιο για τον Οίνο & το Σχέδιο Δράσης για την Οργάνωση και Ανάπτυξη του Οινοτουριστικού προϊόντος της Δυτικής Μακεδονίας» που εκπονήθηκε από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και με βάση αυτό σχεδιάζουμε και υλοποιούμε και τις δράσεις που σας ανέφερα ήδη και σε απόλυτη συνεργασία με τα στελέχη του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης.
Τέλος περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον να ακούσουμε όσα θα ειπωθούν στο Συνέδριο τον Ιούνιο από ειδικούς επιστήμονες, καθώς και τα αποτελέσματα της Εμπειρογνωμοσύνης για τη Στρατηγική Ανάπτυξης του Οινοτουρισμού του Σχεδίου Διατοπικής Συνεργασίας 22 ΟΤΔ από όλη την Ελλάδα που χρηματοδοτήθηκε μέσω του LEADER, αλλά κυρίως τους ίδιους τους οινοποιούς. Ως γνώμονα βέβαια στο σχεδιασμό και στα μέτρα στήριξης μας έχουμε τα οινοποιεία με τη συνεργασία των οποίων θέλουμε, οραματιζόμαστε και τελικά πιστεύω θα καταφέρουμε να διασυνδέσουμε τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποίηση της αγροτικής παραγωγής με τον τουρισμό και τον πολιτισμό. Αυτό άλλωστε είναι και το όραμα του Περιφερειάρχη μας όταν επέλεξε να δημιουργήσει μία Αντιπεριφέρεια με τριπλό έργο και αντικείμενο, τον Τουρισμό, τον Πολιτισμό και το Περιβάλλον.
– Πόσα χρήματα δαπανήσατε και που για το τουριστικό μάρκετινγκ της Δ. Μακεδονίας το 2024; Αν μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα έστω και κατά προσέγγιση και τι σχεδιάζετε για το 2025.
Τα χρήματα που δαπανούνται από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας για το τουριστικό μάρκετινγκ περιγράφονται πλήρως στο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο περιλαμβάνει Τουριστικές Εκθέσεις, Fam & Press Trips, προβολή σε έντυπα & ψηφιακά μέσα και άλλες δράσεις προβολής που μπορεί ο καθένας να ανατρέξει στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας και να το διαβάσει, είναι προσβάσιμο για όλους, άλλωστε έχει αναρτηθεί και στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
Εκτός των επαναλαμβανόμενων δράσεων που γίνονται, φέτος προγραμματίζουμε να κάνουμε επιπρόσθετες δράσεις, πιο συγκεκριμένα, θα πραγματοποιήσουμε τέλος Ιουνίου στο Αμύνταιο, το οινικό φεστιβάλ που σας ανέλυσα παραπάνω με θεματολογία για το αμπέλι και τον οινοτουρισμό. Μια πρώτη και σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με το τι γινόταν μέχρι σήμερα όσο αφορά την αρμοδιότητα της Αντιπεριφέρειας στο αντικείμενο του Πολιτισμού θα κάνουμε φέτος με την πραγματοποίηση ενός Φεστιβάλ ανά Περιφερειακή Ενότητα με πολιτιστικό χαρακτήρα. Ξεκινάμε λοιπόν με προσεκτικά βήματα και με μεγάλη αγωνία το σχεδιασμό για ένα φεστιβάλ βαλκανικού κινηματογράφου στην Φλώρινα σε συνεργασία με το Δήμο Φλώρινας και τη Λέσχη Πολιτισμού Φλώρινας, ενώ σχεδιάζουμε άλλα δύο φεστιβάλ στα Γρεβενά και στην Καστοριά και θα επαναλάβουμε και το πολυθεματικό Φεστιβάλ στη Λίμνη Πολυφύτου με μια επιπλέον προσθήκη για την Εορδαία. Στόχος μας είναι αυτά τα φεστιβάλ να γίνουν θεσμός και να προσελκύουν κάθε χρόνο ολοένα και περισσότερους τουρίστες. Βέβαια οι επιπρόσθετες δράσεις δεν τελειώνουν εδώ, σχεδιάζουμε νέες προωθητικές δράσεις με το σχολικό τουρισμό σε συνεργασία με την αρμόδια Αντιπεριφερειάρχη στην Αθήνα και άλλες ενέργειες που θα μας επιτρέψετε να μη γνωστοποιήσουμε μέχρι να ωριμάσουν!
