Tη μεγάλη σημασία της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας που υπεγράφη εχθές στη Σόφια υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ραδιοφωνικό σταθμό Πρώτο Πρόγραμμα και τον δημοσιογράφο Αλφόνσο Βιτάλη.
Ειδικότερα, τόνισε πως η υλοποίηση του έργου αναμένεται να επιφέρει σημαντικά οφέλη στην εγχώρια οικονομία, καθώς η ελληνική εταιρεία AVAX έχει αναλάβει την κατασκευή και η Σωληνουργεία Κορίνθου τις προμήθειες, ενώ ενισχυμένη θα βγει η χώρα και σε ότι αφορά την γεωστρατηγική της θέση και την ενεργειακή της ασφάλεια.
Ερωτώμενος για τα σχέδια της κυβέρνησης αναφορικά με την απολιγνιτοποίηση, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως η κυβερνητική πολιτική είναι μακριά από αυτοσχεδιασμούς και εσασιτεχνισμούς, ενώ πρόθεσή της είναι να υπάρξει ένα σοβαρό και υπεύθυνο σχέδιο που σε καμία περίπτωση δεν θα θίγει τόσο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας όσο και συνολικότερα την κοινωνική και οικονομική συνοχή.
“Προφανώς, δεν θα πάμε απερίσκεπτα να κλείνουμε λιγνιτικές μονάδες, εάν την ίδια στιγμή βλέπουμε ότι μπορεί να υπάρξει ένα κενό. Όλα αυτά θα γίνουν συντεταγμένα και προετοιμασμένα σε χρόνο ρεκόρ ίσως, γιατί ο σχεδιασμός θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε δυο- τρεις μήνες. Αλλά θα τα καταφέρουμε. Πιστεύω στο τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση συντεταγμένα”, όπως είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Χατζηδάκη στον ραδιοφωνικό σταθμό Πρώτο Πρόγραμμα και τον δημοσιογράφο Αλφόνσο Βιτάλη
A.B.: Καλημέρα, κ. Υπουργέ. Καλημέρα, κ. Χατζηδάκη.
Κ.Χ.: Καλημέρα.
Α.Β.: Επιστρέψατε από τη Σόφια. Είχατε μια σημαντική συμφωνία που υπογράψετε χθες, τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας, γνωστό ως IGB. Έκλεισε αυτό το θέμα;
Κ.Χ.: Ήμουν εκεί για την οριστική υπογραφή της συμφωνίας για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας που λέγεται IGB. Είναι ένας αγωγός που είχε ξεκινήσει, η ιδέα δηλαδή, το 2009 όταν ήμουν υπουργός αρμόδιος πάλι για τα θέματα της ενέργειας.
Α.Β.: 10 χρόνια κάναμε να φτάσουμε εκεί.
Κ.Χ.: 10 χρόνια, ναι. Και αυτό δεν πρέπει να μας κάνει και τις δύο πλευρές πολύ χαρούμενες. Εν πάση περιπτώσει, είναι θετικό όμως ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία. Και το τελευταίο τρίμηνο που είμαι πάλι υπουργός, υπήρχαν ζητήματα τα οποία βοηθήσαμε όλοι να αντιμετωπιστούν και αυτή την ώρα περνάμε από τη θεωρία στην πράξη. Ο αγωγός, σύμφωνα με τη σύμβαση τουλάχιστον, θα είναι έτοιμος σε 18 μήνες. Κατασκευάζεται από Έλληνες κατασκευαστές. Είναι η AVAX, η κατασκευαστική εταιρία, από τη μια πλευρά και η Σωληνουργεία Κορίνθου κάνει τις προμήθειες. Ήταν διεθνής διαγωνισμός, εν πάση περιπτώσει. Οι δικοί μας κατασκευαστές κέρδισαν, το οποίο είναι και ένα όφελος για την οικονομία μας, για τους εργαζόμενους. Αλλά ταυτόχρονα, έχουμε κι ένα άλλο όφελος από την κατασκευή αυτού του αγωγού, ότι ενισχύεται η ενεργειακή μας ασφάλεια και παράλληλα ενισχύεται η γεωστρατηγική θέση της χώρας. Διότι εκτός από τους αγωγούς που είχαμε έτσι κι αλλιώς, κι εκτός από τον TAP o οποίος έχει ολοκληρωθεί στην πατρίδα μας, τίθεται κι αυτός ο αγωγός ο οποίος σε συνδυασμό με το Terminal FSRU, όπως σχεδιάζεται στην Αλεξανδρούπολη και θα είναι σταθμός με υγροποιημένο φυσικό αέριο, μπορεί να δώσει άλλη δυναμική στην Ελλάδα στον τομέα του φυσικού αερίου.
