Aν και δεν έχει γίνει ακόμα επίσημη πρόταση, όλα δείχνουν ότι το πρόσωπο που θα κληθεί να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου σε αυτή τη νευραλγική στιγμή και ως τη λήξη της θητείας του Δημήτρη Λιγνάδη, είναι μια γυναίκα με μεγάλη θητεία στον χώρο, που γνωρίζει άριστα το Εθνικό Θέατρο.

Ως την Κυριακή αναμένεται να έχει ανακοινωθεί το όνομα του προσώπου που θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου μετά την παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη το βράδυ του Σαββάτου. Θα ακολουθηθεί δηλαδή η «fast track» διαδικασία που εφαρμόστηκε μετά την παραίτηση σύσσωμου του ΔΣ του Κέντρου Κινηματογράφου: Δευτέρα βράδυ παραιτήθηκαν όλα τα μέλη, Παρασκευή υπήρχε νέο ΔΣ με ονόματα σημαντικά που έγιναν δεκτά με ανακούφιση και ελπίδα από τον χώρο.

Από αναπληρώτρια, Διευθύντρια;

Αυτό το μοτίβο θα εφαρμοστεί και στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου. Σημειώνουμε ότι το πρόσωπο που θα αναλάβει τη διεύθυνση, θα έχει ουσιαστικά «λειψή» θητεία, δηλαδή θα υπηρετήσει το υπόλοιπο της θητείας του Δημήτρη Λιγνάδη, ως τις 28 Αυγούστου του 2022. Όπως όλα δείχνουν -αυτές είναι οι προθέσεις- θα προταθεί στην Ερι Κύργια να αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση. Ουσιαστικά δηλαδή, με αυτή τη λύση, θα συνεχιστεί απρόσκοπτα η διοίκηση του θεάτρου, σχεδόν σαν να μην έχει επέλθει κάποια ισχυρή μετατόπιση. Και αυτό γιατί η Ερι Κύργια, ήταν ως το βράδυ του Σαββάτου αναπληρώτρια διευθύντρια του Εθνικού.

Τον Μάιο λήγει η θητεία του ΔΣ

Σύμφωνα με το καταστατικό του Εθνικού Θεάτρου με τη λήξη της συνεργασίας με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, αυτομάτως λήγει και η θητεία των αναπληρωτών διευθυντών. Συνεπώς, εδώ και περίπου 60 ώρες έχει λυθεί η συνεργασία και με την Ερι Κύργια. Βρίσκεται εκτός θεάτρου. Τη διοίκηση -στο βαθμό που επιτρέπει το καταστατικό- ασκεί το ΔΣ και δη ο πρόεδρός του Βασίλης Πουλαντζάς. Μάλιστα χθες, πριν την ανακοίνωση που εξέδωσε το ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου, ο κύριος Πουλαντζάς είχε σύμφωνα με πληροφορίες μας μακρά τηλεδιάσκεψη με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Η θητεία του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου λήγει τον Μάιο του 2021, δηλαδή σε περίπου τέσσερις μήνες.

Οι ισχυροί δεσμοί της Κύργια με το Εθνικό Θεάτρο

Η Ερι Κύργια είναι παλιά γνώριμη του Εθνικού Θεάτρου. Ουσιαστικά ήταν το δεξί χέρι του Γιάννη Χουβαρδά όταν αυτός ήταν διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και από τον Σεπτέμβριο του 2019 είχε τα χρέη της αναπληρώτριας διευθύντριας. Θεατρολόγος από τις κορυφαίες του χώρου, μιλά έξι ξένες γλώσσες, οι εμβληματικές μεταφράσεις της κυριαρχούν στο σύγχρονο ρεπερτόριο της Ελλάδας. Εχει συνεργαστεί με το σύνολο του ελληνικού θεάτρου (Μιχαήλ Μαρμαρινό, Κωνσταντίνο Ρήγο, Στάθη Λιβαθινό, Δημήτρη Τάρλοου, Κατερίνα Ευαγγελάτου κ.α..). Το σημαντικότερο όμως σε αυτή την κρίσιμη στιγμή για το Εθνικό Θέατρο, είναι ότι έχει τα διοικητικά προσόντα και την εμπειρία να διαχειριστεί και ζητήματα διοίκησης της κρατικής σκηνής.

