Τα άγια κόκαλα των προγόνων μου δεν είναι στο χωνευτήρι τ΄Αϊγιόρ’. Σε άθικτους τάφους αναπαύονται, στα γύρω ή και μακρινότερα. Είμαι , όμως, ένας Κοζανίτης- ισσα.
Άλλα αμπέλια και χωράφια πότισε ο ιδρώτας της φαμίλιας μου. Είμαι, όμως, κι εγώ ένας Κοζανίτης- ισσα.
Αλλού οι συγγενείς κι οι παιδικοί μου φίλοι. Όμως, είμαι κι εγώ…
Άλλη η διάλεκτος ή άλλο το ιδίωμά μου κι άλλοι οι χοροί κι οι γεύσεις μας. Όμως κι εγώ ΕΓΙΝΑ ένας Κοζανίτης- ισσα.
Αφού εδώ οι δικοί μου έστησαν το σπιτικό τους, εδώ ύφαναν την προκοπή τους, ή εγώ έχτισα εδώ τη δική μου φωλιά και συγγενέψαμε με τις συμπάθειές μας.
Αφού τα γιαπράκια συντρόφεψαν το εβρεστόν ή το καταφιώτικο συνόδεψε τα κρητικά καλτσούνια. Τ΄άργανα αντάμωσαν της λύρας τον αχό και το κρασί της αποκριάς μας έκανε όλους ένα.
Μαζί γελάσαμε στα κοζανίτικα πειράγματα κι η ισχυρή παράδοση Κοζανίτες μας βάφτισε όλους.
Προσπεράσαμε, λοιπόν, το σπάσιμο της λύρας στα γλέντια της αποκριάς και δονήσαμε την απαγορευμένη πλατεία με τους τρανταχτούς χορούς μας
Ερωτευτήκαμε με τη σαΐτα του έρωτα, διαρρηγνύοντας τα δίχτυα της καταγωγής.
Ως Κοζανίτες, όμως, γινόμαστε αιφνιδίως ξένοι, γινόμαστε οι έτεροι, οι παρακατιανοί, από τους ακραιφνείς και καθαρόαιμους, όταν κι εμείς ζητούμε το μερτικό μας στα δημόσια πράγματα, αλλά παραμένουμε κοζανίτες ψηφοφόροι των βλέψεων των αυτόχθονων, των γηγενών, των αναντάμ- παπαντάμ.
Πώς γίνεται η τοπικότητα ως στοιχείο της ζεστασιάς να ανήκουμε κάπου, ως ξεχωριστό στοιχείο του παγκόσμιου πλούτου, να μεταβάλλεται σε απόλυτο πολιτικό κριτήριο; Να μεταλλάσσεται σε γραμμή διαχωρισμών και διακρίσεων, σε πηγή αδικίας;
Το 1963, ο Κέννεντυ επισκεπτόμενος το Βερολίνο, αναφώνησε: είμαι ένας Βερολινέζος
Το 2015 πολίτες του κόσμου αναφώνησαν: Είμαι ΣΑΡΛΙ, ως ενδείξεις παγκόσμιας αλληλεγγύης.
Κι εμείς το 2019 ξεφωνίζουμε: Οι Κοζανίτες κι «οι άλλοι» στον ίδιο τόπο; Ισοπεδώνουμε τα πρώτα: τις ιδέες, τις αρχές της αξιοκρατίας, της εντιμότητας, της αποτελεσματικότητας, της ανανέωσης, με τον οδοστρωτήρα της περίκλειστης τοπικότητας;
Ή επαναφέρουμε παρακμιακά το περίφημο «ΑΣ» των τοπικών εκλογών του 1978, που ανέδειξαν Δήμαρχο το γιατρό Παπαγιάννη; Εκείνο το «ΑΣ», όμως, συμποσούνταν στην περιλάλητη ανθρωπιά του γιατρού, ενώ τα τωρινά «ΑΣ» ταυτίζονται με την από σύμπτωση καταγωγή μας, ενισχύοντας έτσι τον αναχρονισμό και την οπισθοδρόμηση των μεταμοντέρων κοινωνιών.
Η ικανότητα, πάντως, να νιώθουμε Ισπανοί, Κινέζοι ή Τούρκοι, να νιώθουμε αλληλέγγυοι πολίτες του κόσμου για επεισόδια βίας, τρομοκρατίας κι ανελευθερίας, συναρτάται με την πεποίθησή μας πως στην Κοζάνη είμαστε όλοι, απλώς, Κοζανίτες, πηγάζει από την πίστη πως ο ήλιος ψένει το ίδιο για όλους τους ανθρώπους, στον τόπο μας και σε μέρη μακρινά…
Τάσα Σιόμου
Τι θέλει να πει η ποιήτρια; Πως πρέπει εμείς ν’ ανεχόμαστε κάθε βράδυ να μας γανώνει τ’ αυτιά η λύρα, αλλά οι πόντιοι να μην ανέχονται ποτέ τα χάλκινα; Ναι, κα Σιωμίδου, ό,τι πείτε!
