Την άνοιξη του 2018 θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία του Δήμου Κοζάνης και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών (ΤΕΕΤ, Φλώρινα) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας η υλοποίηση των Τοιχογραφιών και Εικαστικών Παρεμβάσεων στον πόλη της Κοζάνης.
Το Μάρτιο του 2017 υπήρξε, από την κοινή επιτροπή των δύο φορέων (Δήμος Κοζάνης, ΤΕΕΤ), ανοικτή πρόσκληση σε φοιτητές/τριες και απόφοιτους/ες του ΤΕΕΤ και επελέγησαν έξι προτάσεις που θα κοσμήσουν την Κοζάνη. Με αυτό τον τρόπο η πόλη θα αναδείξει το σύγχρονό της πρόσωπο, καθώς και τις δυνατότητες της δημιουργικής συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Θα υλοποιηθούν συνολικά έξι έργα: δύο εξωτερικές τοιχογραφίες της από τον Κώστα Κορωναίο (στην οδό Ειρήνης), δύο εικαστικά έργα στην Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κοζάνης από τις Ράνια Σχορετσανίτη και Βάσω Μπουρμά, ένα ζωγραφικό έργο μεγάλων διαστάσεων από την Μίνα Κουζούνη στο Δημαρχιακό Μέγαρο, και εικαστικές παρεμβάσεις σε κάδους απορριμμάτων στην Πλατεία Νίκης από τις Γιώτα Καρβουνιάρη, Βαρβάρα Μυστίλογλου, Κική Στούμπου. Τον καλλιτεχνικό συντονισμό της διαδικασίας έχουν οι καθηγητές του ΤΕΕΤ Ζωή Γοδόση (Επίκουρος Καθηγήτρια), Γιάννης Ζιώγας (Αναπληρωτής Καθηγητής), Χάρης Κοντοσφύρης, Αναπληρωτής Καθηγητής).
Η διαδικασία θα είναι ανοικτή στο κοινό και θα υπάρξουν ξεναγήσεις τόσο για τον τρόπο υλοποίησης των δημιουργιών όσο και στα ίδια τα έργα.
ΘΕΣΗ 1
Πεζόδρομος Οδού Ειρήνης, Μεγάλη Επιφάνεια
Κώστας Κορωναίος
Το σχέδιο απεικονίζει ένα δάσος από κομμένους σωλήνες μπροστά από έναν υδάτινο όγκο που μοιάζει με τη λίμνη Πολυφύτου. Οι σωλήνες προέρχονται από τα εργοστάσια της περιοχής, που είναι ο κύριος οικονομικός πόρος των κατοίκων. Ανάμεσα στους σωλήνες υπάρχουν και φουγάρα με καπνό, όπως και μερικοί ξύλινοι κορμοί, που δείχνουν και τη φυσική πλευρά του τοπίου της Κοζάνης. Από μερικούς σωλήνες αναδύονται ανθρώπινες μορφές που σχετίζονται με την παράδοση του τόπου, όπως οργανοπαίκτες πνευστών και μασκαράδες του καρναβαλιού. Σε άλλους σωλήνες φαίνονται και τα στοιχεία αυτά ξεχωριστά (π.χ. όργανα στις ενώσεις και τα “κλαδιά” των σωλήνων), αλλά και ψαράκια, δείγμα αφθονίας, που πηδάνε από σωλήνα σε σωλήνα. Αυτές οι λεπτομέρειες προσδίδουν λυρισμό και ποιητικότητα στην όλη απεικόνιση της πόλης. Στο φόντο, φαίνεται η λίμνη την ώρα ακριβώς πριν νυχτώσει (ή αμέσως μετά το ξημέρωμα). Η ώρα δηλώνεται από τα λίγα αστέρια στον ουρανό, και κυρίως από τη χρωματική παλέτα, που έχει γενικά ψυχρά χρώματα σε ενδιάμεσους τόνους, και κυριαρχεί το μπλε σε διάφορες αποχρώσεις και το γκρι. Οι σωλήνες είναι ένα ενδιάμεσο γκρι-ραφ, πιο ζωηρό στα μπροστινά επίπεδα, ενώ ο ουρανός και η θάλασσα κυμαίνονται σε τόνους του μπλε και του μωβ.
ΘΕΣΗ 2
Δημαρχείο Κοζάνης
Μίνα Κουζούνη
Το έργο θα είναι μια ζωγραφική παράσταση σε καμβά με ακρυλικά χρώματα και θα απεικονίζει χαρακτηριστικά κτίρια που βρίσκονται στην πλατεία Νίκης της Κοζάνης όπως το Δημαρχείο, ο πύργος με το ρολόι και άλλα σημαντικά κτίρια που χαρακτηρίζουν την πόλη. Το έργο θα τοποθετηθεί στην κεντρική σκάλα υποδοχής του Δημαρχείου προτείνοντας μια καινούργια ανάγνωση του αστικού τοπίου της Κοζάνης μέσα από μια ποιητικό μετασχηματισμό.
