Στις πτήσεις της επόμενης δεκαετίας, χιλιάδες Ευρωπαίοι και Ασιάτες κυβερνήτες αεροσκαφών σε μεγάλες αεροπορικές εταιρείες θα έχουν κάτι κοινό. Αν και θα απογειώνονται από διαφορετικά σημεία του κόσμου και θα ταξιδεύουν σε διαφορετικούς προορισμούς, η αφετηρία τους θα είναι πάντα η Καβάλα ή η Κοζάνη· οι πρώτες πόλεις που αντίκρισαν μέσα από το cockpit, όταν, ως μαθητευόμενοι, τροχοδρόμησαν και πέταξαν για πρώτη φορά.
Γωνία των οδών Καστοριάς και Φλέμινγκ, ώρα δέκα το πρωί. Είναι 20άρηδες, φορούν στολές με επωμίδες και συζητούν στα αραβικά, απολαμβάνοντας το ολιγόλεπτο διάλειμμά τους στον ανοιξιάτικο ήλιο της Κοζάνης. Όταν τον περασμένο Ιούνιο ήρθαν από τη Βαγδάτη, έκαναν όνειρα, κοιτάζοντας τον ουρανό. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο, που θα επιστρέψουν στη χώρα τους, θα είναι εξοικειωμένοι με την αντίστροφη θέα. Θα έχουν στο ενεργητικό τους πάνω από 200 ώρες πτήσης με σύγχρονης κατασκευής αεροσκάφη Diamond πάνω από τη λίμνη Πολυφύτου και τους κάμπους μεταξύ Κοζάνης και Πτολεμαΐδας. Είναι δύο από τα σημεία όπου συχνά πραγματοποιούνται τα πρακτικά μαθήματα της Egnatia Aviation, της μεγαλύτερης ελληνικής σχολής αεροπορικής εκπαίδευσης.
Άποψη των εσωτερικών χώρων της σχολής Egnatia Aviation, στην Κοζάνη. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)
Ιδρύθηκε το 2005 στην Αγγλία από δύο λάτρεις των αεροπλάνων, τον Δημήτρη Λυμπεράκη, οπτικό στο επάγγελμα, και τον Γιώργο Ζωγραφάκη, με background στα δίκτυα και στους υπολογιστές. Την επόμενη χρονιά, η έδρα και η δραστηριότητά της μεταφέρθηκαν στην Καβάλα, ενώ από πέρυσι απέκτησε και δεύτερο εκπαιδευτικό κέντρο στην Κοζάνη. Στα δεκατρία χρόνια λειτουργίας της, κατάφερε να εξελιχθεί σε μία από τις τέσσερις κορυφαίες αεροπορικές ακαδημίες της Ευρώπης: από εδώ έχουν αποφοιτήσει 2.200 πιλότοι από 80 κράτη, οι περισσότεροι από τους οποίους εργάζονται σήμερα σε 70 αεροπορικές εταιρείες.
Τα πρώτα χρόνια προσέλκυε μαθητές που αναλάμβαναν οι ίδιοι τα έξοδα της φοίτησής τους. Πλέον, κατά κύριο λόγο, καλύπτει τις ανάγκες μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, ανάμεσα στις οποίες η Aegean Airlines, η Qatar Airways, η Wizz, η Kuwait Airways, οι οποίες χρηματοδοτούν την εκπαίδευση των κυβερνητών τους.
Ο γενικός διευθυντής της Εgnatia Aviation, Δημήτρης Λυμπεράκης, με το προσωπικό και τους εκπαιδευτές της σχολής. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)
«Το μεγαλύτερο συμβόλαιο που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι με την ουγγρική Wizz, μία από τις μεγαλύτερες low cost εταιρείες στην Ευρώπη. Με προγραμματισμένη παραγγελία 200 αεροσκαφών τα επόμενα οκτώ χρόνια, οι σημερινές ανάγκες της υπολογίζονται σε 1.800 πιλότους», αναφέρει ο Δημήτρης Λυμπεράκης, γενικός διευθυντής της Εgnatia Aviation. Η αυξανόμενη ζήτηση για επαγγελματίες πιλότους οδήγησε στη δημιουργία δεύτερης σχολής, στην Κοζάνη. Το ξεκίνημα έγινε με ένα δυνατό συμβόλαιο με τις κρατικές αερογραμμές του Ιράκ, το οποίο διεκδίκησε και η βρετανική CAE Oxford Aviation Academy, αλλά τελικά το «κλείδωσε» η Egnatia Aviation.