Μήπως πήρατε είδηση τι ψήφισαν τα ποντιακά χωριά στις δημοτικές εκλογές; Μήπως πήρατε είδηση ποιοι πήραν σταυρό στο ψηφοδέλτιο Μιχαηλίδη; Μήπως πήρατε είδηση ποιοι δεν πήγαν τη 2η Κυριακή να ψηφίσουν, προκειμένου να βγει ο “θ΄κός σας”;
Άμα δεν παίρν΄τε είδηση καν τίποτις, ζάρωξέτε!
Απαραδεκτα απιστευτος και ντροπιαστικος για σουρδος.
κουτσουρενιες μπιστερες κι ασμποριστ τι να πει κανεις;
ΦΙΛΤΑΤΕ ΚΟΖΑΝΙΤΗ, ΠΟΤ ΕΠΙΚΑΛΕΙΣΤΕ ΤΗΝ “ΚΟΖΑΝΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ” ΜΟΝΟ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΚΕΡΔΟΣ ΟΙ ΕΜΠΟΡΟΙ, ΑΛΛΑ ΕΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΜΙΣΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ
κύριε ανώνυμε, εύχομαι πάντα τα “προβλήματά” σας να είναι η δωρεάν όμορφη μουσική επένδυση των βραδινών σας αναζητήσεων.
Τάσα δεν κατάλαβες ότι το ανάποδο πλέον είναι το πρόβλημα
Εμείς δείξαμε ότι και ανεκτικοί είμαστε και φιλόξενοι και πολυπολιτισμικοί και θέλουμε όλοι να είμαστε ένα πράγμα
και αναδείξαμε στις υψηλότατες θέσεις και πρόσφυγες και πόντιους και κρητικούς και από τα χωριά και τους τιμήσαμε και τους παραδεχτήκαμε
όμως πολλοί που γκρινιάζουν και φωνάζουν εναντίον των Κοζανιτών βάζουν ως μόνο κριτήριο της όποιας απόφασης τους την καταγωγή…
όχι εμείς, εκείνοι είναι το πρόβλημα και πρέπει να το ξανασκεφτείς…
εμείς πλέον είμαστε στη γωνία και δεν τολμάμε να μιλήσουμε γιατί μας λένε με επιθετικότητα ρατσιστές το 2019
Πολυ γρηγορα ξεχασες το σλογκαν των δημοτικων εκλογων “ψηφιστε θκο μας κοζανιτ”
Μην ξεχνάς Πόντιο ψήφισαν (Ιωαννίδη). Μην ξεχνάς 7 πρόσφυγες έχει στο ψηφοδέλτιo η νδ. Μην ξεχνάς ότι εκτός Μαλούτα όλοι οι άλλοι των τεσσάρων μεγάλων συνδυασμών δεν είναι κοζανιτες. Κι όπως έγραψε και ο φίλος παραπάνω δες πόσοι Πόντιοι εκλέχτηκαν στον Μιχαηλίδη. Το αντίθετο είναι το πρόβλημα. Βγάζετε τους κοζανιτες τελείως εκτός. Τέλος για την Τάσα. Δεν αισθάνομαι καθόλου την ανάγκη να απολογηθώ.
Ρατσιστής το 2019….και εμένα μου προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι συντοπίτες σας αποκαλούν τους ανθρώπους από τα χωριά υποτιμητικά γκουγκουνια…τους ποντιους αουτους…τους ντόπιους της Πτολεμαϊδας Γάλλους κτλ κτλ…αυτοί οι χαρακτηρισμοί κατά την γνώμη σας συμβάλλουν στο να γίνουν όλοι ένα και δειχνουν απίστευτη φιλοξενία…???τέτοιου είδους χαρακτηρισμοί και το γνωρίζουμε πολύ καλά από την διαπολιτισμική αγωγή δεν συμβάλλουν στην σύναψη υγειών σχέσεων…μήπως να δείτε το θέμα από άλλη οπτική ..?? Λέω μήπως…
Κύριε Γιάννη,
αυτό έγραψα
μη κοζανίτη είχαμε πολλές φορές νομάρχη στηριζόμενο από την κοζάνη
πόντιους είχαμε περιφερειάρχες και Δήμαρχο στηριζόμενους από την κοζάνη
στην πράξη αποδείξαμε ότι δε μας πειράζει η “καταγωγή”
όμως οι ίδιοι περιχαρακώνονται και επιμένουν να μην ενσωματώνονται στο σύνολο που δημιουργήθηκε πλέον από κοζανίτες ντόπιους, χωριά, πόντιους μικρασιάτες και αρκετούς σιατιστινούς γρεβενιώτες και βελβενδινούς
ευχαριστώ
Ποσο ξεχνας τα προσφατα των δημοτικων εκλογων; “ψηφειστε Κοζανιτη ” ηταν το Μαλουτικο συνθημα .