Α.Β.: Το ενεργειακό είναι, αν θέλετε, το μεγάλο ζητούμενο και το μεγάλο παιχνίδι εδώ στην περιοχή, με ό,τι και αν σημαίνει αυτό, αλλά είναι μεγάλη πρόκληση η εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων και το φυσικό αέριο φυσικά.
Κ.Χ.: Συμφωνώ. Και πριν από μερικές μέρες είχαμε περάσει από τη Βουλή τις συμβάσεις για τους υδρογονάνθρακες, που δεν ήταν δικές μου συμβάσεις. Ήταν συμβάσεις που είχαν προετοιμαστεί και υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Απλώς με έκπληξη είδα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε “παρών” στις δικές του συμβάσεις, στις οποίες εμείς δεν αλλάξαμε ούτε ένα κόμμα.
Α.Β.: Και με αυτές τις συμβάσεις μπαίνουν στο ενεργειακό παιχνίδι κολοσσοί.
Κ.Χ.: Όπως είναι η ExxonMobil, η αμερικανική, και η Total, η γαλλική. Μιλάμε στις τελευταίες αυτές τέσσερις συμβάσεις για τέσσερα οικόπεδα: δύο οικόπεδα είναι στο Ιόνιο και δύο νοτιοδυτικά της Κρήτης. Και θέλω να πω, επειδή εκφράστηκαν και κάποιες περιβαλλοντικές ανησυχίες, ότι εμείς προχωρούμε με βάση τα ευρωπαϊκά standards, με βάση αυτά που γίνονται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις πιο προηγμένες, όπως είναι η Νορβηγία. Έτσι προχωρούμε, και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να προχωρήσουμε επί ζημία του περιβάλλοντος, το οποίο προφανώς είναι πλούτος για τη χώρα μας.
Α.Β.: Κ. υπουργέ, είναι πολύ σημαντικά όλα αυτά γύρω από το ενεργειακό αλλά, αν μου επιτρέπετε, να πάμε πάλι στο ενεργειακό αλλά σε μία άλλη μορφή. Να πάμε στο θέμα της ΔΕΗ και κυρίως στη διαδικασία απολιγνιτοποίησης, διότι και η παρέμβαση του Πρωθυπουργού στα Ηνωμένα Έθνη ότι θα πάει πιο γρήγορα η απολιγνιτοποίηση και θα “σβήσουν” όλες οι λιγνιτικές μονάδες έως το 2028, δημιουργούν και μεγάλη συζήτηση, με θετικά και αρνητικά σημεία, αλλά και έναν προβληματισμό. Μπορούμε να το δούμε; Δηλαδή, πώς πάμε σε αυτή την πορεία; Και πώς θα λυθεί η επάρκεια του συστήματος στην Ελλάδα, αν αρχίσουν να σβήνουν σιγά σιγά τα λιγνιτικά εργοστάσια;
Κ.Χ.: Ακριβώς επειδή σας μίλαγα για περιβαλλοντικές ευαισθησίες, νομίζω ότι το ζήτημα που θίγετε αυτό έρχεται να αναδείξει, τις περιβαλλοντικές δηλαδή ευαισθησίες της Κυβέρνησης. Είμαστε η πρώτη Κυβέρνηση που όχι μόνο μιλάει αλλά προχωρεί σε πρόγραμμα απολιγνιτοποίησης. Και αυτό γίνεται και για οικονομικούς λόγους, γιατί πια με τα χρήματα που πληρώνει η ΔΕΗ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, βάσει των διεθνών συνθηκών, είναι ασύμφορο να λειτουργούν αυτές οι μονάδες. Αλλά και για λόγους φυσικά περιβαλλοντικούς. Όλο αυτό το εγχείρημα θα ενταχθεί και θα περιγραφεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο θα υποβληθεί μέχρι το τέλος του χρόνου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Προφανώς, δεν