Λίγο λιγότερο από ένας μήνας έχει μείνει για τις πανελλαδικές εξετάσεις, που ξεκινούν την Δευτέρα 14/6 για τα ΓΕΛ και την Τρίτη 15/6 για τα ΕΠΑΛ και επιλέγουμε να δώσουμε στους υποψήφιους και τις υποψήφιες των πανελλαδικών κάποιες σκέψεις μας και συμβουλές για το διάστημα αυτό.

Η φετινή χρονιά, μπορούμε να πούμε με σιγουριά πως δεν ήταν και η ευνοϊκότερη χρονιά για τα άτομα που ετοιμάζονται να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε πολλές σταθερές που είχε ο καθένας και η καθεμία μας και πιθανόν να μας επιφόρτισε με περισσότερη αγωνία και πίεση στην καθημερινότητά μας, λόγω των συνθηκών εγκλεισμού και γενικότερα των επιπτώσεων της πανδημίας. Στις νέες αυτές συνθήκες που αντιμετωπίζουμε, πρέπει να βρούμε τα βήματά μας ώστε να αντεπεξέλθουμε και να πετύχουμε τους στόχους μας.

Πλησιάζει λοιπόν η περίοδος όπου το διάβασμα και ο κόπος όλων των μαθητών και των μαθητριών θα αποτυπωθεί στις γραπτές (και προφορικές) εξετάσεις των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτό το ταξίδι γνώσης και εμπειριών που λέγεται σχολείο σε λίγο καιρό θα τελειώσει, για να το διαδεχθεί ένα ακόμη μεγαλύτερο ταξίδι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτός ο τελευταίος μήνας (περίπου) που μένει, είναι μία περίοδος όπου πρέπει να προετοιμαστούμε κατάλληλα ώστε να μπορέσουμε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε κάθε μάθημα που θα δώσουμε, με στόχο την εισαγωγή μας στην σχολή που επιθυμούμε. Η αγωνία μας για την επιτυχία, μπορεί να εκφραστεί μόνο μέσα από την μελέτη και τις πράξεις μας. Γι’ αυτό λοιπόν, προτείνουμε κάποιες συμβουλές που μπορεί να φανούν χρήσιμες στους υποψήφιους και τις υποψήφιες των πανελλαδικών.

Διατήρηση ενός καθημερινού προγράμματος

Είναι σημαντική η οργάνωση και η διατήρηση ενός ημερήσιου προγράμματος με βάση τις ανάγκες του καθενός και της καθεμίας, που θα αφορά όλες τις πτυχές της καθημερινότητας: τον ύπνο, τα γεύματα, τη μελέτη και τον χρόνο χαλάρωσης. Η καθημερινή ρουτίνα είναι σημαντική και δημιουργεί ασφάλεια και μία κανονικότητα, ενώ καταπολεμά το άγχος και μπορεί να είναι σύμμαχος στην απομάκρυνση δυσάρεστων συναισθημάτων. 

Οργάνωση της καθημερινής μελέτης

Σημαντικό στοιχείο για μία επιτυχημένη επανάληψη είναι η οργάνωση της καθημερινής μας μελέτης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Φροντίζουμε κατά τη διάρκεια της μελέτης να κλείνουμε το κινητό και τον υπολογιστή μας, ώστε να μην αποσπούμε και αποσυντονίζουμε τον εαυτό μας από μηνύματα ή ειδοποιήσεις που πιθανόν να λάβουμε. Ο δρόμος που διανύσαμε ως εδώ ήταν αρκετά μακρύς και βρισκόμαστε λίγο πριν το τέρμα, οπότε καλό θα ήταν να μην αφήνουμε για αύριο ό, τι μπορούμε να κάνουμε σήμερα.

Ύπνος, διατροφή και άσκηση

Είναι σημαντικό να κοιμόμαστε αρκετά (~8 ώρες) και να προτιμούμε τις βραδινές ώρες, όταν ο ύπνος είναι πιο βαθύς και ανανεώνει πιο αποτελεσματικά τον οργανισμό. Ο καλός ύπνος ξεκουράζει και βοηθά τη μνήμη, την αντίληψη και την κατανόηση, ενώ παράλληλα δημιουργεί καλή διάθεση και ευεξία. Ο σωστός ύπνος βοηθά ακόμη στη ρύθμιση της όρεξης και των γευμάτων, ώστε να μην γίνονται υπερβολές στη διατροφή. Προτείνεται η κατανάλωση 4 ισορροπημένων και υγιεινών γευμάτων και καθημερινή λήψη των απαραίτητων υγρών για ενυδάτωση του οργανισμού μας. Προτείνονται ακόμη περίπατοι, τρέξιμο ή οποιαδήποτε ήπια σωματική άσκηση επιλέξεις για μισή ώρα καθημερινά.

Χαλάρωσε µε τον τρόπο σου

Η χαλάρωση μας βοηθά να ανασυντάσσουμε τις δυνάμεις μας και είναι απαραίτητη. Ο χρόνος και τρόπος χαλάρωσης εξαρτάται από τον καθένα και την καθεμία. Μπορούμε να βγούμε μία βόλτα, να βρεθούμε και να μιλήσουμε με τους φίλους και τις φίλες μας, να ακούσουμε μουσική, να βοηθήσουμε στις δουλειές του σπιτιού ή οτιδήποτε άλλο μας ευχαριστεί.  

Επικοινώνησε τους προβληματισμούς και τις αγωνίες σου

Αν υπάρχει κάτι που μας προβληματίζει και μας δημιουργεί πίεση, είναι σημαντικό να μοιραζόμαστε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς μας με τους ανθρώπους που εμπιστευόμαστε (γονείς, φίλους/ες, καθηγητές/τριες). Αν μοιραζόμαστε τις δυσκολίες, σίγουρα γίνονται πιο «εύκολες».

*Για τους γονείς και τους κηδεμόνες

Δεν βοηθάει να έχουμε περισσότερο άγχος για την εξέλιξη των πανελλαδικών από τους ίδιους τους υποψήφιους και τις υποψήφιες. Πρέπει να αφήσουμε στα παιδιά τον απαραίτητο χώρο και χρόνο να κάνουν τις επαναλήψεις τους με την ησυχία τους, χωρίς να τους μεταφέρουμε περισσότερο άγχος με ερωτήσεις του τύπου «πόσες ώρες διάβασες;», «έχεις κενά στην ύλη σου;» κτλ. Οι παρατηρήσεις και η πίεση συνήθως φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Αυτό που πρέπει να δώσουμε στα παιδιά αυτή την περίοδο είναι συναισθηματική στήριξη, αγάπη και κατανόηση έτσι ώστε να είναι όσο πιο ήρεμοι και ήρεμες γίνεται πριν από την κάθε εξέταση.

Να θυμόμαστε πως την αγωνία και το άγχος μας το ξεπερνάμε μέσω της βεβαιότητας των γνώσεων μας!

Καλή επιτυχία στους υποψήφιους και τις υποψήφιες των πανελλαδικών εξετάσεων!

Φροντιστήριο Μ.Ε. Νόηση – κριτική παιδαγωγική