Π. Κουκουλόπουλος: «Όχι στο κλείσιμο της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” – Δεύτερη Ερώτηση στη Βουλή για να αποτραπεί το λουκέτο»

3 Νοεμβρίου 2025
08:52

 

Νέα κοινοβουλευτική παρέμβαση πραγματοποίησε ο Πάρις Κουκουλόπουλος με στόχο να αποτραπεί το κλείσιμο της “Εγνατία Οδός Α.Ε.”, το οποίο έχει δρομολογήσει η Κυβέρνηση για το τέλος του έτους.

Υπενθυμίζεται ότι ο Βουλευτής Κοζάνης, μαζί με άλλους επτά συναδέλφους του Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, είχε καταθέσει Ερώτηση για το θέμα στις 3 Σεπτεμβρίου, με την Κυβέρνηση να επιδεικνύει κυνική αδιαφορία και να την αφήνει μέχρι σήμερα αναπάντητη.

Συνεπώς, την Παρασκευή ο Υπεύθυνος ΚΤΕ Οικονομικών, μαζί με τους συναδέλφους του, επανέφερε στη Βουλή το ζήτημα και τα ερωτήματα, καταθέτοντας νέα Ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών και υπογραμμίζοντας ξανά εμφατικά την αναγκαιότητα να μην μπει λουκέτο στην Εταιρεία και να αξιοποιηθεί η πολυετής πολύτιμη τεχνογνωσία της.

Αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της νέας αυτής παρέμβασης ο Π. Κουκουλόπουλος συμπεριέλαβε, μεταξύ άλλων, ειδική μνεία στη σχετική Απόφαση που εν τω μεταξύ στις 13 Οκτωβρίου έλαβε το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ:

« Το διαφαινόμενο κλείσιμο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση, καθώς επιστημονικοί φορείς, μηχανικοί, εργαζόμενοι και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη διάλυση της εταιρείας. Το θέμα βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο σχετικής εκδήλωσης που συνδιοργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας και ο Σύλλογος Εργαζομένων της εταιρείας, αναδεικνύοντας τη σημασία διατήρησης ενός δημόσιου φορέα με πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία στα έργα υποδομής της Βόρειας Ελλάδας. Περαιτέρω, η σοβαρότητα του θέματος επιβεβαιώνεται και από τα πρόσφατα ψηφίσματα που εξέδωσαν το Περιφερειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με την αριθμ. 84/2025 απόφασή του και το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας, με την αριθμ. 168/2025 απόφασή του, τα οποία αναδεικνύουν τη σημασία διατήρησης της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και στηρίζουν με υπευθυνότητα την πρόταση για ενίσχυση ή μετεξέλιξή της σε φορέα εποπτείας, σχεδιασμού και διαχείρισης έργων υποδομής δημοσίου χαρακτήρα. Παρόμοια είναι και η τοποθέτηση του Συλλόγου Μελετητών Δημοσίων Έργων Κεντρικής Μακεδονίας, σύμφωνα με την αριθμ. 2211/30-09-2025 επιστολή του, ο οποίος καταλήγει στο αίτημα προς το Υπουργείο να επανεξετάσει και να αξιολογήσει εκ νέου τις αποφάσεις του και να δώσει ρόλο, αρμοδιότητες και αντικείμενο στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί ως φορέας δημόσιου χαρακτήρα στη Βόρεια Ελλάδα, με τη δεδομένη εμπειρία και τεχνογνωσία της, είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.

Επειδή πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο προκαλεί έντονο προβληματισμό, κατατίθεται εκ νέου η αριθμ. 8370/3-9-2025 Ερώτηση, η οποία έως και σήμερα δεν έχει απαντηθεί.

Από πρόσφατη συνάντηση του Υφυπουργού Υποδομών με το Δ.Σ. του σωματείου των εργαζομένων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» στα γραφεία της εταιρείας, ειπώθηκε ότι το Υπουργείο έχει αποφασίσει το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας στις 31/12/2025 και μετάβαση αυτής σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, λόγω της επικείμενης παραχώρησης της Εγνατίας οδού σε ιδιώτη επενδυτή για τα επόμενα 35 έτη. Με την εξέλιξη αυτή φαίνεται ότι το ενδεχόμενο η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να αναλάβει την εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης – υπηρεσία που θα επέφερε και οικονομικό όφελος μέσω των διοδίων στην εταιρεία– δεν αποτελεί κυβερνητική επιλογή.

Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία παραμένει σε διαχειριστική αδράνεια, ως συνέπεια πολιτικών επιλογών, χωρίς καν να της δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχει στην απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για νέα έργα. Την ίδια στιγμή, στο Ταμείο Ανάκαμψης παρατηρείται έλλειψη διαχειριστικής επάρκειας, με αποτέλεσμα τα ποσοστά απορρόφησης να παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά.

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ως εταιρεία του Δημοσίου διαχειρίστηκε και ολοκλήρωσε τον άξονα και τους καθέτους της οδού, ένα έργο ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα προχώρησε με επιτυχία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση νέων έργων υποδομής πέραν του κύριου άξονα, τόσο σε όλη τη χώρα όσο και στο εξωτερικό, καθώς και σε έργα αποκατάστασης μετά από φυσικές καταστροφές.