– Πώς εμπλέκονται οι Δήμοι και άλλοι φορείς στην τουριστική στρατηγική της Περιφέρειας; Υπάρχει συντονισμός και συνεργασία με τους δήμους;
Βασικός μοχλός στην Τουριστική στρατηγική της Περιφέρειας είναι η Εταιρεία Τουρισμού, όπου σε συνεργασία με τον κ. Ζυμπίδη σχεδιάζουμε, υλοποιούμε και χρηματοδοτούμε πολύ σημαντικές δράσεις με τουριστικό και πολιτιστικό αποτύπωμα σε ολόκληρη την Περιφέρεια σε συνεργασία πάντα με όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας που εκπροσωπούν φορείς αλλά και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου από όλες τις Περιφερειακές Ενότητες.
Είναι όμως πολύ σημαντικό για μας κ Σαμαρά ότι υπάρχει ενημέρωση, επικοινωνία και συντονισμός με τους Δήμους όλης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Αρχικά κάθε χρόνο προτού καταθέσουμε το πρόγραμμα τουριστικής προβολής κάνουμε διαβούλευση με τους Δήμους για να ενσωματώσουμε σε αυτό τις προτάσεις τους. Φέτος παράλληλα με τις λοιπές δράσεις επισκεπτόμαστε με τον κ. Παπαδημητρίου, Προϊστάμενο του Τμήματος Τουρισμού και Πολιτισμού και τους ειδικούς συνεργάτες έναν προς έναν τους Δημάρχους της ΠΔΜ για να τους παρουσιάσουμε το σχέδιο τουριστικής προβολής, να το συζητήσουμε, να μας πούνε τι δράσεις σκοπεύουν να κάνουν, πως μπορούμε να συνεργαστούμε ή/και να βοηθήσουμε τις δράσεις και σε γενικές γραμμές συνδιαμορφώνουμε όλοι μαζί την τουριστική στρατηγική της Περιφέρειας. Άλλωστε όλα αυτά κ. Σαμαρά μπορείτε να τα πληροφορηθείτε και από το Newsletter μας στην ηλεκτρονική σελίδα της Περιφέρειας. Για μας συντονισμός και συνεργασία είναι ο μοναδικός στόχος για να λειτουργήσει η ομάδα που είπαμε παραπάνω.
– Ένα αντικείμενο της Αντιπεριφέρειας σας είναι και το περιβάλλον. Η Δυτική Μακεδονία διαθέτει σπάνια φυσικά τοπία, λίμνες, δάση και βιοποικιλότητα. Πόσο ισχυρή είναι η προστασία τους σήμερα; Τι έχει αλλάξει επί των ημερών σας ή τι σχεδιάζετε προς αυτή την κατεύθυνση;
Όπως πολύ σωστά είπατε ένα επιπρόσθετο αντικείμενο της Αντιπεριφέρειας είναι και το Περιβάλλον και όπως γνωρίζετε είμαι και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΠΔΜ. Η Επιτροπή Περιβάλλοντος έχει κατά βάσει γνωμοδοτικό χαρακτήρα, αλλά μαζί με τις εξαιρετικές υπηρεσίες μας και τις περιβαλλοντικές εισηγήσεις που κάνουν στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, κύριο μέλημα όλων των μελών της επιτροπής είναι να διατηρήσουμε και να προστατεύσουμε το φυσικό περιβάλλον και την βιοποικιλότητα της Περιφέρειας μας. Θυμάστε άλλωστε την πολύ σημαντική απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος που λάβαμε ομόφωνα όλες οι Παρατάξεις και με τη οποία γνωμοδοτήσαμε επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων των πυρήνων ώνης Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.) Πτολεμαϊδας και Αμυνταίου- Κλειδιού Αχλάδας.