θα υπάρξουν αυτοσχεδιασμοί και ερασιτεχνισμοί, αλλά θα κινηθούμε σοβαρά και υπεύθυνα, χρησιμοποιώντας ειδικούς από την αγορά και λαμβάνοντας υπόψη αυτό που σωστά λέτε, κ. Βιτάλη, ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να παρακαμφθεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Προφανώς, δεν θα πάμε απερίσκεπτα να κλείνουμε λιγνιτικές μονάδες, εάν την ίδια στιγμή βλέπουμε ότι μπορεί να υπάρξει ένα κενό. Όλα αυτά θα γίνουν συντεταγμένα και προετοιμασμένα σε χρόνο ρεκόρ ίσως, γιατί ο σχεδιασμός θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε δυο- τρεις μήνες. Αλλά θα τα καταφέρουμε. Πιστεύω στο τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση συντεταγμένα. Και παράλληλα, πρέπει να σημειώσω πως αυτό γίνεται με διαβούλευση με την τοπική κοινωνία. Ήδη ο υφυπουργός ο κ. Θωμάς έχει πάει στη Δυτική Μακεδονία. Συναντούμε, επίσης, τους φορείς και την αυτοδιοίκηση από τη Μεγαλόπολη. Θα ανέβουμε ξανά στη Δυτική Μακεδονία, για να δούμε και μια μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία έχει παραγγελθεί και ζητήσαμε να επισπευσθεί ως προς το ζήτημα αυτό. Εν πάση περιπτώσει, είναι ένα τεράστιο ζήτημα και για τη ΔΕΗ φυσικά αλλά και την κυβέρνηση ολόκληρη το ζήτημα της απολιγνιτοποίησης. Εάν ήσασταν στο Συμβούλιο των Υπουργών Περιβάλλοντος που ήμουν την προηγούμενη εβδομάδα στο Λουξεμβούργο, θα καταλαβαίνατε ότι γενικότερα το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής είναι πραγματικά ένα από τα τρία-τέσσερα βασικά ζητήματα πια συζήτησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Α.Β.: Κ. υπουργέ, να μείνουμε λίγο ακόμα στο θέμα της ΔΕΗ. Υπάρχει μια διαδικασία για ρύθμιση οφειλών. Εάν θυμάμαι καλά, ξεκίνησε στην αρχή της εβδομάδας. Υπάρχει δυνατότητα και ρύθμισης μέσω τηλεφώνου για τους καταναλωτές. 2.7 δις νομίζω ότι χρωστάμε όλοι εμείς στη ΔΕΗ. Προχωράει;
Κ.Χ.: Πέρα των προβλημάτων που υπήρχαν στη ΔΕΗ και φυσικά σε κάποιο βαθμό εξακολουθούν να υφίστανται – αλίμονο, δεν εξαφανίστηκαν τα προβλήματα μέσα σε τρεις μήνες! – έχει ακόμα πολλή ανηφόρα. Απλώς απέφυγε τα χειρότερα με τη ρευστότητα. Η ΔΕΗ έχει να αντιμετωπίσει και το ζήτημα των καθυστερούμενων οφειλών. Είπαμε με τη διοίκηση της ΔΕΗ ότι θα πρέπει να απλοποιηθεί το πλαίσιο, να είναι σαφές στους καταναλωτές τι ισχύει και τι δεν ισχύει, με ένα κλικ στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ. Υπάρχει πια λοιπόν ένα απλοποιημένος τρόπος προσέγγισης του ζητήματος. Ο καταναλωτης είναι εύκολο να βρει τι ισχύει και τι δεν ισχύει και ταυτόχρονα είναι και πιο ευνοϊκό το πλαίσιο, δηλαδή δεν φτάνουμε όπως φτάνουμε όπως φτάναμε παλιότερα, όταν υπήρχαν μεγάλες καθυστερήσεις, σε προκαταβολές 40% και 50%.