Το όνομα πάνω στο τραπέζι

Οι συνάδελφοί της στο Εθνικό Θέατρο, λένε ότι σχεδόν κάθε μέρα είναι η πρώτη που φτάνει στο θέατρο και δεν φεύγει πριν τις 10, μερικές φορές και 11 το βράδυ, μαζί με το κοινό που αποχωρεί από τις αίθουσες μετά την αυλαία των θεατρικών παραστάσεων (στην προ covid εποχή, προφανώς). Ξέρει απόλυτα τις ισορροπίες, τις σχέσεις, τις ανάγκες του οργανισμού. Ηδη από το πρωί της Κυριακής το όνομά της άρχισε να κυκλοφορεί ως η πιο πιθανή επιλογή αρχικά  μέσα στο Εθνικό Θέατρο και στη συνέχεια ευρύτερα στον χώροι του Πολιτισμού. Αλλά και στην Μπουμπουλίνας, στο υπουργείο Πολιτισμού. Τη Δευτέρα μάλιστα η Ερι Κύργια έστειλε μια επιστολή προς την υπουργό Λίνα Μενδώνη και τον υφυπουργό Νικόλα Γιατρομανωλάκη ευχαριστώντας τους για την έως τότε συνεργασία τους.

Μετά τη σαρωτική επιτυχία, θα επιστρέψει για νέα διαδικτυακή παράσταση ο Γυάλινος Κόσμος

Το φλέγον ζήτημα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας

Μέχρι το μεσημέρι της Τρίτης δεν έχει γίνει επίσημη πρόταση στην Ερι Κύρια, αν και οι διαδικασίες για τον διορισμό της φαίνεται ότι έχουν κινηθεί -θυμίζουμε ότι δεν πρόκειται για πλήρη θητεία. Η εγγύηση της συνέχειας και της αποτελεσματικότητας στο πρόσωπό της είναι αυτή που επιζητεί το ΥΠΠΟ. Η τοποθέτηση καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό άμεσα είναι ζωτικής σημασίας, λόγω σημαντικών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν. Εκκρεμεί η υπογραφή των συλλογικών συμβάσεων με το ΣΕΗ -πληροφορίες αναφέρουν ότι ήταν πολύ κοντά στο στάδιο της υπογραφής πριν την παραίτηση Λιγνάδη. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα είναι ασφυκτική. Επίσης, το Εθνικό έχει μπει στο στάδιο της προετοιμασίας για τις δυο παραστάσεις που θα φέρει στην Επίδαυρο το καλοκαίρι και απαιτείται να λυθούν διάφορα θέματα.

Η αγωνία για τις παραστάσεις στην Επίδαυρο

Ηδη μάλιστα έχουν ανακοινωθεί οντισιόν για το έργο του Αριστοφάνη «Ιππής» που θα σκηνοθετήσει ο Κωνσταντίνος Ρήγος και τις «Φίνισσες» του Ευρυπίδη που θα ανεβάσει ο Γιάννης Μόσχος. Αν και έχουν κινηθεί οι διαδικασίες, δεν έχουν υπογραφεί οι απαραίτητες συμβάσεις και οποιαδήποτε καθυστέρηση αυτή τη στιγμή θα μπορούσε να πυρπολήσει τις παραγωγές. Την ίδια ώρα, μέσα σε συνθήκες πρωτοφανείς και φορτισμένες, οι εργαζόμενοι του Εθνικού Θεάτρου εργάζονται εντατικά και αποφασισμένοι για τη συνέχεια του Εθνικού Θέατρου χωρίς καθυστερήσεις και εκπτώσεις, για τις επόμενες δύο ζωντανές διαδικτυακές παραστάσεις με πρώτο το σαρωτικό «Γυάλινο Κόσμο» που στην πρώτη του μετάδοση προκάλεσε ενθουσιασμό και εξαιρετικές κριτικές. Θα ακολουθήσει ο «Κουτσαμπάσης του Καστρόπυργου» του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Τον Μάρτιο δε, το πρόγραμμα θα έχει πλήθος νέων παραστάσεων.

iefimerida.gr