Όσο αφορά τώρα επιμέρους δράσεις της Περιφερειακής Αρχής για την ολοκληρωμένη προστασία και βιώσιμη ανάπτυξη του τόπου θα σας αναφέρω κάποιες ενδεικτικές δράσεις ανα τομέα. Και θα ξεκινήσω κ Σαμαρά από τις λίμνες καθώς είμαστε η Περιφέρεια των λιμνών όπως τόσες φορές αναφέρω χαρακτηριστικά όταν μιλάω στα ΜΜΕ και αναλύω τη στρατηγική μας. Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Δυτική Μακεδονία” 2021-2027 έχει σχεδιάσει, προγραμματίσει και υλοποιεί δύο Στρατηγικές Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων (Ο.Χ.Ε.): α) ΟΧΕ Λιμνών και Ποταμών Δυτικής Μακεδονίας, η οποία αποτελεί και συνεχιζόμενη πράξη της προηγούμενης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 και β) ΟΧΕ Γεωπάρκου Γρεβενών – Κοζάνης. Οι δύο Στρατηγικές Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων με συνολική δημόσια χρηματοδότηση που μπορεί να ανέλθει έως το ποσό των 45,96 εκ. € έχουν έντονο περιβαλλοντικό χαρακτήρα διότι ουσιαστικά υλοποιούνται σε περιοχές με σημαντικά φυσικά οικοσυστήματα της Δυτικής Μακεδονίας και περιλαμβάνουν δράσεις που αφορούν μεταξύ άλλων την προστασία, ανάδειξη και προβολή τόσο του φυσικού όσο και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της περιοχής. Επιπρόσθετα, μέσω του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ), η ΟΧΕ των Λιμνών και Ποταμών Δυτικής Μακεδονίας θα ενισχυθεί με το ποσό των 9,45 εκ. € για την υλοποίηση δράσεων που εξυπηρετούν τη συγκεκριμένη Στρατηγική.
Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα στη διαχείριση των υδάτινων πόρων είναι και το master plan των αντιπλημμυρικών έργων όπου έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα όπως άλλωστε είχαμε δεσμευτεί και προεκλογικά. Ο Περιφερειάρχης με την Α.Π. 193117/2-12-2024 σύμφωνη γνώμη του μας κατέστησε κύριους του έργου για την σύνταξη των Στρατηγικών Σχεδίων (Master Plan) Έργων Αντιπλημμυρικής Προστασίας για τα Υδατικά Διαμερίσματα των ΠΕ Κοζάνης, Φλώρινας, Γρεβενών και Καστοριάς στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Πολιτικής Προστασίας «ΑΙΓΙΣ» με συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του προγράμματος «Πολιτική Προστασία» και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ύψους 22.000.000 € . Σας θυμίζω επίσης ότι με την υπ’ αρίθμ. ΥΠΕΝ/Γρ. ΕΓΥ/41387/331/ΦΕΚ 2689/Β/6-7-2018 Απόφαση εγκρίθηκε το σχέδιο Διαχ/σης κινδύνων πλημμύρας Λεκανών Απορροής ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος (EL 09) Δυτικής Μακεδονίας και με την υπ’ αρίθμ. πράξη του ΥΣ 23/15-6-2024/ΦΕΚ 111/Α/23-7-2024 εγκρίθηκε η 2η Αναθεώρηση του Σχεδίου Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Δυτικής Μακεδονίας (EL 09).