«Παραδοσιακά, τα αραβικά κράτη επιλέγουν τη Μεγάλη Βρετανία για την εκπαίδευση των πιλότων τους. Όμως, αυτό αρχίζει να αλλάζει. Η Αγγλία, λόγω καιρικών συνθηκών, δεν καλύπτει μόνη της το κομμάτι της εκπαίδευσης. Το μεγαλύτερο μέρος των πρακτικών μαθημάτων γίνονται πάντα στις ΗΠΑ ή στη Νέα Ζηλανδία. Η κρίση στις διεθνείς σχέσεις των ΗΠΑ με τις αραβικές χώρες, αλλά και ο φόβος του Brexit, δίνουν πόντους στην Ελλάδα», λέει ο κ. Λυμπεράκης, τονίζοντας ότι «τα πλεονεκτήματα της χώρας μας είναι ο καλός καιρός, ο ελεύθερος εναέριος χώρος που διαθέτει και η δυνατότητα να εξασφαλίζει στους μαθητές το ισχυρό παγκοσμίως ευρωπαϊκό πτυχίο. Δεν υπάρχουν πολλές χώρες που πληρούν τις προδιαγραφές. Η Ισπανία, με εξαίρεση τη Flight Training Europe Jerez, δεν φημίζεται για την ποιότητα της αεροπορικής εκπαίδευσής της, η Πορτογαλία δεν έχει τη δυνατότητα. Η αεροπορική εκπαίδευση είναι μια βιομηχανία με πολλά έσοδα, και η Ελλάδα μπορεί να παίξει παγκόσμιο ρόλο».
Ώρα διαλείμματος για τους αυριανούς κυβερνήτες της Iraqi Airways. (Φωτογραφία: ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΜΕΡΑΚΟΣ)
Η επιλογή της Κοζάνης για τη δεύτερη βάση της σχολής δεν ήταν τυχαία. Θεωρείται ένα αεροπορικά παρθένο μέρος, έχει σύγχρονο αεροδρόμιο με χαμηλό αριθμό πτήσεων (μόλις τέσσερις την εβδομάδα) και συνεπώς άπλετο χώρο για πτητικά μαθήματα. Επιπλέον, είναι μικρή πόλη, φιλική στους ξένους, και έχει τις απαραίτητες υποδομές για την εξυπηρέτηση των μαθητών. Μπορεί κανείς να καταλάβει τα οφέλη στην τοπική οικονομία μιας πόλης με δείκτη ανεργίας που φτάνει το 40%. Αρκεί να αναλογιστεί ότι για τη στέγαση των 80 μαθητευόμενων πιλότων της Iraqi Airways αξιοποιήθηκαν τα καταλύματα όπου φιλοξενούνταν σε μεγάλο ποσοστό οι πρώην εργαζομένοι στη ΔΕΗ, οι οποίοι προέρχονταν από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Μετά τη μείωση του προσωπικού στα εργοστάσια, τα διαμερίσματα έμειναν ανεκμετάλλευτα.
ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΙΩΤΕΣ ΠΤΗΣΗΣ
«Από παιδί ήθελα να γίνω πιλότος. Μεγάλωσα μετρώντας πολεμικά αεροπλάνα, αλλά το δικό μου όνειρο δεν έχει κουμπί βομβαρδισμού. Θέλω να κατακτήσω τους ουρανούς του κόσμου», λέει ο 23χρονος Ali Zahraw. «Ονειρεύομαι να πετάξω πάνω από βουνά, ποτάμια και θάλασσες. Έχουν χορτάσει τα μάτια μου έρημο!» συμπληρώνει ο συνομήλικός του Yusef Ibrahim, ο οποίος στη συνέχεια περιγράφει ένα σκληρό καθημερινό πρόγραμμα μελέτης, όπου καμία απουσία δεν δικαιολογείται. «Όταν έχουμε χρόνο και αντοχή, βγαίνουμε για φαγητό. Η Κοζάνη είναι φιλική πόλη». Ο τίτλος του πτυχίου που θα πάρουν είναι: «CPL multi-engine rating and instrument rating, multi crew co-operation and ATPL theory credit». Στη σύντομη εκδοχή του λέγεται και «Frozen ATPL», με λίγα λόγια είναι η προϋπόθεση για να γίνει κάποιος κυβερνήτης αεροσκάφους. Αποφοιτώντας από τη σχολή, ο πιλότος πρέπει να ολοκληρώσει 1.500 ώρες πτήσης ως συγκυβερνήτης για να έχει ισχύ το πτυχίο του.
