Το kozan.gr, με αφορμή την χθεσινή λαϊκή συνέλευση στην Αιανή  σε σχέση με τις αντιδράσεις και τους προβληματισμούς για τη Δομή Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων, που θα λειτουργήσει στο Γυμνάσιο της Αιανής, αναδεικνύει τις κύριες ενστάσεις των κατοίκων, αλλά και τις απαντήσεις που δίνει, σε πολλά από αυτά που θέτουν, η Συντονίστρια της Δομής Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στην Αιανή κα. Βούλα Βασιλειάδου

  1. Βρεθήκατε χθες στη Λαϊκή συνέλευση στην Αιανή με θέμα συζήτησης τη Δομή Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων που θα λειτουργήσει στο Γυμνάσιο Αιανής. Καταρχάς πείτε μας για τι είδους δομή πρόκειται και πώς προέκυψε η δημιουργία της;

Όντως χθες βράδυ πήραμε μέρος στη συνάντηση φορέων της Αιανής, όπως και σε παλαιότερες συναντήσεις. Το θέμα της χθεσινής συνέλευσης είχε να κάνει με τη δημιουργία Δομής Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων (Δ.Υ.Ε.Π.) στο Γυμνάσιο της Αιανής. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως οι δομές αυτές συστήνονται από το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Στην προκειμένη περίπτωση στο γυμνάσιο της Αιανής η Δ.Υ.Ε.Π. θα λειτουργήσει σε ώρες απογευματινές (μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων των παιδιών που φοιτούν στο Γυμνάσιο) και δεν θα εμπλέκει τα προσφυγόπουλα με τα παιδιά του σχολείου.

  • 2) Τι ενστάσεις θέτουν οι κάτοικοι της Αιανής σχετικά με τη δημιουργία αυτής της δομής;

Οι κάτοικοι από τη μεριά τους και ως ένα βαθμό δικαιολογημένα, διότι δεν είχαν ολοκληρωμένη πληροφόρηση έθεσαν τα εξής θέματα:

  1. Νομοθετικό κενό γύρω από τη φοίτηση μεγαλύτερων παιδιών (έως 18 ετών) σε γυμνάσιο
  2. Διαφύλαξη των παιδιών που φοιτούν στο σχολείο κατά την ώρα αλλαγής του σχολείου από την πρωινή στην απογευματινή βάρδια
  3. Καθαριότητα του σχολείου
  4. Θέματα ασθενειών των προσφυγόπουλων

Τα συγκεκριμένα θέματα που έθεσαν οι κάτοικοι παρόλο που δεν ήταν της δικής μας αρμοδιότητας προσπαθήσαμε να τα απαντήσουμε όπως για παράδειγμα:

Η ηλικία των παιδιών που θα εγγραφούν στη Δ.Υ.Ε.Π. δεν είναι απαραίτητο να είναι ηλικία γυμνασίου, καθώς οι δομές αυτές δεν είναι διαβαθμισμένες σύμφωνα με το τυπικό σύστημα εκπαίδευσης (δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο) αλλά οριζόντιες, στις οποίες εκπαιδεύονται ανήλικα προσφυγόπουλα παρακολουθώντας μαθήματα όπως ελληνικά, αγγλικά, μαθηματικά, πληροφορική, γυμναστική και καλλιτεχνικά.

Αλλά και για τα θέματα των ασθενειών διευκρινίσαμε πως οι εγγραφές των προσφυγόπουλων απαιτούν τις ίδιες προϋποθέσεις εγγραφών που ακολουθούν όλα τα παιδιά που εγγράφονται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και συγκεκριμένα υπάρχει η απαίτηση ύπαρξης της Κάρτας Υγείας του μαθητή η οποία εκδίδεται κατόπιν πλήρους ελέγχου της υγείας των παιδιών.

Τέλος, δεσμευτήκαμε τα συγκεκριμένα θέματα που απασχολούν τους κατοίκους της Αιανής, να τα μεταφέρουμε ακριβώς όπως ειπώθηκαν, στη σημερινή συνάντηση που θα γίνει παρουσία του Δημάρχου Κοζάνης, του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας και της Συντονίστριας Β. Ελλάδος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης.