Όσο αφορά τη βιοποικιλότητα που αναφέρατε μπορείτε να διαβάσετε και τη μελέτη που έχει εκπονήσει η Περιφέρεια για την διατήρηση της Βιοποικιλότητας, η οποία βρίσκεται αναρτημένη στο site του ΠΤΑ στην παρακάτω Δ/νση: https://portal.pta.pdm.gr/deliverables/stratigiki-kai-schedio-drasis-tis-perifereias-dytikis-makedonias-gia-ti-viopoikilotita/. Η μελέτη αυτή προτείνει σχέδια, δράσεις, ενδεικτικούς φορείς υλοποίησης και το ενδεικτικό κόστος υλοποίησης ωστόσο η διαχείριση των περιοχών NATURA είναι αρμοδιότητα του ΟΦΥΠΕΚΑ και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Είναι τόσα πολλά τα περιβαλλοντικά θέματα που διαχειριζόμαστε κ Σαμαρά. Το πολύ επίκαιρο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής για παράδειγμα όπου η Περιφέρεια έχει εκπονήσει Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, στο οποίο προβλέπονται έργα, δράσεις και ενδεικτικοί προϋπολογισμοί ενώ παράλληλα η Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης και Οικονομίας διαχειρίζεται και μελετά την κλιματική αλλαγή με μετεωρολογικούς σταθμούς. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πρόταση χρηματοδότησης που υποβάλλαμε στην πρόσκληση με τίτλο “Παρεμβάσεις εκτίμησης τρωτότητας και ανθεκτικότητας φραγμάτων έναντι ακραίων καιρικών φαινομένων” στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή». Η πρόταση αυτή σύμφωνα με την εισήγηση της Γενικής Δ/νσης Περιβάλλοντος και Υποδομών περιλαμβάνει συνοπτικά τις εξής ενέργειες για 30 συνολικά φράγματα:
- Επικαιροποίηση του Φακέλου Υφιστάμενου Φράγματος (περιλαμβάνει το Μητρώο Φράγματος, το Εγχειρίδιο Λειτουργίας και Συντήρησης, το Σχέδιο Παρακολούθησης, την Τροποποίηση – ανανέωση Περιβαλλοντικών Όρων).
- Επικαιροποίηση της Μελέτης Θραύσης Φράγματος και διόδευσης πλημμυρικού κύματος.
- Επικαιροποίηση του Σχεδίου Αντιμετώπισης Επικίνδυνων Καταστάσεων (ΣΑΕΚ) Φράγματος.
Επίσης θα σας αναφέρω ότι για τον έλεγχο και τη μέτρηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της περιοχής μας προμηθευτήκαμε, εγκαταστήσαμε και εντάξαμε στο δίκτυο των υφιστάμενων σταθμών, μέσω ΕΣΠΑ, τρείς νέους σταθμούς μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης (Κοζάνη, Γρεβενά, Καστοριά) για να καλύψουμε όλη την Περιφέρεια, τουλάχιστον σε επίπεδο πρωτευουσών. Παράλληλα βρισκόμαστε στη διαδικασία προμήθειας τριών νέων σταθμών, μέσω του ΥΠΕΝ σε αντικατάσταση παλαιών.
Τέλος να σας ενημερώσω ότι την τρέχουσα περίοδο βρίσκεται σε διαδικασία ανάθεσης και εκπόνησης το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.
Εύχομαι να σας κάλυψα όσο το δυνατόν περισσότερο και συγχωρέστε με αν ήμουν πιο αναλυτική σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον αλλά αυτό είναι και το γνωστικό μου αντικείμενο στο Πανεπιστήμιο και ασχολούμαι ερευνητικά με άρθρα και δημοσιεύσεις, ειδικά με τη διαχείριση των υδάτινων πόρων.
– Πώς απαντάτε σε όσους συγκρίνουν τη Δυτική Μακεδονία με πιο “τουριστικές” περιοχές και υποστηρίζουν πως δεν έχουμε τις υποδομές ή τα χαρακτηριστικά για να γίνουμε τουριστικός προορισμός; Υπάρχει τουριστικό brand για τη Δυτική Μακεδονία ή είμαστε ακόμα στο στάδιο της αναζήτησης.