Α.Β.: Ναι μειώνονται οι προκαταβολές έτσι;
Κ.Χ.: Ναι, κατεβαίνει αυτό στο 20% και 30% όταν καθυστερεί κανείς. Εν πάση περιπτώσει, όλες τις λεπτομέρειες μπορεί να τις δει όποιος θέλει, εάν επισκεφθεί την ιστοσελίδα της ΔΕΗ. Φαίνεται ότι υπάρχει ανταπόκριση διότι ενώ μέχρι πρότινος ήταν κατά μέσο όρο, από όσο μου είπαν, 280 συμπολίτες μας αυτοί που ρύθμιζαν τις οφειλές, τώρα αυτές τις μέρες έχει ανέβει αυτό περίπου στους 1000 αυτός ο αριθμός.
Α.Β.: Μέσω του 11770, έτσι δεν είναι; Δίνεται τηλεφωνικά η ρύθμιση.
Κ.Χ.: Ναι. Παραλλήλως βέβαια η ΔΕΗ ξεκαθαρίζει ότι την ίδια ώρα που κάνει αυτές τις ρυθμίσεις για αυτούς που έχουν ανάγκη και την ίδια ώρα που υπάρχει το κοινωνικό τιμολόγιο για τους οικονομικά ασθενείς, θα είναι πάρα πολύ αυστηρή απέναντι στους στρατηγικούς κακοπληρωτές και για αυτό όπως έχει σημειωθεί είχε δοθεί η εντολή το τελευταίο δίμηνο-τρίμηνο για 30.000 αποκοπές στρατηγικών κακοπληρωτών. Βεβαιώς, ξαναλέω πριν με ρωτήσετε ενδεχομένως, ότι δεν αποκλείεται να έχουν γίνει και κάποια λάθη.
Α.Β.: Ετοιμαζόμουν να σας ρωτήσω!
Κ.Χ.: Τα λάθη αυτά θα διορθώνονται αμέσως. Δεν μπορεί όμως τα όποια λάθη να γίνονται άλλοθι αδράνειας, να μην γίνεται τίποτα και ορισμένοι πονηρούληδες να παριστάνουν τους φτωχούς και να περνάνε καλά εις υγείαν των υπόλοιπων καταναλωτών της ΔΕΗ και της ΔΕΗ της ίδιας.
Α.Β.: Βεβαίως, αν μέσα από αυτή τη ρύθμιση δεν πληρώσουν όλοι, που δεν είναι κακοπληρωτές- ας πούμε ότι εντοπίζετε τους στρατηγικούς κακοπληρωτές- δώσατε μία ρύθμιση η οποία διευκολύνει κάπως τον κόσμο- αν πάλι υπάρχουν κακοπληρωτές που δεν μπορούν λόγω των δεινών οικονομικών τους να πληρώσουν τι θα τους κάνετε; Θα τους κόψετε το ρεύμα;
Κ.Χ.: Σας είπα. Υπάρχουν ρυθμίσεις κ. Βιτάλη. Υπάρχουν. Δεν τις έκανα εγώ τις ρυθμίσεις. Υπάρχει το Κοινωνικό Οικονομικό Τιμολόγιο, που είναι ένα ειδικό εκπτωτικό τιμολόγιο για τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν δυσκολίες. Και υπάρχει μια πλήρης προσαρμογή της ΔΕΗ και της κυβέρνησης φυσικά- όλων των κυβερνήσεων- στη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Α.Β.: Μάλιστα. Για να δούμε κ. υπουργέ τα εσωτερικά μας θέματα που έχουν τη δική τους δυναμική και το δικό τους ενδιαφέρον.