3) Κατά καιρούς έχουν ακουσθεί κάποια παράπονα των κατοίκων για τη συμπεριφορά κάποιων προσφυγόπουλων. Έχουν βάση αυτά και σε ποιο βαθμό; Δώστε μας 1-2 παραδείγματα.

Είναι γεγονός πως υπήρξαν κάποια προβλήματα στην Αιανή από συμπεριφορές των παιδιών, όπως για παράδειγμα – όπως αναφέρθηκαν από τους κατοίκους χθες – ότι προκλήθηκαν από τα παιδιά καταστροφές σε χωράφια με σταφύλια και φωτογράφιζαν κορίτσια χωρίς να έχουν τη συγκατάθεση τους. Παρά το γεγονός ότι θεωρούμε αντικειμενικά ότι η δομή μας είναι μια ήσυχη δομή και στο διάστημα των σχεδόν 6 μηνών λειτουργίας μας δεν συνέβησαν ακραία περιστατικά, από την άλλη κατανοούμε τις ανησυχίες και τις παρατηρήσεις των κατοίκων και την αναστάτωση που προκαλείται στην καθημερινότητά τους και θα προσπαθήσουμε με τη βοήθεια όλων να βελτιώσουμε την παρουσία μας στο χωριό και να εντείνουμε τις προσπάθειες μας για ένταξη. Από τη δική μας μεριά, επίσης, αναφέρθηκε πως μεμονωμένες συμπεριφορές παιδιών δεν μπορούν να χαρακτηρίζουν το σύνολο των παιδιών της δομής, ούτε μπορούν να χαρακτηρίσουν τη δουλειά και τη μεγάλη υποστηρικτική παρέμβαση που συμβαίνει στη Δομή.

4) Τελικά τι “βγήκε” από την χθεσινή λαϊκή συνέλευση στην Αιανή; Θα ξανασυναντηθείτε, πιστεύετε ότι οι κάτοικοι θα βάλουν εμπόδια στη λειτουργία της υποδομής; Ποια πιστεύετε θα είναι η επόμενη μέρα;

Καταρχάς, θεωρούμε πως στη χθεσινή συνέλευση σηκώσαμε ένα μεγαλύτερο βάρος από αυτό που μας αναλογεί, καθώς κληθήκαμε να απαντήσουμε για θέματα και ζητήματα που δεν αφορούν εμάς, αλλά άλλες υπηρεσίες.

Παρόλα αυτά, θεωρούμε πως χθες βράδυ έγινε μια χρήσιμη κουβέντα και δώσαμε αρκετές πληροφορίες και στοιχεία που πιθανόν η μεγαλύτερη μερίδα των κατοίκων να τα αγνοούσε, ενώ αντίστοιχα είχαμε και εμείς την ευκαιρία να ακούσουμε τις ανησυχίες των κατοίκων και να τις λάβουμε υπόψη μας για τις επόμενες παρεμβάσεις μας.

Για την επόμενη ημέρα πιστεύουμε πως θα επικρατήσει η λογική. Η Αιανή γνωρίζει από προσφυγιά και θα σταθεί δίπλα στα παιδιά αυτά, όπως έχει κάνει μέχρι τώρα.

Αυτό που ζητήσαμε και πραγματικά πιστεύουμε πως με αφορμή τη χθεσινή συνέλευση μπορεί να ξεκινήσει και να αναπτυχθεί ένας γόνιμος διάλογος και να δρομολογηθούν δράσεις από κοινού με τους τοπικούς συλλόγους, ώστε να γνωρίσει πραγματικά η Αιανή τα παιδιά μας, αλλά και τα παιδιά να νιώσουν ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια και αποδοχή. Με τον τρόπο αυτό θα εξαλειφθούν ακόμη και οι όποιες δυσκολίες υπήρξαν μέχρι σήμερα και θα μπορούμε να μιλάμε για μια αρμονική συνύπαρξη για το διάστημα που θα λειτουργήσει η δομή.

kozan.gr