Καμιά φορά κ. Σαμαρά έννοιες όπως το branding και το marketing είναι ιδιαίτερα παρεξηγημένες και καμιά φορά επικρατεί σύγχυση τελικά για το Ποιοι είμαστε -δηλαδή ποια είναι η ταυτότητα μας και για το Πως θα προωθήσουμε αυτή την ταυτότητα. Το πρώτο, branding είναι το θεμέλιο και το δεύτερο marketing είναι το εργαλείο. Νομίζω πως αν σήμερα η Δυτική Μακεδονία δεν διέθετε ένα brand δεν θα κάναμε αυτή τη συνέντευξη, δεν θα υλοποιούσαμε το πρόγραμμα τουριστικής προβολής μας με όλες τις δράσεις μας ταξίδια εξοικείωσης, διαφημίσεις, εκθέσεις. Άλλωστε το brand αυτό περιγράφω και στον Οικονομικό Ταχυδρόμο στο κείμενο μας “Ο Νέος Τουριστικός Οδηγός της Δυτική Μακεδονίας. Αυτός είναι ο Τάκης”. Έχει brand η Δυτική Μακεδονία και αυτή η σταθερότητα ενός brand συμβάλλει καθοριστικά στην αναγνωρισιμότητα και στην καθιέρωση εμπιστοσύνης καθώς χτίζει μια σταθερή εικόνα στον νου του ταξιδιώτη και καθιστά τον προορισμό πιο ανταγωνιστικό. Αυτή η συνέπεια του Τμήματος Τουρισμού και Πολιτισμού όλα αυτά τα χρόνια ότι το τουριστικό μας προϊόν είναι ένα και ότι ο παράγοντας “Άνθρωπος” είναι που διαφοροποιεί τη φιλοξενία στη Δυτική Μακεδονία έχει δημιουργήσει έναν ισχυρό και διαρκή συναισθηματικό δεσμό, ενώ παράλληλα σταδιακά θα ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα και την πιστότητα στον προορισμό (destination loyalty). Ναι λοιπόν κ. Σαμαρά υπάρχει Τουριστικό Brand, είμαστε η Περιφέρεια των Λιμνών, με τα εξαιρετικά κρασιά της, την υπέροχη γαστρονομία της, την πλούσια ιστορίας της και τη μοναδική φυσική ομορφιά της που καθηλώνει τους τουρίστες που την επισκέπτονται, σας ανέλυσα όλα εκείνα τα στοιχεία που διαθέτει το Brand μας. Ωστόσο ένα τουριστικό brand πρέπει να έχει έναν σταθερό πυρήνα, αλλά παράλληλα να εξελίσσεται διαρκώς στα επιμέρους στοιχεία του για να παραμένει ελκυστικό καθώς είναι δυναμικό και η ταυτότητα ενός προορισμού πρέπει να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες τάσεις, ανάγκες και προσδοκίες και να αντανακλά διαρκώς την εξελισσόμενη ταυτότητα της περιοχής μας. Με γνώμονα αυτές τις αρχές του μάρκετινγκ προσπαθούμε στο πρόγραμμα τουριστικής προβολής και στις δράσεις μας να προσαρμοζόμαστε στις νέες αγορές και τάσεις (π.χ. βιωσιμότητα, ψηφιακός νομάς) να ενσωματώνουμε τις πολιτιστικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές αλλαγές στην περιοχή μας και να ανανεωνόμαστε για να προσελκύουμε και επαναλαμβανόμενους επισκέπτες.
Προσπαθούμε κ. Σαμαρά να είμαστε ρεαλιστές και η αλήθεια είναι ότι Τουριστικά η Περιφέρειά μας υστερεί σημαντικά έναντι των άλλων τουριστικών περιοχών, δεν είμαστε Κρήτη, αλλά είμαστε εδώ για να προσπαθήσουμε με επικεφαλής και συνοδοιπόρο τον Περιφερειάρχη μας, τον Γιώργο Αμανατίδη, τις υπηρεσίες και εγώ από την θέση της Αντιπεριφερειάρχη να αποκτήσουμε πιο ισχυρές υποδομές και να αναπτύξουμε το τουριστικό προϊόν της Περιφέρειας. Υποδομές που ήδη υλοποιούμε με τα έργα που τρέχουν και αφορούν δρόμους όπως στο Χιονοδρομικό Κέντρο της Βασιλίτσας, ή με τα έργα στο Διασυνοριακό Σταθμό του Λαιμού, ή το μεγάλο πρόγραμμα για τα μονοπάτια, ή με τη βελτίωση του οδικού δικτύου και τον Ε65 που θα φέρει τη Δυτική Μακεδονία πιο κοντά στην Αθήνα. Παράλληλα υποδομές δημιουργούνται και στο ψηφιακό κομμάτι με τη νέα σελίδα για τις Μάχες της Δυτικής Μακεδονίας, την ηλεκτρονική σελίδα που θα λειτουργήσει σε ένα δίμηνο περίπου για τον Μοναστηριακό Τουρισμό, με τη δική μας ηλεκτρονική ιστοσελίδα για τον Τουρισμό που θα διαθέτει Καλεντάρι Εκδηλώσεων και εφαρμογή για Trip Planner. Δεν είναι απλά ένα όραμα, είναι Σχεδιασμός, είναι Στρατηγική, είναι Ομαδική Δουλειά και εμείς κ. Σαμαρά θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε.