Κ.Χ.: Λέγατε κάτι με την κ. Μητρούλια που ήταν δικό μου θέμα. Επειδή σήμερα συζητείται στη Βουλή. Το νομοσχέδιο αυτό [σ.σ το αναπτυξιακό] είναι ένα διυπουργικό νομοσχέδιο, το οποίο έχει και διατάξεις του δικού μας υπουργείου. Άκουσα την κ. Μητρούλια να αναφέρεται στον Ψηφιακό Χάρτη. Ο Ψηφιακός Χάρτης θα είναι η «μαγνητική τομογραφία» αν θέλετε των ακινήτων στη χώρα. Ο στόχος είναι να μαζευτούν στον Ψηφιακό Χάρτη όλα τα γεωχωρικά δεδομένα όπως λέγονται στη γλώσσα της επιστήμης. Δηλαδή, όχι μόνο στοιχεία του Κτηματολογίου αλλά και στοιχεία που αφορούν τις αρχαιολογικές υπηρεσίες για παράδειγμα, στοιχεία που αφορούν το αδειοδοτικό περιβάλλον, στοιχεία που συνθέτουν μια πλήρη εικόνα του ακινήτου, έτσι ώστε όταν κάποιος πάει να κάνει μία συναλλαγή για τα ακίνητα να μην βρίσκεται προ εκπλήξεων, να έχει μια πλήρη εικόνα. Και δεύτερον να μην του προκύπτουν ζητήματα εκ των υστέρων. Αυτό το κάνουμε και για την εξυπηρέτηση των πολιτών φυσικά αλλά και για την ενίσχυση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα. Είναι ένα φιλόδοξο σχέδιο. Δεν θα ολοκληρωθεί μέσα σε 2-3 μήνες ο χάρτης αυτός. Σας είπα άλλωστε ότι συνδέεται και με την ίδια την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου. Αλλά προχωρούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Το ζητούσε και ο τεχνικός κόσμος της χώρας, το ΤΕΕ, το ζητούσε και η επενδυτική κοινότητα που ασχολείται με το real estate. Παράλληλα, στο ίδιο νομοσχέδιο προχωρούμε σε μέτρα για την απλούστευση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων ακριβώς για να στείλουμε ένα μήνυμα θετικό στους επενδυτές. Ιδιαίτερα μέσα σε επιχειρηματικά πάρκα. Διότι θέλουμε την οργανωμένη επιχειρηματικότητα. Τα επιχειρηματικά πάρκα είναι καλή ευρωπαϊκή πρακτική. Και δεδομένου ότι εκεί θα υπάρχει έτσι και αλλιώς αδειοδότηση του πάρκου- και περιβαλλοντική αδειοδότηση- οι προϋποθέσεις αδειοδότησης και περιβαλλοντικών επιχειρήσεων μέσα στα πάρκα θα είναι ελαφρύτερες. Και μιας και είπα για πάρκα, θέλω να προσθέσω ότι στο ίδιο νομοσχέδιο υπάρχει και η ρύθμιση για το Πάρκο Τρίτση, καθώς εμείς αποφασίσαμε ότι μετά από πολλά χρόνια δεν μπορεί το υπουργείο κεντρικά να είναι διαχειριστής πάρκων και το Πάρκο Τρίτση- ένας πνεύμονας, θεωρητικά, πρασίνου στη Δυτική Αθήνα και ένα πάρκο που θα μπορούσε να προσελκύει πολλούς επισκέπτες κάθε μέρα- πηγαίνει πια στην ευθύνη της Περιφέρειας έτσι ώστε και η Περιφέρεια που είναι και πιο κοντά εξ’ορισμού στο πρόβλημα να το διαχειρίζεται από εδώ και πέρα. Εγώ θεώρησα πως δεν θα μπορούσα να πετύχω εκεί που είχαν αποτύχει όλοι οι προκάτοχοί μου.