Πρακτικά μαθήματα σε γαλλικούς εξομοιωτές Alsim τελευταίας τεχνολογίας. (Φωτογραφία:ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΣΒΑΝΤΗΣ)
Η κουλτούρα της σχολής είναι διεθνής, η εκπαίδευση γίνεται στα αγγλικά και διαρκεί 17 μήνες. Περιλαμβάνει 14 θεωρητικά μαθήματα, μεταξύ των οποίων η πλοήγηση, η μετεωρολογία, η μελέτη συστημάτων αεροσκαφών, η νομοθεσία του αέρα, η θεωρία και ο προγραμματισμός πτήσης. Ταυτόχρονα ή μετά την ολοκλήρωση της θεωρίας πραγματοποιούνται τα πρακτικά μαθήματα σε γαλλικούς εξομοιωτές Alsim τελευταίας τεχνολογίας, οι οποίοι μπορούν να εξομοιώσουν από μονοκινητήριο αεροσκάφος μέχρι Airbus 320 και Boeing 737. Είναι το στάδιο της εκπαίδευσης, όπου γίνεται η μύηση στην κουλτούρα της αεροπορικής εταιρείας, η οποία προϋποθέτει συνεχή επικοινωνία με το πλήρωμα καμπίνας και τον συγκυβερνήτη. Μία από τις ασκήσεις είναι αυτή της εκκένωσης αεροσκάφους, στην οποία ο εκπαιδευτής φροντίζει μέσα από τεχνικές να ανεβάσει τα επίπεδα άγχους στον μαθητευόμενο, ώστε να μάθει να εξασκεί την ψυχραιμία του ακολουθώντας τις προκαθορισμένες διαδικασίες. Ταυτόχρονα πραγματοποιούνται και τα πτητικά μαθήματα στο αεροδρόμιο της Κοζάνης, αρχικά συνοδεία του εκπαιδευτή, ο οποίος είναι πρώην πιλότος της πολεμικής ή της πολιτικής αεροπορίας.
Έμπειροι εκπαιδευτές καθοδηγούν τους μαθητευόμενους πιλότους. (Φωτογραφία:ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΣΒΑΝΤΗΣ)
«Ψάχνουμε να βρούμε τους μελλοντικούς κυβερνήτες. Βασικά χαρακτηριστικά ενός υποψηφίου που θέλει να παρακολουθήσει την αεροπορική εκπαίδευση είναι οι ηγετικές ικανότητες, η ικανότητα καλής αντίληψης του χώρου και του περιβάλλοντός του και το multi-tasking. Παλαιότερα, οι αεροπορικές εταιρείες έπαιρναν έναν υποψήφιο, τον έβαζαν σε έναν εξομοιωτή και του έλεγαν “πέτα”. Κι αν μπορούσε να πετάξει, μπορούσε να γίνει πιλότος. Σήμερα αυτό δεν φτάνει και, επιπλέον, δεν είναι απαραίτητο. Αν μπορείς να ακολουθήσεις τις διαδικασίες, το να πετάξεις ένα αεροπλάνο θα γίνει από μόνο του».
kathimerini.gr
Μπράβο Δημήτρη, μπράβο Δήμαρχε
Μπράβο στον δήμαρχο γιατί; Απο οτι γνωρίζω αυτός είναι με τον σύριζα και σαν αριστερός είναι κατά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας εκτός εαν δεν είναι έτσι;.
Τα 10 εκατομμύρια ιδιωτικής επένδυσης που λέει ο Δήμαρχος ότι επενδύθηκαν στο αεροδρόμιο της Κοζάνης τι αφορούν; Έγιναν εγκαταστάσεις σε όφελος του δημοσίου;
Ο Ιωαννίδης δηλώνει και είναι Οικολόγος και μάλιστα υπερ της ιδιωτικής πρωτοβουλίας το έχει πει 500 φορές.
Όσο για τη σχέση δες εδώ
https://kozan.gr/archives/123700
Σε χαλασε ετσι; τοτε γελουσατε.. τωρα αλλαζουν τα πράγματα.. και ακομα δεν καταλαβες τι ηρθε στην πολη.. και δεν ειναι συριζα ο δημαρχος..
Οι ιδιοκτήτες έκαναν λόγο σε συνέντευξη για πρωτοφανές ενδιαφέρον από την αυτοδιοικηση και προσήλωση στην προσέλκυση επιχειρηματικότητας.
Όταν κάποιοι μιλούν για ανάπτυξη, κάποιοι παλεύουν να τη φερουν. Well done
Βρε δεν κάνετε καμιά σχολή για γιαπράκια; Τί ξέρετε από αερόπλανα εσείς;