– Λένε κάποιοι καλός ο τουρισμός αλλά αν δεν υπάρχουν κατάλληλα καταρτισμένοι άνθρωποι για να τον υποστηρίξουν δε μπορεί να γίνει τίποτα. Έχουν γίνει ή σχεδιάζονται προγράμματα επιμόρφωσης για τους επαγγελματίες του τουρισμού στη Δυτική Μακεδονία ή δε χρειάζονται;
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη συνεχούς εκπαίδευσης για τη βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών από τις τουριστικές επιχειρήσεις της Δυτικής Μακεδονίας, η Περιφέρεια υλοποίησε τον Δεκέμβριο του 2023 τρία πιλοτικά εκπαιδευτικά σεμινάρια τουρισμού στην Καστοριά στο πλαίσιο εκτέλεσης του ετήσιου Προγράμματος Τουριστικής Προβολής με εξαιρετικά αποτελέσματα σύμφωνα και με την ανάδραση που λάβαμε από τους συμμετέχοντες.
Στο νέο πρόγραμμα τουριστικής προβολής του 2025 προβλέπεται ρητά η Δράση “Δ2. Στήριξη επιχειρηματικότητας σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς του τουρισμού της Δυτικής Μακεδονίας” και ειδικότερα Δ2α που αφορά την Ποιοτική αναβάθμιση παρεχομένων υπηρεσιών τουριστικών επιχειρήσεων της ΠΔΜ με διενέργεια εντατικών σεμιναρίων επαγγελματικής κατάρτισης τουλάχιστον για τους κλάδους των activity providers, των τουριστικών καταλυμάτων και της εστίασης σε συνεργασία με τους συλλογικούς τους φορείς αλλά και σεμινάρια με αυστηρά πρακτικό και όχι θεωρητικό περιεχόμενο από έμπειρους επαγγελματίες κατάλληλα για επιχειρηματίες, αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες και εργαζομένους.
Για την υλοποίηση της δράσης αυτής η Αντιπεριφέρεια Τουρισμού, Πολιτισμού & Περιβάλλοντος έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε μέσα από τα κατά τόπους επιμελητήρια σε συναντήσεις που πραγματοποιήσαμε καθώς και σε συναντήσεις με φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου και το οποίο μέσα από ερωτήσεις στους επαγγελματίες καταγράφει τις ανάγκες για επιμόρφωση και εκπαίδευση των ανθρώπων του τουρισμού. Με το που ολοκληρωθεί αυτό το στάδιο, επόμενο βήμα είναι να τρέξουν προγράμματα επιμορφωτικά έτσι ώστε να έχουμε πιο εκπαιδευμένα στελέχη στο κομμάτι του τουρισμού, με απώτερο σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών και την ικανοποίηση των επισκεπτών.
– Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη μας θα ήθελα ως Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού να στείλετε ένα μήνυμα στους κατοίκους ανά περιφερειακή ενότητα. Δηλαδή ένα ξεχωριστό μήνυμα στους Γρεβενιώτες, του Κοζανίτες, τους Φλωρινιώτες και του Καστοριανούς που αφορά την προώθηση του τουρισμού στα μέρη τους σε σχέση με το σχεδιασμό που υλοποιεί η Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας.
