Τον περασμένο χρόνο καταστρεπτικές πυρκαϊές στοίχισαν τη ζωή σε πολλούς κατοίκους στο Μάτι της Αττικής και στο Παραντάιζ της Καλιφόρνια. Κοινό χαρακτηριστικό των δυο περιπτώσεων είναι πως οι κάτοικοι εγκλωβίστηκαν στους δρόμους, κατά την προσπάθειά τους για διαφυγή απ’ την πύρινη λαίλαπα. Λόγω παρεμβάσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης, τόσο στο Μάτι όσο και στο Παραντάιζ είχαν διαμορφωθεί οδικά δίκτυα που την κρίσιμη στιγμή έγιναν παγίδα για τους κατοίκους. Δεδομένου ότι η απερχόμενη Δημοτική Αρχή είχε παρουσιάσει ένα τουλάχιστον αμφιλεγόμενο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας(1) (εφεξής ΣΒΑΚ) και σε δυο μήνες έχουμε πάλι αυτοδιοικητικές εκλογές, οι περυσινές τραγωδίες πρέπει να δώσουν χρήσιμα διδάγματα στους επίδοξους υποψήφιους δημάρχους και συμβούλους.
Πέρα απ’ τις εκτεταμένες καταργήσεις θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων, που ήδη ξεκίνησαν κοντά σε φαρμακεία δημιουργώντας ανοήτως πρόβλημα σ’ όσους τρέχουν για φάρμακα, το ΣΒΑΚ προτείνει εκτεταμένες μονοδρομήσεις, πρόσθετες σε όσες ήδη υπάρχουν. Κάποιες απ’ τις προτεινόμενες έχουν τη δυναμική να λειτουργήσουν ακριβώς όπως παρατηρήθηκε στο Μάτι και το Παραντάιζ και γι’ αυτό πρέπει να επανεξεταστούν. Για παράδειγμα, η προτεινόμενη μονοδρόμηση των οδών Ψαρρών-Κορυτσάς με κατεύθυνση προς Ηπείρου, (δηλαδή απ’ τη Στρατολογία και μέσω της Πλατείας Σκ’ρκας προς Ίωνος Δραγούμη-Δημοκρατίας ή/και Μερκούρη Κυρατσού-Παύλου Χαρίση), ουσιαστικά δεν αφήνει εναλλακτική οδό διαφυγής για ολόκληρη την περιοχή Σκ’ρκας/Αγίου Νικάνορα. Μάλιστα, οι «φωστήρες» του ΣΒΑΚ δεν φαίνεται καν να ξέρουν την ύπαρξη των οδών Ίωνος Δραγούμη και Μερκούρη Κυρατσού (γενικά οι περιγραφές των δρόμων στο ΣΒΑΚ έχουν λάθη που δείχνουν άγνοια της πόλης και της ιστορίας της, τι είναι π.χ. η Αιάνης, η Βογατσίκου, η Αν Σταμίκου, η Ολ. Γεωργακάκη, η Γραμμίκου, δεν υφίσταται διασταύρωση Κατσίμπαλη με Πρωταγόρα, αλλά με Γεωργ. Σαραντάρη, κλπ;).
Επίσης και εντελώς ενδεικτικά:
Η πρόταση για τεμαχισμό της Δαβάκη σε διάφορα επιμέρους τμήματα με αντίρροπες μονοδρομημένες κατευθύνσεις είναι επιεικώς αστεία (συναγωνίζεται το κάποτε όραμα Κουκουλόπουλου για υπογείωση της Δαβάκη, πριν μας τάξει την υπογείωση της γραμμής ΟΣΕ). Προτείνεται μονοδρόμηση της Δαβάκη για τμήμα 100μ, μπροστά στη Νέα Βιβλιοθήκη με κατεύθυνση προς το Κολυμβητήριο, οπότε τα αυτοκίνητα που ανεβαίνουν την Ολυμπιάδας ή φεύγουν απ’ τα γήπεδα και το Κολυμβητήριο, στη γωνία της Βιβλιοθήκης θα πρέπει να κατηφορίζουν στην Άγνωστου Στρατιώτη, να βγαίνουν στον κυκλικό κόμβο πίσω απ’ τη Βιβλιοθήκη κι έπειτα ν’ ανεβαίνουν τη Δελιβάνη για να βγουν στην άλλη πλευρά της Βιβλιοθήκης και να συνεχίσουν στην Ψαρρών ή στη Δαβάκη. Ένα εντελώς άσκοπο ζιγκ-ζαγκ, που αυξάνει τις διαδρομές, την κατανάλωση καυσίμων και τη ρύπανση της πόλης.