ΘΕΣΗ 3α
Κοβεντάρειο (εσωτερικός χώρος)
Ράνια Σχορετσανίτη
Το ανάγλυφο Λιβάδια της Κοζάνης εκφράζει το τοπίο της περιοχής και αποτελείται από μια σειρά επιφανειών οι οποίες θα εμποτίζονται με χρωστικές ύλες από τα λουλούδια της περιοχής με τον κρόκο να κυριαρχεί. Το κάθε επίπεδο και η επιλογή του υφάσματος θα σχηματίζει τόπους ενεργειών που σε κάποιες περιπτώσεις θα ενώνονται με νήματα επίσης εμποτισμένα με χρώμα φυτικό.
Για να γίνουν τα ανάγλυφα, θα ακολουθηθεί η παρακάτω διαδικασία: τα τραπεζοειδή κομμάτια που αποτελούν μέρος της κατασκευής θα κοπούν από μερικά μεγάλα ορθογώνια ξύλα. Στη συνέχεια, θα συναρμολογηθούν έτσι ώστε να σχηματίσουν ασύμμετρα τραπεζοειδή και πρισματικά πλαίσια. Κάθε ένα από αυτά τα πλαίσια θα καλυφθεί με ύφασμα μεταξωτό ή μάλλινο ή βαμβακερό , εμποτισμένα με χρώμα φυτικό από τον Κρόκο Κοζάνης. Τα γεωμετρικά στερεά που Θα δημιουργηθούν στη συνέχεια θα ενωθούν μεταξύ τους έτσι ώστε να σχηματίσουν την επιθυμητή δομή.
ΘΕΣΗ 3β
Κοβεντάρειο (εξωτερικός χώρος διαδρόμου 1ου ορόφου)
Βάσω Μπουρμά
Το έργο απεικονίζει μυθικά πλάσματα σε μια υδάτινη περιοχή που διαχέονται στον χώρο. Θα αναπαράγει το υδάτινο στοιχείο της περιοχής που ανακαλεί στοιχεία από το υδάτινο στοιχείο της Λίμνης Πολυφύτου αλλά και της κοντινές λίμνες της Δυτικής Μακεδονίας. Οι μεγάλες του διαστάσεις και η μνημειακότητα ενισχύουν τον τρόπο που ο θεατής θα βιώνει την ατμόσφαιρα του ζωγραφικού έργου.
ΘΕΣΗ 4
Πεζόδρομος Οδού Ειρήνης, Μικρή Επιφάνεια (φορητό έργο)
Κώστας Κορωναίος
Η τοιχογραφία προτείνεται για το δρόμο της αγοράς της Κοζάνης και έχει ως θέμα της ένα πορτρέτο με ένα ψάρι στο μάτι του, ή ένα ψάρι ως μάτι. Η χρωματική παλέτα είναι ψυχρή και υδάτινη, περιγράφοντας τη θάλασσα και το βραδινό ουρανό. Αξίζει να σημειωθεί το καμπύλο σχήμα που επιστεγάζει την παράσταση, το οποίο, εκτός από το να δίνει την αίσθηση του ουράνιου θόλου, προσομοιάζει και στο εφέ του φακού fisheye, δηλαδή της όρασης του ψαριού. Σε μια δεύτερη ανάγνωση, ο χαρακτήρας είναι ένας σιωπηλός, αλλά προσεκτικός παρατηρητής. Βλέπει, αλλά δε μιλάει, τηρεί σιγήν ιχθύος, όμως ξεχωρίζει την ποιότητα από την καθαρότητα του ματιού.
ΘΕΣΗ 5
Πλατεία Νίκης, κάδοι και πίλαρ
Βαρβάρα Μυστίλογλου/Γιώτα Καρβουνιάρη
Η πρόταση αφορά την δημιουργία ψηφιδωτού πάνω στον κάδο. Το θέμα του είναι οι τέσσερις εποχές. Mια εποχή σε κάθε πλευρά του κάδου ή μια εποχή ανά κάδο. Για ψηφίδες θα χρησιμοποιηθούν τμήματα από πλακάκια ,γυαλιά, πιάτα, κούπες κλπ. Εναλλακτικά πάνω στη επιφάνεια του κάδου μπορεί να γίνει κολάζ από κουτάκια αλουμινίου με το ίδιο θέμα, άλλα ανακυκλώσιμα υλικά. Επίσης, εκτός από τις 4 εποχές μπορεί να δημιουργηθούν και άλλα θέματα πάνω στους κάδους.
ΘΕΣΗ 5
Πλατεία Νίκης, κάδοι και πίλαρ
Κική Στούμπου
Η πρόταση αφορά τον μετασχηματισμό των κάδων με βάση μοτίβα λαϊκής κοζανίτικης τέχνης.
χαλια σκετα. χωρις καμια ενσωματωση στο χωρο που θα τοποθετηθουν. εντελως ασχετα φαινονται. ξερουμε kozan ποια ειναι η επιτροπη που τα επελεξε?
Για ιστορικο κεντρο ορεινης μακεδονιτικης πολης απλα ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