Το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας χωρίς ολοκληρωμένο πλάνο για τη διαχείριση του σχεδιασμού και της υλοποίησης έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα αναδεικνύει ξανά την απουσία ουσιαστικής αποκέντρωσης και περιφερειακού σχεδιασμού. Ακόμη και στελέχη του κόμματός σας έχουν επισημάνει το σοβαρό έλλειμμα κεντρικής δομής και διαχείρισης έργων υποδομής στη Βόρεια Ελλάδα. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, όπου κρίσιμα έργα υποδομής (ThessIntec, Στρατόπεδο Γκόνου, Ανάπλαση ΔΕΘ, Μαρίνα Καλαμαριάς, Δυτικός Προαστιακός, Flyover) σχεδιάζονται και υλοποιούνται από κεντρικές υπηρεσίες της πρωτεύουσας, γεγονός που καταδεικνύει μια συγκεντρωτική διαχείριση, χαρακτηριστικό γνώρισμα της κυβερνητικής σας πολιτικής.

Δεδομένου ότι η πολύ σύντομη περίοδος που απομένει μέχρι την οριστική παύση της εταιρείας δημιουργεί εύλογη ανησυχία και αμφιβολίες για το κατά πόσο το υπουργείο έχει προετοιμαστεί να διαχειριστεί τον όγκο έργων, μελετών, συμβάσεων και οικονομικών υποχρεώσεων που εκκρεμούν.

Δεδομένου ότι τα έργα αυτά αφορούν κρίσιμες υποδομές για τις Περιφέρειες Ηπείρου, Δυτικής, Ανατολικής και Κεντρικής Μακεδονίας. Ενδεικτικά αναφέρονται η διασυνοριακή γέφυρα Ελλάδας – Τουρκίας και τμήματα του οδικού δικτύου (Κοζάνη – Γέφυρα Ρύμνιο, Κρηνίδες – Σταυρός, Καστοριά – Πτολεμαΐδα, Ξυνό Νερό – Αμμοχώρι, Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα, Περιμετρική Καβάλας).

Δεδομένου ότι η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης για τα επόμενα 35 έτη δεν είναι απλή γραφειοκρατική διαδικασία, αλλά απαιτητική αρμοδιότητα που προϋποθέτει συνεχή παρακολούθηση και αυστηρό έλεγχο. Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία ώστε, με την ανάθεση της εποπτείας, να ενισχυθεί θεσμικά και να παραμείνει βασικός πυλώνας ανάπτυξης έργων στη Βόρεια Ελλάδα και συνολικά στη χώρα.

Δεδομένου ότι η κατάσταση αυτή αναδεικνύει σαφώς την πολιτική ευθύνη της Κυβέρνησης και την ανάγκη ουσιαστικής αποκέντρωσης στη διαχείριση των έργων υποδομής.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Γιατί δεν ανατέθηκε στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας οδού; Ποια υπηρεσία θα την αναλάβει;

2) Ποιο ποσοστό των εισπράξεων από τα διόδια θα αποδίδεται στο Δημόσιο ως αντιστάθμισμα για την εποπτεία;

3) Σκοπεύει η κυβέρνηση να αξιοποιήσει κάποιον φορέα/υπηρεσία για το σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων για τη Βόρεια Ελλάδα; Έχει εξεταστεί η συγχώνευση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με άλλες εταιρείες της Θεσσαλονίκης;

4)         Πώς θα διασφαλιστεί η υλοποίηση των υποχρεώσεων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σε μελέτες, δημοπρατήσεις και έργα στη Βόρεια Ελλάδα;

5)         Ποιο θα είναι το καθεστώς διαχείρισης του στελεχιακού δυναμικού της εταιρείας; »

5 σχόλια

  • ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΛΕΤΕ ΟΧΙ ΣΕ ΟΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΑΥΤΗ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΜΑΣ ΛΕΤΕ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΝ ΕΙΣΑΣΤΑΝ ΕΣΕΙΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ
    ΟΠΩς ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΛΤΑ . ΕΣΕΙΣ ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΙΠΟΤΑ
    ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

    ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΧΕΙΣ
    ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΑ ΠΤΕΡΕΟΝΤΑ
    ΔΕΝ ΠΕΙΘΕΙΣ ΚΑΝΕΝΑΝ
    ΓΙΑΥΤΟ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑ ΤΑΡΤΑΡΑ

  • Οταν το πασοκ ψηφιζε τα μνημονια και το Ταιπεδ αυτά που προβλεπονταν παρη τα ήξερες….τωρα τα δάκρυα σου μαλλον ειναι απο την πολύ στεναχωρια που δεν βλέπετε όχι την εξουσια αλλα ούτε την καρεκλα της συγκυβέρνηση. Γιατί η ουσία εκεί ειναι στην συγκυβέρνηση.

  • Κύριε Κουκουλόπουλε, αυτή τη στιγμή εκ του αποτελέσματος φάνηκε ότι Εγνατία οδός δεν πέτυχε. Για όσους Διασχίζουμε τις εθνικές οδούς είναι ξεκάθαρο ότι το δίκτυο της Εγνατίας οδού από τα διόδια μέχρι τις λακκούβες στους δρόμους της Εγνατίας καταδεικνύουν την αποτυχία της. Αφήστε σας παρακαλώ κατά μέρος το φθηνό συνδικαλισμό!

Γράψτε απάντηση στο Η ουρδα Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Μείνετε συντονισμένοι