Το παλαιό σχέδιο του διαγωνισμού για τη μετοχική συμμετοχή στο Αμύνταιο, ετοιμάζεται να επαναφέρει η διοίκηση της ΔΕΗ ως την κατάλληλη λύση για τη περιβαλλοντική αναβάθμιση του σταθμού.
Σε αυτή την κατεύθυνση, προτίθεται να ξεκινήσει συζητήσεις με όλες τις μέχρι σήμερα ενδιαφερόμενες πλευρές για την μετοχική τους είσοδο στο σταθμό, προκειμένου αμέσως μετά και συγκεκριμένα στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου να προχωρήσει σε προκήρυξη, με βάση την οποία θα προχωρήσει και ο διαγωνισμός.
Κύκλοι της ΔΕΗ, εξηγούν ότι μετά και την αποσαφήνιση πως το Αμύνταιο χωρά στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό ως το 2030, η επιχείρηση θα θέσει στους ενδιαφερόμενους τις σκέψεις της, και αμέσως μετά θα καταρτίσει μια προκήρυξη, βάσει της οποίας θα γίνει ο διαγωνισμός.
Η επιχείρηση θα συνεταιριστεί με το νικητή του διαγωνισμού, με πιθανότερο σενάριο να διατηρήσει μειοψηφική συμμετοχή στο σχήμα. “Δεν μας ενδιαφέρει να έχουμε πλειοψηφικό μερίδιο στο Αμύνταιο”, όπως έλεγαν χαρακτηριστικά χθες κύκλοι της επιχείρησης. Τα ακριβή ποσοστά θα αποφασιστούν αφού πρώτα προηγηθεί αξιολόγηση των εγκαταστάσεων της ΔΕΗ και της τεχνογνωσίας από ένα ανεξάρτητο οίκο.
Στην ουσία, αυτό που θέλει να μοιραστεί η ΔΕΗ με τον ιδιώτη που θα εισέλθει μετοχικά στο σταθμό του Αμυνταίου, είναι το ρίσκο, όπως αυτό των ρύπων. Οι τελευταίοι μπορεί να έχουν εκτιναχτεί ως το 2030, οπότε και θα φτάσει η διάρκεια ζωής του αναβαθμισμένου περιβαλλοντικά σταθμού. Επειτα, η μετοχική παρουσία ενός ιδιώτη επενδυτή, διευκολύνει και το θέμα προσαρμογής του μεριδίου παραγωγής της ΔΕΗ εντός των απαιτούμενων ορίων. Αλλο να έχει το 51% στο σταθμό, άλλο το 49%, κ.ό.κ.
Κύκλοι πάντως της ΔΕΗ επιμένουν ότι οι προτάσεις που είχαν κατατεθεί παλαιότερα για το Αμύνταιο, ναι μεν ήταν διαφορετικές, όχι όμως και αντίθετες. Και εννοούν ότι η μετοχική είσοδο ιδιώτη στη μονάδα δεν αναιρούσε τη δυνατότητά του μετά να συνάψει διμερή συμβόλαια με μεγάλες βιομηχανίες για την κάλυψη των αναγκών τους με το παραγόμενο ρεύμα.
Ποιες ήταν οι 4 προτάσεις
Η πρόταση της Μυτιληναίος στηριζόταν στην ανάληψη του κόστους αναβάθμισης του σταθμού, ύψους 110 εκατ. ευρώ, προκειμένου να παραταθεί η διάρκεια ζωής του ως το 2030, έναντι σύναψης ενός 12ετούς διμερούς συμβολαίου τροφοδοσίας με ρεύμα της “Αλουμίνιον”, καθώς και όσων ενεργοβόρων βιομηχανιών επιθυμούσαν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα.
Η πρόταση μιλούσε για απορρόφηση 300-400 MW από τα 600 MW ονομαστικής ισχύος του Αμυνταίου, ωστόσο η ακριβής ποσότητα της ισχύος, επρόκειτο να εξαρτηθεί από τη συμμετοχή στο project και άλλων βιομηχανιών.
Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ είχε προτείνει από το φθινόπωρο του 2017 προς τους κ.κ. Παναγιωτάκη και Σταθάκη, την περιβαλλοντική αναβάθμιση των μονάδων του Αμυνταίου με ίδια κεφάλαια, έναντι της απορρόφησης σε προσυμφωνημένη τιμή, του ρεύματος που θα παράγει ο εκσυγχρονισμένος πλέον σταθμός.
Τις ποσότητες αυτές θα προωθούσε στην αγορά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δηλαδή σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, έχοντας μεταξύ άλλων προχωρήσει σε διμερή συμβόλαια με βιομηχανίες οι οποίες άλλωστε είναι εκείνες που μπορούν να απορροφήσουν τόσο μεγάλα φορτία ρεύματος. Με τον τρόπο αυτό η ΗΡΩΝ θα διαμόρφωνε ένα ενεργειακό μείγμα (λιγνίτης, φυσικό αέριο και ΑΠΕ) ικανό να κινηθεί δυναμικά έναντι των ανταγωνιστών της.
Το σχήμα Κοπελούζου- κινεζικής Shenhua, είχε υποβάλλει εδώ και πολλούς μήνες πρόταση, με διαφορετική προσέγγιση από εκείνη των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίος. Το ελληνο-κινεζικό σχέδιο αποσκοπούσε στην περιβαλλοντική αναβάθμιση του λιγνιτικού σταθμού, έναντι εισόδου του με μετοχικό ποσοστό σε αυτόν.
Τέλος η INTRAKAT είχε καταθέσει πρόταση τριών σημείων: Πρώτον, Αναβάθμιση ενεργειακή και περιβαλλοντική των εγκαταστάσεων του ΑΗΣ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ ώστε να παραταθεί η λειτουργία των μονάδων, δεύτερον υλοποίηση επενδύσεων ΑΠΕ στην περιοχή των εγκαταστάσεων Αμυνταίου (γεωθερμία, φωτοβολταϊκά, βιομάζα, υδροηλεκτρικά), αλλά και θερμοκηπιακών πάρκων και μεταποιητικών επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή του λιγνιτικού τόξου της Δυτικής Μακεδονίας και τρίτον, εκμετάλλευση από κοινού με τη ΔΕΗ της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της μονάδας του Αμυνταίου, μεταξύ άλλων και με μακροχρόνια συμβόλαια χαμηλού κόστους με την ενεργοβόρο βιομηχανία, καθώς και εκμετάλλευση των λοιπών μονάδων που θα εγκατασταθούν (ΑΠΕ, θερμοκήπια, μεταποίηση).
energypress.gr