Δεν γενικεύω και δεν βάζω όλους στο ίδιο τσουβαλι…άνθρωποι με αγκυλώσεις υπάρχουν παντού και στους Κοζανίτες και στους Πόντιους και στους ανθρώπους των χωριών και σε όλη την Ελλάδα….εγώ απλά θέλω να σας επισημάνω ότι καλό θα είναι να μην αποποιουμαστε των ευθυνών μας και να μην ρίχνουμε το βάρος σε άλλους…γιατί να ξέρεις ότι είναι γενική πεποίθηση στις πόλεις της Δυτική Μακεδονίας ότι μέρος Κοζανιτών δρα πολύ τοπικιστικά σε βάρος της υπόλοιπης περιφέρειας…ευχαριστώ πολύ….
Κοζανίτης -ισσα είσαι όταν μπορείς να διαφεντεύεις τις τύχες του τόπου σου και όχι να σε κουμαντάρουν άλλα κέντρα εξουσίας, που βρίσκονται μακριά από την Κοζάνη.
Όχι, αγαπητή Τάσα, Κοζανίτες και Κοζανίτισσες δεν είναι οι πάσης φύσεως τυχάρπαστοι και φυτευτοί… για να ελέγξουν κάποιοι άλλοι την εξουσία…
Φανφαρες
Κοζανιτης ειναι δηλ αυτος που αφηνει χρεωμενο το δημο ή αυτος που τον ξεχρεωνει στις πιο σκληρες οικονομικα εποχες;;
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΚΑ ΤΑΣΑ .,
ΜΟΝΑΔΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ …
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ , ΩΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ (ΓΗΓΕΝΕΙΣ)ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ ΜΑΣ….ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ ΣΥΜΠΟΛΙΤΩΝ ΜΑΣ ….
Τάσα καλά το ξεκίνησες, με κάλυψες απόλυτα στο πρώτο μέρος, αλλά δυστυχώς στο δεύτερο μέρος επικράτησε η κομματική σου ταυτότητα κια το θέμα από πολιτικό, γνήσια πολιτικό, το έκανες καθαρά κοματικό και εκει … έχασες την ουσία .
Αν το “ο ηλιος ψενει το ιδιο για ολους” ειναι κομματικο κι ανουσιο οκ!
Τασα συγχαρητηρια. Για αλλη μια φορα εγραψες και τους τσουζει.
Εγώ Τασα; Εσύ Τάσα; Πάμε για γκόγκανα στον Κασλά…
Aνόητε….!!!!
Koμπλεξικέ και σεξιστή…
Οι Αξιόλογοι Άνθρωποι αφήνουν το στίγμα τους….οι υπόλοιποι διαβάζουν και ασχημονούν…
Αγαπητέ Πόντιε, μην ξεχνάς ότι στην πόλη που δεν στέριωσαν οι Εβραίοι, ζεις εσύ εδώ και χρόνια, με τα καταστήματά σου, τα ήθη και τα έθιμά σου. Και όχι μόνον αυτό, αλλά χιλιάδες πόντιοι και πόντιες μπήκαν ως νύφες και γαμπροί σε κοζανίτικα σπίτια. Βγάλε επιτέλους το κόμπλεξ από επάνω σου. Η ιστορία σε ξεπέρασε…
Αυτό με τους Εβραίους για σκεφτείτε το λίγο;γιατί δε στέριωσαν άραγε;μην το επικαλειστε σαν αρετή.οσο για τα συμπέθερος δεν κάνατε χάρη που συγγενεψατε με πρόσφυγες,ούτε αυτοί σας κάναν χάρη βέβαια.
Αγαπητή Κοζανιτισσα ποντιακής καταγωγής προφανώς δεν κατάλαβες τίποτα από αυτά που γράφει πιο πάνω…
Συνεχιζεις αναισχυντα
Οι Εβραίοι δεν στέριωσαν , για τι δεν υπήρχε πλούτος…στεριώνουν και δημιουργούν όπου υπάρχει πλούτος , χρήμα και ανάπτυξη…εδώ τι να έκαναν …Ζησε το μύθο σου…!!!
Ίσως να μη στέριωσαν γιατί εκτός από την φτώχεια είδαν και τσιγγουνια χειρότερη από τη δική τους.
Είναι πολύ πιθανόν να συνέβη αυτό .. εξάλλου όλες οι γειτονικές πόλεις είχαν εβραϊκή κοινότητα…και η Καστοριά Φλώρινα Βέροια Γιάννενα…
Γεννήθηκα Κοζάνη Μάνα σουρδα, πατέρας Μικρασιάτης , μεγάλωσα Κοζάνη και δουλεύω Κοζάνη. Μια μέρα με ρώτησε ένας ‘κοζανιτησ’ από που είμαι γιατί το επίθετο μου δεν είναι της περιοχής. Μόλις του είπα με απάντησε με καμάρι <>. Ε από τότε ξέχασα ότι είμαι κοζανιτης και δε με ενδιαφέρει κιόλας γιατί από ότι κατάλαβα το να είσαι κοζανιτης τελικά είναι κατάντια και όχι τρόπος ζωής , συμπεριφοράς και νοοτροπίας.
Like!