Προτείνεται επίσης «αλλαγή της μονοδρόμησης» της Δαβάκη για 70μ, μπροστά στο Δημοτικό Ωδείο, με κατεύθυνση προς 3ης Σεπτεμβρίου. Σήμερα είναι αμφίδρομη, αλλά, σε άλλο ένα λάθος, το ΣΒΑΚ την αναφέρει ως μονόδρομο. Η χρήση των δρόμων είναι ευθέως ανάλογη με τις χρήσεις γης και η περιοχή είναι γεμάτη υπερτοπικούς πόλους έλξης. Π.χ. το Ωδείο εξυπηρετεί εκατοντάδες παιδιά απ’ όλο το Νομό, που τα φέρνουν οι γονείς με ΙΧ. Επιπλέον η Δαβάκη είναι βασική οδός πρόσβασης προς τα Δημοτικό & Στρατιωτικό γήπεδα, τα Κλειστά & Ανοικτά Γυμναστήρια, το Κολυμβητήριο, τα 9ο-12ο Δημοτικά, το 6ο Γυμνάσιο, το Υπαίθριο Θέατρο, το Δημοτικό Κήπο, τη Βιβλιοθήκη, τη Στρατολογία, τον Άγιο Νικάνορα, ακόμα και τα σούπερ μάρκετ της γύρω περιοχής. Πώς κι από ποιους δρόμους θα εξυπηρετηθούν αυτές οι μετακινήσεις; Με ελικόπτερο, με ποδήλατο ή μήπως με τον αραμπά; Η πρόταση για μονοδρόμηση της Πτωχοκομείου και της Σουμελά πρέπει τουλάχιστον να επανεξεταστεί, καθώς πρόκειται για δρόμους που εξυπηρετούν το Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων.
Υπάρχει επίσης μια «περίεργη» πρόταση, για αλλαγή κατεύθυνσης της Κων. Παλαιολόγου, που είναι το μικρό δρομάκι από την Παύλου Μελά μέχρι την Ιπποκράτους, (δηλ. από την πρώην Κτηματική Τράπεζα-νυν σούπερ μάρκετ μέχρι την πρώην ταβέρνα Ώρα Ελλάδας-νυν μπαράκι). Σήμερα είναι μονόδρομος προς Ιπποκράτους, (σημειωμένος λανθασμένα ως αμφίδρομος στο σχέδιο(2) του Δήμου «Χ.3: Ιεράρχηση οδικού δικτύου»). Το ΣΒΑΚ λέει πως θ’ αλλάξει φορά και θα πάει προς Π. Μελά. Αυτό καταρχήν απαιτεί αμφίδρομη κίνηση στο 20 μέτρων μήκους τμήμα απ’ τη συμβολή της Κων. Παλαιολόγου με την Ιπποκράτους μέχρι τη Μ.Σιακαβάρα, κάτι που απλά δεν μπορεί να γίνει, αφού το συγκεκριμένο τμήμα είναι πολύ στενό για αμφίδρομη κίνηση. Αλλά αυτό είναι πταίσμα, μπροστά στα επόμενα.
Η Παλαιολόγου σήμερα λειτουργεί ως συνέχεια της κυκλοφορίας από Ολυμπίου Γεωργάκη και Ρήγα Φεραίου, (περνώντας δηλαδή πίσω από το Κοβεντάρειο και το 3ο/4ο Δημοτικό, νυν Σχολείο Χαρισίου Μούκα). Προκειμένου λοιπόν ν’ αλλάξει φορά η Παλαιολόγου, το ΣΒΑΚ αλλάζει τη φορά και στη Ρήγα Φεραίου και στην Ολυμπίου Γεωργάκη: αλλαγή που μόνο σύγχυση θα προκαλέσει. Κάθοδος στην ίδια περιοχή είναι ήδη η Ιουστινιανού, αν γίνει και η Ολυμπίου Γεωργάκη κάθοδος, θα μείνει ως μόνη άνοδος η Φον Καραγιάννη (μεταξύ Ολ. Γεωργάκη και Ιουστινιανού), που είναι πολύ μικρού πλάτους.