Α.Β.: Πάντως κ. υπουργέ, επειδή έχει τρομερό ενδιαφέρον η κουβέντα αυτή και για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο αλλά και επειδή αναφέρατε το όνομα της Πηνελόπης Μητρούλια, οφείλω να σας πω και δημοσίως κιόλας ότι μου έκανε σχετικό φροντιστήριο για τα θέματα της απολιγνιτοποίησης εχθές για να μπορέσω να κάνω αυτή τη συνέντευξη. Κ. υπουργέ, σήμερα έχει ο Πρωθυπουργός ένα κύκλο συναντήσεων με τους πολιτικούς αρχηγούς. Προσδοκάτε ότι μπορεί να υπάρξει συναίνεση και κοινή πορεία σε μείζονα ζητήματα; Για παράδειγμα, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού. Μεγάλο ζήτημα εδώ και πολλά χρόνια ανοιχτό.
Κ.Χ.: Θα φανεί το απόγευμα. Θα ξέρουμε, εγώ δεν θέλω να προτρέχω. Πάντως, τα μέχρι τώρα σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα ψηφίζουν μεν οι άνθρωποι αλλά δεν θα μετράει η ψήφος τους δεν νομίζω ότι είναι μια σύγχρονη και προοδευτική πολιτική. Ξαναλέω, δεν θέλω να προτρέχω, εμείς όπως είπε και ο κ. Μητσοτάκης είμαστε έτοιμοι να κάνουμε συμβιβασμούς. Δεν προσερχόμαστε με μία θέση η οποία είναι άκαμπτη, αλλά δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο να σκεπτόμαστε, άνθρωποι οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και οι οποίοι είναι Έλληνες σαν και εμάς να αποκλείονται και να λέμε ότι μπορούν να ψηφίσουν μεν, αν πάρουν ένα αεροπλάνο και έρθουν εδώ, αλλά αν δεν πάρουν αεροπλάνο δεν μπορούν να το κάνουν. Θυμάμαι σε μια συζήτηση που είχε γίνει προεκλογικά στη Βουλή, ο Πρόεδρος τώρα της Βουλής ο κ. Τασούλας είχε παρουσιάσει μια φωτογραφία με τα δεδομένα εκείνης της εποχής στα τέλη του 19ου αιώνα όπου Έλληνες στη Μεγ. Βρετανία- μιλάω στην εποχή του Τρικούπη- ψήφιζαν στις βουλευτικές εκλογές και εξέλεγαν και βουλευτές. Εννοώ εξωτερικού. Λοιπόν, από εκεί που ήμασταν στο 19ο αιώνα, φτάσαμε εδώ που φτάσαμε σήμερα όντας μια θλιβερή εξαίρεση μέσα στην Ευρώπη γιατί οι πολίτες άλλων κρατών που μένουν εκτός των συνόρων ψηφίζουν. Αυτός είναι ο κανόνας. Θυμάμαι, έμενα κάποτε κοντά στην Ουκρανική πρεσβεία, ότι τις ημέρες που γινόταν εκλογές στην Ουκρανία γινόταν χαμός όπως λέμε έξω από την Ουκρανική πρεσβεία γιατί πήγαιναν οι Ουκρανοί που μένουν στην πατρίδα μας και ψήφιζαν. Αυτό λοιπόν που γίνεται στην Ουκρανία εμείς δεν το έχουμε κατορθώσει στην Ελλάδα.
Α.Β.: Μάλιστα θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την εξέλιξη αυτού του θέματος. Στο άλλο μείζον θέμα εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρξει συναίνεση; Παραδείγματος χάρη, αναθεώρηση του Συντάγματος, διαδικασία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας χωρίς να διαλύεται η Βουλή και αντιλαμβάνομαι διαβάζοντας τα ρεπορτάζ και μιλώντας, ότι το ΚΙΝΑΛ φαίνεται να λέει ότι, ας γίνει άκαρπη αυτή η διαδικασία, ώστε να μπορέσουμε να πάμε άμεσα σε Συνταγματική Αναθεώρηση ουσιαστική και να βάλουμε μέσα και τα θέματα της Παιδείας, τα μεγάλα οικολογικά θέματα, δηλαδή να γίνει μια ευρύτατη Αναθεώρηση.
