Τηλεκπαίδευση: λέξη σύνθετη από δύο αντικρουόμενα μέρη. Το επίρρημα τήλε σημαίνει μακριά από την εκπαίδευση, από το ρήμα παιδεύω που σημαίνει συνεχή άσκηση σωματική, ψυχική και πνευματική, με βασική προϋπόθεση τη σχέση δασκάλου-μαθητή. Το τήλε καταργεί τη σχέση.

Εισέβαλε ξαφνικά και αναποδογύρισε το χώρο της εκπαίδευσης. Ένα τήλε κατάφερε και έκλεισε τις πόρτες του γυμνασίου και του λυκείου. Τα κτίρια είναι περιττά. Οι αυλές χάσκουν άδειες.

Ποιος το έστειλε; Μα το μάιντ κοντρόλ. Έδωσε έναν κωδικό και αμέσως το τήλε έκλεισε όλους τους μαθητές και τους καθηγητές στο σπίτι και τους «καλωδίωσε» με έναν υπολογιστή ή με το κινητό τηλέφωνο. Δημιούργησε μια παραμορφωμένη «τάξη» πίνακας με γκρι τετραγωνάκια και ονόματα, χωρίς πρόσωπα και φυσική παρουσία, χωρίς ατμόσφαιρα.

Το τρίπτυχο σώμα, μυαλό, ψυχή διασπάστηκε. Το σώμα αφήνεται πλαδαρό στον καναπέ. Τα χέρια δεν πιάνουν στυλό και μαρκαδόρο για να γράψουν, να νιώσουν ότι η σκέψη και το συναίσθημα ρέουν απευθείας από το μυαλό και την καρδιά στο χέρι και αποτυπώνονται με το μοναδικό τρόπο που δείχνει κάτι και από το χαρακτήρα του ατόμου. Δεν αγγίζουν άλλο χέρι, για να μεταδώσουν σήματα. Δεν μετρούν τη δύναμη και τη δεξιοτεχνία τους στο διάλειμμα. Τα μάτια δεν ταράζονται από άλλα μάτια, η καρδιά δεν σκιρτάει από ηλεκτρισμένα βλέμματα. Το μυαλό μπορεί να τεμπελιάζει όσο θέλει, αφού συγχρόνως μπορεί να αποσπάται από ό,τι άλλο συμβαίνει στο περιβάλλον του σπιτιού κι ούτε χρειάζεται να παίξει με τη σκανταλιά. Η ψυχή μένει μόνη και άδεια από συγκίνηση και δυνατά αισθήματα, που την ωθούν να ξεπεράσει τα όριά της.

Το τήλε σάρωσε όλες τις πτυχές της εκπαίδευσης. Διέγραψε την ποικιλία από το χώρο και το χρόνο. Όλα συμβαίνουν μέσα στη « τάξη» σπίτι, χωρίς το διάλειμμα στην αυλή του σχολείου, την « κάνουλα» που εκτονώνει τη συσσωρευμένη ένταση και πίεση του μυαλού και της ψυχής. Έκοψε το πήγαινε έλα σε δραστηριότητες, τη συνεύρεση με τους άλλους.

Είναι και κάποια παιδιά που δεν έχουν υπολογιστή η διαδίκτυο. Αυτά είναι μακριά από την έννοια της εκπαίδευσης, οπότε δεν κινδυνεύουν από τίποτα.

Και ο δάσκαλος; Μιλάει μόνος στο μικρόφωνο του υπολογιστή και αναρωτιέται: Ποιοι είναι οι μαθητές μου; άραγε ποιοι με ακούνε, τι καταλαβαίνουν; Έχω λόγο ύπαρξης;

Και για ποιο σκοπό δουλεύει όλο αυτό το αόρατο σύστημα;

«Ένα μάιντ κοντρόλ θα ελέγχει απόλυτα τη συνείδηση, τη σκέψη και τη θέλησή μας». Διδώ Σωτηρίου.

« Το νου σου ε; δεν πυροβολούν στα πόδια, στο μυαλό πυροβολούν» Κατερίνα Γώγου.

Αλλά

« Και από την ανάποδη φοριέται η φαντασία και σ’ όλα τα μεγέθη της» Οδ. Ελύτης ( Μαρία Νεφέλη)

Κοζάνη 16-11-2020

Γκουτζιαμάνη Γιάννα