Την ίδια φορά με την Παλαιολόγου, προς Ανατολικά, έχει λίγο πιο πάνω η Στάμκου Αναστασίου, που λειτουργεί ως συνέχεια της Σολωμού. Ανάμεσά τους και με αντίθετη κατεύθυνση, προς Δυτικά, βρίσκεται η οδός Πλ.Αυλιώτη, η οποία έχει ως νοητή συνέχεια την Επισκόπου Βενιαμίν. Η Πλ. Αυλιώτη σήμερα έχει ικανό κυκλοφοριακό φόρτο, καθώς διοχετεύει κίνηση προς Π. Μελά-Επισκ. Βενιαμίν.
Το κύριο ερώτημα λοιπόν, που καλείται ν’ απαντήσει ο απερχόμενος δήμαρχος, είναι «ποια ακριβώς ανάγκη εξυπηρετεί η πρόταση για αλλαγή κατεύθυνσης της Κων. Παλαιολόγου;» Μήπως τη διοχέτευση της κυκλοφορίας προς Παύλου Μελά μέσω της Κων. Παλαιολόγου, προκειμένου να μειωθεί η κυκλοφορία στην οδό Πλ. Αυλιώτη, όπου και διαμένουν εντελώς συγκεκριμένα άτομα της παράταξής του; Μια που οι συγκυρίες έφεραν τη συγκεκριμένη παράταξη ως Δημοτική Αρχή, πρέπει ν’ αναστατωθεί όλη η πόλη, προκειμένου να μειωθεί η κίνηση μπροστά στο σπίτι κάποιων της παράταξης;
Είχα δώσει ξανά κάποια σχόλια για το ΣΒΑΚ, εύκολα μπορεί να τα βρει κάποιος στο διαδίκτυο («ΣΒΑΚ και Δημοτική Αρχή απορρίπτονται ΑΝΕΥ επαίνων»). Συνοψίζοντας, το ΣΒΑΚ της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής ουσιαστικά μετατρέπει την πόλη από χώρο κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας σε ένα υπνότοπο, παρόμοιο με το μέγα «επίτευγμα» της ΖΕΠ, την καταβόθρα κονδυλίων της προηγούμενης 25ετούς δημοτικής αρχής. Ένα χώρο για να έρχεται κάποιος, π.χ. απ’ το Μαυροδένδρι, να πιεί το ποτό του στα μπαράκια χωρίς να τον ενοχλεί η ζωντάνια της πόλης.
ΥΓ. Δεν θα συμμετέχω σε οποιοδήποτε συνδυασμό στις επόμενες εκλογές για το Δήμο Κοζάνης.
Παραπομπές:
(1) http://tinyurl.com/y44x3ddc, Κοζάνη. Προς μια συνδυασμένη πολεοδομική και κυκλοφοριακή ανασυγκρότηση. Γενικές αρχές οργάνωσης του οδικού δικτύου.
(2): http://tinyurl.com/y3pe57n4, ΣΒΑΚ-Αξιολόγηση Ζητημάτων της πόλης της Κοζάνης.
Χρήστος Ι. Κολοβός
Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Ε.Μ.Π./ τ. Διευθυντής Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/ΛΚΔΜ
Μέλος Περιφερειακής Επιτροπής Διαβούλευσης Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας
Σωστοί οι προβληματισμοί του κ. Κολοβού .
Να θυμίσουμε ότι: Με το ΣΒΑΚ ο Δήμαρχος
– Απαγορεύει την διέλευση των αυτοκινήτων από το κέντρο!
– Πεζοδρομεί την Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη.
– Καταργεί πάνω από 4.500 θέσεις στάθμευσης
και διαλύει όλη την Αγορά , την Ερημώνει
και ουσιαστικά όλη την πόλη !
κατά τον Δήμαρχο μιά και θα την ερημώσει την
Κοζάνη με μέτρα και πολιτικές τύπου ΣΒΑΚ δεν υπάρχει πρόβλημα.
Οπως και να βάλεις την κυκλοφορία θα έχουν μείνει οι μισοί κάτοικοι.
Άντε στο καλό σας με τις εικασίες με τις εκτιμήσεις και τις ψεύτο θεωρίες του 60… ΚΟΖΑΝΗ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΡΕ ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ??
Επιστροφή ολοταχώς σε μεταφορές με άλογα και μουλάρια, όπως το 18ο αιώνα, αυτό είναι το όραμα του Ιωαννίδη!
