Κολλημένες παραμένουν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της γενικής διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρ. Επιτροπής για την τελική πρόταση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ που θα βγουν σε διεθνή διαγωνισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόσταση που χωρίζει τις δύο πλευρές είναι ο ΑΗΣ Αμυνταίου, με την ελληνική πλευρά να επιμένει στην ένταξή του στο καλάθι των προς πώληση μονάδων αλλά και τις Βρυξέλλες να αντιτείνουν πως η συγκεκριμένη επιλογή δεν θα προσελκύσει επενδυτές.
Οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι ένα πρώτο deadline στις διαπραγματεύσεις έχει τεθεί έως το τέλος του Νοεμβρίου, δηλαδή μέχρι την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα. Το σίγουρο είναι επίσης πως και το υπουργείο ΠΕΝ και η γεν. Διεύθυνση Ανταγωνισμού θεωρούν ότι θα βρεθεί λύση για το θέμα, ώστε μέχρι το τέλος του χρόνου να πραγματοποιηθεί το market test. Ήδη υπάρχει συμφωνία για τις μονάδες της Μελίτης στη Φλώρινα.
Το υπουργείο φέρεται να έχει ως εναλλακτική λύση τις λιγνιτικές μονάδες της Μεγαλόπολης, χωρίς όμως να τη βάζει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων, μέχρι να εξαντληθεί το περιθώριο των διαπραγματεύσεων.
Οι δύο μονάδες του Αμυνταίου θεωρούνται για τη γεν. Διεύθυνση Ανταγωνισμού ως σβηστές… Και πράγματι, είναι σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας, με το 2019 να είναι η καταληκτική τους παραγωγική χρονιά.
Επιπλέον, δεν είναι περιβαλλοντικά αναβαθμισμένες, με αποτέλεσμα να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις.
Εξάλλου, τελευταία κυριαρχούσα άποψη στην ελληνική πλευρά είναι πως για τον ΑΗΣ Αμυνταίου, είτε εντός είτε εκτός της πρότασης για πώληση, θα πρέπει να αναζητηθεί επενδυτής, και βέβαια με τη θεωρία αυτή δίνεται μεγαλύτερη λιγνιτική παραγωγή στον ανταγωνισμό. Κι αυτό λαμβάνοντας ως δεδομένο το ότι τη θέση των μονάδων Αμυνταίου θα καταλάβουν άλλες στη λίστα, όπως της Μεγαλόπολης. Με πιο απλά λόγια, αν υποτεθεί ότι ο ΑΗΣ Αμυνταίου δεν είναι σε αυτές που θα πουληθούν με τη διαδικασία που προβλέπει η Ευρ. Επιτροπή, τότε το ποσοστό 40% της αποεπένδυσης θα συμπληρωθεί πιθανότατα με τις μονάδες της Μεγαλόπολης.
Αν λοιπόν επιλεχθεί προς πώληση ο ΑΗΣ Αμυνταίου, για να πάρει ορισμένα χρόνια ζωής καθώς απαιτούνται επενδύσεις της τάξης των 100 με 150 εκατ. ευρώ, τότε η δημόσια επιχείρηση θα μειώσει περισσότερο τη συμμετοχή της στον λιγνίτη.
Υπάρχει ή δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τον λιγνίτη;
Πηγές του υπουργείου ΠΕΝ αφήνουν να εννοηθεί πως για το market test των μονάδων που θα βγουν προς πώληση υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον.
Μάλιστα συμπληρώνουν ότι αυτό προέρχεται και από την Ε.Ε. και όχι μόνο από Τρίτες Χώρες όπως η Κίνα. Οι εκτιμήσεις της οδού Μεσογείων, μάλιστα, είναι πως όταν θα φανεί και το καλάθι που θα βγει σε διεθνή διαγωνισμό, θα προστρέξουν και εγχώριοι παίκτες -παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας. Θυμίζουν δε, τις συμμαχίες που έχουν χτίσει με ξένες μεγάλες εταιρίες.
Στον αντίποδα, βέβαια, σινιάλα που στέλνει τις τελευταίες ώρες η εγχώρια αγορά μάλλον προς την αντίθετη άποψη οδηγούν. Δηλαδή ότι δεν τους ενδιαφέρει η προσθήκη στο παραγωγικό τους δυναμικό λιγνιτικών μονάδων. Θυμίζουν ότι είναι οικονομικά ασύμφορος, αλλά και ότι η Ε.Ε. κατευθύνει την ενιαία αγορά σε απανθρακοποίηση.
Για κάποιους από αυτούς το κίνητρο είναι και μόνο η πώληση και υδροηλεκτρικών σταθμών. Μάλιστα οι ίδιοι εκτιμούν ότι το πείραμα της διάθεσης μόνο λιγνιτικών μονάδων δεν θα βγει και έτσι μοιραία θα ανοίξει και θέμα πώλησης και υδροηλεκτρικών.