Το μήνυμα που θα ήθελα να στείλω κ Σαμαρά στους Γρεβενιώτες, στους Κοζανίτες, στους Φλωρινιώτες και στους Καστοριανούς είναι ότι η Δυτική Μακεδονία είναι μια οντότητα, ένα τουριστικό προϊόν ενιαίο και αυτό ίσως να ήταν ένα λάθος που γινόταν μέχρι σήμερα, ήτοι να αντιμετωπίζεται η κάθε περιοχή ξεχωριστά από τους εμπλεκόμενους φορείς. Ναι η Καστοριά είναι η “ναυαρχίδα” μας και έχει μια πανέμορφη λίμνη, ναι η Κοζάνη έχει τη Βιβλιοθήκη, ένα μοναδικό καρναβάλι, το μουσείο Αιανής και τόσα άλλα, ναι το Νυμφαίο είναι σαν παραμύθι, ναι τα Γρεβενά έχουν τη Βάλια Κάλντα και τη μοναδική φύση, ναι τη Φλώρινα τη χαρακτηρίζουν τα υπέροχα κτήρια της και τη διασχίζει ένα υπέροχο ποτάμι, ναι η Βλάστη είναι ένας μοναδικός τόπος, ναι η Πτολεμαϊδα έχει τη βιομηχανική κληρονομιά μας, ναι η Σιάτιστα έχει τα αρχοντικά της και το λιαστό κρασί, είναι άλλωστε και η πατρίδα μου, αλλά κ Σαμαρά ξέρετε πόσο όμορφο είναι το Νεστόριο με το ποτάμι και τα μονοπάτια του; πόσο μοναδικό είναι το πάρκο στο Καρπερό; πόσο μοναδικός ο Άγιος Μηνάς στην Εορδαία; πόσο όμορφο είναι το δημοτικό σχολείο στο χωριό των Ψαράδων; ποιος μπορεί να αρνηθεί την ομορφιά του Βελβεντού και του Σκεπασμένου και τα μοναδικά οινοπέδια του Αμυνταίου που καταλήγουν στις λίμνες; Ποια εικόνα να φέρω στο μυαλό μου από την Περιφέρεια μας και να σκεφτώ ααα εδώ δεν έχουμε τίποτα να αναδείξουμε τουριστικά. Για αυτό κ Σαμαρά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι για να αναπτυχθεί τουριστικά η περιοχή μας θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν ένα brand η Περιφέρεια, σαν ένα τουριστικό προϊόν και να υπάρχουν τουριστικές συνέργειες μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων.
Σας ευχαριστώ θερμά για αυτή την επικοινωνία και τη δυνατότητα που μου δώσατε να με ακούσουν οι αναγνώστες σας και να μοιραστώ μαζί τους κάποιες σκέψεις, τις δράσεις και το σχεδιασμό μας. Σας εύχομαι Καλό Πάσχα, Καλή Ανάσταση και Ανάταση Ψυχών.
kozan.gr – Eπιμέλεια συνέντευξης Άρης Σαμαράς
Πάμπολα τα έξοδα και οι προβολές… μηδαμινό το αποτέλεσμα για τον τουρισμό της Περιοχής.
Εγώ προτείνω να τους ξεναγειτε στο έκτρωμα φωτοβολταϊκό στον Άγιο Δημήτριο..για να αυξηθούν οι ροές..κάτι τέτοιο σίγουρα δεν έχουν ξαναδεί…
No kourmpitou……
Το άλλο με τον Τοτό ισχύει;
Άσε Πολυτίμη με τον τουρισμό σε έφαγε η αντιδήμαρχος η Κικα χαχαχα
Όταν έχεις μεράκι, όρεξη και ικανότητες…
Καμία αναφορά ίσως εκ παραδρομής. για Βυζαντινό Κάστρο Σερβίων, Νεράιδα ,Λίμνη Πολυφύτου …η μήπως δεν είναι λίμνη επειδή είναι τεχνητή ;; Περιφέρεια των φυσικών Λιμνών μόνο;