Το αυτοκίνητο να το έχεις στο γκαράζ του χωριού σου και να καπαρντιζεις.. στην Κοζάνη χωρίς αυτοκίνητο πονηρέ. Ωστόσο προβλέπεται στη ΣΒΑΚ και διάδρομος για άλογα μουλάρια και αλλά ζώα… να μην χάνονται…
Όταν οι νυν δήμαρχοι και αντιδήμαρχοι δεν έχουν καμιά σχέση με την καθημερινότητα της Κοζάνης και απλά ασκούν εξουσία, τέτοια καταστροφικά σχέδια θα έχουμε για την πόλη. Τουλάχιστον ας ρωτούσαν τους Κοζανίτες του συνδυασμού τους.
Δημοκρατία είναι ένας μεταλλειολόγος υπάλληλος ΔΕΗ(!) να έχει επιστημονική άποψη για το ΣΒΑΚ. Και το μεγαλείο της Δημοκρατίας είναι να υπάρχουν και χειροκροτητές του!
Το μεγαλείο είναι όταν οι “ειδικοί” που έκαναν το ΣΒΑΚ δεν ξέρουν τους δρόμους, αλλά έχουν “άποψη” για τις ζωές των άλλων. Τουλάχιστον οι Κοζανίτες μπορούμε να έχουμε άποψη για την πόλη μας. Κοινή λογική χρειάζεται, αυτό που λείπει απ’ τον Ιωαννίδη. Ούτε μια απάντηση όμως για την περίεργη μονοδρόμηση!
Σωστοί οι προβληματισμοί του κ. Κολοβού .
Να θυμίσουμε ότι: Με το ΣΒΑΚ ο Δήμαρχος
– Απαγορεύει την διέλευση των αυτοκινήτων από το κέντρο!
– Πεζοδρομεί την Π. Μελά και Τριανταφυλλίδη.
– Καταργεί πάνω από 4.500 θέσεις στάθμευσης
και διαλύει όλη την Αγορά , την Ερημώνει
και ουσιαστικά όλη την πόλη !
οι «ειδικοί» που έκαναν το ΣΒΑΚ δεν ξέρουν τους δρόμους, αλλά έχουν «άποψη» για τις ζωές των άλλων. Τουλάχιστον οι Κοζανίτες μπορούμε να έχουμε άποψη για την πόλη μας. Κοινή λογική χρειάζεται, αυτό που λείπει απ’ τον Ιωαννίδη. Ούτε μια απάντηση όμως για την περίεργη μονοδρόμηση!
Κανονικά ο Δήμαρχος δεν θα έπρεπε να ρωτήσει κανέναν για το αν υλοποιηθεί το ΣΒΑΚ ή όχι. Πάει να κάνει κάτι καλό για την πόλη και εσείς διαμαρτύρεστε και γράφετε ό,τι σας κατέβει!!! Τι μυαλά σκουριασμένα έχετε σε αυτή την πόλη και ποιος να συνεννοηθεί μαζί σας!!! Δεν βλέπετε που οι μετακινήσεις μέσα στην πόλη είναι ένα καθημερινό μαρτύριο;;;;; Βγήκα το απόγευμα για μια δουλειά και καθώς περπατούσα συνάντησα εμπόδια!! Κάποιοι ασυνείδητοι πάρκαραν όπου να ‘ναι τα αυτοκίνητά τους με αποτέλεσμα να ενοχλούν τη διέλευση των πεζών!! Ουρά χιλιομέτρων είχε σχηματιστεί στην οδό Φιλίππου… Με λίγα λόγια τραγική κατάσταση!! Αν εσάς σας αρέσει αυτό το χάλι, πάτε να το κοιτάξετε!!!!
Ο,τι να ‘ναι! Η Φιλίππου από μόνη της δεν είναι ένα χιλιόμετρο!
Ο Δήμαρχος δεν πάει να κάνει καλό στην πόλη, αφού δεν ρώτησε τους Κοζανίτες τι πρέπει να κάνει, έβαλε ξένους, να ψάχνουν στο Google Earth και να καταλήξουν σε ανοησίες.
Η πόλη χρειάζεται νότιο, αλλά και βόρειο, περιφερειακό και δημοτικούς χώρους στάθμευσης ΜΕΣΑ στην πόλη, όχι στου διαβόλου τη μάννα. Τίποτα απ’ αυτά δεν έκανε καμιά δημοτική αρχή, όχι μόνο η τωρινή. Η απαγόρευση του αυτοκινήτου σε πόλη των 50 χιλ. κατοίκων δεν υπάρχει πουθενά στον πλανήτη