Κ.Χ.: Είναι αυτή η κυρίαρχη άποψη;
Α.Β.: Είναι ένα θέμα που συζητείται.
Κ.Χ.: Η δική μου άποψη είναι ότι- βεβαίως θα προτιμούσα να δούμε όλα αυτά τα ζητήματα, αλίμονο, γιατί όχι άλλωστε- αλλά αυτή την ώρα εάν αποβεί άκαρπη αυτή η διαδικασία δεν θα μπορέσουμε να ρυθμίσουμε μια σειρά από ζητήματα τα οποία είναι αναγκαία και θα αναφερθώ μόνο σε δύο. Το ένα είναι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών. Θα θεωρηθεί ότι πάμε να υπεκφύγουμε για να μην αντιμετωπίσουμε το ζήτημα. Και το δεύτερο είναι το θέμα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας. Δεν μπορεί η χώρα να ταλαιπωρείται άλλο με το ζήτημα της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και να χρησιμοποιείται προσχηματικά αυτό το ζήτημα για να έχουμε πρόωρες εκλογές. Η Ελλάδα χρειάζεται πολιτική σταθερότητα και το Σύνταγμα πρέπει να διασφαλίζει όσο το δυνατόν περισσότερες προϋποθέσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Α.Β.: Μια διευκρίνιση μόνο κ. υπουργέ. Δεν χαλάει η «φιλοσοφία» του Προέδρου της Δημοκρατίας ως υπερκομματικού, ως ενός συμβόλου εθνικής ενότητας αν ψηφιστεί με χαμηλή πλειοψηφία; Δηλαδή, αν πάρει 151, 155, 158 και όχι 180 που δείχνει το εύρος της συναίνεσης που πρέπει να έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Κ.Χ.: Προφανώς είναι προτιμότερο να πάρει 200 ή και 300 ψήφους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Θα ήμουν ο τελευταίος που θα έλεγε το αντίθετο. Αλλά πιστέψτε κ. Βιτάλη, όλα αυτά είναι και θέματα πολιτικής κουλτούρας. Δηλαδή, εάν υπάρχει πολιτική βούληση, υπάρχουν πολλά πρόσωπα, προερχόμενα- διαχρονικά μιλάω- από διαφορετικές παρατάξεις στα οποία θα μπορούσε να συμπέσει το πολιτικό σύστημα. Εκείνο το οποίο μας κάνει να έχουμε αυτά τα προβλήματα που έχουμε στην Ελλάδα, επομένως και τις πρόωρες εκλογές για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας δεν είναι ότι δεν μπορούμε κατά καιρούς να συμφωνήσουμε στον Πρόεδρο, είναι διότι υπάρχουν άλλες πολιτικές στοχεύσεις κατά καιρούς.
Α.Β.: Μάλιστα, κ. υπουργέ, θέλω να σας ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε. Σας ευχαριστούμε ήταν πολύ χρήσιμη κουβέντα και για την απολιγνιτοποίηση της ΔΕΗ και για τον αγωγό, τον IGB και για τα θέματα της επικαιρότητας. Καλή σας μέρα και καλή συνέχεια κ. υπουργέ.
Κ.Χ.: Να είστε καλά. Να είστε καλά. Γεια σας.
Τον Μητσοτάκη τον ρώτησες;;; Ή τον αδειάζεις μπουμπούκο;;;
Σε χρόνο ρεκόρ… Στο Ελλαδισταν. Μάλιστα.
Το ακριβοτερο ρευμα πληρωνουμε σε ολη την ευρωπη,λογω της αυξησεις των τιμων ρυπων!!!! Δημοσιευμα καθημερινης σημερινο.Αλλα κατα τα αλλα λιγνιτης η χαος!!!!